شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
برنامه آموزشی در موسیقى کودک

مریم رستمی وند
مقدمه:
در انواع کلاس هاى موسیقى کودک، دورههاى مختلف آموزشى از یک ترم سه ماهه گرفته تا یک دوره ى دوساله را میتوان دید؛ بى آنکه هیچ توجهى به ضرورت وجود برنامه ى مدون و تاثیر آن بر روند کلاس و جلب اطمینان خانواده ها شود. شما به کدام یک اعتماد مىکنید؟ ملاک سنجشتان براى میزان یادگیرى کودکى که به کلاس (ارف) رفته، دریک محدوده ى زمانى مشخص چیست؟ معمولاً خانوادهها، چشمانداز روشنى از میزان یادگیرى بچه ها در این کلاسها ندارند. در اغلب این کلاسها هیچ الگویى به آنها ارایه نمىشود. براى مثال مشخص نیست بعد از دو ترم، هنرآموز در چه مرحله اى از آموزش قرار خواهد گرفت و چون چنین رویه اى مرسوم نبوده، اغلب خانواده ها نیز چنین انتظارى از کلاسهاى آموزش موسیقى ندارند. در حالى که در ابتداى آموزش به عنوان یک سوال اصلى براى آنان مطرح مىشود. سوالى که پاسخ آن در بهترین حالت به این صورت داده می شود: «بستگی به توان یادگیری کودک دارد.» این پاسخ پر بیراه نیست، اما موضوع این است که اصلاً روند دورههای آموزشی این کلاسها برای خانواده مشخص نیست و برنامهی مکتوب و روشنی ارایه نمیشود. خیلیها تصور میکنند اگر از روشی به نام روش ارف در کلاسهای آموزش موسیقی کودک استفاده میشود، منظور همان برنامهی آموزشی است؛ در حالیکه طراحى برنامه ى آموزشى براى کلاسهاى موسیقى نیازمند در نظر داشتن جنبه هاى مختلف آموزشى است: اینکه چه چیزى و چگونه تدریس مىشود؟ کودکان چه چیزى را و چگونه یاد مىگیرند؟ تاثیر تصمیم هاى مربوط به اینکه چه کسى چه چیزى را چگونه تدریس مىکند چه مىتواند باشد؟ نتایج بلندمدت برنامه هاى آموزش موسیقى کداماند؟ اینها فقط یک سرى از سوالات اصلى دربارهى برنامهى درسىاند. با این همه اگرچه در آغاز برنامهریزى به عنوان یک الگو مطرح مىشود اما در زمان کاربرد، در شرایط و محیطى واقعى، صورت واقعى به خود مىگیرد و معمولاً تئورى و تمرین به عنوان آنچه که در واقعیت اتفاق مىافتد، تفسیر مىشود: در یکی از جلسات پژوهشی موسیقی کودک، وقتی از مربیان حاضر خواسته شد نمونهای از برنامههای آموزشی خود را ارایه دهند، بیشترشان به اعتراض گفتند برنامه باید در ذهنشان باشد و هیچ راه درستی برای نوشتن برنامهی درسی وجود ندارد و تصمیمات در مورد طرح برنامه بستگی به بافت تدریس و یادگیری دارد. البته لازم به ذکر است که اغلب اتفاق نمیافتد که معلمان هنر بتوانند افکار و عقاید خود را در خصوص تدریس و فراگیری هنر با هم تقسیم کنند. تردیدى نیست که تنوع و تفاوتهاى محیط، مربى و هنرجو مانع از روند اجراى یکسان یک برنامه ى آموزشى مشخص در کلاسهاى مختلف مىشود. هر یک از مربیان تفسیر خاص خود را از اهداف آموزشى دارند؛ چرا که با روش شخصى خود درک مفاهیم را تجربه کردهاند. این مساله در روش تدریس مخصوصاً گرایشهاى هنرى صدق مىکند. جایى که بیشتر به روشهاى خلاقانه و ابداعى نیاز است تا یک الگوى ثابت. با این حال برنامه ی آموزش چیزی فراتر از آن است که در کلاسهای موسیقی تدریس میشود و ارزش این را دارد که به عنوان یک تفکر مجزا در نظر گرفته شود. در این بخش علاوه بر استفاده از نظریات محققین، لیستی از نکات کاربردی متداول و مرتبط با برنامهی درسی ارایه میشود که بر اساس برنامه ی آموزشی و تجربیات خود و همچنین تحقیقات آموزشی کنونی ارایه شده است. برنامهى آموزشی چیست؟ تعریف برنامهی آموزشی (Curriculum) ساده نیست و به عنوان یک واژهی چند بعدی در طی سالها تعاریف متعددی برای این واژه ارایه شده است. حتی بسیاری از محققین مخالف تعریف برنامهی آموزشی هستند. «الیزابت وینگ» به نقل از «کانوی» در فصلی از کتاب راهنمای «تحقیق در زمینهی تدریس و یادگیری موسیقی» با عنوان «برنامهی درسی و تحقیق دربارهی آن» این بحث را با چنین مقدمهای شروع میکند: «هیچ روشی برای کشف برنامهی درسی وجود ندارد، مانند کشف جنگل و یا عشق، اما فقط درک موضوعی دربارهی جنگلها، عشق و برنامهی درسی مدارس و استفاده از مهارتهای مختلف و گوناگون شیوههای نظم و ترتیبدهی افکار و ایدهها، برای بهتر شدن آنها وجود دارد».(1) در تعریف برنامه ریزی گاهی مفهوم Curriculum با Syllabus یکی تصور میشود، چنین حالتی روند برنامهریزی را در انتخاب مطالب مناسبی که میخواهند تدریس کنندمحدود میکنند، در حالی که در یک مفهوم وسیع تر Curriculum به عنوان تلاشی برای ساخت اصول اساسی و مشخصههای یک پیشنهاد آموزشی مطرح مىشود. اما برخى برنامهی آموزشی را در سه مفهوم چنین بیان مىکنند: به عنوان «مهارت» یعنی آنچه که کودکان باید قادر به انجام آن باشند، به عنوان «دانش» یعنی آنچه که کودکان طی مراحل مدرسه باید فراگیرند و بدانند و به عنوان «روش های آموزشی» مانند روشهای آموزشی «ارف» (Orff)، «کودای» (Kodaly)، «گوردن» (Gordon) و ...(2) گاهی نیز در بعضی از تعاریف ارایه شده برنامهریزی را به عنوان محرکی که کمابیش شامل اهداف، انگیزهها، مفاهیم، روش شناسی کلی و روشهای ارزیابی یک پروسهی آموزشی باشد در نظر میگیرند. به عبارتی دیگر این واژه عناصر خاص مرتبط با این نظر که مسافر کجا قصد دارد برود، چگونه به مقصد میرسد و نحوهی رسیدن و مراحل سفر را در بر میگیرد. «مارک» در کتابش دربارهی آموزش موسیقی معاصر برنامهی آموزشی را به عنوان روشها و ابزارها و اطلاعات تدریس معرفی میکند.(3) در حالی که طرح برنامهی درسی به عقیدهی «لاتون» یک پروسهی تفکیک اهداف کلی، به یکسری تجربیات کوتاه مدت و تبدیل مجدد آنها به یک تجربهی فراگیر کلی است.(4) مدل های مختلف برنامهی آموزشی یکی از مطرحترین مسایل در نوشتن برنامهی آموزشی این است که از کجا باید شروع شود. انواع مدلهای برنامهی آموزشی که در این بخش گردآوری شدهاند و در واقع یکسری مکانهای شروع (از کجا باید شروع کرد) هستند که در آنها تصمیمات دربارهی «چه نوع برنامهای» و «چه میزان از برنامهای باید در نظر گرفته شود»، وجود دارند که خلاصهای از انواع برنامهریزی مطرح شده در این زمینه توسط کانوی را تهیه کردهام . برنامهى آموزشى بر اساس اهداف (objectives- based) اکثر معلمان با مدل برنامه بر اساس «اهداف» آشنا هستند. این مدل یک پروسهی چهار مرحلهای شامل این موارد میباشد: 1. تعیین اهداف 2. ترتیب اهداف 3. طرح ریزی فعالیتها بر اساس نیل به اهداف 4. برنامهریزی و طراحی ابزار ارزیابی برای اطمینان از اینکه یادگیری حاصل شده است (آزمونها) گرچه این مدل در تئوری برنامهی درسی رایج است، اما بسیاری از محققین، به این طرح انتقاد کردهاند که این تئوری، بسیار ساده و خطی بوده و تدریس واقعی در چنین پروسهای انجام نمیشود. به عنوان مثال ارزیابی معنادار یادگیری دانشآموز همیشه در انتهای یک پروسهی خطی اتفاق نمیافتد، بلکه این اتفاق در طی تدریس و فراگیری انجام میشود. مربی کارآمد یک توالی بازدارنده را دنبال نمیکند، بلکه به جای آن روش تدریس خود را با نیازهای موقعیتهای خاص تطبیق میدهد. کلاسهای درس واقعی چند بعدی بوده و ارایهی یک برنامهی درسی در یک مدل خطی به صورت بینابین(حد وسط) است. برنامهی آموزشی بر پایهی ادبیات اجرایی(Literature – based) در تئوری کلی برنامهی درسی، برخی از محققین، برنامهی آموزشی را بر اساس یک روش پروژهای توصیه کردهاند. این نوع برنامهی درسی برای کلاسهای عملی کاربرد خوبی دارد؛ اما برخی از برنامههای درسی باید بر روی برنامهها و طرحهای دیگر نیز متمرکز شوند. برنامهی آموزشی بر پایهی مهارتها (Skills – based) توانایی اجرایی موسیقی مثل خواندن(آواز خواندن)، حرکات موزون یا نواختن، ادوات موسیقی و آموزش مفاهیم موسیقی مانند تنالیته و وزن را شامل میشود. اهداف بر پایهی مهارتها، دیگر شامل طرز فکر یا سلیقههای موسیقایی خاصی نیست و ابزارهای ارزیابی به منظور سنجش مهارتهای موسیقی و دانش تئوری موسیقی طرحریزی میشود. برنامهی آموزشی بر پایهی دانش و معلومات (Knowledge – based) بسیاری از برنامهها بر دانش و معلومات تکیه دارند(شرایط موسیقی، دانش تئوری و تاریخ موسیقی و ...) اگر چه این مساله بخش مهمی از کلاس موسیقی را شامل میشود، اما نویسندهی برنامهی درسی باید دقت کافی در ایجاد توازن و مهارت را داشته باشد . برنامهى آموزشی بر پایهی گروه سنی (Grade – Age- Related) آیا معیارها و نکات آموزش برای مقاطع سنی مختلف یکسان است؟ با این دیدگاه برنامههای درسی با توجه به اختلافات فردی هنرجویان تنظیم میشود.(5) نکات کلیدی در طرح برنامه «وایلز» در بیان اصول و کلیات برنامهی درسی که در برنامهریزی باید در نظر داشته باشیم، به شرح چنین نکاتی میپردازد: - گروه بندی تواناییها (Ability grouping) که به سازماندهی و گروهبندی فراگیران در گروههای همگن طبق توانایی درک مفاهیم آموزشی اطلاق میشود. گرچه به نظر میرسد که در مورد تاثیر گروهبندی توانایی در کلاسهای موسیقی هیچ تحقیقی نشده است، اما تحقیقات در آموزش کلی پیشنهاد میدهد که گروهبندی تواناییها در بیشتر حوزههای دانشگاهی برای دانشجویان قوی و ضعیف مفید نیست. کسانى هم چون «ادوین ای گوردن» معتقدند، فراگیران زمانی بهتر یاد میگیرند که در گروههای ناهمگن و نامتجانس بوده و تواناییها و امکانات را با هم ترکیب کنند.(6) ـ جوابگویی (Accountability) که به جهتدهی نتایج آموزشی کلاس اشاره دارد. در کلاس درس، مربیان مسوول فراگیری کودکان هستند. تنظیم برنامهی درسی به برابری و تعادل میان آنچه تدریس میشود و آنچه تست میشود و در واقع برای فعالیتهایی که به منظور بالا بردن نتایج از قبل پیشبینی شده طرحریزی شدهاند، اشاره میکند. ـ برنامهی میانرشتهای(Interdisciplinary) برنامهی میانرشتهای به ترکیب دو یا چند موضوع درسی در یک مفهوم جدید سازماندهی شده اشاره میکند. ـ آمادگی (Readiness) به فراگیرانی اشاره دارد که نشانههای خاصی را که پیشنیاز یادگیری میباشد، بروز میدهند. آمادگی برای موفقیت در موسیقی چه فاکتورهایی دارد؟ آیا میتوان کودکانی را که آمادگی لازم را نیافتهاند، از رفتن به کلاس بالاتر محروم کرد؟(5) دیدگاههای موثر در طرح برنامهی آموزشی دیدگاه سنتی از تعاریفی که برای طرح «برنامه» یا «برنامهریزی» ارایه شد، پیداست که در ادبیات و تئوری هیچ کمبودی از نظر تعریف وجود ندارد. همگی این محققان به انعکاس این مطلب که «چگونگی برنامهریزی» در «مقولهی آموزشی موسیقی» مطرح میشود، میپردازند. با توجه به اصول و کلیات اشاره شده میتوان نتیجه گرفت که اینگونه طرز فکرها دربارهی «برنامهریزی»، کمابیش با فوت و فن تدریس در ارتباط بوده است. در این دیدگاه(طرز فکر و دید سنتی) برنامهی درسی یک پروسهی خطی(مستقیم) است که درگیر توسعه، پیشرفت، اجرا و ارزیابی میشود؛ ترتیب اجرای آن از بالا به پایین (Top – down) بوده و تاکید بر سیاست، برنامهریزی(طرح برنامه) و نظارت دارد. در این نوع برنامهریزی تمرکز بر روی جزییات تمرینات کلاسی معلم است و کودکان در مرحلهی آخر این سلسله مراتب قرار دارند. نمودار(1) مقایسهی دو برنامه ی درسی متفاوتبرنامهی درسی سنتی | برنامهی درسی مفهومگرایانه |
بهبود و پیشرفت سلسله مراتب اقدام و نتایج تمرکز بر چگونگی پاسخهای درست و نادرست پیش بینی و کنترل تمرین و تئوری به طوز مجزا معلم به عنوان اجرا کنندهی نظرات فردی دیگر تمرکز بر روی موضوع آزمونگرایی و امتحان | جستجو برای درک بهتر تشریک مساعی درخواست و تقاضا تمرکز بر چرایی پاسخهای متفاوت معنا تمرین و تئوری به طور منسجم معلم به عنوان تصمیمگیرنده و محقق تمرکز بر روی فراگیرنده اجراگرایی |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست