دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
انسانیت : تاریخ اخلاقی سده ی بیستم
نسرین ریاحی پور
انسانیت : تاریخ اخلاقى سده ى بیستم / جاناتان گلاور/ مترجم افشین خاکباز / ویراستار خشایار دیهیمى / تهران : آگه ،١٣٩٢
به غیر از دلایل ظاهری علاقه ی انسان به جنگ دلایل آزاردهنده تری نیز هست . این دلایل ، دیدن مرگ از نزدیک ، هیجان کشتن و نابود کردن ، و حس جنسی قدرتمندی است که با همه ی این عوامل مرتبط است . جنگ برای مردان ، نزدیک ترین چیز به احساس زایمان در زنان است : ورود به عرصه ی قدرت زندگی و مرگ . جنگ همچون بالا زدن گوشه ای از پرده ی کائنات و سرک کشیدن به پشت آن است " .
ویلیام برویلز جنگ را به نوعی به تصویر می کشد . پس از یک عملیات کمین ، مردان او جسد یک سرباز ویتنام شمالی را با خود آوردند . بعدها متوجه شدم در مستراح کشته شده بود . عینک آفتابی داشت و مجله ی پلی بوی روی پاهایش باز بود ؛ سیگاری از گوشه ی لبش آویزان بود و تکه ی بزرگی مدفوع روی سرش پاشیده بود . سعی کردم وانمود کنم عصبانی هستم ، چون بی احترامی به مردگان را اقدامی مهمل می دانستم که با راه و رسم آمریکایی بودن منافات داشت . ولی آن چه احساس می کردم خشم نبود . نقاب افسر را برچهره ام حفظ کردم ولی در درونم می خندیدم . فکر کنم یکی از دلایل این خنده ، درک ناخودآگاه پیوند میان سکس و مدفوع و مرگ بود ؛ و دلیل دیگر ، این درک نشاط آور که او ، هر کس که بوده ، مرده است و من ، یعنی این من خاص و ویژه ، زنده ام . ( گلاور ۱۳۹۲ : - ۱۱۴-
۱۱۵ )
" انسانیت" کتابى است که به تحلیل جنایات قرن بیستم مى پردازد ، کتاب از هفت بخش تشکیل شده است .
بخش یک به مسائلى چون : چالش نیچه ، حمله به اخلاق یهودى -مسیحى ، سنگدلى به جاى همدلى ، قید و بندهاى ناشى از پیروى از نفع شخصى ، منابع اخلاقى : انسانیت ، همدردى ، انسانیت هم واقعیت و هم آرزو ، منابع انسانى : هویت اخلاقى ، عشق به قساوت ، فرسایش هویت اخلاقى ، شوخى تحقیرآمیز ، سنت قساوت و امید به شکست آن و ... مى پردازد .
در بخش دو با موضوعاتى چون : روان شناسى اخلاقى جنگ افروزى ، فوران احساسات انسانى ، انفجار و فوران خشونت ، اطاعت و فرمانبردارى ، هویت اخلاقى به مثابه ى خویشتن دارى ، منابع اخلاقى و بمباران ، فاصله ، سنگدلى ، تصمیم گیرى مرحله اى و مخدوش کردن مرزهاى اخلاقى ، لغزش اخلاقى ، هیروشیما و ... رو به رو مى شویم .
بخش سوم با محوریت قبیله گرایى مفاهیم : نسل کشى ، نبرد نفرت ، ملى گرایى ، همدردى و دوستى و تجربیات تاریخى چون : درگیرى هاى صربستان ، یوگسلاوى ، کرواسى ، رواندا را بررسى مى کند .
بخش چهارم در حالى که جنگ هاى اتریش - مجارستان و صربستان ، روسیه و آلمان ، آلمان و فرانسه ، بریتانیا را تشریح مى کند ؛ به مسئله ى دام ها در جنگ مى پردازد . دام هایى که جنگ افراد را به درون آن مى کشد . اطاعت بى چون و چرا ، بى تفاوتى ، خشم ، نفرت ، سانسور اخبار ، دستکارى اخبار ، دام بسیج همگانى و خودسرى نظامى ، مسابقه ى تسلیحاتى مسائلى از این دستند .
بخش پنجم به مسئله ى استالینیسم در جهان مى پردازد . باور و وحشت :استالین و جانشینانش عنوان این بخش است . متن با ارائه آمارى از کشته شدگان دوره ى استالینیستى که حدود بیست میلیون نفر مى شوند آغاز مى شود . کشتن تنها به شیوه ى اعدام نیست ، کوچ اجبارى و قحطى عمدى نیز به کار مى رود . " در این کوچ هاى اجبارى ، همه ى اعضاى یک جامعه محلى را از خانه هاى شان بیرون مى راندند و در مناطقى نامساعد هم چون دامنه هاى سنگى و بدون آب یک تپه ، به حال خود رها مى کردند . گاهى مردمى که در این مناطق رها مى شدند حق کاشت غلات نداشتند . آلکساندر سولژنیتسین یکى از این تبعیدها را توصیف مى کند . در سال ١٩٣٠ ، ١٠ هزار خانواده را به سفرى بر رودخانه ى یخ زده واسیوگان فرستادند . بسیارى از آنان به ویژه کودکان ، در طول سفر از پا درآمدند و بازماندگان را ، بدون غذا یا ابزار ، در تکه زمین هایى در میانه ى مرداب ها رها کردند و راه بازگشت را با مسلسل سد کردند . همه مردند . ( گلاور١٣٩٢:٣٩٨-٣٩٩)
نویسنده در ادامه به کارکرد نظام باورها ، خود-فریبى ، آگاهى و انکار ، برنامه ى آرمان شهرى مائو مى پردازد .
بخش ششم تجربه ى نازى ها ، داروینیسم اجتماعى و " بهداشت نژادى " ، گرایش انسان به اطاعت ، هویت اخلاقى نازى را بررسى مى کند . " نازى ها براى اجراى سیاست هایى که ملى گرایى ، داروینیسم اجتماعى ، و باور آن ها به بهداشت نژادى طلب مى کرد ، باید بر واکنش هاى انسانى قربانیان خود و اندیشه هاى مرتبط با هویت اخلاقى ، که با مشارکت در قتل عام هم خوانى نداشتند ، غلبه مى کردند .
هم چون روسیه ى استالین و چین مائو ، در آلمان نازى نیز فشارهاى اجتماعى در جهتى وارونه اعمال مى شدند . منابع اخلاقى در برابر فشار براى باور داشتن ، اطاعت و هم نوایى در هم شکستند . علاوه بر این ، نظام باورهاى نازى در وادار ساختن مردم به درونى کردن اطاعت و هم نوایى بسیار کارآمد بودند . نه تنها همه ى مردم هراسان بودند ، بسیارى تمرد را اشتباه مى دانستند ." ( گلاور ١٣٩٢: ٥٤٠-٥٤١)
بخش آخر با عنوان " در باب تاریخ اخلاقى اخیر انسانیت " به بازسازى اخلاق ، تخیل اخلاقى ، اخلاق در عصر حاضر و... مى پردازد : " براى این که حس هویت اخلاقى بتواند به عنوان قید وبنى علیه قساوت و بى رحمى عمل کند ، بیش از هر چیز نیازمند این است که در واکنش هاى انسانى ریشه داشته باشد ."
ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست