پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
نظریه پردازان خانواده و جنسیت(1): اسکات کالترین
اسکات کالترین(Scott Coltrane) یکی از شخصیتهای دانشگاهی معاصر است که در حوزه خانواده و جنسیت فعالیت بارز داشته ،او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ییل و درجه فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده است. او در حال حاضر با درجه پروفسوری جامعه شناسی در کنار معاونت مدیر کل بخش مطالعات خانواده ، مسئولیت معاون رئیسی کالج های علوم انسانی ، هنر و علوم اجتماعی را در دانشگاه کالیفرنیا بر عهده دارد. د
در کارنامه او اخذ جایزه بهترین تدریس و ریاست اسبق همکاریهای اجتماعی مدیترانه به چشم می خورد. در یک نگاه کلی نوشته های کالترین مباحثی در باب رابطه چند وجهی میان مفاهیم پدری، مادری، ازدواج، والد بودگی،کار در خانه، فرهنگ عمومی، اخلاق و نابرابری ساختاری را شامل می شود. او ریاست بخش مطالعات یک مرکز اِن آی اِچ در کالیفرنیای جنوبی را بر عهده دارد که در طول پنج سال مطالعهای بر روی خانوادههای مکزیکی-آمریکایی که اعضای آن رابطه ناتنی با یکدیگر دارند،انجام داده است. د
تحقیقات او در مجلات پژوهشی متعددی به چاپ رسید که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: د
American journal of sociology, Social problems , Sociological perspective, Family issues, Family relations, Gender and society, Sex roles, Masculinities.
پژوهش های کالترین بر رابطه متقابل مفاهیمی چون والد بودن، جنسیت ، قومیت ، کار خانوادگی و نابرابریهای اجتماعی تمرکز می کند. در کنار این ، تخصص های او در حوزه خانوادههایی با دو نان آور، خانوادههای با رنگ پوست متفاوت از یکدیگر ، بحث مرخصی قبل و بعد از زایمان، مرخصی شغلی پدران به دلیل تولد فرزند، تعاریف متغیر از خانواده و اجتماع، کار و خانواده، تعادل و نسبت کار خانگی، تضادهای میان مسـؤلیت های درون خانواده، مسؤلیت در حال گسترش خانواده، روند یکی شدن کار و زندگی، نقش و همکاری پدر در خانواده، کار خانه و مراقبت از فرزندان شناخته می شود. او در کتاب معروف خود (مرد خانواده: پدری، کار خانه و تساوی حقوق) به مباحثی چون موقعیت در حال گذار مفهوم والد، عرصه های مجزای ناشی از عدم تساوی جنسیتی، تنوع در حال گسترش خانواده، کار خانوادگی در دهه 1970 در مقایسه با 1980، تغییر الگوهای کار خانوادگی در کنار مفاهیمی چون تأمین
و مراقبت، مشارکت زوج ها، جنسیت، فرهنگ و پدری کردن میپردازد. ب
ب
آخرین کارهای او شامل پژوهش های زیر می باشد: ب
الف - جا ودان سازی تعصب در شکل دقیق و ریشهای آن
(The perpetuation of subtle prejudices: Race and gender imagery in 1990s TV advertising)
http://www.kluweronline.com :لینک مرتبط
ب – عرضه راه حلهای ازدواج: بسط نامتعین در مفهوم پدری
(Marketing the marriage solution: Misplaced simplicity in the politics of fatherhood)
http://www.ucpress.edu/journals/sop :لینک مرتبط
ج – جامعه شناسی خانواده و ازدواج: جنسیت، عشق و مالکیت
(Sociology of marriage and the family: Gender, Love and Property)
http://www.wadsworth.com :لینک مرتبط
د – ساختار اجتماعی مسأله طلاق: نظام اخلاقی، قربانی شدن کودکان و سیاست جنسیتی
(The social construction of the divorce problem: Morality, child victims, and the politics of gender)
ه – پیچیدگی موقعیت پدر در خانوادههای کم درآمد مکزیکی و آمریکایی
(Complexity of father involvement in low income Mexican American families)
http://www.blackwellpublishing.com :لینک مرتبط
در اینجا میتوان به یکی از مقالات کالترین در رابطه با تصویرسازی مفهوم کار در خانواده و الگوهای جنسیتی مرتبط به آن با بررسی تلویزیون و بازتولید تفاوتها از دریچه آن اشاره کرد. این مقاله نقش تصویرسازی تلویزیونی از فرهنگ عمومی را در تأثیر و بازتولید مفهوم کار در میان اعضای خانواده با در نظر داشتن تفکیک و عدم تساوی جنسیتی بررسی می کند. در این ارتباط یک بررسی ساختاری – اجتماعی از چگونگی تبلیغات تلویزیونی و ارتباط آن با مفهوم جنسیت انجام شده و تئوری های مربوط به نابرابری جنسیتی در محیط کار و خانه به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفته است، همچنین نتایج مطالعهای مربوط به آگهی های بازرگانی تلویزیون از سال 1699 تا 1990 در اختیار داده می شود. در این میان فرضیه هایی در مورد ارتباط میان موضوعاتی چون جنسیت ، روابط خانوادگی، موقعیت کاری ، طبقه بندی شغلی، سلطه و قدرت در محیط کار در کنار انواع متقابل ویژگیهای شخصیتی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ب
در مقایسه با ویژگیهای شخصیتی مردان در تبلیغات رسانه ای ، زنان در کل از موقعیت پایینتری برخوردارند به نحوی که حضور آنها بیشتر در فضاهای خانوادگی، مسئولیت هایی با اهمیت شغلی پایین و مشاغل کمتر حرفهای خود را نشان میدهد. در محیط های کاری نیز حضور آنها بیشتر در کارهای خدماتی و دفتری که فاقد ابزار قدرت هستند و کمتر کنش های فعالانه دارند به چشم می خورد. در مجموع زنان بیش از همه به عنوان ابژه های جنسی نمایش داده می شوند. این روند که نمیتوان آنرا رو به رشد دانست روشن میکند خصیصه هایی چون جنسیت، مرتبه شغلی، عضویت در خانواده و حتی هدف مخاطب از تماشای برنامه ، همه به طور مشخص بر احتمال شکلگیری شخصیتهای یک برنامه در قالبهای کلیشه ای تأثیر می گذارند. در بخش نتایج پیشنهاد داده میشود که تصویر سازی رسانه ای که به آرامی مسیر تغییر را پیش گرفته با تصویر غالب مردان در نقش شاغل و زنان به عنوان ابژه های جنسی مقابله کند. ب
آدرسهای شخصی: ب
Email: coltrane@ucr.edu
Primary Address: Department of sociology, Riverside, CA 92521, United States.
Phone: 9097873501
Fax: 9097873330
Research Homepage URL: http://www.facultydirectory.ucr.edu
منابع:
www.sociology.ucr.edu
http://www.sciencedirect.com
http://www.infibeam.com
http://sociology.uoregon.edu
http://www.brandeis.edu
http://www.amazon.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست