شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا
واژه نامه بوردیو (18): حقیقت
ترجمه ناصر فکوهی
VÉRITÉ
« S'il y a une vérité, c'est que la vérité est un enjeu de luttes. »
(« Une classe objet », Actes de la recherche en sciences sociales, n°17/18, 1977, pp.1-5)
«اگر حقیقت وجود دارد، دلیل آن است که آن حقیقت ، موضوع مبارزات است.»
( « یک طبقه شیئی»، اسناد پژوهشی در علوم اجتماعی، شماره 17-18، 1977، صص. 1-5)
« Je sais que je suis pris et compris dans le monde que je prends pour objet. Je ne puis pas prendre position, en tant que savant, sur les luttes pour la vérité du monde social sans savoir que je le fais, que la seule vérité est un enjeu de luttes tant dans le monde savant (le champ sociologique) que dans le monde social que ce monde savant prend pour objet [...] et à propos duquel il engage ses luttes de vérité. En disant cela, et en préconisant la pratique de la réflexivité, j'ai aussi conscience de livrer aux autres des instruments qu'ils peuvent m'appliquer pour me soumettre à l'objectivation, — mais en agissant ainsi, ils me donnent raison.
Du fait que la vérité du monde social est un enjeu de luttes dans le monde social et dans le monde (sociologique) qui est voué à la production de la vérité sur le monde social, la lutte pour la vérité du monde social est nécessairement sans fin, interminable. »
(Science de la science et réflexivité, Cours du Collège de France 2000-2001, Raisons d'Agir, 2002) « من می دانم که درگیر جهانی هستم که به مثابه (شیئی)عینیت انتخاب کرده ام و در همین جهان نیز فهمیده می شوم. و نمی توانم به مثابه یک دانشمند درباره مبارزاتی که برای حقیقت جهان اجتماعی انجا م می شوند موضع بگیرم، بی آنکه بدین امر آگاه باشم، بدون آنکه بدانم که تنها حقیقت ، همان موضوع مورد جدال چه در جهان دانش ( میدان جامعه شناختی) چه در جهان اجتماعی است که جهان دانش آن را موضوع کار خود گرفته (...) و با همین هدف است که مبارزات خود در راه حقیقت را به راه می اندازد. با گفتن این امر و با توصیه به عملکرد بازتابندگی، من خود این را نیز می دانم که به دیگران ابزارهایی داده ام که می توانند آنها را در مورد خود من نیز به کار برند، تا مرا وادار به عینی شدن(شیئی شدن) کنند – اما آنها با این کار حرف های مرا به کرسی نشانده اند. از آنجا که حقیقت در جهان اجتماعی خود موضوع مبارزاتی است که در جهان اجتماعی و در جهان ( جامعه شاختی ای که ) مسئول تولید حقیقت درباره جهان اجتماعی است، انجام می گیرند، مبارزه برای تحقق جهان اجتماعی امری ضرورتا بی پایان و بی نهایت است. » ( دانش دانش و بازتابندگی، دروس کلژ دو فرانس ، 2000-2001، انتشارات رزون داژیر، 2002)
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات 1403 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران مسعود پزشکیان ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی قالیباف
پلیس بارش باران سیل هواشناسی زلزله سازمان هواشناسی قتل سوادکوه آموزش و پرورش فضای مجازی سیلاب محیط زیست
قیمت خودرو ارز دیجیتال بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم دلار قیمت سکه بازنشستگان نهضت ملی مسکن مسکن
رامبد جوان تلویزیون جوکر فیلم سینمای ایران رسانه ملی دفاع مقدس
آلزایمر ماهواره
روسیه جو بایدن دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی آمریکا ترامپ فلسطین غزه لبنان جنگ غزه چین ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس لیگ برتر تیم ملی فوتبال ایران جواد نکونام بازی جام ملت های اروپا باشگاه استقلال سپاهان
اینترنت هوش مصنوعی فیبر نوری بوگاتی عیسی زارع پور فناوری همراه اول
فشار خون ویتامین کاهش وزن سازمان غذا و دارو دیابت گرمازدگی سازمان بهداشت جهانی