پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
تاریخچه خودروسازی مزدا
مزدا، شرکت سهامی خاص ماتسودا
(به ژاپنی: マツダ株式会社 ماتسودا کابوشیکی کایشا) که با
نام تجاری مزدا شناخته شده است یک شرکت خودروسازی می باشد که دفتر
مرکزی آن در شهر هیروشیما در کشور ژاپن واقع شده است. شرکت خودروسازی مزدا در سال ۲۰۰۶
حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار خودرو تولید کرده است که در
کشورهای مختلف جهان آنها را به فروش رسانده است.
آرم شرکت خودروسازی مزدا
جوجیرو ماتسودا موسس شرکت خودروسازی مزدا
شرکت خودروسازی مزدا
علت نامگذاری شرکت مزدا
جوجیرو ماتسودا موسس شرکت خودروسازی مزدا که علاقه خاصی به آئین زرتشت داشته با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانودگیاش با کلمه مزدا، این نام را برای محصولات خود برگزیده است. این شرکت در داخل ژاپن به نام ماتسودا شناخته میشود و بیشتر ژاپنیها از جنبه دیگر نام مزدا بیاطلاع هستند. بر پایه اظهار نظر سایت مزدا علت نامگذاری این شرکت این گونه بیان شده که: نام شرکت مزدا از نام اهورامزدا خدای اولین تمدنهای غرب آسیا گرفته شده است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر نمودهایم. در جایگاه منشاء هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور تحت عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از میل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو ناشی شده است.

تاریخچه خودروسازی مزدا
شرکت مزدا تحت عنوان سازنده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ بنیان گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به ساخت خودرو نیز مشغول شد. شرکت مزدا در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگافزار کرد. اولین خودرو دارای چهار چرخ شرکت مزدا با نام مزدا 360 در سال ۱۹۶۰ روانه بازار گردید. مزدا انژکتور دو گابن از سال ۱۳۸۶ به بازار ایران ارائه شد.

مزدا در ایران
خودروهای سواری و وانتهای مزدا از دهه هفتاد میلادی وارد ایران شدند. مزدا ۹۲۹ کوپه به یکی از خودروهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شد. همچنین وانتهای مزدا هم از آن زمان تا به حال در ایران مورد بهرهوری میباشند. گروه بهمن از سال ۱۳۳۸ به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم و بعد از آن از سال ۱۳۵۰ به تولید و مونتاژ انواع وانتهای مزدا شامل مدلهای ۱۰۰۰ و مدل ۱۶۰۰ مشغول شده است. شرکت خودروسازی مزدا از آن زمان (با نامهای شرکت خودروسازی مزدا و ایران وانت) به مونتاژ خودروهای مزدا ادامه داده و از سال ۱۳۷۸ سواری مزدا۳۲۳F و ۳۲۳SL را تولید کرد. پس از آن با عرضه سواری مزداFL ۳۲۳ تا سال ۱۳۸۶ در پنج تیپ و با موتور ۱۶۰۰ سیسی موفق شد فروش خود را گسترش بدهد و خط مونتاژ سواری محبوب مزدا۳ با موتور ۲۰۰۰ سی سی را از شرکت ژاپنی گرفته و آن را در سه تیپ عرضه نماید.




























ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست