یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
چالشهای تعمیر کشتیهای داخلی
نیاز فراوان داخلی و بازار گسترده منطقه، توجه به امر تجهیز كارخانههای تعمیرات شناورها در كشور را به امری ضروری تبدیل كرده است. با هدف پاسخگویی به این نیاز، سرمایهگذاریهای زیادی به ویژه در بندرعباس و در كارخانه كشتیسازی خلیجفارس با هدف جذب بازار تعمیرات شناورهای عبوری انجام گرفته است. با این وجود نتایج مطلوبی از این سرمایهگذاریها انجام نشده و امروز شاهدیم كه حتی كشتیهای ناوگان كشتیرانی داخل جهت انجام تعمیرات به یاردهای خارجی از جمله كشورهای عربی مراجعه میكنند.براساس رویههای موجود، كشتیهای دارای سن زیر ۱۵ سال هر ۵ سال یك بار و كشتیهای بالای ۱۵ سال بعد از هر دوره فعالیت ۲/۵ ساله، از چرخه فعالیت حمل و نقل خارج شده و جهت انجام تعمیرات اساسی و زیرآبی به شیپ یارد دارای حوض خشك و یا حوض شناور مراجعه میكنند. خروج هر كشتی از فعالیت كاری خود هزینههای زیادی را بر ناوگان كشتیرانی تحمیل میكند، لذا شركتهای كشتیرانی تعمیرات ادواری شناورهای خود را به یاردهایی واگذار میكنند كه قادر به اتمام كلیه تعمیرات موردنظر با كمترین قیمت، بهترین كیفیت و در حداقل زمان ممكن باشد و در صورت عدم اتمام تعمیرات در زمان مقرر، واحدهای تعمیراتی ملزم به پرداخت جریمه نسبتا سنگین خواهند بود. نیازهای تعمیرات كشتیهای داخلی:ناوگان ملكی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر شامل ۸۴ فروند كشتی است كه در سالهای اخیر با خروج تعدادی از كشتیهای فرسوده از این ناوگان، میانگین سنی آن كاهش یافته و به استانداردهای جهانی نزدیكتر شده است. بر اساس پیشبینیهای انجام شده این شركت در نظر دارد ۳۰ فروند ناوگان كشتیرانی تا ۳ سال آینده به این مجموعه بیفزاید. بر این اساس مجموعه دفعات مراجعه كشتیهای شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به داك (خروج كشتی از آب و پهلو گرفتن در حوضچه خشك یا شناور) جهت انجام تعمیرات ادواری طی ده سال آینده به بیش از ۳۰۰ مورد خواهند رسید كه مجموعه هزینه آنها از مرز ۱۰۰ میلیون دلار خواهد گذشت. در همین مدت تعمیرات سفری این كشتیها نزدیك به ۳۰ میلیون دلار برای كشتیرانی هزینه دربرخواهد داشت. شركت ملی نفتكش شامل كشتیهای نفتكش و شناورهای خدماتی است. با ۳۱ فروند كشتی و ۲۷ فروند شناور خدماتی، با لحاظ كردن رقم ۸۰۰ هزار دلار برای هر مورد تعمیرات ادواری سوپر نفتكشهای VLCC اعلام شده از سوی شركت ملی نفتكش و ارقام ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار دلار به ترتیب برای هر مورد تعمیرات ادواری سایر نفتكشها و فراورده برها و شناور خدماتی، مجموع هزینه تعمیرات ادواری كشتیهای شركت ملی نفتكش در ده سال آینده از مرز ۷۰ میلیون دلار خواهد گذشت. هزینه تعمیرات سفری این كشتیها در این ده سال نیز با احتساب رقم ۹۰ هزار دلار برای تعمیرات سفری سالانه نفتكشها و ۳۰ هزاردلار برای تعمیرات سفری شناورها بالغ بر ۳۰ میلیون دلار خواهد بود. شركت كشتیرانی والفجر ۸ در حال حاضر تعداد ۱۳ كشتی در اختیار دارد كه تا دو سال آینده تعداد كشتیهای این شركت به ۱۵ فروند خواهد رسید. مجموع هزینه تخمینی تعمیرات ادواری شناورهای شركت كشتیرانی والفجر ۸ طی ده سال آینده بالغ بر ۵/۵ میلیون دلار خواهد بود. هزینه تعمیرات سفری این شناورها طی ده سال آینده نیز با احتساب هزینه سالانه تقریبی ۵۰۰ هزار دلار برای ۱۳ فروند شناور حدود ۵ میلیون دلار خواهد بود. شركت كشتیرانی دریای خزر: در حال حاضر ۶ فروند كشتی در اختیار دارد و بر اساس برنامه اعلام شده قصد افزایش ناوگان تا ۱۴ فروند نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن رقم میانگین ۲۰۰ هزار دلار برای هر مورد تعمیرات ادواری، مجموع هزینه تعمیرات ادواری این كشتیها در ده سال آینده، ۲/۵ میلیون دلار خواهد بود. هزینه تعمیرات سفری این كشتیها نیز با در نظر گرفتن رقم میانگین ۳۰ هزار دلار برای هر كشتی و لحاظ كردن برنامههای افزایش ناوگان بالغ بر ۳ میلیون دلار خواهد شد. ملاحظه میشود بر اساس محاسبات تخمینی انجام گرفته، مجموعه هزینههای تعمیرات ادواری و سفری ناوگان داخلی طی ده سال آینده از مرز ۲۵۰ میلیون دلار خواهد گذشت كه به نوبه خود بازار بزرگی برای یاردهای داخلی و حتی یاردهای خارجی به حساب میآید. ظرفیت یاردهای تعمیر كشتی در كشور:براساس اطلاعات موجود، ظرفیت تعمیراتی موجود یاردهای كشور را میتوان به صورت تعمیرات ادواری سالانه بیش از ۱۰۰ فروند شناور سایز متوسط و بزرگ و تعمیرات ادواری سالانه بیش از ۳۰۰ فروند شناور سایز كوچك خلاصه كرد. قطعا طرحهای توسعه یاردهای داخلی طی سالهای آینده باعث افزایش چشمگیری در این ظرفیت خواهد شد، اما باید توجه داشت كه تنها ظرفیت موجود تعیینكننده دریافت یا عدم دریافت سفارش تعمیرات از سوی ناوگان داخلی نیست و عوامل فراوانی میزان رویكرد ناوگان داخلی به یاردهای داخلی را تحتتاثیر قرار میدهند. مجتمع كشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو): به دلیل تردد بسیار زیاد كشتیهای بزرگ ازجمله نفتكشها در منطقه، این مجتمع با هدف جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات شناورها و با عنوان لنگرگاه نفتكشها طرحریزی شده بود و در مواردی كه نیاز به تجربه متخصصان خارجی وجود دارد، تلاش شده تا از تجربیات داكهای تعمیراتی خارجی نظیر دوبی بهره گرفته شود. در این راستا قراردادی منعقد شده كه براساس تعرفهای توافقی، تعدادی از سفارشات تعمیرات از دوبی به مجتمع منتقل شود و مشتركا فعالیتهای تعمیراتی روی آنها صورت گیرد تا علاوه بر انتقال تجربیات به متخصصان داخلی، گامهای اولیه برای جذب بخشی از بازار خارجی نیز برداشته شود. از كشتیرانی نیز خواسته شده تا به طور دائم، حداقل ده كشتی در سال برای تعمیر به مجتمع بفرستند تا در پیمانكاران اعتماد ایجاد شده و تداوم فعالیتهای تعمیراتی را در مجتمع در پی داشته باشد.
اقدامات صورت گرفته جهت افزایش سفارشات تعمیر كشتیها در مجتمع به شرح زیر است:
- كاهش قیمت تعمیر تا ۲۵ درصد كمتر از قیمت تعمیرات در منطقه
- همكاری با ۶۸ پیمانكار داخلی (خصوصی)
- احداث ۱۲ كارگاه كوچك تعمیراتی در اطراف كارگاههای اصلی به منظور واگذاری به بخش خصوصی
- افزایش ظرفیت تعمیراتی یارد به ۴ برابر میزان فعلی با انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی و فعال كردن هرچه بیشتر بخش خصوصی
در حال حاضر سالانه در مجتمع، به طور متوسط ۳۰ فروند شناور با هزینه پكیج تعمیراتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار تعمیر میشود. میزان پروژههای تعمیراتی علیرغم كاهش تعداد كشتی در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰، از لحاظ ارزش ۴۰ درصد رشد داشت كه علت آن انجام چند پروژه با هزینه بالای یك میلیارد تومان بوده است. از مشكلات موجود در راه توسعه فعالیتهای تعمیر كشتیها در مجتمع میتوان دشواری تردد نیروهای متخصص خارجی به داخل كشور، عدم امكان برنامهریزی مدون برای آموزش نیروها و تجهیز یارد به دلیل كم بودن سفارش تعمیرات، محدودیتهای شركت در تامین فوری قطعات و تجهیزات مورد نیاز و نبود كانال دریایی برای ورود نیروهای خارجی به بنادر كشور را برشمرد. شركت صنعتی دریایی ایران (صدرا): این شركت عمدتا به تعمیر شناورها اختصاص داشت، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت شركت توسعه یافت و علاوه بر تعمیرات، ساخت شناورها در دستور كار قرار گرفت. مجموع تعمیرات شناورها از بدو پیروزی انقلاب تا به حال در شركت صدرا حدود ۴ هزار فروند در ابعاد شناورهای كوچك و متوسط بوده كه به طور متوسط سالانه حدود ۲۰۰ فروند شناور را شامل میشود.شركت اروندان با هدف ساخت شناورهای ۵۰ تا ۶۵ فوتی آلومینیومی و خدمات پس از فروش آنها جهت استفاده گارد ساحلی وقت نیروی دریایی در ماموریتهای گشت و تعقیب و حراست از مرزهای آبی در شهرستان آبادان و در كنار رودخانه كارون تاسیس شد. سینكرو سیفتی كه با ظرفیت بالاآوری ۱۲۰۰ تن وزن سبك خریداری شده، طبق هماهنگیهای به عمل آمده تا پایان امسال در اروندرود و در بندر خرمشهر نصب میشود. همچنین احداث ۵ پاركینگ تعمیر كشتی در برنامه توسعه شركت قرار دارد كه با افزایش پاركینگهای تعمیراتی، توان تعمیراتی یارد به ۲۰ فروند در سال خواهد رسید. گروه صنایع دریایی سازمان صنایع دفاع (ساصد): این شركت در زمینه طراحی و ساخت انواع شناورهای تندرو و سایر شناورها سابقهای طولانی دارد. این شركت همچنین در تعمیر شناورهای نظامی نیز فعالیت میكند. اوج فعالیت این گروه طی ۳ ساله اخیر مشاهده شده است به گونهای كه شناورهای تعمیر شده در این گروه از ۲۳ فروند در سال ۱۳۷۹ با رشدی ۲۶۰ درصدی به ۸۲ فروند در سال ۱۳۸۱ رسیده است.موسسه صنایع دریایی فجر: این شركت در بخش تعمیر شناورهای سبك و نیمه سنگین به طور متوسط سالانه ۵۰ شناور با مجموع تناژ ۷۵۰۰ الی ۸۰۰۰ تن مورد عملیات تعویض فولاد و سایر تعمیرات موردنیاز قرار میگیرد. ارزیابی ناوگان داخلی از عملكرد یاردهای تعمیراتی كشور:شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف تعمیرات سفری ناوگان خود - كه بخش عمده از آنها را در بنادر كشور انجام میدهد - در زمینه واگذاری تعمیرات ادواری این ناوگان به یاردهای تعمیراتی كشور تجربه مطلوبی نداشته است. بنا به اظهارات مسئولان فنی كشتیرانی، عملكرد یاردهای تعمیراتی كشور در حوزه تعمیرات ادواری شناور، در هیچ یك از شاخصهای سهگانه قیمت، مدت زمان تعمیر و كیفیت تعمیر رضایتبخش نبوده است. به عنوان مثال ناوگان كشتیرانی دو فروند از شناورهای خود را هر یك با صرف هزینهای معادل ۵۰۰ هزار دلار ودر مدت زمان ۶۰ روز در یارد تعمیرات شركت ایزوایكو تعمیر كرده است، در حالی كه هزینه نهایی و مدت زمان صرف شده برای تعمیر هر یك از این شناورها در یكی از یاردهای تعمیراتی چین، برابر با ۴۰۰ هزاردلار و در مدت زمان حداكثر ۲۲ روز است.
برخی مشكلات یاردهای تعمیراتی كشور در تعمیرات دورهای شناورها عبارتند از:
- كم تجربه بودن یاردهای تعمیراتی در تعمیر شناورهای تجاری بزرگ
- محدودیت دسترسی یاردهای تعمیراتی به محصولات و خدمات شركتهای معتبر و تامینكننده تجهیزات شناورها
- عدم آشنایی شركتهای خدماتی و فنی و مهندسی با الزامات فعالیتهای تعمیراتی دریایی (یاردهای تعمیراتی معمولا بخش عمدهای از سرویسهای موردنظر خود را از پیمانكاران محلی و منطقهای تامین میكنند. تعداد زیادی از این شركتها، به دلیل ناآشنایی با فعالیتهای تعمیراتی دریایی و الزامات موجود، در این گونه فعالیتها به لحاظ سرعت انجام كار نتوانستهاند سرویسهای خود را منطبق با نیازهای موردنظر در تعمیر شناورها ارائه دهند).
- عدم امكان انجام تمام پكیج تعمیراتی شناور در یاردهای كشور
- نارسایی قوانین كار و ضعف مدیریت در صنعت تعمیر كشتی (به دلیل دولتی بودن یاردهای تعمیراتی كشور، قوانین حاكم بر سیستمهای كارگری دولتی كشور، این اجازه را به كارفرما نمیدهد تا با توجه به توانمندیها و مهارت نیروی كار تحت نظارت خود به تعدیل نیروها بپردازد و یا اینكه با اعمال نظر ویژهای آنها را به انجام صحیح وظایف محوله خویش ملزم كند)- بهرهوری نامطلوب از تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری موجود در یاردها (در اغلب یاردهای تعمیراتی جهان، تعمیرات زیرآبی و اساسی كشتیها را در مدت ۵ الی ۶ روز در حوض خشك انجام داده و مابقی تعمیرات ضروری، پس از انتقال شناور به كنار اسكله صورت میگیرد. این در حالی است كه یاردهای تعمیراتی كشور، شناور را برای انجام كلیه تعمیرات به مدت ۵۰ الی ۶۰ روز در حوض شناور یا خشك نگه میدارند لذا فرصت به وجود آمده برای انجام تعمیرات زیرآبی ۸ الی ۱۰ فروند شناور دیگر را نیز از دست میدهند.)شناورهای خدماتی شركت نفتكش به طور منظم و بر اساس برنامهریزیها و هماهنگیهای به عمل آمده جهت انجام تعمیرات به یاردهای داخلی مراجعه میكنند كه نمونه این همكاری تعمیر حدود ۳۰ فروند شناور توسط شركت صدرا - جوراگ، كشتیسازی خلیجفارس و ایزوایكو طی ۱۰ سال گذشته است. متاسفانه امكان تعمیر نفتكشهای بزرگ در حال حاضر در كشور موجود نیست و امكانات محدود به ۳۰ فروند شناور، ۴ فروند نفتكش ۲۵ هزار تنی و كشتی گازبر است. سایر نفتكشهای شركت در خارج از كشور تعمیر میشوند حتی در سالهای گذشته به علت پیچیدگی تعمیرات این شناورها و حساسیت نقش آنها، تمایلی نیز از سوی شركتهای داخلی برای تعمیر این شناورها وجود نداشته است. ارجاع هرچه بیشتر سفارشهای تعمیر نفتكشها به داخل كشور مستلزم شرایطی است كه باید در برنامههای فعالیت و طرحهای توسعهای یاردهای داخلی لحاظ شود. در موارد مربوط به شناورهای ارجاع شده جهت تعمیر به داخل كشور در ۱۰ سال گذشته، عملكرد كارخانههای داخلی با ضعفهایی همراه بوده كه صرفه اقتصادی انجام تعمیرات در داخل كشور را زیر سوال برده است. برای جبران نقایص فوق، بهرهگیری از تجربه یاردهای موفقی نظیر یاردهای كشور امارات میتواند نتیجهبخش باشد. به عنوان مثال در دوبی از سالهای پیش، تركیب مدیریت متخصصان خارجی و بهرهگیری از نیروی كار داخلی، باعث انتقال تجربه و دانش فنی موردنیاز به كارخانههای تعمیرات كشتی شده و تخصصهایی نظیر جذب و جلب رضایت مشتری با انجام سفارشها به بهترین نحو از طریق مدیران با تجربه خارجی به آنها منتقل شده است. استفاده از چنین ابزارهایی، البته متناسب با شرایط نیروی كار و نیروهای متخصص كشور، میتواند توسعه فعالیتهای تعمیر كشتی در كشور را به دنبال داشته باشد.
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا