یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


صنعت بدون آئین‌نامه مدون


صنعت بدون آئین‌نامه مدون
ساخت و تعمیر کشتی در شرکت لیسنیو پرتغال دو فعالیت متفاوتی هستند که دو موجودیت کاملاً مستقل و متمایز و اهداف ویژه مخصوص به خود دارند.
طبق آخرین نظر باستان‌شناسان قدمت صنعت کشتیرانی به ۳ هزار سال می‌رسد. سال‌ها قبل، صاحبان کشتی‌ها، سازندگان آن بودند. در قرون وسطی ساخت کشتی و صاحب کشتی بودن به‌عنوان دو موجودیت مستقل مطرح بود.
به‌ اعتقاد اسپرنگر مدیر عامل شرکت لیسنیو ساخت کشتی از قدیم تحت سلطه تعداد زیادی از کارخانه‌های سازنده درآمده است.
طبق نظریه اسپرنگر اواسط قرن بیستم تعمیرات کشتی نزد سازندگان آن به‌عنوان یک موجودیت مستقل مطرح بود و در واقع نوعی اشتغال‌زائی تمام وقت برای کارخانه‌های جدید سازه کشتی به حساب می‌آمد.
در گذشته یک کشتی برای یک مالک منحصر به فرد ساخته می‌شد. در واقع صاحبان کشتی‌ها به عمر، درجه، کلاس و تعمیرات ضروری آن اهمیت بسیار می‌دادند.
اساس تعمیرات در کارخانه‌های کشتی‌سازی قدیم بر پایه تعمیر بدنه‌های آسیب‌دیده کشتی‌ها و کاربرد مواد ضدرسوبی و ... بود.
در این میان بازرسی‌های زیادی نیز به منظور تهیه تجهیزات انجام شده است.
در دهه ۱۹۷۰، توجیهات اقتصادی به تغییرات قابل توجهی در زمینه ساخت کشتی و تعمیرات اشاره کرده است.
شیوه‌های تصمیم‌گیری صاحبان کشتی نیز در پی کاهش تعداد بخش‌های فنی، دچار دگرگونی شده بود. اسپرنگر معتقد است که پیشرفت نرم‌افزاری تا حدودی می‌تواند موجب کاهش معیارهای استاندارد برای ساخت کشتی با در نظر گرفتن همان میزان استحکام نظری شود.
● تفاوت‌های اساسی
امروزه تعمیر کشتی به نگهداری تجهیزات معطوف می‌شود.
اسپرنگر می‌گوید: مسئولان تعمیر کشتی باید به منظور انجام بازرسی و معاینه، تجهیزاتی را طراحی نمایند تا در مواقع لزوم توانائی تعمیر آنها را داشته باشند. در حالی‌که سازنده کشتی که با این تجهیزات سروکار دارند، باید از این ابزار به شکل مناسب استفاده کند. هم‌چنین اشاره می‌کند که صنعت تعمیر کشتی یک صنعت مرحله‌ای نیست بلکه خدمات‌رسانی صنعتی است که برای هر واحد آن نیازمند نیروی انسانی هستیم بدین‌ترتیب این تعداد حتی بیش از تعداد نفراتی است ه در کارخانه‌های ساخت کشتی نیاز داریم.
Ashutosh Sinha مدیر کارخانه و تعمیر کشتی انگلیسی و مدیر اروپائی پروژه Rando در مصاحبه با Fairplay چنین در این زمینه می‌گوید:
تفاوت اصلی در ساخت و تعمیر کشتی در این است که در ساخت کشتی موضوع اصلی بر روی مواد اولیه متمرکز است در حالی‌که در تعمیر کشتی توجه به نیروی کار انسانی معطوف می‌شود.
براساس تصور غلط پیشین، ساخت کشتی به نیروی کارگری و قیمت فولاد بستگی دارد در حالی که تعمیر آن وابسته بها ین است که کشتی در کجا دادوستد شده است. هیچ‌گاه این دو مورد با هم مقایسه نشده‌اند در حالی‌که تعمیر، بخشی از استراتژی ساخت کشتی است.
سرپرست SSA در این رابطه به Fairplay گفت: کشتی، وسیله پیچیده‌ای است. در واقع شما در برابر آن با تعدادی قطعات و تجهیزات درگیر هستید.
بدنه کشتی دچار فرسودگی و زنگ‌زدگی می‌شود و باید مجدداً رنگ شود موتور آن مانند موتور ماشین نیازمند مراقبت منظم است.
وی افزود: تنها وجه مشترک بین ساخت کشتی و تعمیر آن این است که هر دو نیازمند محل‌هائی برای فعالیت خود هستند.
رئیس شرکت لیسنیو نیز معتقد است عدم وجود دستورالعمل‌های نگهداری و مراقبت‌ کشتی منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: اکثر اوقات بازرسی‌ها و بازدیدها بر مبنای قوانینی است که حداقل نیازها و ضروریات در آن دیده می‌شود. ما هنوز هم دستورالعمل‌های استاندارد برای نگهداری و تعمیر کشتی در دسترس نداریم.
اسپرنگر اضافه کرد: بارها واژه تعمیر برمبنای قوانین مربوط به رتبه و کلاس و به منظور اصلاح خطاها در طول مدت انجام مراحل ساخت کشتی مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که تعمیرات به افراد غیرماهر و یا شرکت‌های غیرمتخصص سپرده میظشود، نتایج ناخشنودی به بار می‌آید. بنابراین مشارکت در امر نگهداری و تعمیر کارخانه‌های کشتی‌سازی را نباید ناچیز پنداشت.
اسپرنگر به دنبال یک فراخوان بین‌المللی خواستار توسعه نظارت بر روش‌ها و دستورالعمل‌های نگهداری در میان طبقات گوناگون اجتماعی و انجن‌های کشتیرانی و صاحبان کشتی‌ها شد.
سرپرست SSA نیز موافقیت خود را در این رابطه اعلام کرد:
دستورالعمل‌های فنی یک استاندارد است و گاهی نیاز به توضیح دارد. ما می‌توانیم برای ایجاد حرکت به سمت هر آن‌چه نیاز داریم و برای تنظیم دستورالعمل‌های نگهداری کشتی‌ها صاحب عقیده و نظر باشیم.
به‌عنوان مثال عیوب موجود در تانکرهای سنگین و بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم. ممکن است کیفیت کار و تعمیرات کار و تعمیرات در یک کارخانه با کارخانه دیگر و از یک کارگر تا کار دیگر، متفاوت باشد که آن هم به استانداردهای ملی و بین‌المللی بستگی دارد.
رئیس سازمان بین‌المللی رده‌بندی (IACS) نیز به Fairplay گفت: استانداردها همیشه قابل توصیف هستند و می‌توانند گسترش یابند. طبقات اجتماعی استانداردها را متحد و یکی می‌سازند. بدین ترتیب دستورالعمل‌ها نیز چارچوب‌های لازم را ایجاد می‌کنند.
ما هنوز با تعداد زیادی از تقاضاهای مربوط به دستورالعمل‌های نگهداری مواجه نشده‌ایم با این وجود طبقات اجتماعی از آنها استقبال خواهند کرد.
ساخت کشتی یک صنعت مرحله‌ای با پیشرفت تدریجی اما مداوم است که در محیطی کنترل شده صورت می‌گیرد و با بخش‌های جدیدی روبه‌رو است. ما می‌توانیم قطعات را در مسیری درست مجدداً مونتاژ نمائیم.
همان‌طور که می‌دانید تعمیر کردن بسیار دشوارتر از مونتاژ کردن است.
اکثر آمارهای موجود بین سال‌های ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۶ از طریق انجمن مشارکتی کارخانه‌های کشتی‌سازی اروپائی ثبت گردیده‌ است. طبق این آمارها، آلمان دارای بزرگ‌ترین تغییرات در نگهداری و تعمیر و تبدیل قطعات به یکدیگر در صنعت کشتیرانی می‌باشد.
مترجم: مژگان بقاء
منبع: Fairplay
منبع : ماهنامه پیام دریا


همچنین مشاهده کنید