دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا
انتخاب مدرسه خوب، دغدغه والدين
شهرآرا: یکی از دغدغههای مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانوادههای مختلف برای خوب یا بد بودن یک مدرسه متفاوت است. پژوهشهاي مختلف نشان ميدهد كه بخش بزرگي از فكرها و ديدگاههاي كسبشده در دوران کودکي، شخصيت، ديدگاهها، عادات و بنيانهاي اعتقادي، اخلاقي، ارزشي، علمي و حتي عملي انسان در بزرگسالي، در دوران دانشآموزي شكل ميگيرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد.
خانوادهها بهطور معمول براي انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسياري به خرج ميدهند و گروهي در اين انتخاب سختگير هستند، گاهي والدين مدرسهاي خارج از محله خود و دور را براي فرزند خود انتخاب ميكنند، تنها به اين دليل كه معلم يا كادر آموزشي خوبي دارد يا اين تصور كه درس خواندن در مدرسهاي در بالا شهر در تربيت خوب فرزندشان تاثير دارد.
آنچه كه همه ما ميدانيم اهميت تربيت است، تا آنجا كه حضرت علي(ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان ميفرمايند: «من به تربيت تو پرداختم پيش از آنكه دلت سخت و فكرت مشغول شود.»؛ اين سخن نشان ميدهد كه سالهاي اوليه زندگي بهترين دوره است و اثر تربيتي آن تا پايان عمر باقي خواهد ماند.
مفاهيم اوليه زندگي و اطلاعات و معلومات كودك در اين دوره همانند بذرهايي هستند كه در ذهن كودك كاشته ميشود و در آینده رشد ميكند و نتيجهاي شيرين از خود به جاي ميگذارد و در شكلگيري زندگي و تعيين سرنوشت وي و جامعه مؤثر خواهد بود. با اين توضيح گفتگويي با يك كارشناس ارشد مشاوره داشتيم پيرامون اينكه چه مدرسهاي را بايد براي فرزندان خود انتخاب كنيم و يك مدرسه خوب چه معيارهايي دارد.
محمد ثوابي مدارس ابتدايي را به چند گروه تقسيم ميكند و ميگويد: مدارس ابتدايى براساس سرمايهگذاري، اداره و آموزش عمومى و افراد خاص به چند نوع تقسيم مىشوند که عبارتند از: مدارس دولتى، مدارس استعدادهاى درخشان(سمپاد)، مدارس غيرانتفاعى و مدارس ابتدايى استثنايى.
وي در تعريف انواع مدارس بيان ميكند: مدارس ابتدايي دولتي به مدارسي اطلاق مىشود که تمام امور آموزشى و پرورشي، مالى و ادارى آنها را دولت برعهده دارد. مدارس استعدادهاى درخشان(سمپاد) براى دانشآموزانى که از استعداد تحصيلى زيادى برخوردار هستند، ايجاد شده است.
مدارس غيرانتفاعي از طريق مشارکت مردم مطابق اهداف و ضوابط و دستورالعملهاى وزارت آموزش و پرورش و تحت نظارت آن وزارتخانه تأسيس و اداره مىشوند. مدارس استثنايى نيز براى دانشآموزان نابينا و ناشنوا، نيمهناشنوا، عقبمانده ذهني، عقبمانده تحصيلى و ناسازگار تأسيس مىشوند.
ثوابي درباره مدارسي كه براي ورود دانشآموز آزمون برگزار ميكند، ميافزايد: بعضی از والدین نگران هستند چنانچه فرزندشان در این آزمونها موفق نشود، آسیب جدی به او وارد شود درصورتی که این طور نیست، بلکه متناسب بودن مرکز آموزشي با استعداد و توان دانشآموز عامل مهمی در موفقیت هر دانشآموز است. چنانچه انتظار مدرسه و والدین بیشتر از توانایی هوشی دانشآموزی باشد، مشکلات تحصیلی و رفتاری برای دانشآموز ايجاد میشود.
اين كارشناس مرکز مشاوره اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی درباره انتخاب مدرسه با توجه به سنجش کودک عنوان ميكند: انتخاب مدرسه باتوجه به طرح سنجش اولیه هوش کودک صورت میگیرد که ازسوي آموزش و پرورش استثنايي استان به اجرا درميآيد؛ سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي دانشآموزان در هنگام ورود به دبستان در دومرحله مقدماتي و معاينه باليني و تخصصي ارزيابي ميشود.
نوآموزاني که به ارزيابي تخصصي نياز نداشته باشند پس از دريافت شناسنامه سلامت براي ثبتنام به دبستاني که تقاضا کردهاند معرفي ميشوند، اما نوآموزاني که در مرحله مقدماتي مشکوک به مشکل تشخيص داده شوند پس از اجراي آزمونهاي تخصصي موردنياز و تعيين جايگاه آموزشي به واحد آموزشي مربوطه(مدارس ابتدايى استثنايى)معرفي خواهند شد.
اين کارشناس ارشد روانشناسی مشاوره به برخی از معیارهای مطرح برای مدرسه خوب اشاره ميكند و ادامه ميدهد: همواره اين سؤال براي والدين مطرح است كه چه مدرسهاي را براي فرزند خود انتخاب كنند؛ البته انتخاب مدرسه در دوران ابتدايي از حساسيت بيشتري برخوردار است. بايد در نظر داشت كه براي پرورش افراد مفيد در آينده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسي، دانشآموز، معلم، وسايل آموزشي، فضا و... با يكديگر در ارتباط و مهم هستند.
وي توضيح ميدهد: برای انتخاب دبستان باید از چندماه پيش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و ديدن امکانات و وضعيت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل كرده است، آگاهيهاي لازم را در اينباره كسب كنيد.
ثوابي در ادامه به معيارهايي اشاره ميكند كه والدين بايد به آنها توجه داشته باشند.
1.آموزش خوب و کادر علمی قوی
2.رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ بهخصوص در پایه اول ابتدایی نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس اول باید بتواند کودک را در گذر از دوران مهدکودک و پیشدبستانی به دوره دبستان همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند. این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی کودک موثر است.
3.ساعات کاری مناسب با برنامه والدین
4.محیط شاد و توام با احترام
5.انضباط متناسب با سن کودکان
6.توجه به امنیت کودکان در حیاط، راهپله و هنگام استفاده از سرویسهاي بهداشتي
7.توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
8.دولتی یا غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن
9.ساختمان مناسب و داشتن کلاسهایي با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب
10. نظافت بهخصوص در آبخوری و دستشوییها
11. زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهي و سمعی و بصری
12. مشارکت کودکان در برنامههای جنبی مدرسه
13. وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه
14. داشتن وبسایت، مجله، روزنامه دیواری و …
15.ارائه روشهاي تدريس مناسب و برگزاري دورههاي مختلف آموزشي براي معلمان درراستاي افزايش هرچه بيشتر مهارت آنان و بهبود امكانات و تجهيزات مدارس براي همگامي بيشتر با فنآوري عصر حاضر
16.درنظرگرفتن نزدیکی مدرسه به منزل
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان دولت سیزدهم ایران مجلس شورای اسلامی دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران تب دنگی هواشناسی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قتل پلیس گرمای هوا
واردات خودرو خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا سایپا مسکن
سعید راد رضا کیانیان تلویزیون سینمای ایران عاشورا مهران مدیری کربلا محرم دفاع مقدس رسانه ملی سینما موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل دونالد ترامپ آمریکا فلسطین غزه روسیه ترامپ تل آویو چین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس تراکتور المپیک
تبلیغات موبایل همستر کامبت تلگرام پهپاد فیلترینگ گوگل سرعت اینترنت ویندوز ناسا سامسونگ
خواب دیابت فشار خون ویتامین افسردگی بیماری تب دنگی چای قند اضطراب