چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا
10نکته مهم برای ارتباط با کودکان اوتیسم
تعامل با کودکان دارای اختلالات ارتباطی و اوتیسم اولین حق کودک، حق ارتباط است. ارتباط لاجرم به معنای گفتار نیست. گفتار، نوشتار، زبان اشاره و ارایه تصاویر و ... انواع روشهای ارتباطی هستند. مشکل این طیف کودکان گفتار نیست بلکه ارتباطست.
1) سعی کنید کودک در شرایط ایجاد رفتارهای چالش برانگیز قرار نگیرد. اگر قرار گرفت برای رفع مشکل به او باج ندهید،سعی کنید سوییچ کنید. برای حساسیت زدایی و کاهش این رفتارها شناخت آنها، علت یابی و مدیریت آنها میتواند کمک کننده باشد.
2) وقتی کلمه ای گفته شد یا ارتباطی شکل گرفت برای تقویت آن از تشویقهای مورد علاقه که بهتر است از جنس خواسته باشد و با حالت جشن گرفتن شروع و با کاهش ارایه مشوقها در جهت تثبیت آن گام برداشت.
3) اولین حق کودک، حق ارتباط است. ارتباط لاجرم به معنای گفتار نیست. گفتار، نوشتار، زبان اشاره و ارایه تصاویر و .. انواع روشهای ارتباطی هستند. مشکل این طیف کودکان گفتار نیست بلکه ارتباطست.
4) عجله ای برای ایجاد ارتباط نداشته باشید. ارتباط گیری با افراد امین کودک و سپس ارتباط غیر مستقیم میتواند کمکتان باشد.
5) برای ایجاد یک ارتباط امن و مستمر، ایجاد اطمینان الزامیست. حین گفتگو و بازی سعی کنین خود را هم قد کودک کنید.
6) برای اینکه به نامش توجه کند از نامیدن بیهوده پرهیز کنید. میتوانید با در دست داشتن وسیله مورد علاقه اش برای توجه به نامش استفاده کنید.
7) با الگو برداری از روشهای کودک محور رفتاری مانند PRT میتوان حتی از خود اکولالیا برای ایجاد و تداوم ارتباط کلامی بهره مند شد.
8) پیشرفت کودک در ارتباط، تعامل و بازی از رفتارهای چالش برانگیز،کلیشه ای و .. خواهد کاست.
9) از موارد علایق، چسبندگیهای کودک میتوان برای ایجاد ارتباط و شروع تعامل استفاده کرد.
10) الگوسازی، مدلسازی و گروه همگن و غیر همگن میتواند در تثبیت پاسخها موثر باشد.
1) سعی کنید کودک در شرایط ایجاد رفتارهای چالش برانگیز قرار نگیرد. اگر قرار گرفت برای رفع مشکل به او باج ندهید،سعی کنید سوییچ کنید. برای حساسیت زدایی و کاهش این رفتارها شناخت آنها، علت یابی و مدیریت آنها میتواند کمک کننده باشد.
2) وقتی کلمه ای گفته شد یا ارتباطی شکل گرفت برای تقویت آن از تشویقهای مورد علاقه که بهتر است از جنس خواسته باشد و با حالت جشن گرفتن شروع و با کاهش ارایه مشوقها در جهت تثبیت آن گام برداشت.
3) اولین حق کودک، حق ارتباط است. ارتباط لاجرم به معنای گفتار نیست. گفتار، نوشتار، زبان اشاره و ارایه تصاویر و .. انواع روشهای ارتباطی هستند. مشکل این طیف کودکان گفتار نیست بلکه ارتباطست.
4) عجله ای برای ایجاد ارتباط نداشته باشید. ارتباط گیری با افراد امین کودک و سپس ارتباط غیر مستقیم میتواند کمکتان باشد.
5) برای ایجاد یک ارتباط امن و مستمر، ایجاد اطمینان الزامیست. حین گفتگو و بازی سعی کنین خود را هم قد کودک کنید.
6) برای اینکه به نامش توجه کند از نامیدن بیهوده پرهیز کنید. میتوانید با در دست داشتن وسیله مورد علاقه اش برای توجه به نامش استفاده کنید.
7) با الگو برداری از روشهای کودک محور رفتاری مانند PRT میتوان حتی از خود اکولالیا برای ایجاد و تداوم ارتباط کلامی بهره مند شد.
8) پیشرفت کودک در ارتباط، تعامل و بازی از رفتارهای چالش برانگیز،کلیشه ای و .. خواهد کاست.
9) از موارد علایق، چسبندگیهای کودک میتوان برای ایجاد ارتباط و شروع تعامل استفاده کرد.
10) الگوسازی، مدلسازی و گروه همگن و غیر همگن میتواند در تثبیت پاسخها موثر باشد.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران علی باقری عزاداری پزشکیان دولت چهاردهم دولت رئیس جمهور ترور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل قم پشه آئدس زلزله هواشناسی افغانستان تیراندازی شهرداری تهران عزاداری محرم تب دنگی شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت سکه اقتصاد ایران قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ترافیک ایران خودرو حقوق بازنشستگان همستر کامبت بازار خودرو قیمت
امام حسین لیلی رشیدی الناز شاکردوست تلویزیون سریال دفاع مقدس مداحی سینمای ایران سینما
فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه فلسطین اسرائیل ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه باشگاه پرسپولیس یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
خودروهای وارداتی دیابت شیائومی ماه هوش مصنوعی ناسا کد مورس
گرمازدگی وزارت بهداشت تخم مرغ کاهش وزن رژیم غذایی جذام حسین فرشیدی