سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
تجارت الكترونیكی
تجارت الكترونیك ، به معنای انجام الكترونیكی فعالیت های تجاری است . در كشور های پیشرفته با توجه به دسترسی عمومی به شبكه جهانی اینترنت ، فعالیت های تجاری از طریق اینترنت بسیار گسترده شده است .
تجارت الكترونیك نیازمند بستری مناسب است كه از جمله امكانات اولیه مورد نیاز ، دسترسی عمومی به شبكه ، گسترش فعالیت های به هم پیوسته سیستم بانكی ، تامین امنیت شبكه بانكی و پست است .
● تعاریف و تكنیك ها :
پیاده سازی تجارت الكترونیك مستلزم طراحی مجدد ساختار فرایند تجارت است كه در آن باید تكنولوژی شبكه های اطلاعاتی به كار گرفته شود . اهداف اصلی تجارت الكترونیك كه عبارت است از : كاهش هزینه ها ، افزایش كارآیی ، سرعت بخشیدن به پاسخ گویی در خواست های رسیده ، گسترش فروشگاه ها ، ارتقای كیفیت از دید مشتری و فراهم آوردن معیار های ارزشمند مقاتیسه برای مشتری ، همگی در این سیستم برآورده می شود .
انقلاب تجارت الكترونیك ر سال ۱۹۹۰ آغاز شد . در اوایل این دهه ، صفحات تجارت الكترونیك در وب برای معرفی تكمیلی محصولات ، در كنار تلویزیون و مجلات استفاده می شد . در آن زمان محیط وب به طور كلی از عدم امنیت رنج می برد .
در اواخر دهه ۹۰ میلادی با پیشرفت پروتكل ها ، امنیت شبكه وب افزایش یافت و بستر آن جهت فعالیت تجاری آماده شد ؛ در این زمان شبكه های همكار ، محیط را جهت بهره برداری تجاری آماده كردند . امروزه محیط وب ، آماده پذیرش شبكه های تجاری هوشمند بوده و سیستم های تجارت الكترونیك به سمت شبكه های online پردازش تحلیلی داده ها گرایش یافته است .
در چنین سیستم هایی سعی بر آن است كه رفتار سیستم تجارت الكترونیكی با كاربران تطبیق پیدا كرده و با توجه به نیاز روز بتواند خود را با محیط هماهنگ كند .
● انواع تجارت الكترونیك :
۱. تجارت B۲B : در این نوع ، روابط و مبادلات الكترونیكی مابین شركت ها و تولید كنندگان صورت می گیرد .
۲. تجارت B۲C : رایج ترین نوع تجارت الكترونیك است كه در آن تبادل اطلاعات مابین فروشنده و خریدار خرده صورت می پذیرد .
۳. تجارت C۲c : در واقع برگزاری حراج از طریق اینترنت است كه معمولا خریداران و فروشندگان خرده ، مستقیماً با هم ارتباط برقرار می كنند .
۴. تجارت B۲A : نوپاترین نوع تجارت الكترونیك بوده و شامل روابط تجاری مابین شركت ها و دولت است . تامین نیاز های دولت و همچنین پرداخت مالیات از این طریق انجام می شود .
۵. تجارت C۲A : چنین تجارتی هنوز عملا به طور كامل محقق نشده اما در نظر است تمامی تعاملات مابین مردم و دولت از طریق الكترونیكی انجام پذیرد .
● فاكتورهای مورد نیاز تجارت الكترونیك .
تجارت الكترونیك بر كلیه صنایع یك كشور تاثیر گذار است ؛ بانك ها و دارایی تحت تاثیر نیازهای الكترونیكی ، به شدت تغییر خواهند كرد . همچنین آژانس هایی وظیفه تبادل اطلاعات میان نواحی و كشور های مختلف را بر عهده می گیرند .
به طور كلی عوامل مهم عبارتند از :
▪ در دسترس بودن شبكه های ارتباطی سراسری ( اینترنت )
▪ بهبود كارآیی زنجیره تغذیه كننده تجارت الكترونیك ( نیاز تجارت الكترونیك )
▪ به كارگیری تكنولوژی جدید برای راه اندازی روش های جدید تجارت .
▪ ارتقای كیفیت سرویس ارائه شده به مشتریان از طریق دولت و شركت های تجاری .
● بررسی مدل B۲C :
در این روش كه معمول ترین نوع تجارت الكترونیك در وب است ، مشتری پس از مراجعه به سایت ، در یك بازار مجازی گردش می كند . در این قسمت كالای فروشنده به مشتری معرفی می شود و امكان تبادل نظر با بقیه مشتریان و خریداران نیز وجود دارد . به علاوه مشتری یك سبد خرید مجازی با خود حمل می كند تا كالاهای مورد نظر را در آن قرار دهد .
در انتها مشتری وجه كالا را می پردازد و فروشنده با استفاده از سرویس های موجود ( مانند پست ) كالا را برای خریدار ارسال می كند .
● مزایای B۲c از دید خریدار :
▪ امكان دسترسی سهل و آسان به مشروع اطلاعات كالا وجود دارد .
▪ می توان از نظرات دیگران درباره كالا مطلع شد .
▪ بعضی محصولات را می توان به صورت online از طریق وب دریافت كرد .
▪ به لیل كاهش هزینه های جانبی ، كالا با قیمت ارزان ار به دست مصرف كننده می رسد .
▪ فشار و استرس معمول در فروشگاه فیزیكی ، در فروشگاه مجازی وجود ندارد .
▪ مقایسه میان فروشگاه ها بسیار آسان است .
▪ امكان جست و جوی كالا با شرایط مورد نظر كاربر ( مناسب ترین قیمت یا ویژگی های فنی خاص ) وجود دارد .
▪ دریافت كالا به راحتی در منزل صورت می گیرد و امكان پرداخت وجه به صورت الكترونیكی وجود دارد .
▪ پس از دریافت كالا ، امكاناتی برای ارجاع كالا وجود دارد .
● مزایای B۲c از دید فروشنده :
▪ هزینه راه اندازی فروشگاه الكترونیكی ، كمتر از فروشگاه فیزیكی است .
▪ تبلیغات در اینترنت به راحتی انجام می شود .
▪ مشتریان منحصر به منطقه جغرافیایی خاصی نیستند .( تجارت جهانی ) .
▪ رقابت جهت جذب مشتری موجب افزایش كیفیت ، خدمات و كالا خواهد شد .
▪ واسطه ها و هزینه های جانبی حذف می شوند و مدیریت فروشگاه ، آسان تر صورت می گیرد .
▪ فروشگاه ها قادر به شناسایی مشتریان و راهنمایی آنها به قسمت مورد علاقه شان هستند . ( هوشمندی فروشگاه مجاری از فیزیكی بیشتر است .)
● امنیت در تجارت الكترونیك و پرداخت هزینه :
یكی از مهم ترن نیاز های تجارت الكترونیك ، صحت عملكرد پرداخت وجه كالای خریداری شده است . در این راستا باید شبكه و سیستم بانكی موجود دارای قابلیت های امنیتی باشد . پرداخت هزینه به دو صورت امكان پذیر است :
۱. كارت اعتباری :
در این روش فروشگاه باید قادر به پردازش كارت های اعتباری مشتریان باشد . این پردازش به دو صورت offline و online انجام می شود . در این حالت برای حفظ فروشگاه باید دارای حساب بازرگانی باشد و یا قرار دادی با شركت های فراهم آورنده حساب های بازرگانی منعقد كند .
۲. بدون استفاده از كارت های اعتباری :
در این حالت از روش های دیگر مانند ارسال چك كاغذی توسط مشتری و یا چك الكترونیكی استفاده می شود . همچنین كارت های پیش خرید نیز می تواند برای پرداخت وجه ، مورد استفاده قرار گیرد .
روش های بسیار زیادی برای حفظ امنیت وجود دارد اما در میان آنها ، دو روش بیشترین كاربرد را دارد .
۱. روش SSL :
این روش توسط شركت Netscape در اواخر سال ۱۹۹۹ عرضه شد . با استفاده از این روش ، اطلاعات عرضه شده از طریق خریدار به فروشگاه ، با الگوی خاصی كه فقط توسط فروشگاه قابل خواندن است ، رمزگذاری می شود . همچنین با استفاده از این روش ، فروشنده و خریدار از صحت ادعای طرف مقابل نیز مطمئن می شوند .
۲. روش SET :
این روش توسط شركتهای فراهم آورنده كارت های Visa و Master Card ابداع شد ؛ در این روش در زمان رمزگذاری اهداف زیر دنبال می شود : محرمانه كردن اطلاعات ، تامین درستی پرداخت و تصدیق هویت فروشگاه و دارندگان كارت اعتباری .
مزیت روش SET بر SSL آن است كه فروشنده هیچ دسترسی به كارت اعتباری خریداری خریدار نخواهد داشت و اطلاعات ، تنها مابین بانك و خریدار مبادله خواهد شد و نتیجه به اطلاع فروشگاه می رسد .
●● نتیجه گیری :
با توجه به گسترش اینترنت و افزایش كاربران آن در سطح كشور ، یكی از نیازهای كنونی ، فراهم آوردن بستر مناسب برای تجارت الكترونیك است . در صورت فراهم شدن این بستر ، یعنی دسترسی آسان و كم هزینه به اینترنت ، با توجیه و فرهنگ سازی در راستای تحقق تجارت الكترونیك و مهم تر از همه ، فراهم شدن بستر مناسب بانكی و تامین امنیت پرداخت و دریافت ، امیدوار خواهیم بود كه تجارت الكترونیك در كشور رواج پیدا كند .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست