چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

آزمایش رانندگی با اینفینیتی G۳۷ کوپه


آزمایش رانندگی با اینفینیتی G۳۷ کوپه

سری G اینفینیتی از همان ابتدای ورود به بازارهای جهانی, یار و یاور این برند بوده است این سری در نسل اول که بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ و نسل دوم بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید می شد, فاقد نسخه کوپه بود

سری G اینفینیتی از همان ابتدای ورود به بازارهای جهانی، یار و یاور این برند بوده است. این سری در نسل اول که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ و نسل دوم بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد، فاقد نسخه کوپه بود. نسل سوم از سری G، به‌طور کل مسیری متفاوت از نسل‌های پیشین را در پیش گرفت و طراحی مدرن آن بود که اینفینیتی را از مرز نابودی نجات داد. در سال ۲۰۰۳ بود که این برند نسخه کوپه سری G را عرضه کرد و به دلیل نقاط مشترک فنی با نیسان۳۵۰ Z که یکی از بهترین‌های بازار در زمان خود بود، G۳۵ کوپه توانست موفقیت چشمگیری را به دست بیاورد. نسل جدید سری G در سال ۲۰۰۳، توانست ۲۴ هزار دستگاه بیشتر از سال قبل (۴۰۵۳۵ دستگاه) در بازار آمریکای شمالی به فروش برساند که این رقم برای سال بعد به بیش از ۷۱ هزار دستگاه در بازار آمریکای شمالی رسید که پرفروش‌ترین سال در تأسیس این برند بوده است.

تنها با نگاهی به بدنه متفاوت اینفینیتی G کوپه نسل اول، می‌شد به وضوح دریافت که اینفینیتی، این کوپه را کاملأ آماده به رزم و آماده راهی میدان نبرد کرده بود تا با سخت ترین رقیبش ب‌ام‌و سری ۳ کوپه به مبارزه بپردازد. و G۳۵ کوپه موفق شد تا در همان ماه‌های اول، رقیبش را از میدان به در کند! فروش این کوپه در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲۰ هزار دستگاه بود که این رقم ۵ هزار دستگاه بیشتر از فروش سری ۳ کوپه در همان سال بود. این یک موفقیت چشمگیر برای یک برند نوپای ژاپنی بود که توانست پرچم پیروزی را به رخ رقبای سرسخت و با تجربه آلمانی‌اش بکشاند.

موتور

نسل دوم سری G کوپه با موتور قدرتمندتر، کابین لوکس‌تر و ظاهر زیباتر در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد تا موفقیت نسل پیشین را حفظ کند. اولین و مهم‌ترین تغییر G کوپه جدید که با کد G۳۷ شناخته می‌شود، جایگزین کردن موتور ۶ سیلندر ۵/۳ لیتری با ۲۹۵ اسب بخار قدرت بود. موتور جدید با همان تعداد سیلندر و ۲ لیتر افزایش حجم، هم اکنون ۳۳۰ اسب بخار تولید می‌کند تا بتواند به راحتی از پس ب‌ام‌و ۳۳۵i کوپه با ۳۰۰ اسب بخار برآید. این موتور پیشرفته از سری VQ اینفینیتی، دارای ضریب تراکم بالاتر نسبت به موتور نسل پیشین است و از تکنولوژی‌ای به نام VVEL (حرکت متغیر سوپاپ ها) بهره می‌برد که دائمأ در حال تغییر زمانبندی و گشودن ورودی سوپاپ‌هاست تا قدرت و گشتاور بیشتری را با مصرف سوخت و آلاینده‌های کمتر تولید کند. بیشینه گشتاور این موتور نسبت به نمونه ۳.۵ لیتری نسل قبل، تنها ۲ نیوتن‌متر افزایش داشته است؛ اما بیشینه گشتاور ۳۶۵ نیوتن‌متری آن در ۵۲۰۰ دور در دقیقه قابل استخراج است که در مقابل ۳۶۳ نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه نسل پیشین، شتاب بهتری را برای G۳۷ به ارمغان آورده است. این موتور به قدری خوب و بی‌نقص است که راه خود را به اینفینیتی FX۳۷، EX۳۷، M۳۷، سدان تازه وارد Q۵۰، شاسی‌بلندهای QX۵۰ و QX۷۰ و حتی نیسان ۳۷۰Z و میتسوبیشی Proudia ۳۷۰GT باز کرد. بنابراین با این تفاسیر می‌توان آنرا یکی از بهترین موتورهای ۶ سیلندر حال حاضر دانست.

بدنه

ظاهر تهاجمی، زیبا و متفاوت آن عاری از هرگونه آلایش و خطوط بی‌مورد است. اما طراحان با همین سادگی توانسته‌اند قدرت و سرعت را به‌خوبی به بیننده القا کنند. گویی کابین و تمامی‌ عناصر بدنه G۳۷ کوپه در تونل باد و در معرض جریان باد به سمت عقب کشیده شده است. چراغ‌های جلو کشیده و رو به عقب به شکل حرف L، اسپویلر یکپارچه با سپر جلو و برجستگی‌های ماهیچه مانند طرفین کاپوت، تمام آن چیزی است که می‌توان از نمای جلو G۳۷ کوپه تفسیر کرد. این سادگی در نمای جانبی به اوج خود می‌رسد که حتی یک خط هم نمی‌توان مشاهده کرد و در ادامه، این سادگی در نمای عقب به چراغ‌هایی شبیه به چراغ‌های جلو، صندوق بار صاف و یک اسپویلر کوچک ختم می‌شود. تمامی‌ این تغییرات نسبت به نسل پیشین، باعث افزایش ۲/۲ سانتی‌متر در طول و ۰.۵ سانتی متر در عرض شده است در حالیکه ارتفاع به میزان ۲/۰ سانتی متر کاهش یافته و فاصله بین اکسل ها به میزان ۲۸۵ سانتی‌متر باقی مانده است اگرچه فاصله عرضی چرخ‌ها در جلو به میزان ۳/۱ سانتی متر و در عقب به میزان ۲/۲ سانتی متر عریض‌تر شده است که تأثیر مثبتی در هندلینگ می‌گذارد.

کابین

با گشودن در بزرگ این کوپه، بوی چرم شما را مدهوش می‌کند! شاید با خود بگویید که غیرممکن است که کابین G۳۷ کوپه از نظر کیفیت به پای آلمانی‌ها برسد اما سخت در اشتباهید زیرا کاملأ با آنها یکسان است. حتی ریچارد هَموند در فصل ۲۱ برنامه تلویزیونی تخت‌گاز با آزمایش آلفارومئو ۴C از کیفیت بد کابین گلایه کرد که چرا یک کوپه ایتالیایی باید از متریالی استفاده کند که کره‌ای‌ها هم در سدان‌های قیمت پایینشان استفاده می‌کنند و در نهایت سبک بودن متریال استفاده شده را توجیهی غیرمنطقی برای کیفیت بد کابین ۴C بیان کرد.

اما کابین G۳۷ با صندلی‌ها و روکش‌های چرمی ‌درها، و روکش نرم با بافت پلاستیک برای کنسول و سایر قسمت ها در کنار آلومینیوم برس خورده برای کنسول مرکزی، باعث شده تا این کوپه ژاپنی بتواند از نظر کیفیت پا به پای رقبای آلمانی و حتی بهتر از برخی از آنها بتازاند و با اختلاف زیادی رقبای آمریکایی را پشت سر بگذارد. صندلی‌های چرمی ‌آن بسیار راحت هستند و حتی در سخت‌تر پیچ‌ها، بدن را محافظت می‌کند اما به دلیل ارتفاع پایین سقف، ممکن است که اگر قدی بلندتر از ۱۹۰ سانتی‌متر داشته باشید، به مشکل بر بخورید. صندلی‌های عقب هم‌چون سایر کوپه‌های ۲+۲، فضای کافی ندارد مخصوصأ فضای سر آن بسیار محدود است. اما دو سرنشین جلو می‌توانند با نشستن بر روی صندلی‌های فوق‌العاده راحت چرمی ‌از سفر خود نهایت لذت را ببرند.

با وجود اینکه تعداد زیادی دکمه روی کنسول مرکزی قرار گرفته، به دلیل دسته بندی شدن آنها با توجه به عملکردشان، پیدا کردن کنترل مورد نیاز کار سختی نیست. اما بهترین ویژگی کابین این کوپه، دید فوق‌العاده خوب به بیرون است که می‌توان آنرا با سدان‌ها نیز مقایسه کرد. اینفینیتی G۳۷ کوپه، بزرگ‌ترین ضعف خود را در فضای بار دارد. فضای بار این کوپه ۲۷۵ لیتر است و این درحالی است که صندوق بار ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۱۶۵ لیتر فضای بیشتر و آئودی A۵ کوپه، ۱۸۰ لیتر فضای بیشتری را در اختیار مالکش قرار می‌دهد.

آزمایش رانندگی

با نشستن روی صندلی راحت راننده و مقایسه آن با سایر کوپه‌های همکلاس، دید سراسری بی‌نظیر به بیرون نظر شما را جلب می‌کند. به خصوص در قیاس با کوپه‌های عضلانی آمریکایی که نیمی ‌از دید رو به جلو را داشبورد اشغال کرده و نیمه بقیه هم کاپوت است که دید شما را محدود می‌کند. اما در G۳۷ کوپه کاملأ احساس می‌کنید که تسلط کافی دارد. موتور ۳۳۰ اسبی آن‌را روشن کرده و به آرامی ‌حرکت را آغاز می‌کنیم. وقتی که با پدال گاز با ملایمت رفتار می‌کنید، G۳۷ هم روی آرام خود را نشان می‌دهد. کابین راحت و ارگونومیک با متریال‌های مرغوب، حس نشستن درون کابین سدانی لوکس را به شما می‌دهد اما به محض اینکه پدال گاز را محکم می‌فشارید، G۳۷ آن روی خود را نشان می‌دهد؛ سریع و خشمگین. واکنش پدال گاز بسیار سریع و بدون تأخیر صورت می‌گیرد. فرمان آن اندکی سفت و خشک احساس می‌شود اما به معنای واقعی دقیق است. در برخی از اتومبیل‌ها، فرمان‌ها به دلیل عدم دقت اعتماد به نفس کافی را به شما برای سریع پیچیدن نمی‌دهند اما G۳۷ دقیقأ خلاف این امر است. این فرمان دقیق در کنار بدنه خشک، سیستم‌های کمکی و چرخ‌های پهن، هندلینگی را به شما ارزانی می‌دارد که تنها با خزیدن مار بر روی زمین قابل مقایسه است. G۳۷ کوپه گویی بر روی زمین میخ شده است، و می‌تواند تندترین پیچ‌ها را با سرعت بالا بپیماید و اعتماد به نفس کافی برای انجام این کار را نیز به راننده می‌دهد. از نظر هندلینگ و پایداری، G۳۷ با کمتر کوپه ای در این کلاس قابل مقایسه است.

۳۳۰ اسب بخار قدرت موتور، جثه ۱۶۳۲ کیلوگرمی G۳۷ کوپه را در ۶/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و نهایتأ می‌تواند تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

سواری آن نیز برای یک کوپه کاملأ معقول است. نه به نرمی ‌یک سدان لوکس و نه به خشکی یک سوپراسپرت. دقیقأ می‌توان گفت که در میانه نرمی ‌و خشکی قرار دارد. اینفینیتی G۳۷ کوپه نه راحتی سرنشینان را فدای عملکرد اسپرت و شتاب کرده است و نه بالعکس. بلکه ترکیبی کاملأ متعادل را بین عملکرد اسپرت و راحتی برقرار کرده است که کار به هیچ وجه آسانی نیست.

ختم کلام

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که G۳۷، یک کوپه کامل بوده و تمامی‌عملکردهایی را که باید انجام دهد، به خوبی و بدون نقص انجام می‌دهد اما تنها یک بدی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. رانندگی با G۳۷ کوپه فاقد هیجانی است که از یک کوپه اسپرت انتظار می‌رود! هر چقدر سعی می‌کنید که عقب آنرا منحرف کنید، G۳۷ کوپه این امکان را به شما نمی‌دهد. به سختی می‌توانید فریاد تایرهای پهن آن‌را در بیاورید و گرد و خاک بلند کنید. در حرکت اسلالوم، G۳۷ کوپه همچون ماری بر روی زمین می‌خزد بدون اینکه حتی یک درجه از مسیرش منحرف شود. تمامی‌ این موارد نشان از دقت و زحمت ژاپنی وار مهندسین اینفینیتی بوده اما همین امر، شیطنت را از این کوپه گرفته است و G۳۷ کوپه مانند یک کودک شیطان و پر انرژی است که اجازه تخلیه کامل انرژی به آن داده نمی‌شود. حتی این فقدان هیجان را در طراحی بدنه نیز می‌توان مشاهده کرد. اگر آنرا با رقیب اصلی‌اش یعنی ب‌ام‌و سری ۴ که جایگزین سری ۳ کوپه شده است مقایسه کنید، این امر کاملأ مشهود می‌شود.

یکایک خطوط داینامیک و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های سری ۴ شما را به وجد می‌آورد اما در G۳۷ کوپه، تنها برجستگی عضلانی طرفین کاپوت بوده که آنرا از سادگی مفرط خارج کرده است. حس تجملی بر حس اسپرت در این کوپه غالب است. این درست همانند آن است که به یک میهمانی بروید و همه چیز از تزیینات گرفته تا خوراکی‌ها عالی باشند اما زمانی که هیجان نداشته باشد، به شما خوش نخواهد گذشت. این امر کاملأ برای G۳۷ کوپه صادق است. اما با تمامی‌ این تفاسیر، نباید فراموش کرد که G۳۷ کوپه در آزمایش رو در رو در برابر ب‌ام‌و ۳۳۵i کوپه توانست آن‌را مغلوب کند و در رویارویی با کادیلاک CTS کوپه با اینکه سریع‌تر بود، تنها به دلیل هیجان بیشتر رانندگی و کابین جادارتر رقیب آمریکایی تنها با فاصله‌ای اندک عقب افتاد. در پایان از جناب آقای امیرحسین راضیان که اتومبیل خود را جهت آزمایش در اختیار نشریه تخت گاز قرار دادند همچنین همراهی آقایان سعید رهنما و محمد صالح ایرانمنش صمیمانه قدردانی می‌کنیم.