جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مستندسازی از نگاه مدیریتی متمرکز


مستندسازی از نگاه مدیریتی متمرکز

در ایران, دوربین فیلمبرداری از سال ۱۹۰۰ میلادی ۱۲۷۹ شمسی به منظور ثبت زندگی به کار رفت «میرزا آقاخان» اولین مستندساز ایرانی لقب گرفت و در این حیطه تا امروز از دستاوردهای سینمای غیرتخیلی جهان سود جسته, به صورت وسیله­یی برای پرداختن به ذهنیت سینماگران, حدیث نفس آن­ها, بازسازی حقایق و درک عاطفی از پیرامون درآمده است

● سینمای مستند در ایران از آغاز تا کنون

در ایران، دوربین فیلمبرداری از سال ۱۹۰۰ میلادی (۱۲۷۹ شمسی) به منظور ثبت زندگی به کار رفت - «میرزا آقاخان» اولین مستندساز ایرانی لقب گرفت - و در این حیطه تا امروز از دستاوردهای سینمای غیرتخیلی جهان سود جسته، به صورت وسیله­یی برای پرداختن به ذهنیت سینماگران، حدیث نفس آن­ها، بازسازی حقایق و درک عاطفی از پیرامون درآمده است؛ یعنی وسیله­یی که گروهی از فیلمسازان ایرانی برای نمایش وجود و جلوه­های دنیای بیرون به کار می­برند، برای گروهی دیگر ابزاری است برای برون­فکنی ذهنیات و کلنجارهای هستی‌گرایانه. امکانات شیوه‌ی مستند، هم ذوق آنان را برمی‌انگیزد تا در تعیین قوانین عالم پرسش­هایی را مطرح سازند، هم باعث می­شود تا به تماشا و جست­وجوی لایه­های زندگی، رفتارها، تباهی­ها و حضور در زمان پرداخته و رخدادها را به مدد امکانات سینما و در چارچوب­های ذهنی خود تفسیر کنند. از این منظر، سینمای مستند ایران مبتنی بر گرایش­های ساختاری و فکری متفاوت بوده و از نظر شالوده­ی عناصر درونی - زمان، مکان، شخصیت و رویداد - دستِ کم، به سه شاخه­ی بزرگ رده­بندی می­شود:

۱) بازسازی‌شده

۲) محض

۳) داستانی

مستند محض به منزله­ی گسترده­ترین حیطه در سطح عناصر چهارگانه، دارای پنج عرصه است:

۱) عین­گرایی (گسترده­سازی گزارش)

۲) واقع­گرایی

۳) فیلم­های تجربی

۴) عاطفه­گرایی و به اصطلاح، هنری و شاعرانه (بیرونی - ذهنی)

۵) تأویل‌گرایی (درک)

سینمای صنعتی نیز عرصه­ی عینی­ترین فیلم‌های مستند ایران است که گاهی به مدد تدریس و موسیقی جذابیت می­یابد.

در سینمای اجتماعی دهه­ی ۱۳۴۰، که بُعد تازه‌یی به عین­گرایی خام می­افزاید، بسیاری از فیلم­هایی که خود دولت برای نمایش دگرگونی در شرایط دشوار سفارش می­داد، به علت سنگینی و صعوبت، قابل تحمل نبودند. در اواخر این دهه، نسل جدیدی که احتمالاً در غیاب سینمای مستند به ادبیات و شعرِ آگاه‌کننده روی می­آورد، به سینما کشانده شده و فیلم مستند جامعه­نگار و تحقیقی، معنا و افق تازه­یی یافت که در این راستا می­توان از «باد جن» ساخته­ی «ناصر تقوایی» یاد کرد. در این دوران، کم­تر فیلمی را می­توان یافت که به نقش مردم در حیات اجتماعی­شان و به دلایل ضعف آن­ها اشاره نکرده یا آرمانگرایانه به نهادهای اجتماعی نپرداخته باشد. سینمای مستند واقع‌گرا، هم جست­وجوی در ریشه‌هاست و هم جست­وجو در نادیده­های این سرزمین.

سینمای مستند در جریان انقلاب اسلامی، کاربرد تازه­یی یافت؛ از پوسته­ی خود درآمد و جمعیت میلیونی، آرزوهای دگرگونی و آرمان، فیلم­ها را انباشته کردند.

بلافاصله بعد از انقلاب، فیلم مستند در تمام زمینه­ها به کار افتاد تا عرصه­ی واقع­نمایی اجتماعی و نمایش کارکرد فرهنگ باشد.

در این بین، در حالی که بخشی از سینمای اجتماعی ایران به مباحثه­ی واقعیت و خیال علاقه‌مند می‌شود، یک رده از فیلم­های کوتاه نیز دیده می­شوند که با اتکا به روش دوربین مستقیم و با سخت‌کوشی فراوان، توهم فیلم مستند را به وجود می­آورند. هم­چنین فیلم­هایی ظهور می­کنند که با استفاده از روش­های سینمای داستانی، صداقت اثر را زیر سؤال می­برند.

درباره­ی فیلم­های مردم­نگاری در ایران نیز باید گفت که این گونه فیلم­ها به صورت علمی تولید می‌گردند، اما درباره­ی علوم مردم­شناسی هرگز تحقیقی به عمل نمی‌آید.

هم­چنین فیلم­های صنعتی، یا درباره­ی صنعت هستند، که در رده­ی فیلم­های تحقیقاتی یا آموزشی قرار می­گیرند تا تبلیغاتی - که رده­ی خود را داراست - و یا عناصر مشترک تشکیل‌دهنده­ی مستند محض را دارند، یعنی زمان، مکان، شخصیت و رویداد در مستند، اصیل خواهند بود. نحوه­ی بهره­گیری هر یک از زیرشاخه­ها از این عناصر، رده­ی آن­ها را تعیین می­کند.

گونه­هایی که امروز در سینمای مستند ایران کاربرد یافته و به آن­ها پرداخته می­شود، همان­ گونه­ها و انواعی هستند که در سینمای مستند دنیا کاربرد دارند و مورد تحلیل قرار می­گیرند.

● بررسی وضعیت مخاطب در سینمای مستند ایران

▪ در دوره­ی «قاجار»، مخاطب، خاص و مکان نمایش سینمای مستند، دربار بوده است.

▪ در اواخر دهه­ی ۱۳۲۰، مخاطب، عام و مکان نمایش، پیش­نمایش سینماها بوده است.

▪ در اواخر دهه­ی ۱۳۳۰، مخاطب، عام و خاص و مکان نمایش، پیش­نمایش سینماها، انجمن­ها و کانون­ها بوده است.

▪ در دهه­ی۱۳۵۰، مخاطب، عام و مکان و اقتصاد نمایش، سالن اکران بوده است.

▪ در دوره­ی انقلاب، سینمای مستند به تلویزیون راه پیدا کرده و مخاطب آن، انبوه تماشاچی بوده و مکان و اقتصاد نمایش، رسانه­ی تلویزیون و پیش‌نمایش سینماها قرار می­گیرد.

▪ از دهه­ی ۱۳۶۰ به بعد، سینمای مستند انبوه تماشاگران را جذب خود نمود و مکان و اقتصاد نمایش، تلویزیون، رسانه­ی چندکانالی، ویدیوی خانگی و انجمن­ها قرار گرفت.

▪ در دهه­ی ۱۳۷۰، سینمای مستند در بین مخاطبان افت می‌کند و تلویزیون و سالن­های سینمایی از آن حمایت نمی­کنند.

▪ در دهه­ی ۱۳۸۰، نگرش به سینمای مستند دچار تحول می­شود.

● هدف راه­اندازی

▪ مدیریت متمرکز مستندسازی

▪ مرکز هنرهای تصویری سوره

این طرح، هم­سو با فعالیت­های جاری و سیاست‌گذاری­های کلان حوزه­ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تحقق فرهنگ اصیل ایرانی، شرقی، مبارزه، دین‌مداری و هویت و تمدن اسلامی و در راستای تحقق ایده­ی سینمای ملی با شعارهای «سینما: اندیشه»، «سینما: رویداد»، «سینما: نوآوری»، «سینما: تحول»، «سینما: اخلاق»، «سینما: جست­وجو»، «سینما: عمق‌محوری» و «سینما: صنعت از نگاه تبدیل»، خواهد کوشید تا خلاء حاکم بر سینمای مستند در جامعه را، که بخش عمده­یی از سینمای ملی است، پوشش داده و به کج­سلیقگی­های موجود در شکل­گیری جریان سینمای مستند در ایران برای همیشه پایان داده و آغازی باشد برای راه­اندازی جریان حفظ هویت ملی، تاریخی و ایرانی مردم ایران‌زمین.

هم­چنین این طرح می­کوشد تا با زنده نگه‌داشتن اهداف کلان سینمای مستند و تعاریف ویژه­ی آن، خلاءهای حاکم بر نظام و سیستم دولتی، مردم دولت­مدار، بازار دولتی و اقتصاد و صنعت دولت­محور را نقد کرده و با ارایه­ی راهکارهای کارشناسی­شده و منطقی در قالب بسته­بندی سینمای مستند، به ایجاد تحول نظام­مند در جهت بهبودی و حل معضلات و نگاه ایده­آل در نظام جمهوری اسلامی ایران، در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله­ی دوم، دست یابد تا راهگشایی باشد برای حل مشکلات مزمن و هشداری برای جلوگیری از شیوع بیماری­های جدید در سیستم، که آن هم تنها با تحقیق، کار کارشناسی و نگاه تیزبین، واقع­گرا، جست­وجوگر اندیشه­های ناب، عمق­محور، اندیشه­مدار و تحلیلگر سینمای مستند و پرداخت به واقعیت‌ها، که از خصوصیات بارز این گونه‌ی سینمایی بوده، محقق است.

از آن‌جایی که در عصر حاکم، دنیا صنعتی و مدرن شده و جامعه هرگز فوت وقت را نمی‌پذیرد، می‌توان با ساخت مستندهای فاخر و ماندگار، معضل به­هم پیوستگیِ زمان­های دنیای مدرن را حل کرده و برای مخاطبی که دیگر حاضر نیست زمانی درازمدت برای مطالعه در زمینه­های گوناگون خرج کند، خوراک مناسبی از همان جنس فرهنگی آماده نمود.

در این طرح، مدیریت مستندسازی مرکز هنرهای تصویری سوره، کاملاً مستقل عمل نموده و با کمک مدیران محترم حوزه خواهد توانست نقش مهمی را در راستای حفظ سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کند و پاسخگوی نیاز فرهنگی مردم در جامعه باشد؛ این در شرایطی است که سینمای مستند ایران که سینمای واقعیت­ها، تکنیک­ها، جذابیت­ها، خلاقیت­ها، ظهور ایده­های نو، اندیشه­گری­ها و جست­وجوگری­هاست، در مقایسه با سینمای مستند و به‌خصوص سینمای اروپای شرق و غرب، انتظارات مخاطب را از خود بسیار بالا برده و می­تواند با پرداخت درست و منطقی، نیاز مذکور را برآورده سازد.

● ساختار نظام مدیریت متمرکز مستندسازی مرکز هنرهای تصویری حوزه­ی هنری

این مدیریت به سه معاونت اصلی تولید، فرهنگی و مالی تقسیم­بندی می‌شود که هر یک با مشخصات خاص خود، توانمندی­های ویژه­یی در خصوص پیشبرد اهداف مستندسازی در مرکز دارند.

▪ معاونت تولید

این معاونت که توسط یکی از صاحب­نامان سینمای مستند اداره خواهد شد، با تیم ۵ نفره­یی از مشاوران که هر کدام نیز از مستندسازان خبره­ی این مرز و بوم هستند، اهداف مرکز که در طرح، تدوین شده است را در میان طرح­های عرضه شده توسط تهیه­کنندگان سینمای مستند، بررسی نموده و با ارایه‌ی راهکارهای جدید در شیوه‌ی تصویب و اجرای طرح، سعی خواهند نمود تا معضلات اجرایی در سینمای مستند را حل نمایند.

سینما به این شکل اداره می‌شود که طرح توسط تهیه­کننده به شورا فراخوانده شده، پس از تصویب به مرحله­ی تحقیق رسیده، بعد از این مرحله، کمیته­ی برآورد تشکیل و طرح را برآورد نموده و سپس با ناظر ساخت که در همان کمیته حضور خواهد داشت، به مرحله­ی ساخت می‌رسد؛ پس از ساخت نیز کمیته به ارزیابی طرح اقدام خواهد نمود.

▪ معاونت فرهنگی

این معاونت که شامل سه بخش روابط عمومی، روابط بین­الملل و جشنواره­ها خواهد بود، سعی می‌نماید از تولیدات مدیریت پشتیبانی نموده و در بخش­های مختلف ایفای نقش نماید.

▪ روابط عمومی:

این بخش که نقش یک مشاور مطبوعاتی را خواهد داشت، اخبار مرکز و مدیریت را رسانه­یی کرده و به گوش عموم می­رساند.

▪ روابط بین­الملل: این بخش، بخش بازرگانی داخلی و خارجی مجموعه است که وظیفه­ی به فروش رساندن تولیدات و جذب اسپانسر برای برگزاری جشنواره­ها را بر عهده دارد. این مرکز هم‌چنین فیلم‌های ساخته شده و موجود سینمای مستند در ایران و جهان را خریداری کرده و به فروش می‌رساند.

● برپایی جشنواره­های تخصصی سینمای مستند

از آن‌جایی که حوزه­ی هنری دارای حدود ۷۰ سالن سینمایی است که تعداد ۱۰‌عدد از آن­ها در تهران قرار دارند، می­توان تقویمی در سال آماده نمود که طی فصول مختلف جشنواره­هایی با مدیریت مرکز برگزار گردند؛ جشنواره­هایی که تا کنون در کشور بر پا نشده و یا جشنواره­هایی همچون «صنعت»، «محیط زیست» و «سیما» که با مشکلاتی در جهت راه­اندازی روبه­رو هستند. این مرکز می­تواند از این جشنواره­ها حمایت کرده و با جذب اسپانسر، با پیوند با سیما، در تقویم سالانه­ی خود به برگزاری جشنواره­های سینمای مستند اقدام کند. این امر، مهم­ترین گزینه‌یی است که در بلندمدت و در طی برنامه­یی ۳ ساله، منشاء درآمدزایی برای مرکز خواهد شد.

لازم به ذکر است برگزاری جشنواره­ی بین‌المللی سینمای مستند در صنعت نیز از اهداف بعدی این مرکز خواهد بود. هم­چنین این مرکز می­تواند با راهکاری که در برپایی جشنواره پیاده می­کند، صنعت و حوزه­های مختلف وزارتخانه­ها را در تولیدات، منسجم نموده و فراخوان­هایی را با همکاری مراکز و صنعت، در جهت تولیدات مستند ارایه نماید.

● چشم­انداز

مدیریت متمرکز مستندسازی مرکز هنرهای تصویری سوره در یک دوره­ی ۳ ساله، با برنامه‌ریزی دقیق، علمی و منطقی که در طرح، ارایه شده، خواهد توانست:

۱) در سال اول، با تولیدات فاخر و ماندگار، شرکت در جشنواره­های داخلی و بین­المللی و به دست آوردن رتبه­های اول فیلمسازی مستند، جایگاه خود را در سیستم به عنوان یک مرکز تولیدی پیدا کرده، حفظ نموده و عرض اندام نماید.

۲) در سال دوم، اسپانسر دولتی و خصوصی جذب نموده، تولیدات را متمرکز کرده و اقدام به فراخوان فیلمسازی نماید. هم­چنین با برگزاری جشنواره­های مستقل داخلی سینمای مستند، که به‌طبع با جذب اسپانسرها همراه خواهد بود، توان کمی و کیفی تولیدات خود را در بخش­های مختلف و جشنواره­های متمرکز مذکور همچون صنعت، سینما، طبیعت و ... بالا برده و به سوددهی برسد.

۳) در سال سوم، به صورت کاملاً مستقل از نظر بودجه و امکانات، هدایت شده و تبدیل به مرکزی در جهت حفظ و بقای سینمای مستند ایران گردد. در این سال می­تواند اقدام به برگزاری جشنواره­های بین­المللی نموده، تجهیزات حرفه­یی برای تولیدات فاخر، خریداری و مرکز تولید و تجهیزات، راه‌اندازی نماید.

لازم به ذکر است کلیه­ی این اقدامات، در راستای سیاست­های کلان حوزه­ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل خواهند گرفت.

مجتبی شاهسوند