سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

سرگرمی های دنیای مجازی


سرگرمی های دنیای مجازی

بازی بخشی از وجود آدمی است می توان گفت رفتاری كه انسان در حین بازی دارد تا حد زیادی شبیه رفتاری است كه در مواجهه با دنیای واقعی از خود بروز می دهد, ما هنگامی كه با فعالیتی ناخوشایند سروكار داریم و نیز هنگامی كه نخواهیم صادقانه رفتار كنیم با آن بازی می كنیم

بازی بخشی از وجود آدمی است. می توان گفت رفتاری كه انسان در حین بازی دارد تا حد زیادی شبیه رفتاری است كه در مواجهه با دنیای واقعی از خود بروز می دهد، ما هنگامی كه با فعالیتی ناخوشایند سروكار داریم و نیز هنگامی كه نخواهیم صادقانه رفتار كنیم با آن بازی می كنیم.

این تمایل انسان به بازی، او را به سوی ابداع بازی های گوناگونی سوق داده است. در یك تقسیم بندی كلی بازی ها انواع مختلفی دارند:

▪ بازی های روی صحنه Board games

▪ بازی های ورزشی و پهلوانی Athletic games

▪ بازی های كودكانه Childrenشs games

▪ بازی های رایانه ای Computer games

برای آنكه مقوله بازی ها را از چیزهای دیگر نظیر معما یا پازل، شبیه سازها، ورزش ها، اسباب بازی ها و مفاهیمی از این دست جدا كنیم، لازم است بتوانیم بازی را تعریف كنیم. ۴ عامل اصلی در هر بازی عبارت است از: تمثیل، تعامل، نبرد، امنیت.

▪ تمثیل: در واقع یك سیستم قراردادی و بسته از موضوع یا موجودیتی است كه به صورت تمثیلی و نمایشی ایجاد شده است.

▪ تعامل: دربازی تعامل وجود دارد یعنی از طریق رسانه های پویا كنش و واكنش برقرار می شود و تفاوتی كه با معما دارد، در این است كه معما ها در مقابل حركات انسان عكس العملی از خود نشان نمی دهند در حالی كه در بازی كنش به صورت دوجانبه است.

▪ نبرد: در بازی، برنده كسی است كه در نبرد ها، ستیز ها، برخوردها، كشمكش ها و تضادها پیروز باشد اما همه این نبردها خالی از خطرات است.

▪ امنیت: بازی ای كه حاوی نبرد است، خالی از خطرات است یعنی عامل چهارم كه بازی را از سایر مقولات متمایز می كند. تمامی هنر بازی در آن است كه به انسان امكان می دهد واقعیت را بدون مواجهه با خطرات آن تجربه و لمس كند، در بازی می توان بدون نگرانی از چیزی، به سادگی تمدن ساخت و نابود كرد، جنگید و فتح كرد و یامغلوب شد. سرمایه گذاری كرد و در چشم برهم زدنی ورشكست شد، پراند، راند، دواند و در یك كلام بدون خطر ریسك كرد!

● تاریخچه بازی های رایانه ای

تاریخچه بازی های رایانه ای بخشی از تاریخ فناوری رایانه است، بازی های رایانه ای به خاطر پردازش زیاد به فناوری بالایی احتیاج دارند، ایجاد ارتباط میان یك فناوری پیشرفته نظیر رایانه و نیازهای تفریحی نظیر بازی كردن كار ساده ای نبوده است. با مروری بر تاریخچه این بازی ها می بینیم كه ابتدا بازی های رایانه ای روی دستگاه هایی توسعه یافتند كه برای محیط های نظامی و آموزشی طراحی شده بود اما بعدها این بازی ها بودند كه فناوری را به سمت ابداع سخت افزارهایی نظیر شتاب دهنده های گرافیكی سه بعدی (VGA) سوق دادند.

در اوایل دهه ۶۰ میلادی رایانه وسیله ای خاص و تا حدودی تجملی محسوب می شد كه در دسترس همگان نبود، راسل از دانشجویان دانشگاه MIT نخستین بازی رایانه ای را با نام Spacewar نوشت كه روی رایانه ای به نام PDP-۱ كه اندازه ای در حدود یك اتومبیل داشت اجرا می شد و داستان بازی همان جنگ سفینه ها بود كه شما باید سفینه طرف مقابل را نابود می كردید. بعد از آن شركت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی Pong را ساخت كه یك بازی ساده متشكل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود كه چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت.

مهاجمان فضایی، بازی دیگری كه در سال ۱۹۹۷ در شركت تایتو نوشته شد، شامل عناصر كلاسیك یك بازی رایانه ای بود. در این بازی كنترل یك شیء یا شخص در دست بازیكن بود كه باید با كمك آن دشمنان را نابود می كرد.

پس از ارائه این بازی بود كه مفهوم بازی های رایانه ای بطور گسترده ای وارد واژگان این فناوری شد و هویت مستقلی یافت، تعدادی زیر شاخه نیز از بازی های رایانه ای منشعب شدند كه به قرار زیر است:

۱) بازی های ویدیویی: كه برای اجرا باید آنها را به تلویزیون متصل كرد.

۲) :Console بازی هایی است كه اجرای آنها روی كنسول هایی مانند Sega، Ps۲، Xbox، Nintndo انجام می شود.

۳) Arcade :دسته ای از بازی ها كه معمولاً روی جعبه هایی در مكان های عمومی نظیر پارك ها و یا مكان های تفریحی قرار می گیرد.

۴) Pcgame: به بازی هایی اطلاق می شود كه روی رایانه های شخصی(pc) اجرا می شود.

تا سال ۱۹۹۳ بازی ها یك نفره (Single Player) بود اما در این سال شركت ID soft با عرضه بازی Doom این امكان را فراهم كرد كه چند نفر بتوانند از طریق یك و یا چند رایانه وارد محیط بازی شده و به بازی بپردازند - از این زمان به بعد دوره جدیدی با عنوان بازی های چند كاربره (multiplayer) شروع شد.

اواخر دهه ۹۰ میلادی را می توان نقطه درخشش و اوج بازی های رایانه ای دانست، ایجاد گونه های جدید، افزایش كیفیت گرافیك بازی ها، ارتقای سخت افزارها و كنسول های مخصوص بازی، ساخت دستگاه هایی نظیر Sega و Ps همگی بازی های رایانه ای را به علم، صنعت و تجارتی جدید مبدل ساخت.

● انواع بازی ها از نظر طراحی

۱) اول شخص: در این نوع بازی ، بازیكن دیده نمی شود مانند بازی های Doom، Quake

۲) دید روبرو: در این نوع بازی، بازیكن دیده می شود كه معمولاً بازی هایی كه برای كودكان طراحی می شود از این دسته است. مانند بازی jazzjack Rabit

۳) ماجرایی: هدف این بازی حل یك سری مسائل و یا معماها است. مانند Harlan Ellison

۴- فكری: در این نوع بازی شخص به دنبال حل مسأله ای نیست اما یكسری از بازی های فكری رایج را كه در بین عموم ملت ها مشترك است انجام می دهد. مانند بازی منچ و دوز

۵) پازلی: هدف در این بازی جفت و جور كردن قطعات یك پازل است، مانند Tetris، Cargo Bay

۶) آموزش: فرد در این نوع از بازی همزمان با بازی تعلیم می بیند و بازی و آموزش توأمان با یكدیگرند مانند بازی ایرانی ترافیك

● بازی ها از نظر Console اجرا

۱) PC : بازی هایی كه بر روی رایانه های شخصی اجرا می شوند، برای اجرای این بازی ها به یك Personal Computer نیاز هست و پس از نصب برنامه بازی بر روی رایانه می توان آن را اجرا كرد.

۲) Xbox : نوع دیگری از كنسول های بازی، كنسول Xbox است كه شاید تاكنون نام آن را نشنیده باشید. مشخصات بارز این كنسول به این شرح است:

▪ كنسولی با گرافیك عالی اما ضعیف تر از كنسول Pc

▪ تعداد ۴ دسته joystick فعال

▪ هارد ۸۰ گیگا بایت

▪ قابلیت خواندن DVD

اكثر كنسول های Xbox تولید شركت های Sony و Micro soft هستند

۳) :PSP این كنسول قابلیت های زیر را دارد:

▪ CPU: ۱۳۳ MHz

▪ وزن ۲۸۰ گرم

▪ حافظه اصلی ۳۲MB

▪ قابلیت پخش موسیقی و فیلم

این كنسول ها را معمولاً شركت سونی تولید می كند.

۴) PS۳: این كنسول كه در بازار با نام پلی استیشن شناخته می شود بعد از كنسول PC پر طرفدارترین نوع كنسول است. شاید شما در هفته های اخیر خبر تولید پلی استیشن ۳ را شنیدید. این كنسول كه حاصل همكاری شركت های سونی، توشیبا، IBM و ۶ شركت دیگر است دارای قابلیت های زیر است.

▪ هارد ۸۰ گیگا بایت

▪ كارت گرافیك ۱۲۸ مگابایت

▪ Ram ۲۵۶ مگابایت

▪ قابلیت Read/write كردن DVD

اما در دسته بندی دیگری بازی ها را از نظر شمار بازیكنان فعال در بازی می توان به ۲ دسته دیگر تقسیم كرد:

۱) Single Player (تك كاربره): در این نوع بازی ها شما اجازه دارید كه به تنهایی بازی كنید و تنها یك بازیكن می تواند در بازی به فعالیت بپردازد.

۲) Multi Player (چند كاربره): این نوع از بازی ها كه به تازگی رواج بیشتری یافته است به بازی هایی اطلاق می شود كه چند بازیكن به صورت همزمان در بازی به ایفای نقش می پردازند و به صورت گروهی در بازی شركت می كنند كه این گروه بندی ممكن است موافق یا مخالف هم باشند، یعنی شما در یك تیم باشید و یا در مقابل یك تیم دیگر بازی كنید كه این روش بازی گروهی در game net ها در حال جریان است و دارای مسابقات جهانی است كه هر ساله بر گزار می شود. از مهم ترین و پر طرفدارترین بازی های تیمی می توان به warcraft III و Counter Strike اشاره كرد.

● ساخت بازی

بد نیست سری هم به دنیای حرفه ای ها بزنیم، یعنی كسانی كه نبض دنیای بازی های رایانه ای را در دست دارند و آنها كسی نیستند جز طراحان بازی.

● مراحل ساخت بازی

برای تولید یك بازی مراحل طولانی صرف می شود كه این زمان ممكن است از ۶ ماه تا چندین سال طول بكشد. برای آشنایی بیشتر شما با مراحل ساخت بازی دسته بندی زیر را انجام داده ایم.

۱) طراحی داستان و شخصیت بازی ها: این مرحله كه سنگ بنای تولید یك بازی است و جزو اصلی ترین قسمت های تولید بازی است مربوط به داستان پردازی و شخصیت پردازی بازی است كه در این مرحله از حضور داستان نویسان، فیلمنامه نویسان استفاده می شود تا داستان و كاراكتر های اصلی بازی پردازش شوند، زیباترین بازی ها، بازی هایی هستند كه از نظر داستانی و شخصیتی قوی و پرمایه باشند مانند بازی های Max payne و Mafia كه با داستانی اصولی روال بازی پیش می رود.

۲) طراحی مدل ها: در این مرحله انیمیشن كارها وارد روند تولید بازی شده و به طراحی مدل برای بازی می پردازند كه این طراحی مدل ها در ۲ بخش Ambiance Modeling و Character Modeling می باشد. مدل سازی كاراكتر ها و شخصیت های بازی براساس توصیفی است كه در مرحله اول توسط فیلمنامه نویس به دست آمده است و در طراحی شخصیت های بازی باید به این توصیف از شخصیت پایبند بود. در طراحی محیط پیرامون كاراكتر اصلی نیز با توجه به توصیفات فیلمنامه نویس از این محیط و نقش اصلی و یا فرعی داشتن كاراكتر ها و اشیای پیرامونی انجام می شود. در این مرحله از كار از نرم افزارهایی مانند۳DMax ، Maya و True Space استفاده می شود.

۳) طراحی حركات شخصیت ها و طرف های مقابل: در طراحی بازی شما نیاز به طراحی عكس العمل طرف های مقابل بازی دارید، كه یكی از وجه تمایزات طراحی بازی و طراحی انیمیشن است. در این مرحله شما باید براساس كنش شخصیت اصلی بازی یك واكنش برای طرف مقابل طراحی و تولید كنید، مثلاً اگر شما به طرف كاراكتر مقابل شلیك كردید، او باید چه كار كند؟ به سمت شما شلیك كند یا به قتل رسیده، سپس به زمین بیفتد و یا متواری شود. طراحی همه این حركات، در این مرحله است.

۴) برنامه نویسی بازی: در این مرحله از تولید بازی شما باید از برنامه نویسان كمك بگیرید تا كار طراحی بازی به درستی انجام شود. در این مرحله حركات ابتدایی توسط موتورهای ساخت بازیها (game Engines) طراحی می شود و حركات پیشرفته تر و نیز برنامه نویسی های تكمیلی تر توسط Compiler هایی مانند VB، VC، C++ طراحی و تولید می شود. به عنوان مثال از game Enginers ها می توان به موارد زیر اشاره كرد:

Havook (كه بازی Max payne توسط این موتور ساخته شده است) game Editor- game Marker - Animation Studio- Dark game SDK- Dark Basic

Exp creator (كه بازی World war۲ توسط این موتور ساخته شده است) DX Engine- Advanture game Studio

۵) طراحی كنسول بازی: در این مرحله باید كنسولی كه بازی بر روی آن اجرا می شود مشخص شده و اگر كنسول بازی رایانه های شخصی باشد، باید برای اجرا بر روی انواع رایانه ها آماده انتشار شود.

برای اجرای بازی بر روی انواع PC ها شما نیاز به یك واسطه گرافیكی دارید كه از جمله این گرافیك می توان به Wing- glide و open GL اشاره كرد اما به دلیل این كه این واسط ها محصول شركت مایكرو سافت نبود، این شركت اقدام به انتشار واسط گرافیكی با نام Direct X كرد كه قابلیت پخش صدا و تصویر با كیفیتی عالی را دارد. از امكانات مهم هر واسط گرافیكی می توان به Render اشاره كرد كه به معنای نمایش تصاویر سه بعدی از اجسام ۲ بعدی است كه واسط های گرافیكی رقابت شدیدی بر سر قدرت Rendering دارند.

وحید نقشینه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.