پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
آیات قرآن و امی بودن پیامبر ص
كلمه امی به عنوان یكی از صفات پیامبر اكرم در قرآن مجید آمده است مفسرین، تفاسیر مختلفی در معنای این كلمه دارند. در این مقاله مطالب این تفاسیر بیان شده و قول صحیح ذكر گردیده است.
مفسران اسلامی كلمه«امی» را سه جور تفسیر كردهاند: ۱ - درس ناخوانده و ناآشنا به خط و نوشته.
اكثریت طرفدار این نظرندو یا لااقل این نظر را ترجیح میدهند.طرفداران این نظر گفتهانداین كلمه منسوب به «ام» است كه به معنی مادر است.امی یعنی كسی كه بهحالت مادرزادی از لحاظ اطلاع بر خطوط و نوشتهها و معلومات بشری باقی مانده است، و یا منسوب به «امت» است،یعنی كسی كه به عادت اكثریت مردم است، زیرا اكثریت توده، خط و نوشتن نمیدانستند و عده كمی میدانستند، همچنانكه «عامی» نیزیعنی كسی كه مانند عامه مردم است و جاهل است (۱) .بعضی گفتهاند یكی از معانی كلمه «امت» خلقت است و«امی» یعنی كسی كه بر خلقت و حالت اولیه كه بیسوادی است باقی است و به شعری از «اعشی» استناد شده است (۲) ، و بههر حال، چه مشتق از «ام» باشد و چه از «امت» ، و «امت» به هر معنی باشد، معنی این كلمه درس ناخوانده است.
● اهل ام القری.
طرفداران این نظر این كلمهرا منسوب به «ام القری» یعنی مكه دانستهاند.در سوره انعام آیه۹۲ از مكه به «ام القری» تعبیر شده است: و لتنذر ام القری و من حولها.
برای اینكه تو به مكه و آنان كه در اطرافمكه هستند اعلام خطر كنی.
این احتمال نیز از قدیم الایام در كتب تفسیر آمدهاست(۳) و در چندین حدیث از
۱.مفردات راغب، ذیل كلمه «ام» .و مجمع البیان، ذیل آیه ۷۸ بقره. ۲.مجمع البیان، ذیل آیه ۷۸ بقره. ۳.مجمع البیان، ذیل آیه ۷۵ آل عمرانو آیه ۱۵۶ اعراف، و تفسیر امام فخر رازی، ذیل آیه ۷۵ از سوره اعراف. صفحه : ۲۳۰
احادیثشیعه این احتمال تایید شده است هرچند خود این حدیثها معتبر شناخته نشده است و گفته شده ریشه اسرائیلی دارد (۱) .
این احتمال بهادلهای رد شده است (۲) : یكی اینكه كلمه «ام القری» اسم خاص نیست وبر مكه به عنوان یك صفت عام نه یك اسم خاص اطلاق شده است.ام القری یعنی مركز قریهها.هر نقطهای كه مركز قریههاییباشد ام القری خوانده میشود.از آیه دیگر از قرآن كه در سوره قصص آیه ۵۹آمده است معلوم میشود كه این كلمه عنوان وصفی دارد نه اسمی: و ما كان ربك مهلك القری حتی یبعث فی امها رسولا.
پروردگار تو چنیننیست كه مردم قریههایی را هلاك كند مگر آنكه قبلا پیامبری در مركزآن قریهها بفرستد و حجت را بر آنها تمام كند.
معلوممیشود در زبان قرآن هر نقطهای كه مركز یك منطقه باشد ام القرایآن منطقه است (۳) .
دیگر اینكهاین كلمه در قرآن به كسانی اطلاق شده است كه مكی نبودهاند.در سورهآل عمران آیه ۲۰ میفرماید: و قل للذین اوتوا الكتاب و الامیین ء اسلمتم.
بگو بهاهل كتاب و به امیین(اعراب غیر یهودی و نصرانی)آیا تسلیم خدا شدید؟ پس معلوم میشود در عرف آن روز و در زمان قرآن بههمه اعرابی كه پیرو یك كتاب آسمانی نبودند «امیین» گفته میشده است.
بالاتر اینكه این كلمه حتی به عوام یهود كه سواد ومعلوماتی نداشتند با اینكه
۱.مجله آستان قدس، شماره ۲. ۲.همان ماخذ. ۳.در یكی از روایاتی كه وارد شده كلمه «امی» منسوببه ام القری یعنی مكه است، تایید شده كه این كلمه وصف عام است نه اسم خاص، زیرا میگوید: «و انما سمی الامیلانه كان من اهل مكهٔ و مكهٔ من امهات القری» یعنی پیغمبر از آن جهت«امی» خوانده شده است كه از اهل مكه است و مكه یكی از ام القریهاست. صفحه : ۲۳۱
اهل كتاب شمرده میشدند نیز اطلاق شده است، چنانكه درسوره بقره آیه ۷۸ میفرماید: و منهم امیون لا یعلمون الكتاب الا امانی.
بعضی از فرزندان اسرائیل امی هستند، از كتاب خود اطلاعی ندارند مگریك سلسله خیالات و اوهام.
بدیهی استیهودیانی كه قرآن آنان را «امی» خواندهاست، اهل مكه نبودهاند، غالبا ساكن مدینه و اطراف مدینه بودهاند.
سوم اینكه اگر كلمهایمنسوب به ام القری باشد طبق قاعده ادبی باید به جای «امی» ، «قروی»گفته شود، زیرا طبق قاعده باب نسبت در علم صرف، در نسبت به مضاف و مضافالیه، خاصه آنجا كه مضاف، كلمه «اب» یا «ام» یا «ابن» یا «بنت» باشد به مضاف الیه نسبت داده میشود نه به مضاف، چنانكه درنسبت به ابوطالب، ابو حنیفه، بنی تمیم طالبی، حنفی، تمیمی گفته میشود.
- مشركین عربكه تابع كتاب آسمانی نبودند.
این نظریه نیز ازقدیم الایام میان مفسران وجود داشته است.در مجمع البیان ذیل آیه ۲۰سوره آل عمران كه «امیین» در مقابل «اهل كتاب» قرار گرفته است(و قل للذین اوتوالكتاب و الامیین)، این نظر را به صحابی و مفسر بزرگ عبد الله بن عباس نسبت میدهد و در ذیل آیه ۷۸ از سوره بقرهاز ابو عبیده نقل میكند، و از ذیل آیه ۷۵ آل عمران بر میآید كه خود طبرسی همین معنی را در مفهوم آن آیه انتخاب كرده است.
زمخشری دركشاف نیز این آیه و آیه ۷۵ آل عمران را همین طور تفسیر كرده است.
فخر رازی این احتمال را در ذیل آیه ۷۸ بقره وآیه ۲۰ آل عمران نقل میكند.
ولی حقیقت این است كهاین معنی، یك معنی جداگانه غیر از معنی اول نیست، یعنی چنیننیست كه هر مردمی كه پیرو یك كتاب آسمانی نباشند به آنها «امی» گفته شود هرچند آن مردم تحصیلكرده و باسواد باشند.این كلمه به مشركین عرب از آن جهت اطلاق شده است كه مردمی بیسواد بودهاند.آنچهمناط استعمال این كلمه درباره مشركین عرب است نا آشنایی آنها به خواندن و نوشتن بوده نه پیروی نكردن صفحه : ۲۳۲
آنها از یكی از كتب آسمانی.لهذا آنجا كه این كلمهبه صورت جمع آمده و به مشركین عرب اطلاق شده است این احتمال ذكر شده، اما آنجا كه مفرد آمده است و بر رسولاكرم اطلاق شده است احدی از مفسران نگفته كه مقصود این است كه آن حضرت پیرو یكی از كتابهای آسمانی نبودهاست.در آنجا بیش از دو احتمال به میان نیامده است: یكی ناآشنا بودن آن حضرت با خط، دیگر اهل مكه بودن، و چون احتمالدوم به ادله قاطعی كه گفتیم مردود است، پس قطعا آن حضرت از آن جهت «امی» خوانده شده است كه درس ناخوانده و خط نانوشته بوده است.
در اینجا احتمال چهارمی در مفهوم این كلمه داده میشودو آن این است كه این كلمه به معنی ناآشنایی با متون كتابهای مقدس باشد.این احتمال همان است كه آقای دكترسید عبد اللطیف از پیش خود اختراع كرده و احیانا آن را با معنی سومی كه ذكر كردیمو از مفسران قدیم نقل كردیم، خلط كرده است.مشار الیه میگوید: «كلمات «امی» و «امیون» در قرآن در چند جای مختلفبه كار رفته است، اما همیشه و همه جا فقط یك معنی از آن مستفاد میشود.كلمه «امی» در لغت اصلا به معنی كودكنوزادی است كه از بطن مادر متولد میشود و با اشاره به همین حالتحیات و زندگی است كه كلمه «امی» را با معنی ضمن آن به معنیكسی كه نمیتواند بخواند و بنویسد تعبیر كردهاند.كلمه «امی» همجنین به معنی كسی است كه در «ام القری» زندگیمیكرده است.ام القری یعنی مادر شهرها، شهر پایتخت و عمده، و این صفتی بود كه اعراب زمان پیغمبر برای شهر مكهقائل بودند.بنابراین كسی كه اهل مكه بود «امی» نیز نامیده میشد.
یك مورد استعمال دیگر كلمه «امی» برای كسی است كهبا متنهای قدیم سامی آشنایی نداشته است و از پیروان دیانتیهود یا دین مسیح كه در قرآن به عنوان «اهل الكتاب» نامیدهشدهاند، نبوده است.در قرآن كلمه «امیون» برای اعراب پیش از اسلام كه كتاب مقدسی نداشتهاند و پیرو تورات و انجیلهم نبودهاند، به كار رفته است و در مقابل كلمه «اهل الكتاب» قرار میگرفته است.
در حالی كه برای كلمه«امی» اینهمه معانی مختلف وجود دارد معلوم نیست چرا مفسرانو مترجمان قرآن، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، فقط معنی ابتدایی یعنی نوزاد چشمو گوش بسته را گرفتهاند و آن را به بیسواد و جاهل تعبیر كردهاند و در نتیجه اهل مكه پیشاز اسلام را نیز امیون یا گروهی بیسواد معرفی كردهاند؟!»(۱)
۱.نشریه كانون سردفتران،شماره آبان ماه ۱۳۴۴، نقل از نشریه آموزش و پرورش شماره شهریور ۱۳۴۴. صفحه : ۲۳۳
اولا، از قدیمترین ایام، مفسران اسلامی كلمه «امی»و «امیون» را سه جور تفسیر كردهاند و لا اقل احتمالات سه گانهای درباره آن ذكر كردهاند.مفسران اسلامی برخلاف ادعای آقای دكتر سید عبد الطیف فقط به یك معنی نچسبیدهاند.
ثانیا، هیچ كسنگفته است كه كلمه «امی» به معنی نوزاد چشم و گوش بسته است كهمعنی ضمنی آن كسی باشد كه نمیتواند بخواند و بنویسد.این كلمه اساسا در موردنوزاد به كار نمیرود، در مورد بزرگسالی به كار میرود كه از لحاظ فن خواندن و نوشتن به حالتی است كه از مادر زاده شدهاست، به اصطلاح علمای منطق مفهوم «عدم و ملكه» دارد.منطقیین اسلامی همواره این كلمه را بهعنوان یكی از مثالهای عدم و ملكه در كتب منطق ذكر میكردهاند.
ثالثا، اینكه میگوید یكی از معانی این كلمه اینبوده كه با متنهای قدیم سامی آشنایی نداشته باشد، صحیح نیست.آنچه از اقوال قدمای مفسرین و اهل لغت استفاده میشوداین است كه این كلمه در حالت جمع(امیین)به مشركین عرب گفته میشده است در مقابل اهل كتاب، به این علت كهغالبا مشركین عرب بیسواد بودند، و ظاهرا این عنوان تحقیر آمیز را یهودیان و مسیحیان به آنها داده بودند.
ممكن نیست مردمی فقطبه خاطر اینكه با زبان و كتاب مخصوصی آشنایی ندارند ولی به زبانخودشان بخوانند و بنویسند به آنها «امیین» گفته شود، زیرا به هر حال ریشه این كلمهبنا بر این تفسیر نیز كلمه «ام» یا «امت» است و مفهوم باقی بودن به حالت اولی و مادرزادی را میرساند.
۱.اعلی/۶.
منبع : سایت حوزه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران نیکا شاکرمی رهبر انقلاب روز معلم معلمان دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس شهید مطهری حجاب شورای نگهبان قوه قضائیه
تهران هواشناسی زلزله معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو دولت قیمت دلار ایران خودرو دلار قیمت طلا سایپا بانک مرکزی بازار خودرو کارگران تورم
مشهد رضا عطاران رادیو فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا نوار غزه روسیه چین حماس عربستان یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
همراه اول دبی واکسن تبلیغات اپل ناسا گوگل وزیر ارتباطات پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری