دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا

در جستجوی یک مدیر ناقابل


در جستجوی یک مدیر ناقابل

با توجه به رویکرد اخیر تلویزیون مبنی بر تاکید بر پخش آثار نمایشی در قالب طنز, شاهد ساخت مجموعه ها و فیلم های تلویزیونی بسیاری در این حوزه هستیم تا آنجا که از میان برنامه های در حال پخش شبکه های مختلف سیما, دست کم تعدادی از آنها در این قالب می گنجد

با توجه به رویکرد اخیر تلویزیون مبنی بر تاکید بر پخش آثار نمایشی در قالب طنز، شاهد ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی بسیاری در این حوزه هستیم تا آنجا که از میان برنامه‌های در حال پخش شبکه‌های مختلف سیما، دست‌کم تعدادی از آنها در این قالب می‌‌گنجد.

برای تـــهیه گزارشی از رونــد ساخت تله‌فیلم «آقای ناقابل» با فهیمه سلیمانی، از نویسندگان و تهیه‌کنندگان کار تماس گرفتم و هماهنگی‌های لازم جهت حضور در لوکیشن این کار انجام شد.

قصه این فیلم، داستان مردی را روایت می‌کند که در زندگی خود همیشه به دنبال دست یافتن به سمت مدیریت بوده است و همواره با این انتظار، عمر خود را سپری می‌کند. از قضا فرصتی به وجود می‌آید تا بتواند مدیریت ساختمانی را که در آن ساکن است به عهده گیرد، غافل از این که همسایه‌های جدید او مشکلاتی به وجود می‌آورند. تهیه‌کنندگی این مجموعه را فهیمه سلیمانی و سید محسن میرحسینی به عهده دارند. کارگردانی کار نیز با سیدمحسن میرحسینی است. همچنین فیلمنامه این کار به‌وسیله فهیمه سلیمانی و محمدرضا نعمتی نگاشته شده است.

شهرام عبدلی، رابعه اسکویی، مهدی امینی‌خواه، سعید پیردوست، ساناز سماواتی، بهزاد رحیم‌خانی، علی ابوالحسنی، شهلا مداحی، پروین میکده، علی پاک‌نیا، مجتبی باحشمت، رضا قره‌گزلو، دانیال غلامی، بهار بخشی و رامسین کبریتی در این کار به ایفای نقش می‌پردازند و رونیا حاجی یوسفی، امین گلکار و یاس محمودی ترکیب بازیگران کودک را تشکیل می‌دهند.

برخی دیگر از عوامل مجموعه نیز عبارتند از مدیرتصویر برداری: رسول خدابنده‌لو، صدابردار: فراز عباسی، طراح گریم: محسن شادی‌بخش، طراح صحنه و لباس: خزان افوض، مدیر تولید: رابعه اسکویی، مدیر تدارکات: فرهاد شکری، منشی صحنه: فروغ غیاثوند، عکاس: آتنا بخارایی و....

● لوکیشنی با ظرفیت‌های گسترده

مقصد مورد نظر ساختمانی واقع در منطقه تهرانپارس است؛ ساختمانی شش طبقه و سه واحده با حیاطی نسبتا بزرگ که در کوچه‌ای بن‌بست واقع شده است. ساختمان محل تصویربرداری دارای دو طبقه پارکینگ و راهروهایی بزرگ است.

فهیمه سلیمانی توضیح می‌دهد: از همه فضاهای خانه در تله‌فیلم استفاده می‌شود و چهار واحد از ساختمان نیز به عنوان لوکیشن‌های اصلی کار است. در لوکیشن‌های دیگری همچون کله‌پزی، یک دفتر املاک در میدان هروی و دفتر فیلمسازی ارغنون واقع در خیابان شریعتی نیز تصویربرداری داشته‌ایم.

گروه در حال تصویربرداری یکی از سکانس‌هاست. در گوشه‌ای می‌نشینم و نظاره‌گر برداشت آن می‌شوم. شهرام عبدلی، رابعه اسکویی و بهزاد رحیم‌خانی از بازیگران حاضر در صحنه هستند. لوکیشن مورد نظر خانه صدرا با بازی شهرام عبدلی محسوب می‌شود.

سکانس ۶ ـ روز ـ داخلی ـ خانه صدرا

صدرا (شهرام عبدلی) وارد خانه می‌شود. مینا (رابعه اسکویی) آشفته از آشپزخانه بیرون می‌آید و با عصبانیت و درماندگی به صدرا نگاه می‌کند.

مینا با لحنی نگران از او می‌پرسد: کجا بودی؟

صدرا بی‌هیچ حرفی به دستگاه تردمیل کنار سالن می‌نگرد.

مینا عصبانی ادامه می‌دهد: زنگ زدم شرکت. گفتن از صبح رفتی بیرون! موبایلتم که خاموشه!

صدرا کیفش را گوشه دیوار می‌گذارد و به سمت تردمیل حرکت می‌کند.

مینا: باز رفتی سراغ اون؟... می‌گی چی شده یا نه؟ قلبم اومد تو دهنم!

صدرا روی تردمیل راه می‌رود. اما تردمیل خراب است.

مینا: بازم که رفتی سراغ اون...چندبار گفتم خرابه زنگ بزن نمایندگیش بیاد واسه تعمیر.

صدرا منگ و گیج از روی تردمیل پایین می‌آید و به سمت مبل می‌رود و روی آن می‌نشیند. مینا نگران به او نگاه می‌کند و به این ترتیب بقیه دیالوگ‌ها میان بازیگران ادا می‌شود و در انتهای سکانس متوجه می‌شویم علت رفتارها و ناراحتی او در واقع به ریاست نرسیدنش در شرکت است.

سیدمحسن میرحسینی، کارگردان تله‌فیلم آقای ناقابل پشت مانیتور قرار دارد و بدقت بر نحوه بازی بازیگران و فضا نظارت دارد و تذکرات لازم را به آنها می‌دهد. سکانس مورد نظر چند بار برداشت می‌شود تا این که در نهایت یکی از برداشت‌ها پس از بازبینی، مورد تائید کارگردان قرار می‌گیرد.

پس از اتمام سکانس ششم، گروه خود را برای ضبط سکانس‌های دیگر آماده می‌کند. نیاز است برخی تغییرات در دکوپاژ اعمال شود. بنابراین فرصتی دست می‌دهد تا با سیدمحسن میرحسینی درباره انتخاب بازیگران و تفاوت‌های این کار با آثار پیشین گفت‌و‌گویی انجام دهیم.

وی که پیش از این کارگردانی تله‌فیلم‌هایی همچون «رنگ انتظار»، «شاه دزد»، «خدا تو را دوست دارد» و مینی سریال «تیک تاک» را به‌عهده داشته است، سخن خود را درباره چهارمین همکاری‌اش با فهیمه سلیمانی و تفاوت بارز این کار با تجربه‌های قبلی این طور آغاز می‌کند: این چهارمین همکاری من با خانم سلیمانی است. پیش از شروع کار با یکدیگر صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم در این پروژه کاری متفاوت از کارهای قبلی تجربه کنیم. بر این اساس تنها یک لوکیشن را برای تصویربرداری انتخاب کردیم.

اما از سویی در نظر داشتیم با بازیگران متعددی همکاری کنیم و جنس و نوع بازی طنز آنها متفاوت از کارهای قبلی باشد. حتی با وجود همجنس بودن دکوپاژهایم سعی کردم از دکوپاژهای متفاوتی نسبت به تجربه‌های قبلی‌ام استفاده کنم که امیدوارم موفقیت‌آمیز بوده باشد.

میرحسینی درباره علت انتخاب بازیگران کار ادامه می‌دهد: در انتخاب بازیگران سعی کردیم از کلیشه‌های رایج فاصله بگیریم و برای اجرای نقش‌های طنز در کنار بازیگرهای طنز از بازیگرانی که در کارهای جدی شناخته‌شده‌تر هستند کمک گرفتیم تا از این نظر هم کار متفاوتی ارائه کنیم که می‌توانم بگویم در این کار تقریبا موفق بوده‌ایم و از این انتخاب‌ها رضایت داریم.

گذشته از بازیگران اصلی که شناخته‌شده هستند، در این تله‌فیلم دو شخصیت اصلی کودک هم داریم که رونیا حاجی یوسفی و امین گلکار نقش‌هایشان را ایفا می‌کنند. با رونیا پیش از این کارهای متفاوت دیگری هم کار کرده بودم و به نظرم بازی روان، زیبا و حسی‌ای دارد و مطمئنم در آینده هم بازی‌های درخشانی از این کودک سرشار از استعداد خواهیم دید. امین هم با این که برای اولین بار است جلوی دوربین قرار می‌گیرد، پسر مستعدی است.

وی با اشاره به بلندمدت بودن مرحله پیش‌تولید و انتخاب لوکیشن در این تله‌فیلم می‌گوید: برای پیدا کردن لوکیشن دلخواه به دلیل خاص بودن شرایط، همکاران بخش تولید حدود یک ماه زمان صرف کردند تا این که پس از این مدت بالاخره لوکیشنی که شباهت زیادی با فضای فیلمنامه داشت در منطقه تهرانپارس پیدا کردیم و طبق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۱۵روز در این مکان مستقر هستیم تا سکانس‌های اصلی فیلمنامه گرفته شود. این که ۹۰ درصد کار در یک لوکیشن است مزیتی مهم دارد و باعث می‌شود فارغ از هر جابه‌جایی و با تمرکز در یک فضا بتوانیم سکانس‌های بیشتری را در شرایطی آرام‌تر و بی‌دغدغه‌تر تصویربرداری کنیم.

به نظرم فیلمنامه کار هم که در کارگاه فیلمنامه‌نویسی ارغنون توسط خانم سلیمانی و آقای نعمتی نوشته شده بود، فضاهای بسیار جذابی دارد و در بهتر شدن نتیجه کار تاثیر زیادی می‌گذارد.

● فضایی آرام و بی‌دغدغه بر کار حاکم است

پس از پایان گفت‌وگویمان با کارگردان تله‌فیلم و در حالی که عوامل همچنان مشغول فراهم کردن لوکیشن برای برداشت سکانس بعدی هستند از فهیمه سلیمانی ـ یکی از نویسندگان و تهیه‌کنندگان این اثر ـ می‌خواهم دقایقی کوتاه درباره شکل‌گیری طرح کار صحبت کند. او که در حوزه نشر هم دستی دارد و تاکنون کتاب‌های قصریخی، بغض تنهایی و دیوار شیشه‌ای و برایم بمان، رایکا، دوشیزه و شبگرد را تالیف کرده است درباره مرحله شکل‌گیری طرح تا تصویب و به سرانجام رسیدن فیلمنامه این طور توضیح می‌دهد:

فیلمنامه تله‌فیلم آقای ناقابل را در کارگاه فیلمنامه‌نویسی ارغنون ـ که چهار سال قدمت دارد و نویسندگانی جوان آنجا به فعالیت مشغول هستند ـ همراه یکی از اعضای این کارگاه به نام محمدرضانعمتی نوشتم.

این فیلمنامه به دلیل تک‌لوکیشن بودنش با فیلمنامه‌های دیگری که تاکنون نوشته‌ام تفاوتی عمده داشت. طرح اولیه کار توسط آقای نعمتی به من ارائه شد و من هم از آن خوشم آمد. تا این که طی بازنویسی‌های متعددی که با آقای نعمتی انجام دادیم به این شکل درآمد. فکر می‌کنم کار قابل دفاعی باشد و نقش‌آفرینی بازیگران خوب و البته کارگردانی درست آقای میرحسینی به این فیلمنامه جان بخشیده و به تبع نتیجه‌ای قابل قبول را شاهد خواهیم بود.

این چهارمین تجربه همکاری من با ایشان به عنوان تهیه‌کننده است و سماجتم از این‌که تا به حال با کارگردان دیگری جز آقای میرحسینی کار نکرده‌ام این است که به کار، تجربه و جسارت ایشان اعتقاد دارم.

سلیمانی که این روزها فیلمنامه فیلم سینمایی «یازده شب» را در دست ساخت دارد، با اشاره به زمان پیش‌تولید مناسب در این کار ادامه می‌دهد: خوشبختانه دوران پیش‌تولید مناسبی را پشت سر گذاشتیم و با در نظر گرفتن همه جوانب، کار را شروع کردیم که هدایت درست رابعه اسکویی، مدیر تولید در این اتفاق بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد با دغدغه کمتری نسبت به بسیاری از پروژه‌ها کار را دنبال کنیم.

در حال حاضر از شرایط پیشرفت کار راضی‌ام و باید از بازیگران عزیز و بقیه عوامل هم به دلیل این همراهی و همدلی تشکر کنم.

رکسانا قهقرایی