جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

چگونه کودکان بااراده تربیت کنیم


چگونه کودکان بااراده تربیت کنیم

بخش مهمی از منابع مادی و معنوی ,صرف توجه به مسایل کودکان ,حمایت روانی و جسمانی انان می شود به تعریفی دیگر عصر حاضر را می توان با شجاعت و افتخار عصر کودکان نامید

حدود دو قرن و نیم است که بشر به مفهوم دوران کودکی و تعلیم و تربیت کودک پی برده است . تا قبل از قرن هفدهم کودک را مانند بزرگسالان می پنداشتند و از او توقع داشتند مثل بزرگسالان رفتار کند . در حقیقت کودک در بسیاری جوامع به عنوان کالای با ارزش اقتصادی برای والدین محسوب می شد .امروزه کودک و مسایل مربوط به او در سرتاسر جهان بویژه در کشورهایی که به توسعه اجتماعی و اقتصادی مطلوب تری دست یافته اند اهمیت خاصی یافته است .

بخش مهمی از منابع مادی و معنوی ،صرف توجه به مسایل کودکان ،حمایت روانی و جسمانی انان می شود . به تعریفی دیگر عصر حاضر را می توان با شجاعت و افتخار ( عصر کودکان )نامید . اراده ، مانند بسیاری از صفات در جریان فعالیت انسانی شکل می گیرد و شرایط زندگی سهم عظیمی در تکامل اراده دارد . یک اراده ی پخته و رسیده ، یک خاصیت ترکیبی است که تحت تاثیر جهان بینبی و پایه های اخلاقی انسان ، تمایل او، شایستگی های او، به دنبال هدف رفتن های او و ........ شکل می گیرد و تکامل می یابد . طبیعی است که در باره ی اداره ی کودک خردسال نمی توان ان مفهوم اراده بارور را که مر بوط به انسان بالغ است تطبیق داد.

در زمینه ابراز اراده در کودکان،به مبانی متعددی می تواان اشاره کرد:

▪ وجود هدف معین

▪ کوشش برای حفظ هدف

▪ استعداد کودک بر فایق امدن به مشکلات به خاطر توفیق یافتن به هدف خواسته خود

▪ استعداد کودک به تاخیر انداختن امیال

▪ استعداد کودک در تاثیر پذیری و همانند سازی

واقعیت این است که اراده نه تنها خوستن و توفیق یافتن است بلکه تسلط بر نفس و خود داری نیز هست.اگر کودک عادت کند که همیشه امیال خود را به مرحله عمل در اورد ، هیچگاه دارای اراده ی قوی نخواهد شد . متاسفانه بعضی والدین به جای کودک کار های او را انجام می دهند ، در چنین شرایطی هرگز کودک دارای اراده نخواهد شد و انسانی عاری از سجایای محکم و عقایدپایدار خواهد بود . برای تقویت اراده کودک قبل از هر چیز باید او را با یک روش منظم روزانه آشنا کرد، طوری که زمان غذا خوردن ، خوابیدن ، جمع کردن اسباب بازیها ، شستن دستها قبل از غذا ، تماشای تلوزیون و نظایر آن تعیین بشود .این برنامه منظم زندگی خصوصیات اخلاقی مربوط به اراده او را شکل می دهد.والدین باید به تدریج واز همان روزهای آغاز شکل گیری شخصیت کودک به او بیاموزند تاکارهای مربوط به خود را مانند ÷وشیدن کفش،شانه کردن مو،مسواک زدن،جمع آوری لوازم بازی وغیره را خود انجام بدهد.در ضمن،حس همکاری و تعاون نیز با آب دادن به گلدان ها،کمک کردن در چیدن سفره ویا جمع کردن آن در اوایجاد خواهد شد.

در بزرگسالان و والدین ،باید رفتارواحدی نسبت به کودک وجود داشته باشد.چون هیچ چیز بدتر از اختلاف عقیده بین پدر ومادرو سایر بزرگسالان در زمینه تر بیت کودک نیست.مثلا پدر کاری را به کودک محول می کند،اما مادر می گوید ،بچه را خسته نکن،یا خودش امور محوله به کودک را انجام می دهد.

در اثر این نوع برخودها ،در کودک حیله گری و تزویری خاص به وجود می آید.بهتر است هرگز اختلافات بزرگتر ها ،به کودکان معصوم انتقال داده نشود .با صادق بودن اخلاقی را به کودک بیاموزید وبه جای دادن وعده وعمل نکردن به آن ،بر سر حرف خود ثابت فدم باشید تا کودک نیز به شما اعتماد کند وخود نیز بیاموزد که به آسانی وعدهاش را اجراءکند.

برای تکامل اراده در کودک باید مسلط شدن بر امیال و احساسات ،هوا وهوس،احساس ترس ،دردورنج را تقویت کرد چون اینگونه اعمال اراده کودک را استحکام می بخشد.والدین باید به هوش باشند که سالهای اولیه زندگی کودک،بهترین ومناسب ترین زمان برای پایه گذاری اساس خصوصیات اراده به یک انسان است وهر چه کودک بزرگتر می شود،به همان اندازه خواسته های پدر ومادر از او بیشتر بشود وبه همان نسبت او باید به دستورات آنان بیشتر پایبند باشد وخصوصیات اراده او تحت تربیت بیشتر قرار بگیرد.