چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا

صنعت خودروی تایلند


صنعت خودروی تایلند

طی سال های اخیر, امکان پذیری گسترش فعالیت در بازار خودروی تایلند مورد توجه فزاینده تأمین کنندگان و خودروسازان قرارگرفته است

طی سال‌های اخیر، امکان‌پذیری گسترش فعالیت در بازار خودروی تایلند مورد توجه فزاینده تأمین‌کنندگان و خودروسازان قرارگرفته است. بازار خودروی این کشور، با سرعتی قابل‌ملاحظه در حال رشد است. فروش خودرو در این بازار، طی سال ۲۰۱۰ با رشد ۴۵ درصدی درمقایسه با سال ۲۰۰۹ به ۸۰۰ هزاردستگاه رسیده است. در این میان، آمار رشد تولید خودرو طی سال ۲۰۱۰، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. طی سال یادشده، تولید انواع خودرو با رشد ۶۴.۶ درصدی درمقایسه با سال ۲۰۰۹ به رقم ۱.۶۵ میلیون دستگاه رسید. با این میزان تولید، تایلند به رتبه سیزدهم تولید خودروی جهان رسید. از مجموع تولیدات یادشده ۵۴.۴ درصد آن صادرشده است.

جذابیت تایلند به عنوان قطب تولید ارزان قیمت، عمدتاً به دلیل پایگاه بخوبی نهادینه شده این کشور، در زمینه تأمین و تولید خودرو است. تایلند، مزایایی متعدد نظیر موافقتنامه‌های تجارت آزاد ( FTA ) با بسیاری از کشورها شامل عضویت در بلوک تجاری کشورهای ASEAN در اختیار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار می‌دهد. همچنین موقعیت جغرافیایی تایلند بویژه در زمینه دسترسی به بازارهای مختلف آسیا را نمی‌توان نادیده گرفت. در کنار این مزایا اقدامات حمایتی دولت تایلند را نیز می‌بایستی یادآوری کرد. این اقدامات، تشویق خودروسازان خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور را به همراه داشته است.

به تازگی، شرکت‌های تأمین‌کننده ازجمله Koito برنامه‌هایی را برای ایجاد کارخانه تولید چراغ جلو خودرو اعلام کردند. ازسوی دیگر، شرکت Aichi Steel در نظردارد کارخانه‌ای را برای تولید میل لنگ، دنده و دیگر قطعات فورجینگ، احداث کند. شرکت چینی Hangzhou Zhongce Rubber موافقتنامه همکاری مشترکی را با شرکت تایلندی Thai Hua Rubber در ایجاد یک کارخانه تایرسازی (به ارزش ۱۶۳.۸ میلیون دلار) امضا کرده است. بازار خودروی تایلند به برکت حمایت دولت و ثبات در شرایط اقتصاد جهانی، طی ماه‌های اخیر از رشدی قابل‌ملاحظه برخوردار بوده است.

تایلند، منطقه‌ای جذاب برای تولیدکنندگان لاستیک به‌شمار می‌آید و سالانه حدود ۳ میلیون تن از این محصول را تولید می‌کند. افزون براین، تایلند در کنار کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، ویتنام، چین و سریلانکا، عضو انجمن کشورهای تولیدکننده لاستیک است. این امر، دلیلی دیگر برای جذابیت این کشور از نظر جلب تأمین‌کنندگان مختلف ازجمله شرکت بریجستون است. این شرکت طی سال گذشته اعلام کرد درنظردارد حدود ۱۹۹ میلیون دلار برای کارخانه تولید تایر رادیال کامیون و اتوبوس خود، در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

هیئت جذب سرمایه‌گذاری کشور تایلند (BOI) برای جلب تأمین‌کنندگان و خودروسازان بیشتر، حوزه‌های تکنولوژیک آتی را از جمله خودروهای هیبریدی، نسل تازه ترمز خودرو، سیستم ESC به برنامه‌های برخوردار از مشوق اضافه کرده است. وزارت انرژی تایلند نیز دریافت عوارض غیرمستقیم از خودروهای کم‌مصرف مدل‌های منطبق با E۸۵ را در پایان سال ۲۰۱۰ کاهش داده است. این کاهش عوارض با هدف اشاعه خودروهای سوخت گازوئیلی E۸۵ (خودروهای دارای سوخت ترکیبی ۸۵درصد اتانول و ۱۵درصد گازوئیل) انجام گرفته و درواقع بخشی از برنامه دولت برای افزایش سهم انرژی های جایگزین از ۷ درصد کنونی به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ است.

انتظار می‌رود که کاهش عوارض غیرمستقیم از این خودروها زمینه‌ساز عرضه مدل‌های منطبق با E۸۵ ازسوی خودروسازان شود. بنظر می‌رسد که افزایش تولید خودروی تایلند درسال ۲۰۱۱ نیز تداوم یابد. شرکت هوندای تایلند با هدف افزایش تولید، در پی افزودن یک نوبت کاری اضافی طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۱ است. براساس پیش بینی مؤسسه خودروی تایلند۱ رشد تولید خودروی تایلندموجب پیشی گرفتن از میزان تولید کشورهایی نظیر اسپانیا، کانادا و مکزیک شده و با دستیابی به ظرفیت تولید ۲.۳ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۴، تایلند را در زمره ۱۰ کشور برتر خودروساز جهان قرار خواهد داد.

محمدابراهیم فتاحی( امور مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک ساپکو)

پانوشت

Thailand Automotive Institute

منبع

SupplierBusiness ,“Thailand automotive industry catches attention of international automakers“, Feb. ۲۸ ۲۰۱۱