چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
پی آمدهای رعایت حق و تكلیف
●اصناف چهارگانه مردم در جامعه اسلامی
آنان كه با خدا عهد و پیمان بستند تا تعالیم او را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده كنند و خود را مكلف به اجرای تكالیف الهی دانستهاند، همیشه به دنبال زندگی اجتماعی سالم بوده و طالب سلم و صفا و آرامشاند، چنان كه صفای باطن مؤمنان، صلح ظاهری با دیگران را به همراه دارد. اما آنان كه در میان اجتماع به دنبال ایجاد موج و ظلم و فساد و ناامنی اند تا به نفع شخصی و خیالی خود برسند، هرچند به ظاهر ادعای مسلمانی داشته باشند، ولی طعم اسلام و دین را نچشیدهاند. امیر بیان امام علی(ع) در خطبهای بسیار زیبا مردم را در جامعه اسلامی به چهار صنف تقسیم كرده و علل ناامنی را با این دسته بندی تعیین میكند، هرچند این بیان، ترسیمی از اجتماع مسلمین بعد از رحلت پیامبر(ص) است، ولی در بسیاری از ملل قابل تعمیم است.
●آن امام بزرگوار كه درود خدا بر او باد، درباره گروههای چهارگانه میفرماید:
«أیّها النّاس انّا قد أصبحنا فی دهرٍ عنودٍ و زمنٍ كنودٍ یعدّ فیه المحسن مسیئاً و یزداد الظالم فیه عتوّاً، لاتنتفع بما علمنا و لانسأل عمّا جهلنا و لانتخوّف قارعهًٔ حتّی تحلّ بنا و النّاس علی أربعهٔ اصنافٍ؛(۱) ای مردم همانا ما صبح كردیم در روزگاری كه كینه توز و ناسپاس است، روزگاری كه نیكوكار، گنهكار به شمار میآید و ظالم بر تعدّی خود میافزاید، نه از آنچه بدان علم داریم بهره میگیریم و نه از آنچه نمیدانیم میپرسیم و نه از حادثه مهمی كه تا بر ما فرود نیاید میترسیم. در این زمان مردم چهار دستهاند.»
۱. كسانی كه در زمین دست به فساد نمیزنند، زیرا روحشان ناتوان و شمشیرشان كند است و از تمكّن مادی بیبهره هستند.
۲. آنان كه شمشیر كشیده و شرّشان را آشكار نمودهاند و لشكر سواره و پیاده را برای كشتار آماده كردهاند. دین را برای تحصیل اموال بیارزش دنیا تباه نموده برای اینكه یا ریاست گروهی را به عهده گیرند یا برای كسب شهرت بر منبری بالا روند و خطبه بخوانند. چه تجارت بدی كه دنیا را بهای جان خود بدانی و با آنچه نزد خداست معاوضه كنی.
۳. گروهی با عمل آخرت دنیا را میطلبند و با اعمال دنیوی مقامات اخروی را طلب نمیكنند سعی دارند كه خود را فروتن و متواضع جلوه دهند، گامها را كوتاه برمیدارند، دامن خود را جمع میكنند، خود را همانند مؤمنان میآرایند و پوشش الهی را ابزاری برای نفاق و دنیاطلبی خود قرار میدهند.
۴. گروهی دیگر با پستی و خواری و نداشتن امكانات از كسب قدرت محروم ماندهاند و خویشتن را به زیور قناعت آراسته و لباس زاهدان را پوشیدهاند. ایشان هرگز از زاهدان نبودهاند.(۲)
این طوایف چهارگانهای كه بیان شد، مردمی نیستند كه خواهان امنیت اجتماعی در جامعه باشند، چون در نهاد و نهان خود امنیتی احساس نمیكنند.
آنان كه درون خود را پر از آشوب و اضطراب میبینند برایشان چندان خوشایند نیست كه دیگران در آرامش باشند، ولی جز آنان گروه اندكی هستند كه یاد قیامت چشمانشان را بر همه چیز فروبسته و ترس قیامت اشكهایشان را جاری ساخته است. این گروه مردم را به سوی خدا دعوت میكنند،... آن قدر نصیحت كردند كه خسته شدندو...(۳) در دین داری و تكلیف مداری نیرومند، افرادی نرمخو و دوراندیش، در عبادت الهی متواضع، در سختیها بردبار، دارای نفسی قانع، شهوتشان در حرام مرده، مردم به خیرشان امیدوار و از اذیت و آزارشان در امان هستند.(۴)
این گروه در همه اعصار و امصار بسیار اندك و نادراند و قلّت ایشان سبب فقدان امنیت اجتماعی و جهانی است و اگر روزی این قلت تبدیل به كثرت گردد و اكثر افراد جامعه دست از خواهشها و تمایلات نفسانی خویش بردارند و خود را با تعالیم و اوامر الهی هماهنگ سازند، به جای تسلیم پذیری در مقابل هواهای نفسانی، خود را مكلف به تكالیف الهی بدانند آن گاه جامعه بشری به حقوق حقّه خود رسیده و صلح و امنیت در میان آنها نهادینه خواهد شد، وگرنه تا زمانی كه كبر و غرور و خودخواهی حاكمان غیر دینی به جای تعالیم انسان ساز اسلام حاكم باشد، ناامنی همواره در دنیا حاكم است.
استاد بزرگوار علّامه طباطبایی (ره) فرمودند: دین كاری میكند كه فرد در همه اعمال فردی و اجتماعی، خود را در مقابل خالق مسؤول بداند و این نوع تفكر در اندیشه فرد غیر دینی وجود ندارد، پس اگر سود قانون یك واحد فرض شود، سود دین بیش از هزارهاست و كسانی كه در نابودی دین میكوشند و چشم به قانون میدوزند به كسی میمانند كه پای درست خود را با دست خود بریده، پای چوبین به جای آن بگذارند. خلاصه دین بهترین و عالیترین روشی است كه میتواند اجتماع بشر را منظم ساخته و بیش از هر روش دیگر مردم را به رعایت قوانین اجتماعی وادار نماید.(۵)
۱. تعدیل قوای انسانی
انسان موجودی مركب از جسم و روح یا نفس و بدن و دارای دو جنبه فطری و طبیعی است كه هر یك از دو جنبه او قوایی دارد؛ قوای فطری انسان، او را به گرایشهای معنوی سوق میدهد و قوای طبیعی، او را به سمت امور مادی متمایل میسازد، همانگونه كه برای انسان عقل نظری است و عقل عملی، كار عقل نظری ادراك است و كار عقل عملی اعمال معقول.در بعد نظر دارای قوای متعددی، چون حس، خیال، وهم و عقل نظری و در بعد عمل دارای نیروی متعددی، مانند غضب، شهوت و عقل عملی است. انسان در نشئه طبیعت ملازم با این قواست و كمال هر قوه در نفس، صورت هم سنخ خود را شكل میدهد و هر كس بر اساس همان هندسه عمل میكند: «قل كلّ یعمل علی شاكلته».(۶)
كمال قوّه واهمه را شیطنت، قوه غضبیه را سبعیت و كمال قوه شهویه را بهیمیّت گویند، اگر همه همّت و تلاش انسان در خوردن و خوابیدن و لذت مادی خلاصه شود، وی جزء بهائم و چهارپایان است و اگر افزون بر این خصایص سعی در اذیت و آزار دیگران هم داشته باشد، در ردیف سباع و درندگان است و اگر با داشتن این خصلتهای مذموم حیله و مكر و سایر رذائل اخلاقی را نیز به كار گیرد، جزء شیاطین است، اما اگر در پی تلاش، برای تحقق قوه عاقله باشد و آن را در مسیر ادراك حقایق عوالم وجود سیر دهد، انسان است.
كمال وجودی انسان بر سایر موجودات به جهت برخورداری از قوای مختلف است كه به مقتضای آن قابلیت پذیرش صورتهای مختلف را داراست، هر یك از قوا وقتی به حدّ كمال خود رسید، در عالم آخرت به صورت هم سنخ خویش ظاهر میشود، زیرا صورت اخروی تابع ملكات نفسانی است كه آدمی در همین دنیا برای خود تحصیل كرده است. اگر انسان در صراط زندگی به واسطه قوه عاقله تعادل سایر قوا را حفظ كرده باشد، در طریق انسانیت است و با همین صورت در آخرت ظاهر میگردد و اگر قوه عقل وی تحت رهبری قوای دیگر قرار گیرد، باطن و صورت حقیقی او تابع همان قوّه قرار میگیرد. این مطلبی است كه در حكمت متعالیه به اثبات رسیده است.
●حكیم متألّه ملاصدرا در همین زمینه چنین آورده است:
هر نفس كه امروز خود را بدین تمتعات حیوانی و مستلذّات جسمانی و طیّبات دنیا كه خبیثات آخرتاند عادت داد و متخلق به صفات بهیمی و سبعی شد، در روز قیامت و به روز نشئه آخرت با بهائم و حشرات محشور میگردد، و هر كه عقل را مطیع و فرمان بردار و حكمپذیر نفس اماره ساخت و در خدمت قوای بدنی كمر بندگی بر میان جان بست و ملك را خادم شیطان هوا گردانید و جنود ابلیس پرتلبیس را بر سلیمان عقل فرشته نهاد سروری داد، لاجرم مالك دوزخ وی را سرنگون در سجّین جحیم اندازد.(۷)
●امام خمینی (ره) در آثار فلسفی، عرفانی و اخلاقی خود نظیر شرح اسفار ملاصدرا، شرح جنود عقل و جهل، شرح چهل حدیث و برخی آثار دیگر در مقام اثبات موضوع برآمده و چنین آوردهاند:
صورت انسانی در عالم آخرت كه یوم بروز صور غیبیّه و ملكات نفسانیه است، به طور كلی از هشت صورت خارج نیست، پس معلوم میشود كه صورت انسانیه یكی از این هشت صورت است و بقیّه صورت غیر انسان است.(۸)
ایشان معتقد است كه مشركان و ملحدان و همه آنان كه در مقابل تعالیم انبیاء ایستادهاند و با آنان مبارزه كردهاند، چون دارای اعمال پلیدی هستند، به صورت انسان محشور نخواهند شد، میفرماید:
مشرك چون قلبش از فطرت الهیه خارج و از نقطه مركزی كمال، متمایل و از بحبوبه نور و جمال منحرف است و به انیّت خود و دنیا و زخارف آن مصروف است، از این جهت با سیرت و صورت انسانیّه محشور نگردد و به صورت یكی از حیوانات منكوس الرأس محشور شود.(۹)
●در شرح دعای سحر میفرماید:
از اهل نظری شنیدم كه میگفت مقتضای تجسم و ظهور ملكات در جهان آخرت، این است كه برخی با داشتن صورتهای متعدد محشور شوند و در آن واحد به صورت خوك و موش و سگ و غیره باشند.(۱۰)
امام صادق(ع) میفرماید: «انّ المتكبّرین یجعلون فی صور الذّر؛(۱۱) اهل تكبّر در روز قیامت به صورتهای مورچه محشور میشوند.» نیز روایت است كه «یحشر بعض الناس علی صورٍ تحسن عندها القردهٔ و الخنازیر؛(۱۲) بعضی از مردم در روز قیامت با چهرههایی محشور میشوند كه میمونها و خوكها از آنان زیباترند.»
توضیح مطلب آن كه انسان موجودی تك بعدی همانند فرشته یا حیوان نیست كه عقل یا شهوت محض باشد، بلكه معجونی از عقل و شهوت است كه باید شهوت و غضب را تحت حاكمیت عقل تعدیل كرد یكی از مهمترین آثار تعالیم وحیانی و فواید احكام الهی و نتایج تكلیف محوری دینی، تعدیل قوای انسانی و تثبیت جایگاه واقعی مقام خلیفهٔ اللهی اوست. خداوند انبیاء و احكام را فرستاد و انسانها را مكلّف به رعایت احكام كرد تا بوسیله آن تعادل قوا را حفظ كرد تا با حفظ آن از جاده انسانیت خارج نشود، بلكه صورت و سیرتی انسانی به خود بگیرد، ظاهر و باطن او هماهنگ و یكسان باشد. بنابراین، نتیجه شیرین تكلیف، تعدیل قوا و ثمر تلخ روی گردانی از آن ناهماهنگی و ناموزونی در شاكله وجودی انسان است
۲. اقامه قسط و عدالت اجتماعی
یكی دیگر از آثار تكلیف اقامه عدل است. این موضوع همیشه مورد بحث بوده و امروز نیز یكی از مباحث مهم مجامع علمی است. عنوان مزبور كه بعد از تعدیل قوای انسانی قرار گرفته، روی عنایت و توجه خاصی بوده است، بدان جهت كه اعتقاد ما بر این است كه نتیجه تعدیل قوای انسانی تنظیم امور در نظام اجتماعی است، یعنی تا انسان قدرت نیابد كه در میان قوای درونی خود تعادلی ایجاد كند برای وی اقامه عدل و قیام به قسط ممكن نخواهد بود، زیرا تحقق اجتماع به فرد است و تا در فرد اصلاح و تعادل ایجاد نشود جامعه اصلاح نخواهد شد. اگر افراد موجود در اجتماع انسانی در ادای حق نفس و خالق خویش ناتوان باشند، چگونه در احقاق حقوق یكدیگر توانمند خواهند بود.
●در فلسفه اسلامی قاعدهای است كه میگوید: «فاقد شیء نمیتواند معطی شیء باشد» به بیان دیگر، معطی شیء فاقد آن نیست.
بهره برداری از اصل مزبور در موضوع مورد بحث به این معناست كه جامعه و امور اجتماعی پدید آمده از افراد و از اعمال آنهاست. افرادی كه جامعهای را شكل میدهند اگر از عدالت محروم باشند، آن جامعه نمیتواند جامعهای عادل باشد، پس نباید انكار كرد كه قدرت قیام به قسط و اعمال عدالت و اجتماع عدل پیشه، متفرع بر وجود افراد متعادل در جامعه است، چنان كه در معنا و مفهوم عدل گفته شده كه: «یضع الامور مواضعها؛(۱۳) عدل یعنی قراردادن هر چیزی در موضع و محل خویش». حال اگر كسی قادر نبود، قوای انسانی را در نهاد خویش متعادل سازد و از هر قوهای در محل خود استفاده كند و اگر كسی همه افراط و تفریطها را در امور نفسانی و اعتقادی اعمال میكند آیا میتواند اقامه كننده عدالت و قسط در میان خانواده و جامعه باشد؟ هرگز! زیرا هر اثری مناسب مؤثر است و هر كاری مشابه كارگر، اگر مؤثر نامتعادل بود و كارگر ناموزون و مبدأ اثر در هرج و مرج: «فهم فی أمرٍ مریج».(۱۴) چگونه اثر معتدل، كار معتدل و موزون و هماهنگ از او پدید میآید؟ پس تعادل قوا فقط در پرتو ایمان به خداست، چون آن كس كه تسلیم حق نیست، اسیر نفس است و آن كس كه در اسارت نفس به سر برد، در قیام به عدل دستی نخواهد داشت.
آیهٔ اللّه جوادی آملی
تهیه و تدوین: حجهٔالاسلام و المسلمین محمد رضا مصطفی پور
۱. نهج البلاغه، خطبه ۳۲.
۲. و ۵۰. نهج البلاغه، خطبه ۳۲.
۳. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳.
۴. خلاصه تعالیم اسلام، ص ۱۷ ـ ۱۹.
۵. سوره اسراء، آیه ۸۴.
۶. رساله سه اصل، ص ۲۹ ـ ۳۰.
۷. شرح جنود عقل و جهل، ص ۲۸۳ ـ ۲۸۴
۸. شرح چهل حدیث، ص ۵۳۱ ـ ۵۳۲.
۹. شرح دعای سحر، ص ۲۶.
۱۰. الكافی، ج ۲، ص ۳۰۹.
۱۱. علم الیقین، ج ۲، ص ۹۰۱.
۱۲. نهج البلاغه، حكمت ۴۳۷.
۱۳. سوره ق، آیه ۵.
۱۴. سوره نحل، آیه ۹۰.
۱۵. سوره شوری، آیه ۱۵.
۱۶. سوره حدید، آیه ۲۵.
۱۷. سوره مائده، آیه ۸.
۱۸. نهج البلاغه، خطبه ۲۱۶.
۱۹. همان، حكمت ۳۱.
۲۰. سوره یوسف، آیه ۵۳.
۲۱. بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۳۶.
۲۲. غررالحكم، ص ۲۳۴.
۲۳. سوره جاثیه، آیه ۲۳.
۲۴. سوره نازعات، آیات ۴۰ ـ ۴۱.
۲۵. سوره اعراف، آیه ۱۷۶.
۲۶. تحف العقول، ص ۳۳۰.
۲۷. مستدرك الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۴۴، غررالحكم، ص ۲۴۰.
۲۸. مستدرك الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۴۴، غررالحكم، ص ۳۰۴.
۲۹. همان، ص ۳۴۳.
۳۰. همان، ص ۳۴۶.
۳۱. غررالحكم، ص ۳۰۴.
۳۲. همان، ص ۵۸.
۳۳. شرح غررالحكم، ج ۳، ص ۴۰۴.
۳۴. غررالحكم، ص ۳۰۵.
۳۵. سوره اعراف ، آیه ۷۴.
۳۶. سوره شعراء، آیات ۱۵۱ ـ ۱۵۲.
۳۷. همان، آیات ۱۶۱ـ ۱۶۳ و ۱۶۵ ـ ۱۶۶.
۳۸. همان، آیات ۱۷۷ ـ ۱۷۹ و ۱۸۱ ـ ۱۸۳.
۳۹. رجوع شود به سورههای عنكبوت، آیه ۴۵، سوره نور، آیه ۲۱؛ سوره یوسف، آیه ۲۴؛ سوره اعراف، آیات ۲۸ و ۱۴۲ ؛ سوره هود، آیه ۸۵ ؛ سوره یونس، ۹۱ ؛ سوره قصص، آیه ۷۷ و....
۴۰. ر.ك احیاء العلوم، معراج السعادهٔ، شرح جنود عقل و جهل.
۴۱. سوره هود، آیه ۶۱.
۴۲. سوره نساء، آیه ۳۲.
۴۳. سوره ملك، آیه ۱۵.
۴۴. سوره اعراف، آیه ۱۰.
۴۵. همان، آیه ۱۵۷.
۴۶. سوره یس، آیات ۷ ـ ۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست