پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مقایسه روابط عمومی با اشکال مختلف تبلیغات
![مقایسه روابط عمومی با اشکال مختلف تبلیغات](/web/imgs/16/87/2erm31.jpeg)
۱) تبلیغات بازرگانی Advertising
۲) اشتهار طلبی Publicity
۳) تبلیغ سیاسی Propagandu
۱) تبلیغات بازرگانی استفاده از وسایل ارتباط جمعی یا سایر وسایل برای بدست آوردن مشتری بیش تر و فروش بیش تر است. برای بدست آوردن منافع مالی بطور مستقیم و صریح صورت میگیرد و به طور کلی پنهان کردن معایب و بزرگ جلوده دادن محاسن مد نظر است. اغراق و غلو امری عادی محسوب میشود.
شرکت توسعه مهندسی بازار (TMBA) در راستای ارتقای کیفیت کسب و کار بنگاه های اقتصادی، در چهار موضوع آموزش، مشاوره، تحقیق و نشر در حوزه مارکتینگ به ارایه خدمت می پردازد.
اما هدف روابط عمومی ایجاد هماهنگی و صمیمیت بین موسسه و کارکنان آن ها و نیز ایجاد و تثبیت تفاهم و اعتماد مردم نسبت به سازمان است. وسیله رسیدن به این هدف در روابط عمومی ذکر حقایق است و چون از این کار قصد استفاده مالی سریع ندارد اخبار و اطلاعات خود را از طریق وسایل ارتباط جمعی در اختیار مردم میگذارد.
به عبارت دیگر تبلیغات بازرگانی جنبه سود و مالی دارد در حالی که کار روابط عمومی ایجاد حس تفاهم و اعتقاد به سازمان میباشد.
۲) اشتهارطلبی یا Publicity عبارت است از تبلیغ بوسیله آگهیهای غیر مستقیم و انتشار اخبار و مقالات و سایر موارد با هدف معروف کردن یک شخص، شیئی و بالا بردن اعتبار آن ها با صرف هزینههای مختلف، در حالیکه هدف روابط عمومی ایجاد اعتماد و حسن تفاهم و صمیمیت بین کارکنان یک موسسه یا مردم است و بابت چاپ و یا پخش خبر هزینه ای صرف نمیشود. بنابراین روابط عمومی و اشتهارطلبی در هدف و عمل با یکدیگر تفاوت دارند.
۳) تبلیغ سیاسی یا پروپاگاندا نفوذ در افکار عمومی برای هدایت آن به سوی هدف از پیش تعیین شده است و برای دستیابی به آن تنها به ارسال پیام بسنده نمیکند بلکه استفاده از هر وسیله ای را مجاز میشمرد. معمولاً پروپاگاندا مجموعه اقداماتی به نفع شخص، دولت یا یک مرام و مسلک میباشد. گاهی پروپاگاندا با استفاده از روش های روابط عمومی قصد ایجاد هیجان و برانگیختن دارد و گاه جنبه تحمیل به خود میگیرد. شباهت های پروپاگاندا و روابط عمومی ظاهری و سطحی است چون با کمی دقت معلوم میشود اهداف آن دو کاملاً متفاوت است. هدف روابط عمومی ایجاد حسن تفاهم و اعتماد متقابل از طریق نفوذ در افکار عمومی است.
هدف اصلی روابط عمومی برخلاف سه مورد بالا که جذب و جلب مردم را در دستور کار دارد، امتناع آنان از طریق دادن اطلاعات صحیح و صادقانه میباشد. بنابراین کار اصلی روابط عمومی هیچ یک از موارد بالا نیست.
منبع:نشریه دانش تبلیغات ? شماره ۱۰
نقل از:http://www.adnews.ir
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران محمدجواد ظریف دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان دولت علی باقری رهبر انقلاب ترور رئیس جمهور انتخابات
قتل تهران تب دنگی شهرداری تهران پشه آئدس تعطیلی ادارات زلزله تیراندازی پلیس عزاداری محرم شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو خودرو اربعین قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو مالیات بازنشستگان سایپا سهام عدالت
فرهاد مشیری سینما تلویزیون سینمای ایران وزارت ارشاد دفاع مقدس فیلم لیلی رشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی صداوسیما بازیگر سینمای جهان
محصولات کشاورزی آزمون سراسری ماه فناوری درمان و آموزش پزشکی
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه ترامپ اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس سپاهان رئال مادرید تراکتور نقل و انتقالات لیگ برتر یورو 2024 تیم ملی اسپانیا نقل و انتقالات
هوش مصنوعی سرعت اینترنت اینترنت تیک تاک ناسا گوگل گرمایش جهانی اپل شیائومی ربات
گرما دیابت رژیم غذایی گرمازدگی کاهش وزن افسردگی صبحانه نوشابه