جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
مجله ویستا

اجتماع عید فطر, هم عبادی است و هم سیاسی


اجتماع عید فطر, هم عبادی است و هم سیاسی

عید فطر از دیدگاه حضرت امام خمینی ره

از نظر حضرت امام خمینی(ره) عید فطر بعد از یک ماه روزه داری جشن میهمانی و عید برای ضیافت الهی و روز لقا»الله و وصال است وجشن پیروزی بر هوای نفس و شیطان و موفقیت بر انجام دستورالهی است.

حضرت امام (ره) می فرمایند: عید شریف فطر، عید ضیافت الله و روز عید فطر برای روزه، لقا»الله است و عید ماه مبارک رمضان، عید وصال است. از نظر حضرت امام به برکت میهمانی الهی در ماه رمضان در روز عید فطر وحدت و همدلی در جامعه ایجاد شده و مردم با اجتماع برای نماز عید و شنیدن خطبه های نماز عید راه عزت و سربلندی در مقابل دشمنان جهانخوار پیدا می نمایند و تسلیم هوای نفس و شیطان نخواهند بود.

حضرت امام (ره) در این باره می فرمایند: فطر روزی است که خداوند متعال برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه های مناسب با هر عصر راه و روش خود را در مقابل اسلام و در مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند...از منظرحضرت امام (ره) نماز با شکوه و گسترده و میلیونی عید فطر سال ۵۷ به امامت شهید آیت الله دکتر مفتح رحمت الله بود که کمر طاغوت و شاه را شکست و باعث برچیده شدن بساط ظلم و چپاول مردم در ایران اسلامی شد.

امام(ره) می فرمایند: فطر عید حماسه و جنبش هر چه بیشتر تمام جناح های ملت ایران بود. روزی که رشد فکری و عملی ملت را به دنیا ثابت کرد و پوچ بودن تبلیغات پردامنه مخالفین نهضت را ثابت نمود. پیوستگی تمام جناح ها را ثابت کرد، خواست تمام ملت را که رفتن شاه و برچیده شدن بساط ظلم و چپاول مردم مسلمان است با کمال صراحت اعلام نمود. باز حضرت امام (ره) درباره نماز عید فطر سال ۵۷ می فرمایند: مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید دست به عبادت ارزنده دیگری زدند که آن فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای به پا داشتن حکومت عدل اسلام است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است.

مروری بر بخشی از فرمایشات امام خمینی (ره) می تواند یادآوری خوبی برای همه ما باشد:

عید سعید فطر را به عموم مسلمین و دانشجویان داخل و خارج کشور و عموم جوانان مسلمان- ایدهم الله تعالی- تبریک می گویم. مبارک باد بر شما افراد روشنفکر و متدین که در راه اهداف شریفه اسلام، که ضامن رفاه عموم و تامین معنویات و مادیات بشر است، فداکاری می کنید. مبارک باد بر مسلمانانی که در راه دفاع از احکام اسلام و ممالک مسلمین و رهایی از یوغ استعمار و عمال خبیث آن، به حبس و تبعید و شکنجه و قتل تن می دهند و برای قطع ایادی ظلم با هر محرومیتی می سازند.

فطر، روزی است که خداوند تعالی برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه های مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند; گر چه اکنون با تبلیغات مضره، جمعه و جماعت خاصیت خود را از دست داده و برای مسلمین در وضع حاضر عیدی نمانده است.

این مواقفی که در اسلام هست مثل عید فطر، عید اضحی ، قربان، و حج- مواقف حج- نماز جمعه، جماعات که در شب و روز انجام می گیرد، این مواقف جنبه های عبادی دارد، و جنبه های سیاسی و اجتماعی هم دارد; یعنی جنبه عبادی اش در جنبه سیاسی اش- اینها- مدغمند، منضم به همند. دیانت اسلام یک دیانت عبادی تنها نیست و فقط وظیفه بین عبد و خدای تبارک و تعالی، وظیفه روحانی تنها نیست; و همین طور یک مذهب و دیانت سیاسی تنها نیست; عبادی است و سیاسی. سیاستش در عبادات مدغم است و عبادتش در سیاسات مدغم است.

یعنی همان جنبه عبادی یک جنبه سیاسی دارد. همین اجتماع در اعیاد برای نماز، این عبادت است لکن آن اجتماع خودش جنبه سیاست دارد. مسلمانها باید از این اجتماعاتی که هست، از این اجتماعات استفاده های زیاد بکنند. مثلا مسجدها در صدر اسلام به این صورتی که بعدش به توسط اشخاصی منحرف به این صورتهای مبتذل درآمد، در صدر اسلام این طور نبوده. مسجدها محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه می افتاد برای جنگ با کفار و با قلدرها; از همان توی مسجد. آنجا خطبه خوانده می شد، دعوت می شدند مردم به اینکه فلان- مثلا - آدم متعدی در فلان جا قیام کرده بر ضد مسلمین یا مال مردم را چپاول می کند، قلدری می کند، انحرافات دارد، و از همان مسجد راه می افتادند و می رفتند طرف دشمن. از همان جا قراردادها حاصل می شد.

مبارک آن روزی است که تمام دولتهای اسلامی با ملتها با هم باشند و همه با هم، هم صدا و همه با هم، هم مقصد و اسلام را در همه جا زنده کنند و همه ممالک اسلامی متحد شوند تا اینکه دست ابرقدرتها را از ممالک خودشان قطع کنند.

● فرمایشات امام خمینی (ره) در آخرین عید فطر زندگی ایشان

حضرت امام رحمت الله در عید فطر سال ۶۷ درباره راه دست یابی واقعی به عید فطر را این گونه بیان می فرمایند; در آخرین عید فطری که مردم مسلمان از بیانات ارزنده ایشان فیض می بردند:

این ضیافت همه اش ترک است. ترک شهوات از قبیل خوردنی ها، نوشیدنی ها. خداوند دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید دراین میهمانخانه و این ضیافت هم جزترک ، چیزی نیست. ترک هواها، ترک خوردنیها، ترک منیتها. اینها همه دراین میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم. ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلا وارد نشدیم. راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه. شما در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید، آن وقت عید دارید. عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد، استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان طور که شهوات ظاهری را باید ترک بکند از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان باید از اینها جلوگیری کند. تمام مفاسدی که در عالم حاصل می شود برای این است که در این ضیافت وارد نشده اند یا اگر واردشده اند استفاده نکرده اند. اگر ذره ای هوای نفس در انسان باشد به این میهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است. تمام این جاروجنجال هایی که در دنیا می بینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکرده اند در این مهمانی وارد نشده اند، دعوت خدا را قبول نکرده اند. کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید. اگر می بینید در دنیا جنگ و جدال است و دربین شما هم خدای نخواسته نمونه اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید. ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده به شما ماه رمضان اما شما او را ردش کردید، پس زدید.

امام می فرمایند: باید متوجه باشید به این که دشمنها همیشه دنبال این هستند که ما را از داخل بپوسانند و اگر در این ضیافت وارد شده باشید دشمن ها دستشان کوتاه خواهد شد. وقتی حقیقت این ضیافت را انسان می بیند، می بیند که اگر انسان وارد این ضیافت بشود تمام اختلافات در دنیا حل می شود. شیاطین دنبال این هستند که ایجاد اختلاف کنند، دو دستگی بگویند هست.