سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

رانندگی در واقعیت افزوده


رانندگی در واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا Augmented Reality فناوری​ای است که ورود دنیای مجازی به دنیای واقعی یا برعکس, ورود دنیای واقعی به دنیای مجازی را امکان پذیر ساخته است

واقعیت افزوده یا Augmented Reality فناوری​ای است که ورود دنیای مجازی به دنیای واقعی یا برعکس، ورود دنیای واقعی به دنیای مجازی را امکان‌پذیر ساخته است.

این فناوری و ورود آن به حوزه های مختلف، نقش مهمی در تسهیل زندگی بشر داشته است. دنیای خودرو و خودروسازی نیز از نفوذ این فناوری در امان نبوده است و در سال های اخیر بسیاری از شرکت های خودروسازی استفاده از این فناوری در شیشه جلوی خودروهای جدید را مورد توجه قرار داده اند.

دوربین ها و رادارها فعال تر می شوند

به گزارش Gizmag، نمایشگر واقعیت مجازی HUD -که بتازگی از سوی مجموعه Continental معرفی شده - فراتر از محدوده های قبلی قدم گذاشته و اطلاعات جامع تری در اختیار راننده قرار می دهد.

در حقیقت، اطلاعات به نمایش درآمده در سطح این نمایشگرها فقط به سرعت حرکت خودرو محدود نمی شود، بلکه می تواند طیف گسترده ای از اطلاعات موجود در مسیر حرکت مثل فاصله خودرو تا خودروی جلویی، شرایط رانندگی در مسیر حرکت با توجه به وضع محیط اطراف و اطلاعاتی درباره چگونگی عملکرد مناسب در بخش هایی از مسیر حرکت مانند پیچ های جاده باشد.

در این سیستم، اطلاعات از طریق دوربین ها و رادارهایی که خودرو به آنها مجهز شده دریافت می شود و در نهایت از ترکیب اطلاعات اولیه با داده های دینامیکی، نقشه های دیجیتال و همچنین اطلاعات دریافتی از سیستم موقعیت یاب خودرو یا همان GPS، مدلی از نمای بیرونی خودرو تهیه می شود که روی سطح شیشه و در فضای مناسبی نسبت به راننده ای که پشت فرمان خودرو نشسته است به نمایش درمی آید. این داده ها اطلاعات مربوط به بخشی از بدنه خودرو را که خارج از دید راننده باشد هم در برمی گیرد.

تجهیز راننده به داده های باارزش

رانندگانی که عادت دارند تغییر عقربه سرعت سنج را در مسیر حرکت زیر نظر قرار دهند، نسبت به حرکت در محدوده سرعت مناسب و متناسب با سرعت مجاز تعیین شده در مسیر حساسیت بیشتری دارند. حال تصور کنید بتوانید در حین رانندگی، عددی را روی شیشه جلوی خودرو ببینید که بیانگر سرعت حرکت خودروی شما باشد.

بدون تردید چنین امکانی نقش بسیار مهمی در متناسب نگهداشتن سطح سرعت حرکت خودرو دارد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد نمایشگرهای مجاز HUD این است که نیازی نیست برای استفاده از آن سرمان را بچرخانیم. این نمایشگر مانند عینک همواره جلوی چشم ما قرار می گیرد و هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند.

در سال های اخیر، بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی مانند بنز و ب ام و استفاده از این فناوری را در شیشه های جلوی اتومبیل ها مورد توجه قرار داده اند و به این ترتیب به کمک این فناوری می توان اطلاعات مختلفی را روی سطح شیشه جلوی اتومبیل به نمایش درآورد که این امکان تجربه شما از رانندگی را متحول می کند.

سیستم واقعیت افزوده معرفی شده از سوی Continental در مسیر دید واقعی راننده یک سطح نمایش تمام رنگی به عرض ۱۳۰ سانتی متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر ایجاد می کند. در این سیستم از فناوری DMD یا میکرو آینه های دیجیتال بهره گرفته شده که گفته می شود این سیستم از نظر عملکرد شبیه ابزارهای سینمایی دیجیتال عمل می کند. یکی از قابلیت های کاربردی این سیستم امکان نمایش علائم ناوبری ازجمله پیچ های موجود در مسیر حرکت در میدان دید راننده است.

نمایش این اطلاعات روی نمایشگری که روی شیشه جلوی خودرو به نمایش درمی آید به راننده کمک می کند از نگاه کردن به GPS یا دستگاه ها و ابزارهایی که در دیگر بخش های درونی خودرو تعبیه شده بی نیاز شود. همچنین وقتی سیستم های کنترل کننده مسافت نظیر کنترل کروز تطبیقی فعال باشد، یک نماد هلالی شکل روی نمایشگر شیشه جلوی خودرو به نمایش درمی آید که نشان دهنده تشخیص وسیله نقلیه دیگری در مسیر حرکت است. به این ترتیب سیستم هشداردهنده خروج از خط، مانع خارج شدن خودرو از خط حرکت می شود.

تضمین امنیت و راحتی

به گفته هلموت ماچی، از طراحان این وسیله، در دنیای امروز که روز به روز هم پیچیده تر می شود استفاده از نمایشگرهای HUD در خودروها و ایجاد زمینه ای مناسب برای گسترده ترشدن کاربرد فناوری واقعیت افزوده در خودروهای پیشرفته می تواند تضمین کننده دسترسی راننده به سطح جدیدی از اطلاعات باشد و تجربه جدیدی از رانندگی را برای او به ارمغان آورد.

در حقیقت، این سیستم آنچه را چشم راننده می بیند با اطلاعات بیشتری ترکیب می کند که نتیجه، ترکیب دنیای واقعی و مجازی است و به عنوان واقعیت افزوده از آن نام برده می شود. نمایشگرهای واقعیت افزوده HUD دستاورد مهمی است که مسیر دستیابی به سیستم های ارتباطی جامع در خودرو ها که در نهایت به راحتی، امنیت و ارزش اقتصادی بیشتر منتهی می شود هموار می سازد. بنابراین راننده می تواند در خودروهای مجهز به این فناوری بدون نیاز به درگیرشدن چشم هایش با سیستم های موجود در خودرو یا محیط اطراف به همه اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

این فناوری یک گام اساسی برای پیشگیری از حواس پرتی راننده و خطای ناشی از قرارگرفتن در معرض حجم بالایی از اطلاعات دریافتی از طریق حسگرهای موجود در خودروست که نه تنها در دنیای امروز بلکه در آینده نیز در دنیای خودرو نقش کلیدی را به​​عهده خواهد داشت.

تعامل دنیای واقعی و مجازی

این سیستم از نظر عملکرد بر پایه سیستم های واقعیت مجازی HUD قدیمی تر که اکنون در بسیاری از خودروهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی شده است. با این تفاوت که سیستم جدید از نظر توسعه در سطح بالاتری قرار دارد که اکنون در این مرحله به طور آزمایشی در یک خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

با وجود این شباهت ها، برخلاف سیستم های دیگر واقعیت افزوده که به طور اختصاصی برای خودروهای مسابقه ای طراحی شده است و به سیستم های تله متری اختصاصی برای دریافت اطلاعات از دیگر خودروها نیاز دارد ـ شبیه آنچه در شیشه مجازی جلوی جگوار دیده می شود ـ سیستم واقعیت افزوده HUD طراحی شده از سوی محققان و متخصصان Continental از سیستم های الکترونیکی استاندارد برای تامین داده های مورد نظر استفاده می شود و به هیچ سیستم اختصاصی برای تامین اطلاعات نیازی نیست.

این مجموعه قصد دارد نسخه قابل تولید این سیستم را تا سه سال دیگر برای عرضه به بازارهای تجاری آماده کند تا خودروسازان بتوانند از این فناوری در خودروهای جدید که به بازار عرضه می شود، استفاده کرده و امکانات پیشرفته تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

هدف اصلی واقعیت افزوده در ایجاد تعامل بین دنیای واقعی و دنیای مجازی خلاصه می شود. به نظر می رسد در سال های آینده این فناوری با توجه به کاربردهای متنوعی که می تواند در زمینه های مختلف داشته باشد، راه خودش را به بخش های بیشتری از زندگی روزمره ما باز کند.

شاید فناوری هایی که بر پایه واقعیت افزوده بنا نهاده شده در دیدگاه نخست فقط جنبه سرگرمی داشته باشد، اما مسیر پیشرفت فناوری نشان می دهد با وجود پیشرفت و نفوذ این فناوری در ابزارهای دیجیتال جدید به یک عضو همیشگی در زندگی بشر تبدیل خواهد شد.

فرانک فراهانی جم