یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
موقعیت در کاریکاتور

موقعیت (لوکیشن) از نقطه نظر لغوی معرف جا،محل و مکانی جغرافیایی میباشد که دارای ویژگیها و عناصر مشخص و تا حدودی منحصر به فرد میباشد ، مثلاء عناصر و نشانه ها و علائم فرهنگی ( آداب و رسوم، میراث فرهنگی ، رفتارو اخلاقیات ،پوشاک،.....) یک کشور آفریقایی با کشورهای آسیای شرقی و یا ایران در بسیاری جهات فرق میکند و حتی در مناطق مختلف ایران نیز با این تفاوت ها روبه رو هستیم و به این دلیل میباشد که در آثار هنرمندان ملل مختلف با نشانه ها، نمادها و فضا های روبه رو میشویم که خاص همان کشور و یا موقعیت میباشد .
بسیاری از ما در طول زندگی با بسیاری از این نشانه ها و موقعیتها به ندرت به شکل ملموس رو به رو میشویم مگر از
طریق رسانه های تصویری و مکتوب ، اینترنت ، و به خصوص دیدن فیلم ها و تصویرو یا مسافرت به شناخت نسبی دست پیدا میکنیم که برای هر کسی خوشایند ولذت بخش میباشد و زمانی که هر روز با موقعیت ها و مسائل یکنواخت، تکراری و کلیشه ای موجود در محل زندگیمان روبه رو میشویم ، ملال آور و خسته کننده میشوند.
شاید یکی از مولفه های که باعث برتری و جذابیت مدیوم سینما نسبت به تئاتر و نمایش نزد مخاطبان شده است تنوع در موقعیتها و عوض شدن مداوم لوکیشن ها در فیلم های سینمای به نسبت تک صحنه ای بودن نمایش و تئاتر باشد.
موقعیت ( لوکیشن) یکی از مهمترین عناصر در کاریکاتوراست که بستر سازو زمینه ساز بروز رویدادها و اتفاقهای طنز در کاریکاتور میباشد و بر حسب موضوعات و مسائل مختلف ، میتوانیم موقعیت و یا فضا داشته باشیم.یعنی مثلاء موضوعات سیاسی بستر ساز بروز حوادثی با نمادها و عناصر مشخص و ویژه میباشد مثل انتخابات ، راهپیمایی و تظاهرات سیاسی و یا سخرانی شخصیتهای سیاسی.
نکته بعد اینکه هر کاریکاتوریستی بنا به شرایط و موقعیت جغرافیایی و بومی محلی خود به خلق آثاری میپردازد که رنگ و بوی محلی داشته باشد . به عبارتی اتفاقها و موقعیت های که در آثار کاریکاتوریست های آفریقایی و یا عربی رخ می دهد شاید کمتر در اثار کاریکاتوریستهای ایرانی دیده شود و بر عکس .
بنا براین در کاریکاتور هر چقدر نسبت به فرهنگها و موضوعات ملل دیگر آگاهی و شناخت باشد به همان میزان شاهد به وجود آمدن و خلق موقعیت ها و ایده های نو و بدیع خواهیم بود و کمتر دچار مشکل شباهت های ناگذیر و یا سوژه های تکراری خواهیم بود به خصوص در آثار کاریکاتوریست های مبتدی ! همچنی به عنوان مثال در مسائلی همچون اعتیاد ، محیط زیست ،آب و.... دیگر کمتر شاهد متولد شدن ایده های ناب و بکر هستیم .
اکثر کاریکاتوریستهای با تجربه و موفق ،رمز موفقیت خود را علاوه بر مطالعه در زمینه های مختلف علوم انسانی ،جامعه شناسی،فلسفه و روانشناسی،.....داشتن آرشیوی تصویری از آثار مختلف هنری و.... جهت تقویت حافظه تصویری و مطالعه
تصویری میدانند.
نگارنده نیز با توجه به تجربه کم و بیش موفقی که اخیرا در عرصه کاریکاتور کسب کرده است ،توصیه به دیدن فیلم در ژانرهای مختلف را رمز این موفقیت میداند زیرا دیدن فیلم و یادداشت کردن نماها و لوکیشنهای مختلف و منتنوع در فیلم که در ان شاهد کنش ها و واکنشهای دراماتیک شخصیت های داستان و رویدادها و حوادث پیش برنده داستان هستیم،راهی مفید و موثر برای پیدا کردن سوژه های نو وبدیع میباشد. مثلاء ما در محیط زندگی و روز مره کمتر شاهد اتفاقات و موقعیت های هستیم که در فیلم های وسترن و یا تاریخی وجود دارد.
ممکن است بسیاری از موضوعات ، مسائل و مفاهیم مجرد و انتزاعی از راه دیدن فیلم و تصاویر قابل تجسم قابل دریافت و یا بیان کردن نباشند بلکه از راه مطالعه متون فلسفی ،عرفانی ،شعر و.... بتوان برداشت کرد و به تصویر کشید.
فضای موجوددر فیلم های انیمیشن و رئال ،روابط متقابل بین این فضاها و شخصیتهای داستان که در بسیاری مواقع موجب میشود تا کارگردانی با دیدن یک فضا و لوکیشن مناسب ، دست به خلق و پرورش یک ایده مناسب بزند و برعکس داشتن یک سوژه خوب و عالی بستر ساز موقعیت ها و فضا های مناسب و بدیع میباشد ، و همچنین تاثیرات متقابل آنها بر همدیگر،همه اینها دست مایه های خوبی هستند برای هنرمندان کاریکاتوریست تا با نگاهی خلاقانه و آمیخته با طنز و هزل دست به کشف و پیدا کردن روابط پنهان بین فضاها و سایر عناصر موجود در کاریکاتور و به خصوص شخصیت های انسانی که محوریترین ،مهمترین و تاثیر گذارترین عنصر در کاریکاتور میباشند بزنند.
فیلم های مثل تایتانیک ، زورو ، جیغ ،.خوناشام ،.. و انیمیشنهای مثل مسافر کوچولو ، پینوکیو ، ....به کرات توسط کاریکاتوریست های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته اند.
شاید ماندگارترین و تاثیر گذارترین صحنه و موقعیت برای بیان عشقی آسمانی بین دو شخصیت رزو دیکاپریو در فیلم تایتانیک ، همان دماغۀ کشتی بوده باشد.
فخرالدین دوست محمد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست