جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
كارآفرینی كودكان در امریكا
تحقیق حاضر در مورد كارآفرینی كودكان در امریكا اجرا شده است. وضعیت به گونهیی بود كه كودكان امریكایی با دیدن پدران خویش به این نتیجه رسیده اند كه نظام كارگری و كارفرمایی باعث ایجاد فشار عظیمی بر روی آنها خواهد شد در واقع پیروی از یك شخص و یك رئیس باعث از بین رفتن نیروی خلاقیت و ابتكار در انسان میشود. آنها به وضوح میدیدند كه پدرانشان صرفا مطیع و فرمانبردار هستند و نیروی ایدهزایی و خلاقیت در اثر این دستورات یكجانبه از طرف كارفرما از میان رفته است. در واقع این فرزندان علیرغم سن پایین نوعی دموكراسی سازمانی و سلسله مراتب از پیش تعیین شده و معین را درك میكردند و این فرآیند به خوبی برای آنها قابل لمس بود. از طرف دیگر آنها به خوبی دانستند كه احساسات آنان، تفكر آنان، رسالت وجودی و استراتژی آنها با پدران خویش متفاوت است. آنها دیگر نه میتوانستند و نه میخواستند كه مطیع یك شخص باشند. دیگر برای این فرزندان جوان اسیر قیود سازمانی شدن و در بند تصمیمات از پیش تعیین شده امری نامتجانس و ناملموس با ویژگیهای شخصیتی آنها بود.
شخصیت كودكان امروز شخصیتی بود مبتنی بر روحیاتی خلاق، نوآور و به عبارتی دیگر كارآفرین، اینها ویژگیهایی بود كه حداقل به صورت بالقوه در شخصیت كودكان امروز و بزرگان فردا قرار دارد. آنها دیگر نمیتوانستند و نمیتوانند و نخواهند توانست كه سایه یك رهبر را بالای سر خود احساس نمایند. آنها خود میخواهند رئیس خود باشند، كارشان را خود ایجاد نمایند، طرحشان را خود پیاده كنند و به عبارت بهتر یك كارآفرین موفق باشند. در این راستا و در جهت اجرای چنین تفكراتی و به كارگیری چنین خصوصیات سودمندی یك تحقیق و مطالعه میدانی در امریكا اجرا شد. در واقع این تحقیق در فضایی در امریكا فراهم میشد كه افراد بتوانند به طریق اجرایی و كاربردی این خصوصیات بالقوه خویش را به عرصه حضور رسانند. لذا برنامهای با عنوان Minisociety یا جامعه كوچك در برخی مدارس آمریكا اجرا شد. هدف این برنامه آموزش كارآفرینی به لحاظ عملی و جنبه اجرایی آن برای كودكان بین ۸ تا ۱۶ سال بود. به طور عمده اهداف این پروژه را میتوان در سه قالب زیر عنوان نمود:
۱. تدارك و آمادهسازی كودكان در بهرهبرداری از فرصتهای محیطی و زمینههای كارآفرینی.
۲. آموزش مفاهیم كارآفرینی از جنبه عملی.
۳. تركیب و ادغام مباحث كارآفرینی با دیگر موضوعاتی نظیر: ریاضیات، علوم اجتماعی، حل مساله، یادگیری گروهی و تفكر در شرایط بحرانی.
اما محور جنبههای عملی این پروژه بدین صورت بود كه دستههای پنج نفرهیی از كودكان با انتخاب یك نام و یك پرچم كشور مورد نظر خود را گزینش میكردند. در مرحله بعد این كودكان در قالب شورای رهبری آن جامعه به برنامهریزی و تصمیمگیری در جهت هدایت جامعه میپرداختند، به عنوان مثال، كودكان نیروهای مورد نظر خود را جهت همكاری از طریق مصاحبهها، آزمونهای استخدامی و سایر موارد این چنینی كه خود ایجاد میكردند انتخاب مینمودند. در نمونههای دیگر، كودكان با شناخت از فرصتهای موجود به ایجاد كسب و كارهای مطلوب جهت تولید كالاها و خدمات مورد نظر برای شهروندان مجازی خود میپرداختند. علت لفظ مجازی به این سبب است كه تمامی این موارد از طریق نرمافزارهای خاص كامپیوتری اجرا میشد. در واقع به صورت واقعی هیچ شهروند و یا هیچ كارمندی به غیر از همان پنج نفری كه به عنوان شورای رهبری یا انجمن تصمیمگیری ایفای نقش میكردند وجود نداشت. در واقع این برنامهیی بود كه به كمك آن كودكان میتوانستند قوانین، الگوهای رفتاری و كاربردی، مهارتهای خاص تصمیمگیری و سایر مواردی كه در دنیای واقعی نمادهای حقیقی آن وجود دارد بشناسند. و به نوعی زمینه اصلی جهت رشد و شكوفایی استعدادهای بالقوه آنان و تبدیلشان به فرصتهای ترقی و پیشرفت فراهم آید.
●موارد اجرایی
این دورهها عمدا در طی ده هفته و در ده الی چهارده جلسه برگزار میشد. زمان برگزاری این كلاسها در روزهای جمعه ازساعت ۹ تا ۱۲ ظهر بود. نكته اصلی كه در این راستا باید توجه زیادی به آن مبذول داشت این است كه طول این دورههای آموزشی باید در حد ایدهآل و مناسب باشد. به عبارت بهتر كوتاهی این دورهها سبب از دست رفتن این آموختهها در مدت كوتاهی خواهد شد همانطور كه افزایش بیش از حد زمان این دورهها نوعی كسالت و بیمیلی را در افراد ایجاد میكند چرا كه محرك و برنامه برای آنها بیش از حد طولانی میشود.
ـ نظرات برخی از افراد در مورد این دورهها مدیر اجرایی پروژه: اثربخشی این دوره به گونهیی بود كه هیچگاه نمیتوانستیم بدون وجود این دورهها حتی به نقطه آغازین آنها نیز دست یابیم.
یكی از كاركنان: عشق و علاقه بچهها به این دورههای آموزشی است. آنها دیگر از خرید و فروش دست بر نمیدارند.
یكی دیگر از كارمندان Minisociety : برنامهیی است كه علاوه بر آنكه میتواند آموزههای زیادی را در زمینههای كسب و كار، تصمیمگیری، خرید و فروش به بچههای ما انتقال دهد نوعی برنامه تفریحی و سرگرمی نیز است.
مادر یك پسر یازده ساله: من هیچگاه نمیتوانستم فرزندم را جهت كارهای گروهی و به طور كلی تصمیمگیری به صورت مستقل حركت دهم اما در حال حاضر و بعد از طی این دوره وضع به گونهیی شده است كه من دیگر جلوی او را نمیتوانم بگیرم. پسرم همواره در مورد چگونگی راهاندازی یك كسب و كار جدید و فروش محصول به همراه سایر دوستانش از من سوؤالاتی میكند.
●نحوه ارزیابی كارایی دوره های Minisocieaty
جهت ارزیابی راندمان و بازدهی این دورههای آموزشی دو دوره تست سنجش وضعیت از كودكان به عمل آمد به طوری كه تست اول قبل از اجرای این پروژه و تست دوم بعد از اجرای آن بود. در تستی كه قبل از اجرای این پروژه انجام شد تنها ۲۷ درصد از كسانی كه تمایل به شركت در این دورههای آموزشی را داشتند از اصول و مفاهیم كسب و كار و كارآفرینی اطلاعات داشتند. اما در تست دوم كه بعد از این دوره انجام شد وضع به گونهیی دیگر بود.
اكنون ۹۳ درصد از افرادی كه در این دورههای آموزشی شركت كرده بودند به خوبی اصول و مفاهیم كسب و كار و كارآفرینی را درك میكردند. ضمن اینكه طبق گفته والدین این كودكان علاوه بر پرورش سطح نبوغ و آگاهی فرزندان آنان در زمینه كسب و كار آنها اكنون مفاهیم درسی خود را نیز بهتر درك میكردند و این بالواقع یكی از شگفتیهای این دوره آموزشی بود. اما در مورد نحوه و استاندارد ارزیابی كارآیی این پروژه باید بگوییم كه تستهای آموزشی با مدلهای صددرصد علمی و از طریق نرمافزارهای كامپیوتری اجرا میشد و این امر به خوبی میتواند بازگوی كیفیت بالایی این دورهها باشد.
●نكات مهم:
برخی از مهمترین نكات كه در راستای تهیه و اجرای این پروژههای آموزشی كارآفرینی كودك باید مدنظر قرار داد به قرار زیر است:
۱. از مهمترین مواردی كه باید به آن توجه اساسی نمود، وجود دورههای آموزشی جهت ارتقای سطح فنی و به روز كردن برای معلمین است. به عبارت بهتر همانگونه كه ما از طریق این پروژههای آموزشی میخواهیم توانایی كودكان را ارتقا دهیم و بتوانیم استعدادهای بالقوه آنان را به كارگیریم ضروری است كه معلمین و اساتید ما نیز آگاهی از وجود و انتقال چنین مفاهیمی را داشته باشند. پس ضروری مینماید جهت اجرای بهتر و موثرتر و به روزتر كردن این دورههای
آموزشی، معلمین و اساتید ما نیز با فرصتهای جدید، آشنا شوند.
۲. بدون شك، تمام كودكانی كه در این دورههای آموزشی قصد شركت كردن و آموزش دیدن را دارند از نظر سطح نبوغ و استعداد در یك اندازه نیستند لذا ضروری است كه با توجه به سطوح مختلف یادگیری دانشآموزان دورههای جداگانهیی برای آنها فراهم شود. به عبارت بهتر این دورهها باید متناسب با وضعیت نبوغ افراد طرحریزی شود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی حراج سکه قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه نوار غزه اوکراین چین ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب بیمه فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت