سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
نقش بانكها در پیشگیری از صدور چك بلامحل
چك، كه در مفید بودن آن در پرداخت مطالبات تردیدی نیست، از همان ابتدای ورودش به سیستم قانونگذاری ایران، مشكلاتی را به وجود آورده است. این مشكلات، بیشتر در این واقعیت خلاصه میشوند كه اوراق چك را چون بانك در اختیار صادر كنندگان قرار میدهد، كسانی كه از بدهكاران خود چك قبول میكنند، فرض را بر این میگذارند كه بانك اختبارهای لازم را در انتخاب صادر كننده چك به عنوان مشتری، حین افتتاح حساب جاری برای او، به عمل آورده است، اما در موارد زیادی، بعدا معلوم میشود كه چك فاقد محل است. در چنین شرایطی، سؤال مهم این است كه آیا نباید بانك را، در صورت عدم اعمال احتیاطهای لازم در انتخاب مشتری، مقصر و مسؤول جبران زیان وارده به دارنده چك قلمداد كرد؟ پاسخ به این سؤال، بستگی به نقشی دارد كه قانونگذار، در ایجاد و گردش چك بلامحل، برای بانك قائل میشود. درباره میزان نقش بانك در این خصوص، دو عقیده میتواند وجود داشته باشد: ۱- عدم مسؤولیت بانك، به سبب آن كه بانك محال علیه سند است و مانند مورد مشابه برات، مسؤولیتی متوجه او نیست، مگر آن كه تعهد به پرداخت چك كرده باشد (در چكهای تضمین شده) ؛ ۲- مسؤولیت مطلق بانك در پرداخت وجه چك، به جای صادر كننده و حق رجوع بانك به شخص اخیر. البته این دو عقیده افراط آمیزند و در این مقاله، سعی شده راه حل میانهای ارائه شود؛ راه حلی كه در كشورهای دیگر تجربه شده و در تقلیل چكهای بیمحل، نتیجه مطلوب داده است.
واژگان كلیدی: چك بلامحل، بانك، سیستم بانكی، افتتاح حساب جاری، سند بانكی، احراز هویت و ملائت مشتری توسط بانك، بستن حساب جاری، تسلیم دسته چك به مشتری.
مقدمه
چك وسیله دریافت پول از بانك (یا مؤسسه اعتباری مشابه)، توسط مشتری است كه قبلاً وجه چك را نزد بانك تأمین كرده است.
فواید سنتی این سند بانكی بر كسی پوشیده نیست. در واقع، چك امكان پرداخت بدهی را بدون نیاز به تسلیم پول، فراهم میكند و بدین ترتیب، بدون نیاز به نقل و انتقال پول (كاغذی یا سكهای)، تهاتر مطالبات اشخاص را میسر میسازد: در بسیاری از موارد، كسی كه چكی از دیگری دریافت میكند، وجه آن را دریافت نمیكند؛ بلكه، یا آن را به دیگری واگذار میكند و یا به حساب خود میریزد. در این صورت اگر قبلاً به بانك بدهكار باشد، بدهیاش پرداخت میشود و اگر بدهكار نباشد، حسابش طلبكار میگردد. چك در تسهیل وظایف دولت نیز مفید است؛ با این توضیح كه از یك طرف با فراهم كردن امكان تقلیل حجم اسكناس، از هزینههای دولت میكاهد، و از طرف دیگر، با میسر كردن امكان تعقیب پرداختهای انجام شده با چك در سطح جامعه، دولت را در گرفتن مالیات از مؤسسات و دیگر اشخاص دست اندر كار تجارت یاری میرساند. با وجود این مزایای آشكار، چك از همان ابتدای ورودش به سیستم قانونگذاری ایران، معضلاتی را به وجود آورده است كه هنوز حل نشدهاند. در واقع، چك به سبب آن كه سندی عمدة بانكی و فورا قابل پرداخت است، به نسبت اسناد مشابه (برات و سفته)، اعتماد بیشتری به دریافت كنندگان آن میدهد. نتیجه این وضعیت خاص، این است كه كلاهبرداری از طریق صدور این سند، بیشتر انجام میشود؛ با این توضیح كه: شخصی كه وجهی در حساب خود در بانك ندارد، با ارائه دسته چك بانكی و صدور چك بر روی یكی از اوراقی كه توسط بانك در اختیار او قرار گرفته است، نظر گیرنده سند را جلب و او را به معامله در قبال دریافت ورقه چك ترغیب میكند؛ اما هنگامی كه دارنده چك، برای دریافت وجه آن به بانك مراجعه میكند، معلوم میشود كه چك، به سببی از اسباب، قابل پرداخت نیست و دارنده، در حقیقت، قربانی خدعه و دروغ صادر كننده چك شده است. این واقعیت ملموس، موجب شده است كه در ایران، قانونگذار در مورد چك مقررات جزائی خاصی را وضع كند كه به موجب آن، كسی كه چكی صادر میكند و بعد معلوم میشود كه قابل پرداخت نیست، با این فرض كه چنین صادر كنندهای دارای سوء نیت است و نسبت به دارنده چك كلاهبرداری كرده است، قابل مجازات كیفری است. این مفهوم، در قوانین مختلفی كه از سال ۱۳۱۲ تاكنون وضع شده است مورد توجه خاص قانونگذار ایران قرار گرفته است.(ر.ك: اسكینی، ۱۳۷۹، ص۳ به بعد؛ حمیدی، ۱۳۵۴، ص۱۴۰ به بعد؛ كازرونی، ۱۳۵۴، ص۱۰۰؛ «چك كیفری»، ص۴۵؛ «چك كیفری»، ص۸۱) مطالعه این قوانین نشان میدهد كه قانونگذار، جز در موارد محدود (صدور گواهی عدم یا كسر موجودی، عدم پرداخت وجه چك به دستور صادر كننده یا ذی نفع و امثال آن) درباره صدور چك بلامحل و گردش آن نقش قابل ملاحظهای به بانك نداده و مسؤولیت خاصی نیز برای او مشخص نكرده است. این در حالی است كه یكی از عوامل مهم ترغیب اشخاص به قبول چك، این واقعیت است كه چك با اعتبار یك مؤسسه بانكی كشیده میشود و دارندگان در ذهن خود چنین تلقی میكنند كه وضعیت كسی كه چك صادر میكند، الزاما از جهات مختلف، از ناحیه بانك مورد بررسی قبلی قرار گرفته و بانك، حداقل از صحت عمل مشتری (صاحب حساب) خود اطمینان پیدا كرده است. در واقع، درست است كه دست كم در ایران، وجود مجازات كیفری برای كسی كه چك بلامحل صادر میكند، نقطه قوتی برای گیرندگان چك است، اما، به جرأت میتوان گفت كه اگر اشخاصی كه از صادر كنندگان، چك قبول میكنند، اطمینان داشته باشند كه چك پرداخت نخواهد شد، به صرف وجود حق شكایت كیفری، چك را قبول نخواهند كرد؛ زیرا كسانی كه در قبال انجام عمل یا معاملهای چك دریافت میكنند، میخواهند كه وجه آن را دریافت نمایند و مجازات صادر كننده چك بلامحل، نفع شخصی برای آنها ندارد. از این رو است كه وضع مجازات كیفری برای صادر كنندگان چك، تأثیر چندانی در كاهش روند رو به رشد تعداد چكهای بلامحل نداشته است و میبینیم كه گفته میشود امروز در كشور حدود ۱۸ هزار زندانی چك و به همین میزان هم فراری داریم.(روزنامه ایران شماره ۱۹۸۳ مورخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۰، ص۷) این واقعیتها باعث شده است كه اخیرا مسؤولان امر (مجلس و قوه قضائیه)، در پی افزایش نقش بانك در صدور چك باشند. قوه قضائیه لایحهای تحت عنوان «لایحه اصلاح موادی از قانون صدور چك...» پیشنهاد داده است كه در جلسه مورخ ۲۷/۳/۱۳۸۰ هیأت وزیران به تصویب رسیده و در حال حاضر در دست مجلس است. این لایحه، بیشتر بر حذف بعضی از موارد چك از قابلیت تعقیب كیفری تأكید كرده(۲) و در نقش بانك تغییر عمدهای ایجاد نكرده است؛ یعنی نقشی برای بانك در گردش چك بلامحل قائل نیست. طرحی نیز توسط عدهای از نمایندگان مجلس ششم پیشنهاد شد كه بر نقش و مسؤولیت هر چه بیشتر بانك در این ارتباط تأكید داشت، تا آنجا كه بانك را به پرداخت وجه هر چك بلامحل موظف میكرد. این طرح، بعدا در همان مجلس ناكام ماند و به تصویب نرسید(۳). این دو متن حقوقی در واقع، نمایانگر دو دیدگاه بسیار متفاوت و دور از هم، از نحوه برخورد با پدیده نامیمون «صدور چك بلامحل» است. بدیهی است كه نه میتوان بانك را آنچنان در گردش چك بلامحل نادیده گرفت كه هیچ گونه نقش و مسؤولیتی در كم كردن حجم چكهای بلامحل نداشته باشد و نه میتوان انتظار داشت كه بانك، در پرداخت چكهای بلامحل، جانشین صادر كننده شود؛ چیزی كه در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست. حال اگر این دو راه افراطی، هیچ كدام قابل پذیرش و واجد فایده عملی نیستند، چه راه حلی میتوان پیش گرفت تا تعداد چكهای بلامحل به حداقل برسد؟ این سؤالی است كه این مقاله در پی یافتن پاسخ آن است. برای پاسخ به این سؤال، منطقی است كه نقش بانك را قبل از افتتاح حساب برای مشتری نقش او را بعد از افتتاح حساب، جداگانه بررسی كنیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست