دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

آشنایی با پیغام های خطای مودم


آشنایی با پیغام های خطای مودم

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با کامپیوتر و اینترنت سروکار داشته باشد ولی با نقش و وظیفه مودم آشنا نباشد. مودم رابطی است که ارتباط کامپیوتر را با خط تلفن معمولی برقرار می کند …

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با کامپیوتر و اینترنت سروکار داشته باشد ولی با نقش و وظیفه مودم آشنا نباشد. مودم رابطی است که ارتباط کامپیوتر را با خط تلفن معمولی برقرار می کند و موجب انتقال داده ها از کامپیوتر به خط تلفن و نیز دریافت داده ها از خط تلفن می شود. مودم ها از نظر نحوه اتصال به کامپیوتر به دو مدل داخلی (internal) و خارجی (external) طبقه بندی می شوند.

مدل های داخلی به صورت کارت در یکی از شکاف های روی مادربرد، PCI و یا AMR، قرار می گیرند و به بدنه کیس پیچ می شوند. مودم های خارجی که بیرون از کیس قرار می گیرند، از طریق کابل رابطی که دارند، به یکی از پورت های پشت کامپیوتر (امـروزه پـورت USB و در گذشـته Serial) متـصل می شوند. جدای از اینکه مودمی که استفاده می کنید از نوع داخلی یا خارجی است، پیغام های خـطایی در حین عملیات شماره گیری و یا پس از آن ظاهر می شود که هر یک نشان دهنده ایراد یا مشکلی در سیستم ارتباطی شما با مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) است. این پیغام های خطا حدود ۲۰۰ مورد هستند که مهم ترین و رایج ترین آنها در اینجا ذکر شده اند و علت بروز هر خطا نیز بیان شده است:

Error ۶۱۹:

The specified port is not connected

احتمالاً تنظیمات و پیکربندی مودم درست نیست. تنظیمات مودم را در پنجره Device Manager بررسی کنید.

Error ۶۲۹:

The connection was closed by the remote computer

خط تلفن دارای نویز است یا اینکه ترافیک روی کامپیوتر سرور زیاد است که موجب قطع ارتباط می شود.در زمان دیگری سعی در برقراری تماس کنید.

Error ۶۳۳:

The modem is already in use or is not configured for dialing out

وقتی اتصال با اینترنت برقرار است ولی با یک اتصال دیگر دوباره شماره گیری می کنید، این پیغام خطا ظاهر می شود.

Error ۶۵۰:

The remote access server is not responding

سرور فعال نیست. خط خیلی شلوغ و پر ترافیک است و یا کابل مودم نیاز به تعویض دارد. در زمان دیگری سعی در برقراری تماس کنید.

Error ۶۷۶:

The phone line is busy

خط تلفن مقصد ( یعنی همان ISP) مشغول است.

Error ۶۸۰:

There was no dial tone

سیم تلفن به مودم وصل نیست یا خط قطع است و یا بوق آزاد ندارد. خط تلفن خود و کابل مودم را بررسی کنید.

Error ۶۹۱:

Access was denied because the user name and/or password was invalid on the domain

نام کاربری و یا کلمه عبور اشتباه وارد شده و یا اینکه اشتراک شما به اتمام رسیده است. نام کاربری و کلمه عبور را مجدد بررسی کنید.

Error ۷۱۸:

The connection was terminated because the remote computer did not respond in a timely manner or it did not give a valid response

وقـتـی ضـمـــن بــرقــراری اتــصـال، مــثــلاً در زمــان Verifying username and password، خط تلفن قطع شود این پیغام خطا ظاهر می شود.

Error ۷۹۷:

A connection to the remote computer could not be established because the modem was not found or was busy.

مودم غیر فعال شده است و یا تنظیمات یا درایورآن درست نیست.در پنجره Device Manager اطمینان حاصل کنید که مودم غیر فعال نشده است و به درستی توسط ویندوز شناسایی می شود و تنظیمات آن درست است.