پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
شمع های بدون دود
حضور اردشیر رستمی در تلویزیون در ماههای اخیر آنقدر زیاد شده است که شاید بعضیها از یاد برده باشند او یک کاریکاتوریست و تصویرساز است.
رستمی هفته گذشته نمایشگاهی در نگارخانه بنفشه برگزار کرد که «کودکان جنگ» نام داشت. نمایشگاهی که شعار آن «اجازه دهید بچهها آب نبات بخورند» بود.
آخرین نمایشگاه اردشیر رستمی از دو بخش تشکیل شده بود. بخش اول آن تابلوهایی را شامل میشد که در سالهای گذشته نمونههای مشابه آن را زیاد دیدهایم. آثاری که در تقویمهای سالانه رستمی چاپ شدهاند و یا به تازگی روی جلد کتابهایی آمدهاند که این هنرمند، طراحی جلد آنها را بر عهده داشت. همان تم قبلی زنان و مردانی که هر کدامشان داستان یک شعر را روایت میکنند در این آثار به چشم میخورد.
هرچند این آثار پس از گذشت چند سال و تکرار شدن ایده اولیه آن به همان شکل ثابت، برای مخاطب کمی خسته کننده شده است اما خود رستمی آنها را بخشی از کار هر سال خود میداند:«این تابلوها، کارهایی هستند که هر سال انجام میدهم و آنها را به نمایش میگذارم.»
در همین بخش از نمایشگاه دو تابلو دیده میشد که ساختاری متفاوت از آثار همیشگی این هنرمند داشت و برخلاف دیگر تابلوها، در قطع بزرگ طراحی و اجرا شده بودند. در این دو اثر، تصاویری به چشم میخورد که هم به عناصر موجود در طبیعت مانند سنگ و گیاهان شبیه بودند و هم به فیگورهای انسانی. به گفته رستمی اینآثار به مجموعهای جداگانه تعلق دارد که تاکنون بیش از ۱۰۰اثر از آنها را اجرا کرده است:«این مجموعه درباره شباهت انسان و خاک است. عناصر موجود در طبیعت مثل سنگهای صیقلی، درختها یا علفها حالاتی دارند که به بدن انسان شبیه است.
در واقع حرکت ما به عنوان انسان نیز وقتی میمیریم و دفن میشویم و بعد شاید تبدیل به درخت و گیاه میشویم، در آنها ادامه پیدا میکند.»
بخش اصلی نمایشگاه که به کودکان جنگ مربوط میشد از بیش از ۱۰۰ اثر در قطع بسیار کوچک تشکیل شده بود که در همه آنها فقط یک شمع دیده میشد. شمعهایی که به گفته این هنرمند، نمادی برای کودکانی است که در جنگها از بین میروند و در یاد بود آنها شمعی روشن میکنیم:«شمعهایی که در نمایشگاه گذاشتهام برخلاف شمعهایی که برای در گذشتگان روشن میکنیم، دود نمیکند و همیشه روشن میمانند.»
رستمی برای یاد بود کودکان جنگ در میان تابلوهای کوچک شمعها که بدون فاصله و در کنارهم دو دیوار از نمایشگاه را پر کرده بودند، عکسهایی نیز از صحنههای واقعی حضور کودکان در جنگ گنجانده بود؛ عکسهایی که به جنگ جهانی دوم، جنگ ایران و عراق و جنگهای کامبوج تعلق داشت. با این حال تکرار شمعها، حالت یکنواختی به نمایشگاه داده بود و آن تاثیری را القا نمیکرد که رستمی در ذهن داشت. شاید بشود گفت جذابیت خود عکسها بیشتر از، شمعهایی بود که آنها را احاطه کرده بودند. رستمی در نظر داشت این بخش از نمایشگاهش حالت یک چیدمان را داشته باشد:«ماحصل همین تکرار در ذهنم بود تا به شکل یک چیدمان،معنی دهد؛ حالتی مثل چلچراغ یا شمعهایی که در مراسم شام غریبان روشن میکنند.»
پایان بخش این قسمت از نمایشگاه عکسی بود از سخنرانیهای آدولف هیلتر که روی آن، آرم شبکه سه و جمله « ادامه دارد» دیده میشود. آنطور که رستمی میگوید، منظور از ادامه دارد این است که «هم نمایشگاه ادامه دارد و هم مرگ و میر کودکان».
در کارت دعوت نمایشگاه شعری از «بختیار علی»، شاعر کرد نوشته شده بود که به طور خلاصه تمام آن چیزی را که رستمی در ذهن داشت، نشان میداد:شب هنگام مادری چادرش را برگور فرزندش کشید
صبح که شد گورستان بوی شیر میداد
چنگیز محمودزاده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری