جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

كامپیوتر در خدمت دانشجویان خجالتی


یك پروفسور در دانشگاه «بران» از دانشجویان خود سؤال می كند آیا از لحاظ اخلاقی, انسان باید تقلب هم كلاسی های خود را گزارش كند

پس از مطرح شدن پرسش پروفسور در كلاس سروصدا ایجاد می شود اما هیچ یك از دانشجویان برای پاسخ دادن به این پرسش دست خود را بالا نمی برند.

اما ۹۰ ثانیه بعد، همه چیز به كلی تغییر می كند چون پاسخ ۱۵۰ دانش آموز حاضر در كلاس روی یك صفحه نمایشگر تخت كه روی دیوار كلاس نصب شده نمایان می شود. نمودار روی صفحه نمایش حاكی از آن است كه ۱۴ درصد دانشجویان پاسخ مثبت و ۳۵ درصد پاسخ منفی داده اند. اما چگونه پاسخ های دانشجویان به صفحه نمایشگر رسید؟

هریك از دانش آموزان به یك دستگاه كنترل راه دور كه كاملاً شبیه دستگاه كنترل از راه دور تلویزیون است دسترسی دارند كه با فشار دادن كلیدهای این دستگاه چندین بار در طول كلاس درس به پرسش های استاد پاسخ می دهند.

در حال حاضر از این تكنولوژی در بسیاری از كالج ها و دانشكده های آمریكا استفاده می شود و شاید در آینده ای نزدیك به دبیرستان ها نیز راه یابد.

بسیاری از دانشجویان به دلیل ترس از تحقیر شدن در برابر هم كلاسی های خود اغلب به پرسش های استادان در كلاس های درس پاسخ نمی دهند اما استفاده از این تكنولوژی بی سیم باعث می شود، كلیه دانشجویان حاضر در كلاس درس در جلسات پرسش و پاسخ مشاركت كنند بدون این كه كسی از نظرات شخصی آنها مطلع شود. هنگامی كه پروفسور پرسشی را مطرح می كند دانشجویان بلافاصله از طریق دستگاه كنترل از راه دور به پرسش مطرح شده پاسخ می دهند. پاسخ های دانش آموزان از طریق اشعه مادون قرمز به یك دستگاه گیرنده منتقل شده و اطلاعات دریافتی پس از پردازش شدن در كامپیوتر روی صفحه نمایشگر ظاهر می گردد.با اجرای این پروژه هم تعداد غیبت های دانشجویان در كلاس های درس كاهش یافت و هم دانشجویان بیشتری در مباحث مطرح شده مشاركت كردند.

«اریك مازور» پروفسور رشته فیزیك در دانشگاه هاروارد معتقد است كه استفاده از این تكنولوژی بی سیم ضروری نیست اما برای مشاركت دانشجویان خجالتی در مباحث مختلف بسیار مفید می باشد.

در حال حاضر از یك تكنولوژی در ۶۰۰ دانشكده در سراسر جهان استفاده می شود و با آن كه از اواخر دهه ۱۹۸۰ در دسترس بوده اما طی چند سال اخیر، اقبال جامعه دانشگاهی نسبت به آن افزایش یافته است.قیمت هر یك از این دستگاه های كنترل از راه دور در حدود ۳۰ دلار می باشد كه از طریق اشعه مادون قرمز و یا سیگنال های رادیویی با دستگاه های دریافت كننده ارتباط برقرار می كند؛ سپس این دستگاه های دریافت كننده اطلاعات را به كامپیوتر استاد انتقال می دهند.

در صورت نصب نرم افزار مخصوص در كامپیوتر استاد می توان پاسخ های دانش آموزان را ذخیره و آنالیز كرد و حتی در قالب نمودار ترسیم نمود.در صورت تمایل استاد اطلاعات پردازش شده را می توان روی صفحه نمایشگر به تصویر كشید.

همچنین استاد می تواند آزمون ها را از طریق این تكنولوژی برگزار كند. به عبارتی دیگر سؤال ها در قالب پرسش های ۴ گزینه ای طراحی خواهد شد و دانشجویان با فشار دادن دكمه های دستگاه كنترل از راه دور به پرسش ها پاسخ می دهند. جالب این كه كامپیوتر استاد در همان لحظه به دانشجویان نمره می دهد و این گونه از اتلاف وقت استاد جلوگیری می شود و دیگر مجبور نیست چندین ساعت به تصحیح اوراق بپردازد.