جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سه سوال کلیدی برای متحول کردن کسب و کار


سه سوال کلیدی برای متحول کردن کسب و کار

من همیشه می گویم کسب و کار شباهت زیادی به زندگی انسان ها دارد پس به همین خاطر در این مقاله کاربردی سه پرسش کلیدی را با شما در میان می گذارم که نه تنها در متحول نمودن و موفقیت شما در کسب و کار و تجارت برایتان کارساز خواهد بود, سه پرسش کلیدی تغییر و تحول زندگی شخصی و موفقیت فردی نیز به شمار می رود که من آنها را در سمینارهای موفقیت فردی که برگزار می کنم با دیگران در میان می گذارم

من همیشه می گویم کسب و کار شباهت زیادی به زندگی انسان ها دارد. پس به همین خاطر در این مقاله کاربردی سه پرسش کلیدی را با شما در میان می گذارم که نه تنها در متحول نمودن و موفقیت شما در کسب و کار و تجارت برایتان کارساز خواهد بود، سه پرسش کلیدی تغییر و تحول زندگی شخصی و موفقیت فردی نیز به شمار می رود که من آنها را در سمینارهای موفقیت فردی که برگزار می کنم با دیگران در میان می گذارم.

این سه پرسش به ترتیب عبارتند از:

۱) امروز دقیقا در کجا هستیم؟

۲) به کجا می خواهیم برویم؟

۳) چگونه به نقطه تعیین شده برسیم؟

این سه پرسش، همان سوال هایی هستند که با پاسخ دهی دقیق به آنها می توانید کسب و کار و تجارت خودتان را متحول کنید. پیشنهاد می کنیم برای آنکه به پاسخ های موثر و کاربردی تری دست بیابید حتما این پرسش ها را به کمک پرسنل و سایر همکاران خود پاسخ دهید و ایده هایتان را با همدیگر به اشتراک بگذارید.

● امروز دقیقا در کجا هستیم؟

تعیین کنید ماهیت کلی سازمان، سطح آگاهی و رضایت پرسنل، عرضه و تقاضا بازاری که در آن فعال هستید، میزان فروش و سود سازمان، ضریب نفوذ شما در بازار، رضایت مشتریان از شما و موارد دیگری چون میزان نقدینگی و نظریات منقدان و تحلیلگران در مورد بازار و سازمان شما چگونه است.

ببینید نیازهای شما کدام هستند، چه فعالیت هایی را می بایست کاهش دهید و در عوض به تقویت کدام فعالیت ها بپردازید. تعیین کنید که کدام فعالیت را می بایست برای همیشه کنار بگذارید و کدام فعالیت را از همین امروز شروع کنید. دقیقا مشخص کنید که دیگران از بیرون شما را چگونه تلقی می کنند، ضریب نفوذ شما در بازار چقدر است و تعبیر پرسنل و مدیران از درون چگونه است.

من به این مرحله لقبِ ترازو را داده ام و آنرا اینگونه شرح می دهم که فرض کنید که می خواهید به وزن ایده آل برسید. قبل از هر چیز می بایست به روی ترازو بروید تا دقیقا متوجه شوید که چند کیلوگرم هستید و با توجه به داده های به دست آمده، اگر کمبود وزن دارید برای افزایش وزن و اگر افزایش وزن دارید برای کاهش وزن تان کاری بکنید. منتهای مراتب، قدم اول برای تغییر شناخت دقیق و به دست آوردن اطلاعات مستند و دقیق است.

تا زمانی که وضعیت فعلی خودتان را به صورت جدی و صادقانه تعیین نکنید نمی توانید برای تغییرات و ایجاد تحول قدم موثری بردارید. پس از همین حالا برای جمع آوری و دسته بندی و تحلیل هر اطلاعاتی که می دانید در تعیین وضعیت فعلی کسب و کار و تجارتتان شما را یاری می کند دست به کار شوید.

● به کجا می خواهید بروید؟

زمانی که دقیقا تعیین نمودید در کجا هستید، پس از آن می توانید تعیین کنید که به کجا می خواهید بروید. سریعا دست به کار شوید و مشخص کنید می خواهید به کجا برسید. ایده آل شما چیست؟ چه چشم اندازی را برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید؟

می خواهید پنج سال آینده، ده و بیست سال دیگر در کجا باشید؟ کسب و کار شما چگونه توصیف شود؟ چه تعداد پرسنل به کار گرفته باشید؟ در کدام شهر و کشور ها دفاتر فروش و نمایندگی داشته باشید؟ می خواهید به چه سقف فروش و درآمدی برسید و چقدر سود کنید؟ دوست دارید جایگاه شما و نام تجاری سازمان شما در چه رده و مرحله ای باشد؟

در تعیین آنجایی که می خواهید باشید و آنچه که می خواهید به دست بیاورید بلند پرواز باشید. هرگز به بیشتر از آنچه که تصور می کنید و در ذهنتان می بینید نمی توانید دست بیابید.

برای پاسخگویی به این پرسش می بایست موقعیت خودتان را در دو وضعیت شرح دهید. اولی در وضعیت طولانی مدت که در بازاریابی آنرا استراتژیک می خوانیم و دومی در وضعیت کوتاه مدت که اصطلاحا تاکتیک نام می گیرد. طول زمان تاکتیک و استراتژیک خودتان را مشخص کنید و دقیقا بگوئید که در هر کدام می خواهید چه جایگاهی داشته باشید. تعیین کنید چه کسانی شما را می شناسند، فروش روزانه شما چقدر است، مردم تا چه اندازه رقبت دارند تا شما را به دیگران توصیه کنند و رقبا در مورد شما چه می گویند و شما را چگونه می بینند؟

خودتان و سازمان خود را در آینده تصور کنید. ببینید که به موفقیت های چشمگیر رسیده اید، ببینید که فروش تان فزونی یافته است و به موقعیت های جدید دست یافته اید. میزان هر یک را مشخص کنید و تمام آن چیزهایی را که مایل به رسیدن شان هستید به روی کاغذ بیاورید.

● چگونه به نقطه تعیین شده برسیم؟

تا ایده آل و چشم اندازی تعیین نکرده باشید و تا زمانی که جایی را در ذهن متصور نشده باشید هرگز نمی توانید کسب و کار خودتان را تغییر دهید و متحول کنید پس اگر هنوز چشم انداز مشترکی را با پرسنل و همکارنتان مشخص نکرده اید پیشنهاد می کنم به سوال قبلی باز گردید و به صورت جدی برای پاسخ دهی به آن فکر کنید.

زمانی که چشم انداز و تصویر ذهنی داشته باشید و از قبل موقعیت فعلی خودتان را در شرایط حاضر تعیین کرده باشید کافی است که فاصله خود تا هدف را اندازه بگیرید و بعد از آن تمام نیروی خود را برای رسیدن به هدف بسیج کنید و در راه نیل به هدف لحظه ای باز نایستید!؟

با اندازه گیری فاصله موجود بین شرایط حاکم با موقعیت هایی که می خواهید در آینده به دست بیاورید دقیقا تعیین کنید که به چه میزان سرمایه و نقدینگی، چه روابط حرفه ای و پشتیبانی کدام شرکت ها و انجمن ها و متخصصان بازار کار نیاز دارید.

برنامه دقیق و مدون برای کار خود آماده کنید. دقیقا بگوئید که سنارویوی پیروزی شما در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه نوشته می شود و یادتان باشد که هر ایده و برنامه ای که به ذهنتان می رسد را می بایست به صورت مکتوب نگاه دارید. حرف و برنامه های ذهنی کافی نیست. می بایست برنامه هاتان را به روی کاغذ بیاورید تا جدی تلقی شوند. حتی اگر به صورت ذهنی و لفظی بارها و بارها برنامه هایتان را مرور کرده اما آنها را به روی کاغذ منتقل نکرده باشید یعنی برنامه ای ندارید!

مشخص کنید به چه تعداد و کدام دسته از متخصصین برای سازمان خود نیاز دارید، هزینه ایشان و تجهیزات مورد نیازشان چیست. دقیقا تعیین کنید که روزانه، هر هفته، ماهانه و هر سال به چه میزان پول برای نگهداری نیاز دارید. هزینه های ماهیانه و سالیانه خود را به صورت دقیق مشخص نمائید.

و همچنین اهمیت زمان و چهارچوب زمانی را از یاد نبرید. تعیین کنید که طی چه زمانی می خواهید به هدف تان برسید. به یاد داشته باشید حتی اگر بهترین اهداف را برای خود تعیین کرده اما زمان دقیقی برای هر یک از مراحل اجرایی و زمانی برای اتمام پروژه خود تعیین نکرده باشید در راه رسیدن به هدف با خسارات جبران ناپذیری مواجه می شوید که احتمالا شما را از نیل به هدف و پیروزی باز می دارند.

نویسنده: علی

نویسنده: توماج فریدونی

منبع: http://blog.Toomaj.com