پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

چند توصیه مهم در کار کردن


چند توصیه مهم در کار کردن

برنامه تان را طوری تنظیم کنید که همیشه حداقل یک ربع زودتر از ساعت شروع کار به محل کارتان برسید این امر باعث خواهد شد که سلام و احوالپرسی های صبگاهی با همکاران و همچنین دیگر کارهای غیر اداری قبل از شروع کار پایان یابد و شما بتوانید در راس ساعت مقرر کار خود را آغاز کنید

اولین کلید موفقیت در کار آن است که همیشه سر وقت در محل کارتان حاضر شوید گناه کسی که همیشه فقط چند دقیقه دیر می رسد سنگین تر از کسی که ساعتی دیر می رسد چرا که فرد دوم حتما با مشکل جدی مواجه شده است که او را ساعتی درگیر کرده است و نتوانسته خود را در ساعت مقرر به محل برساند . ولی کسی که همیشه چند دقیقه دیر می رسد یقینا سهل انگاری و کندی او باعث این تاخیر شده است .

برنامه تان را طوری تنظیم کنید که همیشه حداقل یک ربع زودتر از ساعت شروع کار به محل کارتان برسید . این امر باعث خواهد شد که سلام و احوالپرسی های صبگاهی با همکاران و همچنین دیگر کارهای غیر اداری قبل از شروع کار پایان یابد و شما بتوانید در راس ساعت مقرر کار خود را آغاز کنید .

اگر به هر دلیل امکان حضور در محل کار را ندارید بهتر است چند روز قبل با همکار مافوق هماهنگ کنید غیبت های ناگهانی و بدون اطلاع علامت بی توجهی شما به کارتان است و باعث سلب اعتماد از شما خواهد شد. در محیط کار رفتاری کاملا یکنواخت سنگین و با وقار داشته باشید .

هرگز با همکارانتان رابطه ای خارج از ضوابط برقرار نکنید . ایجاد اینگونه روابط باعث خواهد شد که به ناچار در بعضی مواقع چشمان خود را بر روی قوانین کاری ببندید و این عمل عین خیانت به خود و مجموعه ای است که در آن کار می کنید . پنهان کردن خطاهای عمدی دیگران عین شراکت در کار ایشان است . هرگز اجازه ندهید دیگران از سکوت و یا بی تفاوتی شما سوء استفاده کنند .

دقت و نظم را سرلوحه ای کارهای خود قرار دهید . در هر کار که باشید نظم شما موجب پیشرفت سریع کارتان می شود . یک میز کار پر از کاغذ ها و پرونده های در هم و بر هم ،یک مغازه شلوغ ، وسایل کار نامرتب و ... معرف شخصیت بی حوصله و آشفته شماست . مراقب باشید در این گروه قرار نگیرید .

با رعایت دستور العملهای محیط کار چه در ملاء عام و چه در خفا برای خود اعتماد و احترام جلب کنید . در کارتان جددی و پیگری و مصمم باشید .

هر گز ناامید نشوید . مثل تمبری باشید که به پاک پستی می چسبد و تا به مقصد نرسد از پای نمی نشیند و از آن جدا نمی شود .

به کارتان عشق بورزید و به آنچه انجام می دهید ایمان داشته باشید . مطمئن باشید اگر کارتان را از سر بی تفاوتی و باری به هر جهت انجام دهید کارتان پیش نمی رود دیگران هم این بی تفاوتی را در شما احساس خواهند کرد . در حالیکه اگر کارتان را با علاقه و نشاط انجام دهید کارتان بهترین تفریح برایتان بوده و هرگز روحتان خسته و کسل نخواهد شد .

برای کارهای روزانه تان دفترچه ای تهیه کرده و کارها را به ترتیب اولویت و ساعت انجام در آن فهرست کنید . هر کاری که انجام رسید از لیست خود خارج کنید و به پیگیری کارهای انجام نشده بپردازید تا به نتیجه برسید . سعی نکنید همه چیز را در ذهن خود نگه دارید . ذهن شما گنجایش محدودی دارد و وقتی چیزی را فراموش کنید نزد خودتان و دیگران شرمنده می شوید .

از قدیم الایام گفته اند کار امروز را به فردا نیفکن . فردا روز دیگری است و نمی دانیم چه حجم کاری پیش روی ماست . کارهایتان را روی هم انبار نکنید به این خیال که فردا انجام می دهید .

بیکاری بلاست ! ریشه تمام فساد ها و انحرافات بیکاری است بیکاری انسان را می پوساند . به محض بیکاری شدن . ار مافوق خود در خواست کار جدید کنید اگر به هر دلیل بیکار ماندید از اتلاف وقت دیگر همکاران و صحبت با ایشان خود داری کنید . حداقل بگذارید ایشان به کارهایشان برسند .

محیط کارتان را به هر روشی که می دانید شاداب و تازه نگه دارید . ازکسالت آور شدن و یکنواختی محیط کارتان خودداری کنید .

اگر پیگیری کار شما به پاسخ همکارانتان مربوط می شود . ابتدا از ایشان سوال کنید که آیا برای پاسخگویی به شما . وقت دارند و یا اینکه مشغول کار مهم دیگری هستند . یکباره و بدون اجازه در میان کار او اجازه در میان کار او مزاحم نشده و تمرکز او را بر هم نزنید .

از اینکه همکارانتان شما را برای انجام کاری یاری می کنند . قدردان و سپاسگزار باشید برخوردهای طلبکارانه باعث خواهد شد که برای دفعات بعدی ایشان رغبتی به همکاری با شما نشان ندهند و به بهانه خود را مشغول کار دیگری نشان دهند .

اگر افراد مجموعه شما در بهبود روشهای کار و یا کیفیت نتیجه کوشش می کنند به ارایه نظر و یا تلاشهای هر چند کوچک ایشان توجه کنید . بی توجهی به این امر انگیزه رشد را در ایشان خواهد کشت و این حتما به ضرر مجموعه کاری شماست .

همکارانتان را به کار گروهی تشویق کنید . ازتکروی آنها تا آنجا که ممکن است خود داری کنید .

اگر از همکارتان انتقادی دارید بهتر است در جمع او را توبیخ نکنید . گاهی توبیخ در جمع از بمب اتم مخرب تر خواهد بود اگر صلاح دانستید در خلوت با او از کار اشتباهش صحبت کرده و به او راهکار نشان بدهید تا دفعه بعد مجددا اشتباهش را تکرار نکند . مراقب باشید که بخاطر اشتباهی که کرده است شخصیت او را زیر سوال نبرید ! بعلاوه اگر می خواهید انتقاد شما موثر واقع شود بهتر است ابتدا کمی از اقدامات مثبت او در موارد مشابه صحبت کرده و بعد رفتار و کار اشتباه او را گوشزد کنید .

مقام ها و درجات پستی و جایگاهای شغلی را رعایت کرده و به احترام بگذارید .

همکارتان را با خانم و یا آقا خطاب کنید نام ایشان را بدون لقب خانم یا آقا نبرید . کلمه تو فقط مربوط به کسانی می شود که بسیاربه ما نزدیک بوده و ما آنها را با خود در یک سطح می دانیم .

توجه کنید که هر چه مسئولیت کاری افراد بیشتر باشد ، فرد بیشتر تحت فشار قرار گرفته و ممکن است رفتاری پرتنش داشته باشد . اگر روزی همکارتان حتی بی دلیل برخورد تندی با شما داشت ، سعی کنید عکس العمل نشان ندهید و تنش را بیشتر نکنید . با وقار و متانت سکوت کرده و او را آرام کنید . مطمئن باشید در فرصت مناسبی از شما پوزش خواهد خواست .

در ساعت کار به کارهای شخصی مانند تماس های تلفنی ، مطالعه روزنامه ، حل جدول ... نپردازید .کاری نکنید که مجبور باشید آنرا از دیگران پنهان کنید مطمئن باشید بلاخره کار شما فاش خواهد شد و ارزش و اعتبارتان را در میان همکارتان از دست خواهید داد .

در زمان تماسهای تلفنی ، با صدای بلند صحبت نکنید . این کار تمرکز دیگر همکارانتان را در هم خواهد ریخت . بعلاوه فردی که آن سوی گوشی است بدون تردید گوشی تلفن را به گوشش چسبانده و پس از پایان تماس شما دچار سر درد خواهد شد .

به پیام های تلفنی دیگران سریعا پاسخ دهید . منتظر نشوید تا مجددا خودشان با شما تماس بگیرند این کار علامت حرمت و بزرگی شما نیست ! به مکالمات تلفنی همکارانتان گوشی ندهید . اگر لازم دیدید خود را سر گرم کرده و یا به بهانه ای اتاق را ترک کنید . قبل از ورود به اتاق همکارانتان در بزنید . در زدن به معنای اجازه گرفتن برای ورود است پس قبل از اجازه ورود ، وارد نشوید .

وقتی با افراد صحبت می کنید دست هایتان را از داخل جیبتان بیرون آورید . در زمان صحبت چنانچه مخاطب یا گوینده فردی مسن تر و یا در جایگاه شغلی بالاتر از شما است بهتراست همتراز با فرد مخاطب یا گوینده قرار بگیرد . اگر او ایستاده است و شما نشسته اید بهتر است برخیزید .

هرگز انتها خودکار ، مداد یا دسته عینکتان را داخل گوش یا دهان فرو نبرید . آنها کاملا آلوده هستند.

مدارک و یا نامه های دیگران همکارانتان را که روی میز و یا در گوشه ای افتاده است نخوانید . مگر اینکه خودشان از شما درخواست کنند و یا این اجازه را به شما بدهند تا نامه را مطالعه کنید .

سرمیز ، کمد یا کشوی همکارتان نروید مگر اجازه یا خواست خودشان . بدون اجازه از لوازم تحریر و وسایل دیگر همکارنتان استفاده نکنید . در صورت لزوم استفاده از وسایل فورا آنها را عودت دهید

در زمان حضور دیگران مشغول خوردن نشوید !در صورت لزوم حتما ازایشان نیز برای مشارکت در خوردن دعوت کنید .

از انتقاد دانش و تخصص خود به افراد تازه کار خودداری یا کوتاهی نکنید . گمان نکنید که اگر آنها خبره شوند . جای شما را خواهند گرفت . باور داشته باشید که اگر نیروهایی که در کنار شما هستند حرفه ای و متخصص باشند به شما امکان می دهند که کارتان را به آنها محول کرده و آسوده خاطر پله های بعد ترقی را بالا بروید . آنها بالهای شما برای پرواز هستند . اگر ضعیف باشند هرگز پرواز را تجزیه نخواهید کرد و شما همیشه کوچک خواهید ماند .

برای قرارملاقات مراجعین اهمیت قائل شوید ! ایشان را درانتظار نگذارید. با ایشان برخوردی محترمانه و شایسته داشته باشید . در پیشرفت روند کاری ایشان کوشا باشید . در مقابل ارباب رجوع ها روی کاناپه یا صندلی تان لم ندهید .سرتان را روی صندلی تکیه ندهید . با هیبتی کاملا رسمی در مقابلشان ووقتی با شما صحبت می کنند در چشمهایشان نگاه کنید و با دقت به صحبتهای شان گوش دهید . وقتی صحبت می کنند مشغول کار دیگران نباشید . با وسایل تان ور نروید . خودکار یا دسته عینکتان را نچرخانید . انتهای خودکار را مدام روی میز نکوبید .

در جلسات حضور فعال داشته باشید . ممتنع و بی نظر نباشید . نظرات موافق و مخالف خود را با نهایت احترام اعلام کنید . خمیازه نکشید و رد گوشه ای لم ندهید . مدام به ساعت خود نگاه نکنید . به چشمان سخنران نگاه کرده و گاهی با تکان دادن سرتان او را متوجه کنید که کاملا در جریان صحبتهایش هستند .

درجلسات تلفن همراه خود را خاموش کنید ! صدای زنگ آن حواس شما و دیگران را پرت خواهد کرد.

مهندس سرابی