پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
آکورد بسیار جلوتر از زمان خود
به اوایل دهه ۹۰ میلادی بازمیگردیم، دورانی که همانند سالهای ۲۰۰۷ به بعد اوج واردات خودرو به کشور بود و بازار ایران دوران پرتنوعی را سپری میکرد.
در آن سالها، برندهای معروف زیادی وارد کشور شدند و برخی از برندهای ناشناخته نیز در میان مردم جایگاهی پیدا کردند. شاید پیش از اینکه هوندا با مدلهای آکورد و سیویک وارد کشور شود. فقط مردم کمپانی هوندا را با موتورسیکلت های بینظیرش میشناختند، اما بعد از ورود نمونههای آکورد و سیویک حکایت به گونهای دیگر رغم خورد و این بار مردم ایران به قدرت تولید هوندا در خودرو نیز پی بردند.
در همان دوران کوتاه، واردات این خودروها کمپانی هوندا نمایندگیهای فراوانی در ایران تاسیس کرد تا مردم از خدمات پس از فروش خودروهای این کمپانی نیز آسوده باشند و بدون هیچ شک و شبههای برای خرید محصولات هوندا اقدام کنند. اما کمپانی هوندا برای اینکه بتواند سهم زیادی از بازار داشته باشد در مدل سیویک سعی داشته تا قشر جوان جامعه را به سمت خود بکشاند و با مدل آکورد سعی در جذب افراد میانسال و مسن د اشته است.
اما به سراغ آکورد برویم، خودرویی که همچنان از طرفداران زیاد برخوردار است. این خودرو نمونه یک ژاپنی با کیفیت و کم استهلاک است، همچنین طراحی با وقار این خودرو را نیز نمیتوان نادیده گرفت. این خودرو در حال حاضر هشت نسل را پشتسر گذاشته و نکته جالب اینجاست که در برخی از نسلها تولیداتی فقط برای بازارهای مختلف از جمله اروپا، ژاپن و آمریکا داشته که نشان از اهمیت این مدل برای کمپانی هوندا و همچنین محبوبیت آن در بین مردم جهان دارد. اما اگر تمام این نسلها را کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که خودروهای دهه ۹۰ هوندا به خصوص دو مدل سیویک و آکورد مدلهای رویایی هستند.
در مورد آکورد میتوان این نکته را اذعان داشت که جذابترین و زیباترین مدل این خودرو متعلق به اوایل دهه ۹۰ است که به کشور ما نیز به تعداد محدودی وارد شد. طراحی بیرونی و کابینی بسیار زیبا و همچنین بسیار جلوتر از زمان خود کاملاً صحه بر این مطلب میگذارد.
اما تولید نسل اول آکورد برمیگردد به سال ۱۹۷۶ که با مدل هاچبک به بازار معرفی شد. این خودرو در زمره خودروهای Mide Size هوندا قرار دارد. مدل چهاردر سدان نیز در آن سال تولید شد و دو نوع موتور برای آکورد در نظر گرفته شد که یکی ۶/۱ و دیگری ۸/۱ لیتری بود. گیربکسهای اتوماتیک قابل نصب بر روی این خودرو نیز دو و سه سرعته بودند و یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز قابل نصب بود.
تولید این نسل تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت و از سال ۱۹۸۲ نسل دوم این خودرو به بازار عرضه شد که طراحی کاملاً متفاوتی داشت. این خودرو در اولین سال عرضه به بازار آمریکا، عنوان بهترین ژاپنی بازار را به دست آورد و از فروش قابل توجهی برخوردار بود.
آکورد در آن زمان با نام ویگور به بازار ژاپن عرضه شد. این خودرو در سال ۱۹۸۴ نیز مورد یک فیسلیفت قرار گرفت و با فرا رسیدن سال ۱۹۸۵ پرونده نسل دوم آکورد بسته شد و با آغاز سال ۱۹۸۶ آکورد نیز با چهرهای تازه به بازار عرضه شد. اما این بار با نمونههای دودر کوپه، سهدر هاچبک، چهاردر سدان و سهدر استیشن واگن سعی در تسخیر هر چه بیشتر بازار داشت و همانند مدلهای قبلی باز هم موفق ظاهر شد. این بار دو موتور دو لیتری برای آکورد در نظر گرفته شده بود که یکی ۹۸ و دیگری ۱۲۰ اسببخار قدرت داشت.
اما نکته جالب موتور ۸/۱ لیتری آکورد با ۱۱۰ اسببخار بود که قدرتی بیشتر از موتور دو لیتری داشت.پرونده نسل سوم آکورد نیز در سال ۱۹۸۹ بسته شد و نسل رویایی آکورد با چهرهای جذاب در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و در مدلهای دودر کوپه، چهاردر سدان و پنجدر استیشن واگن یکی از پرفروشترین خودروهای Mide Size جهان لقب گرفت و گوی سبقت را حتی از آلمانیهای پرمدعا نیز ربود.
این خودرو در کشور ما نیز به موفقیتهای زیادی رسید و توانست برای همیشه در خاطر همگان حک شود. در سال ۱۹۹۲ این مدل تغییر چهرهای جزیی داد و با تعداد بیشتری از امکانات به بازار عرضه شد و با از راه رسیدن سال ۱۹۹۳ پرونده این نسل نیز بسته و با آمدن سال ۹۴ تولید نسل پنجم آکورد آغاز شد که تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت.
بعد از این پنج نسل سه نسل دیگر نیز به بازار عرضه شد و از سال ۲۰۰۸ نسل هشتم با انبوهی از امکانات روانه بازار شد تا بتواند موفقیت این مدل را ادامه دهد.
● این آکورد منحصربهفرد
همیشه خودروها هر چقدر هم که گران و با کیفیت باشند، ایراداتی به آنها وارد است که برگرفته از نوع طراحی و یا خرابی بیش از حد قطعات است. در مورد هوندا آکورد به سراغ هر مکانیکی میرویم، از معایب این خودرو چیزی برای گفتن ندارند و راضی بودن صاحبان این خودرو همچنین قیمت بالای آکورد بعد از گذشت دو دهه به این ادعا صحه میگذارد.
این خودرو از هندلینگی مثالزدنی بهره میبرد که به راحتی به راننده اجازه هرگونه مانوری را میدهد. کیفیت لوازم و قطعات این خودرو بسیار عالی است به صورتی که کمترین خرابی را دارد و به پایین آوردن استهلاک این ژاپنی با وقار کمک بسیار زیادی کرده است.
سیستم زیربندی این خودرو بسیار پیشرفته و جلوتر از زمان خود است که هم در تست جلو و هم در تست عقب بینقص عمل میکند. کابین این خودرو بسیار بیصدا است به طوری که بعد از گذشت سالها از عمر آکورد همچنان این سکوت را حفظ کرده و با گذشت زمان اصالت خود را فراموش نکرده و تنه به خودروهای به ظاهر با کیفیت و تکنولوژی بالا زده است.
طراحی کابین برخلاف بسیاری از خودروها بسیار زیبا و با کیفیت است و طراحی آن به گونهای است که باز هم جلوتر از دهه ۹۰ بوده و هنوز هم زیبایی خود را از دست نداده و میتوان از کابینی بیصدا با طراحی مناسب لذت برد.
کیفیت قطعات داخل کابین آنقدر بالا است که پس از گذشت سالها دچار شکستگی و یا خرابی حاد نشده است. فرمانپذیری خودرو در حد بسیار عالی است و تمامی کلیدها و ادوات رانندگی به خوبی در دسترس راننده قرار دارد. با توجه به تولید این خودرو در دهه ۹۰ و برخلاف خودروهای فرانسوی همانند ۴۰۵ از مصرف سوخت مناسبی بهرهمند است که چیزی در حدود ۵/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
موتور این خودرو ۱۲۵ اسببخار قدرت تولید میکند. این خودرو با موتور ۲/۲ لیتری انژکتوری به بازار عرضه شد که البته نمونههای ۸/۱ لیتری کاربراتوری آن نیز به صورت محدود در ایران وجود دارند. برای آکورد در این نسل یک گیربکس پنج سرعته دستی و یک گیربکس چهار سرعته دستی در نظر گرفته شده بود که هر دوی آنها از عملکرد بینقصی بهرهمند هستند. نمونه اتوماتیک این خودرو بسیار جذاب است و سواری راحتی را همراه با تعویض دندههای به موقع برای راننده به ارمغان میآورد که باید از استهلاک پایین این گیربکسها نیز با خبر بود. موتورهای هوندا به قدرت زیاد در دنیا معروف هستند. از این رو آکورد نیز قدرت زیاد همراه با ترک پایینی دارد که مطمئناً تا حد زیادی صاحبان خود را راضی نگه میدارد. هزینه تعمیر و نگهداری آکورد بسیار پایین است به صورتی که هر کسی نمونه سالم آن را در اختیار داشته باشد دغدغههای زیادی را نخواهد داشت و در مقایسه با تولیدات داخل که از همان روزهای اول صاحبان خود را در تعمیرگاهها نگه داشته و به قول معروف آنها را تبدیل به سهامداران تعمیرگاههای مختلف می کند برتری مطلق دارند.
صندلیهای این خودرو بسیار راحت و به خوبی راننده و سرنشینان را در خود جای میدهند و در مسافرت های طولانی به هیچوجه خستهکننده نیستند. کابین آن جادار بوده و فضای را نیز برای یک مسافرت طولانی برای خانوادههای پر جمعیت مهیا کرده است. آلیاژ قطعات این خودرو به قدری خوب است که خرابی قطعه در این خودرو به حداقل رسیده است و مانند اکثر ژاپنی ها روی استهلاک پایین آکورد میتوان حساب باز کرد. مدلهای ۲/۲ لیتری که فول هستند دارای امکاناتی از قبیل کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی عقب و جلو، آینههای برقی و سانروف هستند و در موتورهای انژکتور سانروف و شیشه بالابرهای عقب حذف شده است. آیا به راستی خرید چنین خودرویی با امکانات بالا و کیفیت خوب به نسبت پژو ۴۰۵ با آن قیمت نجومی و امکانات ابتدایی و از همه مهمتر کیفیت بسیار پایین و طراحی خستهکننده چه در داخل کابین و چه در ظاهر منطقی به نظر نمیرسد؟
ای کاش افرادی که با سیاستهای نادرست خودروهای خانه خرابکن فرانسوی را وارد کشور میکردند به فکر تولید خودروهای ژاپنی همانند آکورد میافتادند تا لااقل بعد از گذشت سالها بتوان به طراحی آن کمی دل خوش کرد، هر چند که اگر آکورد هم توسط خودروسازان ایرانی به تولید میرسید از نظر کیفیت چیزی بهتر از ۴۰۵ نمیشد ولی باز هم میشد به امکانات زیاد در طراحی کابین و ظاهر این خودرو کمی امیدوار بود. به هر حال خرید دست دوم این خودروی با کیفیت ژاپنی در هر شرایطی بهتر از خرید نمونه به ظاهر صفر کیلومتر خودرویی همانند ۴۰۵ است. چون هم میتوان از سواری دلپذیری بهره برد هم وقت زیادی را در تعمیرگاهها برای رفع ایرادات عجیب و غریب صرف نکرد. هرچند که از نظر قیمت کمی گران به نظر میرسد ولی باز هم ارزش پرداخت این مبلغ را دارد.
نمونههای سالم هوندا آکورد، هماکنون در بازار قیمتی در حدود هفت تا ۱۰ میلیون تومان دارند که نمونههای اتوماتیک این خودرو حدود دو میلیون تومان گرانتر است که به واقع ارزش پرداخت این مبلغ را دارند. سواری این خودرو به قدری جذاب است که بعد از سوار شدن آن انتخاب خودروی دیگری بسیار سخت به نظر میرسد.
● قطعات و بازار
نکتهای که در مورد خرید اینگونه خودروها وجود دارد، تامین قطعات یدکی آنها است. قطعات هوندا آکورد در بازار فراوان نیست ولی نایاب هم نیست. تعداد محدودی یدکی فروش آکورد را تامین میکنند که به نسبت از قیمت مناسبی هم برخوردارند.
البته این نکته در مورد قطعات و لوازم برقی خودرو صدق نمیکند و قیمت قطعات برقی این خودرو کمی بالا است ولی به دلیل اصلی بودن آنها و وارد نشدن مارکهای مختلف میتوان از کیفیت آنها اطمینان حاصل و روی دوام بالای این قطعات حساب باز کرد به صورتی که با تعویض هر قطعه تا سالها دغدغه تعویض آن را نخواهید داشت که بسیار مطلوب است ازسوی دیگر اگرچه در حال حاضر در مورد خودروهای تولید داخل از بابت تامین قطعات به مشکل برنمی خورید اما در مورد کیفیت و با دوام بودن آن قطعات دچار مشکل خواهید شد و برای هر قطعه باید چند بار پول پرداخت کنید تا شاید یکی از این قطعات بتواند چند ماهی را برای شما کار کند.
عمادالدین جعفری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست