سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
سوگندهای بیهوده
ٓ● سیمای سوره مائده
خداوند متعال سوره نساء را با ذکر پارهای از احکام شرع خاتمه داد، اکنون سوره مائده را نیز با بیان احکام، آغاز میکند. این سوره مبارکه پنجمین سوره از قرآن کریم و چهارمین سور از سور طوال است . همه این سوره مدنی است تنها بعضی از مفسّران گفتهاند الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ چون در حجة الوداع نازل شده است، مدنی نمیباشد (چون نزدیک مکّه بوده است).
گفته میشود که این سوره آخرین سورهای است که بر پیامبر (ص) نازل شده و نزول آن بعد از سوره فتح بوده است.
از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده که این سوره دو یا سه ماه قبل از وفات پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نازل شده و هیچ آیه ای از آیات آن نسخ نشده است.
این سوره یکصد و بیست آیه دارد. عدد آیات آن در مکتب کوفی ۱۲۰ و در مکتب بصری ۱۲۳ آیه است.
بصریون نخستین آیه سوره را تا بِالْعُقُودِ و آیه ۱۵ را تا وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ و آیه ۲۳ را تا فَإِنَّکُمْ غالِبُونَ یک آیه دانستهاند.
کلمات آن: دو هزار و هشتصد و چهار کلمه و حروف آن: یازده هزار و نهصد و سی حرف است.
از لطائفی که در این سوره کریمه است، اینکه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا میکند با ذوات خمسه طیّبه که عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره کریمه آیاتی مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذکر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ- ۳، و آیه- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ- ۵۵، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- ۶۷.
بیشترین خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در این سوره است. مثلًا در سوره بقره یازده مرتبه، ولی در این سوره شانزده مرتبه آمده است.
● علت نامگذاری
این سوره به خاطر دعای حضرت عیسی علیه السلام برای نزول مائدهی آسمانی که در آیهی ۱۱۴ آمده، «مائده» نامیده شده است. (قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (۱۱۴).
در برابر سوگندهایی که از روی اراده و در حالت طبیعی و عادی روی زبانتان جاری شده مؤاخذه میکند، کفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهای معمولی است که به خانواده خود میدهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد کردن یک برده، و کسی که هیچکدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این کفاره سوگندهای شماست به هنگامی که سوگند یاد میکنید و به آن عمل نمینمائید.
این سوره به «عهد» و «عقود» نیز نامگذاری شده (زیرا در مجموع آیاتِ این سوره نسبت به یک پیمانشکنی مهم هشدار میدهد).
● در فضیلت سوره
عیاشی در اسناد خود از ابی جارود نقل کرده که ابی جعفر محمد بن علی (صلوات اللّه علیهما) فرمود: هر کس در هر روز پنجشنبه سوره مائده را تلاوت کند، هرگز ایمان او به شرک و ظلم آلوده نمیشود.(بحارالانوار، ج ۹۲)
از ابی بن کعب از حضرت رسول (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) که فرمود هر کس سوره مائده را بخواند، به عدد نفوس تمام یهود و نصاری ده حسنه به او عطا می شود و ده سیئه از او دفع می شود و برای او ده درجه رفع می شود.
عیاشی به اسناد خود از امام علی(علیه السلام) نقل کرده است که: قرآن، بعضی، بعضی دیگر را نسخ میکرد و اخذ آن به امر پیامبر بود، تا اینکه سوره مائده نازل شده که احکامی مربوط به سابق را نسخ کرد ولی چیزی از آن نسخ نشد.
● محتویات این سوره
این سوره با دستور أَوْفُوا بِالْعُقُودِ و فرمان وفا به عهد شروع میشود و با وعده نزول مائده بر نصاری که عهدی بود از جانب خدا و با بیان اینکه عیسی بن مریم به پیمان بندگی وفا کرد به اتمام میرسد، در خلال این دو، بسیاری از احکام حلال و حرام ذکر میشود که همه پیمانهای الهی هستند که از بندگان گرفته شده است.
در این سوره سه بار از میثاق بنی اسرائیل و نصاری یاد شده، آن گاه مقداری از احوال کسانی که مقررات و پیمانهای خدا را شکستهاند، بیان شده است، چنین به نظر میرسد که سوره مبارکه در أَوْفُوا بِالْعُقُودِ خلاصه میشود و همه مطالب آن در تحت همین عنوان میباشد.
در المیزان فرموده: غرض جامع در این سوره، دعوت به وفا به عهد و مراعات بیانهای حق است، و تهدید شدید است به آنهایی که پیمانهای حق را میشکنند و به آنها اعتناء نمیکنند و اینکه عادت خدا بر آن جاری است که بر اهل ایمان و تقوی و نیکوکاری، رحم کند و بر آنها سهل گیرد و با اهل طغیان و تجاوز و عهدشکنان سختگیری نماید. لذا میبینیم که سوره بر بسیاری از احکام حدود و قصاص و بر مثل قصه مائده و سؤال عیسی، قصه فرزندان آدم، بسیاری از مظالم و عهد شکنیهای بنی اسرائیل شامل است و نیز بر بسیاری از آیاتی که خدا در ضمن آنها بر مردم منت مینهد مانند اکمال دین و اتمام نعمت و حلال کردن طیبات و اینکه در دین عسر و حرج نیست، شامل میباشد.
از لطائفی که در این سوره کریمه است، اینکه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا میکند با ذوات خمسه طیّبه که عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره کریمه آیاتی مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذکر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ- ۳، و آیه- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ- ۵۵، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- ۶۷.
● سوگندهای بیهوده
نکته آیه ۸۹ سوره مائده بسیار قابل تأمل است:
ای کسانی که ایمان آوردهاید، خداوند، شما را به خاطر سوگندهای بیهودهای که خالی از اراده شماست و در حال خشم یا پریشانی روحی بر زبان میآورید مؤاخذه نمیکند.
ولی در برابر سوگندهایی که از روی اراده و در حالت طبیعی و عادی روی زبانتان جاری شده مؤاخذه میکند، کفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهای معمولی است که به خانواده خود میدهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد کردن یک برده، و کسی که هیچکدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این کفاره سوگندهای شماست به هنگامی که سوگند یاد میکنید و به آن عمل نمینمائید.
چگونه کسی مستحق هدایت خداوندی خواهد شد
یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدیهِمْ إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (۱۶)
نور خدا و کتاب او و به عبارت دیگر آیین او به کسی سود می رساند که از راهی که خشنودی خدا در آن است پیروی کند. و هر کس که از آن راه منحرف شود، از سوی خدا نوری به قلب او نمیتابد و راه زندگی او روشن نمی شود.
اگر انسان بخواهد که بفهمد، باید به سوی وسایل و اسباب فهم حرکت کند و در راه آن تلاش کند، در پی علم برود و هرگاه به علم دست یافت به آن عمل کند.
اما کسی که علمی بیاموزد و به آن توجهی نکند و به آن عمل ننماید و به راه هدایت آن نرود، آن علم از نزد او خواهد رفت. در حدیث آمده است که «علم عمل را ندا میدهد، اگر پاسخش گفت میماند و اگر پاسخش نگفت رخت برمیبندد».
پس هدایت خداوندی به کسی ارزانی می شود که به آن عمل کند و اگر چنین کند درهای سلامت در عرصههای گوناگون حیات به روی او باز می شود. دری از سلامت در اجتماع، و دری در سیاست و دری در اقتصاد و درهای دیگر در عرصههای دیگر.
به درهای سلامت، جز عمل کنندگان به علم و هدایت نمی رسند و همه راههای سلامت به یک راه راست میرسد که نه در آن کجی است و نه انحراف و همین راه است که رهرو خود را به بهشت میرساند.
نوشته آمنه اسفندیاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست