شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

سوگندهای بیهوده


سوگندهای بیهوده

خداوند متعال سوره نساء را با ذکر پاره ای از احکام شرع خاتمه داد, اکنون سوره مائده را نیز با بیان احکام, آغاز می کند

ٓ● سیمای سوره مائده‏

خداوند متعال سوره نساء را با ذکر پاره‏ای از احکام شرع خاتمه داد، اکنون سوره مائده را نیز با بیان احکام، آغاز می‏کند. این سوره مبارکه پنجمین سوره از قرآن کریم و چهارمین سور از سور طوال است . همه این سوره مدنی است تنها بعضی از مفسّران گفته‏اند الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ چون در حجة الوداع نازل شده است، مدنی نمی‏باشد (چون نزدیک مکّه بوده است).

گفته می‏شود که این سوره آخرین سوره‏ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده و نزول آن بعد از سوره فتح بوده است.

از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده که این سوره دو یا سه ماه قبل از وفات پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نازل شده و هیچ آیه ای از آیات آن نسخ نشده‏ است.

این سوره یکصد و بیست آیه دارد. عدد آیات آن در مکتب کوفی ۱۲۰ و در مکتب بصری ۱۲۳ آیه است.

بصریون نخستین آیه سوره را تا بِالْعُقُودِ و آیه ۱۵ را تا وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ و آیه ۲۳ را تا فَإِنَّکُمْ غالِبُونَ یک آیه دانسته‏اند.

کلمات آن: دو هزار و هشتصد و چهار کلمه و حروف آن: یازده هزار و نهصد و سی حرف است.

از لطائفی که در این سوره کریمه است، اینکه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا می‏کند با ذوات خمسه طیّبه که عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره کریمه آیاتی مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذکر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ- ۳، و آیه- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ- ۵۵، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- ۶۷.

بیشترین خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در این سوره است. مثلًا در سوره بقره یازده مرتبه، ولی در این سوره شانزده مرتبه آمده است.

● علت نامگذاری

این سوره به خاطر دعای حضرت عیسی علیه السلام برای نزول مائده‏ی آسمانی که در آیه‏ی ۱۱۴ آمده، «مائده» نامیده شده است. (قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (۱۱۴).

در برابر سوگندهایی که از روی اراده و در حالت طبیعی و عادی روی زبانتان جاری شده مؤاخذه می‏کند، کفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهای معمولی است که به خانواده خود می‏دهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد کردن یک برده، و کسی که هیچکدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این کفاره سوگندهای شماست به هنگامی که سوگند یاد می‏کنید و به آن عمل نمی‏نمائید.

این سوره به «عهد» و «عقود» نیز نام‏گذاری شده (زیرا در مجموع آیاتِ این سوره نسبت به یک پیمان‏شکنی مهم هشدار می‏دهد).

● در فضیلت سوره

عیاشی در اسناد خود از ابی جارود نقل کرده که ابی جعفر محمد بن علی (صلوات اللّه علیهما) فرمود: هر کس در هر روز پنجشنبه سوره مائده را تلاوت کند، هرگز ایمان او به شرک و ظلم آلوده نمیشود.(بحارالانوار، ج ۹۲)

از ابی بن کعب از حضرت رسول (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) که فرمود هر کس سوره مائده را بخواند، به عدد نفوس تمام یهود و نصاری ده حسنه به او عطا می شود و ده سیئه از او دفع می شود و برای او ده درجه‏ رفع می شود.

عیاشی به اسناد خود از امام علی(علیه السلام) نقل کرده است که: قرآن، بعضی، بعضی دیگر را نسخ میکرد و اخذ آن به امر پیامبر بود، تا اینکه سوره مائده نازل شده که احکامی مربوط به سابق را نسخ کرد ولی چیزی از آن نسخ نشد.

● محتویات این سوره‏

این سوره با دستور أَوْفُوا بِالْعُقُودِ و فرمان وفا به عهد شروع می‏شود و با وعده نزول مائده بر نصاری که عهدی بود از جانب خدا و با بیان اینکه عیسی بن مریم به پیمان بندگی وفا کرد به اتمام می‏رسد، در خلال این دو، بسیاری از احکام حلال و حرام ذکر می‏شود که همه پیمانهای الهی هستند که از بندگان گرفته شده است.

در این سوره سه بار از میثاق بنی اسرائیل و نصاری یاد شده، آن گاه مقداری از احوال کسانی که مقررات و پیمانهای خدا را شکسته‏اند، بیان شده است، چنین به نظر می‏رسد که سوره مبارکه در أَوْفُوا بِالْعُقُودِ خلاصه می‏شود و همه مطالب آن در تحت همین عنوان می‏باشد.

در المیزان فرموده: غرض جامع در این سوره، دعوت به وفا به عهد و مراعات بیانهای حق است، و تهدید شدید است به آنهایی که پیمانهای حق را می‏شکنند و به آنها اعتناء نمی‏کنند و اینکه عادت خدا بر آن جاری است که بر اهل ایمان و تقوی و نیکوکاری، رحم کند و بر آنها سهل گیرد و با اهل طغیان و تجاوز و عهدشکنان سخت‏گیری نماید. لذا می‏بینیم که سوره بر بسیاری از احکام حدود و قصاص و بر مثل قصه مائده و سؤال عیسی، قصه فرزندان آدم، بسیاری از مظالم و عهد شکنیهای بنی اسرائیل شامل است و نیز بر بسیاری از آیاتی که خدا در ضمن آنها بر مردم منت می‏نهد مانند اکمال دین و اتمام نعمت و حلال کردن طیبات و اینکه در دین عسر و حرج نیست، شامل می‏باشد.

از لطائفی که در این سوره کریمه است، اینکه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا می‏کند با ذوات خمسه طیّبه که عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره کریمه آیاتی مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذکر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ- ۳، و آیه- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ- ۵۵، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- ۶۷.

● سوگندهای بیهوده

نکته آیه ۸۹ سوره مائده بسیار قابل تأمل است:

ای کسانی که ایمان آورده‏اید، خداوند، شما را به خاطر سوگندهای بیهوده‏ای که خالی از اراده شماست و در حال خشم یا پریشانی روحی بر زبان می‏آورید مؤاخذه نمی‏کند.

ولی در برابر سوگندهایی که از روی اراده و در حالت طبیعی و عادی روی زبانتان جاری شده مؤاخذه می‏کند، کفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهای معمولی است که به خانواده خود می‏دهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد کردن یک برده، و کسی که هیچکدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این کفاره سوگندهای شماست به هنگامی که سوگند یاد می‏کنید و به آن عمل نمی‏نمائید.

چگونه کسی مستحق هدایت خداوندی خواهد شد

یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدیهِمْ إِلی‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (۱۶)

نور خدا و کتاب او و به عبارت دیگر آیین او به کسی سود می رساند که از راهی که خشنودی خدا در آن است پیروی کند. و هر کس که از آن راه منحرف شود، از سوی خدا نوری به قلب او نمی‏تابد و راه زندگی او روشن نمی شود.

اگر انسان بخواهد که بفهمد، باید به سوی وسایل و اسباب فهم حرکت کند و در راه آن تلاش کند، در پی علم برود و هرگاه به علم دست یافت به آن عمل کند.

اما کسی که علمی بیاموزد و به آن توجهی نکند و به آن عمل ننماید و به راه هدایت آن نرود، آن علم از نزد او خواهد رفت. در حدیث آمده است که «علم عمل را ندا می‏دهد، اگر پاسخش گفت می‏ماند و اگر پاسخش نگفت رخت برمی‏بندد».

پس هدایت خداوندی به کسی ارزانی می شود که به آن عمل کند و اگر چنین کند درهای سلامت در عرصه‏های گوناگون حیات به روی او باز می شود. دری از سلامت در اجتماع، و دری در سیاست و دری در اقتصاد و درهای دیگر در عرصه‏های دیگر.

به درهای سلامت، جز عمل کنندگان به علم و هدایت نمی رسند و همه راههای سلامت به یک راه راست می‏رسد که نه در آن کجی است و نه انحراف و همین راه است که رهرو خود را به بهشت می‏رساند.

نوشته آمنه اسفندیاری