پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
وضعیت تاکسی های ون
پس از سهمیه بندی بنزین توسط دولت در پنجم تیرماه، آنچه بیشتر از گذشته توجه قالب شهروندان را به خود جلب کردند موضوع مهم حمل و نقل عمومی بود. حمل و نقلی که سالهاست از چالش های کشور و خصوصاً تهران به حساب می آید و شاید بتوان آن را به عنوان یکی از پاشنه آشیل های شهرداری دانست.
در تمامی نقاط دنیا ۷۰ درصد از حمل و نقل شهری و برون شهری در حوزه حمل و نقل عمومی قرار می گیرد و این درحالی است که آمار ایران از نیمی از این آمار نیز تجاوز نمی کند.
یکی از به اصطلاح امکاناتی که به جهت تسهیل در حمل و نقل عمومی اجرایی شد موضوع ساخت و ورود تاکسی های ون به ناوگان حمل و نقل عمومی می باشد. ناوگانی که شاید خوشبینانه ترین افراد به آن هم تصور روزهای خوش و خرم آن را در هاله ای از ابهام می بینند.
پر واضح است که ورود این تاکسی ها به ناوگان حمل و نقل درون شهری با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است که ضمن آن بسیاری از مسئولان مربوطه کشور به نقد نشستند. اما در این میان اکثر قریب به اتفاق رانندگان این تاکسی ها از کردار خود در خصوص خرید این تاکسی ها ابراز ندامت می کنند اما گویی خرید این تاکسی ها باتلاقی بوده است که تمام این افراد را در خود مدفون کرده است وهیچ گونه راه فراری را برای آنها باقی نگذاشته است.
پای صحبت رانندگان این ماشین ها که می نشینی به یاد کوهی از غم و اندوه می افتی که حتی عشق شیرین هم نمی تواند غیرت شکستن آن را بوجود آورد.
به راستی ناظر ورود و یا ساخت این خودروها چه ارگانی هایی می باشند؟ آیا صرف بزرگی و ظرفیت بالای این خودروها می تواند دلیل مستدلی برای ورود و ساخت آنها باشد؟ آیا نباید قبل از به جریان انداختن تاکسی های ون در ناوگان حمل و نقل عمومی به تبعات آن توجه می شد؟ آیا نباید شرایط در بین تاکسیرانان کاملاً به وضوح مشخص می شد تا خودروهای ون به عنوان جاروبرقی های شهر معرفی نشوند؟ آیا نباید نظارتی از طرف تاکسیرانی بر رفتار ناشایست برخی از تاکسیرانان خودروهای سواری منوط بر برخورد با رانندگان تاکسی های ون صورت گیرد؟اینها و چندین سوال دیگر از جمله مواردی است که باید آنطور که باید و شاید به آنها پاسخ لازم داده شود.
اما از طرف دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که این تاکسی ها در طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۷ تا ۲۳ لیتر بنزین را می سوزاند. این بدان معناست که هر کدام از این تاکسی ها با وجود اینکه ظرفیت سه برابری نسبت به تاکسی های سواری دارند در مصرف سوخت نیز مصرفی تغریباً سه برابری نسبت به سواری ها دارند. به این ترتیب می توان اینگونه نتیجه گرفت که حضور تاکسی های ون نه تنها نمی تواند کاهش آلودگی هوا را به همراه داشته باشد بلکه با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی های هوا می تواند تبعات غیرقابل جبرانی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.
از طرف دیگر آنچه تمام رانندگان تاکسی های ون را می آزارد مشکلات فنی عدیده ای است که دامان این تاکسی ها را گرفته است. از مشکلات مختلف در دیسک و صفحه این ماشین ها گرفته تا مشکلات درب کشویی و پنجره، همه و همه از جمله مواردی هستند که گویی دستانی است که بر سر دارندگان این تاکسی ها فرود می آید.
این در حالی است که به گفته تعدادی از رانندگان تاکسی های ون، رییس سازمان تاکسیرانی قبل از آغاز بکار این تاکسی ها از درآمد بالای آنها سخن می گفت و به نوعی میل و رغبتی را برای خریداران تاکسی های ون ایجاد می کرد.
حال با تمام این تفاسیر مشخصاً این به قول معروف جاروبرقی های شهر در صورت عدم مدیریت مناسب و رفع معضلات می توانند در آینده ای نزدیک مشکلات عظیمی را برای سیستم حمل و نقل کشور به بار آورند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی مجلس دولت سیزدهم رئیس جمهور
زلزله هواشناسی سلامت تهران شهرداری تهران بازنشستگان قتل پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی قوه قضاییه سرقت
قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بورس ایران خودرو حقوق بازنشستگان مسکن دلار قیمت
مازیار لرستانی حامیم تصادف سینما سینمای ایران شهید تلویزیون بازیگر قرآن کریم سریال
ژاپن ماهواره موبایل
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین رفح جنگ غزه آمریکا روسیه نوار غزه حماس چین حمله به رفح
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس بازی شمس آذر قزوین لیگ برتر فوتبال ایران جواد نکونام لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید
اینترنت تلگرام سامسونگ تبلیغات عیسی زارع پور ایلان ماسک اسنپ گوگل
زنان دیابت رژیم غذایی سازمان غذا و دارو خواب افسردگی استرس عشق