چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
اطمینان از سلامت باتری خودرو
تصور کنید برف همه جا را پوشانده، قرار است بچهها را به مدرسه ببرید یا برای رسیدن به محل کار دیر کردهاید و... اما هر چه استارت میزنید، خودرو روشن نمیشود. اگر نمیخواهید در روزهای سرد و برفی دچار چنین موقعیتی شوید، هم اکنون از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید. آگاهیهای پی آمده ممکن است شما را در بازدید دورهای، اصول نگهداری و افزایش عمر آن کمک کند:
معمولا دو نوع باتری در فروشگاهها عرضه میشود:
۱ ـ سیلد یا خُشک یا باتریهایی که فروشندهها میگویند نیازی به مراقبت ندارد (این گفته نادرست است. بازدید دورهای آنها را میتوان در فواصل طولانیتر انجام داد).
۲ ـ غیرسیلد یا باتریهایی که در فواصل نزدیکتری باید بازدید شود.در بازدید دورهای باید سطح الکترولیت را بررسی کرد، رسوب یا سولفاته قطبهای سربی را زدود، از باز بودن سوراخهای ریز درپوشها مطمئن شد، اتصالات کابلی و پیچها را محکم کرد و... .
برای جلوگیری از سولفاته شدن قطبهای سربی یا از واشرهای لاستیکی ـ نمدی استفاده کنید یا روی قطبهای مثبت و منفی را با اندکی گریس بپوشانید.
هر قدر هوا گرمتر باشد بازبینی و وارسی را باید در فواصل کوتاهتری انجام داد و در صورت نیاز عیوب و کاستیهایشان را رفع کرد.
آب باتری در فروشگاههای لوازم یدکی و حتی کارگاههای تعویض روغن به فروش میرسد. باتری اگر به خوبی نگهداری شود بین ۱۸ تا ۲۰ ماه کارایی مفید دارد. اگر این زمان طی شده، در فصول سرد به دردسر خواهید افتاد؛ به فکر خرید باتری نو برای جایگزینی آن باشید.
سطح استاندارد الکترولیت یا آب باتری روی بدنه آن مشخص شده است. اگر برچسب یا علامت آن پاک شده یا از بین رفته دقت کنید که آب باتری حدود یک تا نهایتا یکونیم سانت بالاتر از صفحات سربی درون آن قرار گرفته باشد.
در باتریهای موسوم به اتمی رنگ سبز نشانه سلامت باتری است.هیچ وقت برای تشخیص سلامت یا شارژ بودن باتری، حتی به طور لحظهای (چنان که متأسفانه برخی تعمیرکاران هم انجام میدهند!)، با کابل یا رساناهای دیگر بین دو قطب مثبت و منفی اتصال برقرار نکنید.
این کار از عمر و کارایی باتری میکاهد و احتمال ترکیدن و انفجار باتری را در پی دارد. گرما، رطوبت، سولفات سرب، دشارژ عمیق، لرزش و ثابت و محکم نبودن باتری در جای خود عمر آن را کاهش میدهد.
اگر بیش از چهار روز از خودرو استفاده نخواهید کرد نیز اتصالات کابل را جدا کنید، زیرا بلااستفاده بودن باتری طی این مدت باعث دشارژ آن میشود. اگر با وجود نو بودن باتری، سطح الکترولیت زود به زود کاهش مییابد، احتمال خرابی آفتامات دینام بعید نیست.
برای کاهش خسارت، هر چه زودتر آن را تعمیر یا تعویض کنید. باتریهای غیرسیلد را به دو روش شارژ میکنند: تند و کند. شارژ کند و طولانی به دلیل آسیب کمتر به صفحات باتری، بهتر و ماندگارتر است. بهتر است باتریهای سیلد یا اتمی بخرید. این باتریها گرانتر، اما کمدردسرتر است.
رشید حسام
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت ابراهیم رئیسی شهید جمهور حسین امیرعبداللهیان شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی آذربایجان شرقی مترو بارش باران شهرداری تهران سازمان هواشناسی کنکور شهر تهران آموزش و پرورش هلال احمر پلیس وزارت آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان خودرو قیمت خودرو بازار خودرو پیام تسلیت بورس دلار یارانه سایپا ایران خودرو
هالیوود سینما سینمای ایران جشنواره کن تلویزیون رسانه ملی لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر
دانش بنیان
فلسطین شهید خدمت رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه روسیه امیرعبداللهیان ترکیه جنگ غزه آمریکا چین حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بارسلونا
هوش مصنوعی اینترنت مایکروسافت اپل تبلیغات سامسونگ مغز گوگل فناوری ناسا
سلامت پوست آلزایمر افسردگی خواب طول عمر ویتامین