شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
درباره ماه رمضان
![درباره ماه رمضان](/web/imgs/16/96/4ts231.jpeg)
رمضان اسمی از اسماء الهی میباشد و نبایستبه تنهائی ذكر كرد مثلا بگوئیم، رمضان آمد یا رفت، بلكه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنی ماه را باید به اسم اضافه نمود، در این رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) گوش فرا میدهیم.
رمضان از اسماء الله است
هشام بن سالم نقل روایت مینماید و میگوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابی جعفر امام باقر (علیهما السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.
فقال علیه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیی و لا یذهب و انما یجییء و یذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الی الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذی انزل فیه القرآن، جعله الله تعالی مثلا و عیدا و كقوله تعالی فی عیسی بن مریم (علیهما السلام) و جعلناه مثلا لبنی اسرائیل. (۱)
امام علیه السلام فرمود: نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامی از اسماء الله است كه نمیرود و نمیآید كه شیء زائل و نابود شدنی میرود و میآید، بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنید در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله میباشد، و ماه رمضان ماهی است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عیسی بن مریم (سلام الله علیهما) را برای بنی اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) روایتشده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان» (۲) شما به راستی نمیدانید كه رمضان چیست (و چه فضائلی در او نهفته است).
واژه رمضان و معنای اصطلاحی آن
رمضان از مصدر «رمض» به معنای شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنین واژهای براستی از دقت نظر و لطافتخاصی برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است، و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش،زیرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش میباشد، عطشی ناشی از آفتاب سوزان یا گرمای شدید روزهای طولانی تابستان.
و عطش دیگر حاصل از نفس سركشی كه پیوسته میگدازد، و سوزشش براستی جبران ناپذیر است.
در مقایسه این دو سوزش، دقیقا رابطه عكس برقرار است، بدین مفهوم كه نفس سركش با چشیدن آب تشنهتر می گردد، وهرگز به یك جرعه بسنده نمیكند، و پیوسته آدمی را در تلاش خستگی ناپذیر جهت ارضای تمایلات خود وا میدارد. و در همین رابطه است كه مولوی با لطافت هرچه تمامتر این تشبیه والا را به كار میگیرد و میگوید:
آب كم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آید جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زین طلب بنده به كوی حق رسید درد مریم را به خرما بن كشید
اما از سوی دیگر، عطش ناشی از آفتاب سوزان سیری پذیر است، و قانع كننده.
پینوشتها:
۱) بحار جلد ۹۶، ص ۳۷۶، طبع اسلامیه
۲) بحار، ج ۹۶، ص ۳۷۷
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی ایران پزشکیان ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ جلیلی سیاست
تهران هواشناسی پلیس راهور سازمان هواشناسی پلیس شهرداری تهران اربعین ترافیک قتل حوادث قوه قضاییه محیط زیست
خودرو قیمت خودرو بورس قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت دلار دولت سیزدهم بانک مرکزی دلار مسکن قیمت سکه بازار خودرو
ماه محرم بهاره رهنما هنرمندان سینما محرم تلویزیون بازیگر سینمای ایران تئاتر کتاب
ربات
جو بایدن اسرائیل انگلیس جنگ غزه فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا روسیه دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین حماس
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس ترکیه کریستیانو رونالدو لیگ برتر سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ ایلان ماسک گوگل اپل ناسا
سرطان تب دنگی کاهش وزن چاقی زیتون