شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
حرمت انسان از دیدگاه حضرت ربوبی تلنگری بر بزرگان و حاکمان
وقتی خداوند انسان را خلق می کرد ، برای هدفی جز خود خلق نکرد ۱ و خود نیز حمایت و هدایت و سرپرستی اش را بعهده گرفت ۲ .
یک لحظه او را رها نکرد و هرگز بخاطر غفلتها و کج رفتنهایش ، با او قهر ننمود ۳. و حتی به پیامبرمکرمش ص نیز حق سیطره بر آنها را نداد ۴ . در برخورد با بیدادگری که حتی یکنفر از اعضای خانواده حق تعالی را بکشد، چنان غضب کرده و عتاب می کند که گوئی تمامی بشریت و کل خانواده او را قتل عام کرده است . ۵
و آنگاه که بنده اش ( از هر دین ومسلک و ملت ) مورد تعدی قرار می گیرد و حکومت نتواند ( و یا نخواهد ) از این ظلم جلوگیری نماید ، دیگران را سزاوار مرگی می کند که نباشند و این خفت و خواری نبینند ۶ .
در یک قدم جلو تر ، وقتی این انسان خود را تسلیم او می کند ، چنان حرمتی برایش قائل می شود که با هیچ چیزی در دایره هستی قابل مقایسه نمی شود۷ .
و آنگاه که بنده اش را در سلک مومنین می یابد ، شکستن حرمت او را در عداد شکستن حرمت خود می داند .۸
از آنجا که انسانها ، چاره ای جز تشکیل حکومت و سپردن اختیارات عمومی جامعه به حاکمانی منتخب خود ندارند ، لذا خداوند ، به کرات و بهانه های مختلف هشدارهای لازم نسبت به رافت و مهربانی و مساوات با بندگان خود ، از طرف حاکمان داده است . ۹ و ۱۰
در این مسیر ، یک معیار برای خود ارزیابی حاکمان و مردمان و اینکه آیا چقدر در پیشگاه ربوبی ارزش دارند اعلام کرده و آن اینکه " ببینید دیگران و زیردستان چگونه شما را ارزیابی کرده و نمره می دهند .۱۱
در باورهای دینی که خداوند به بندگان خود عرضه کرده است ، رسول حق ص آنقدر بر نامهربانی بر بندگان خدا می نالد که هشدار می دهد " من بیش از هرچیز بر امت خود از حاکمان و پیشوایانی که در فریب و گمراهی مردم می کوشند ، بیم دارم ۱۲ ." و فریاد بر می آورد که " آن کس که بر بینوایی که به جز خدا پناهی ندارد ستم می کند خشم خدا نسبت به او بسیار سخت است ."۱۳
و وقتی که هر کس ( و بخصوص حاکمان ) ، خود را از معرض دید الهی دور می بینند ، به یکباره شلاق هشدار می کوبد که " مطمئن باشید که ، خدا یی که اختیار همگان را داراست و قضاوت نهایی بر عهده اوست ، نیازی به گواهی و شهادت احدی نداشته ، که خود شاهد بر همه چیز و هر لحظه اعمال بندگان است " ۱۴ . و حتی " آنها که از جایگاه پیامبران سخن گفته و در پایگاه ستمگران جلوس کرده اند را مورد نفرت و بغض قرار داده است " ۱۵ .
ا و در قضاوت خود در رستاخیز ، چنان از کشته شدن بندگانی که برای اهدافی والا خلق کرده بود ۱۶، در غضب است ، که اول هر چیز پرونده آن خونها را به دادرسی می نشیند ۱۷ . و ستم ظالمی که این خون به ذمه اوست را به هیچ نمی بخشد . ۱۸
پس خدایا ، از تکبر و خودباوری مستکبرانه ۱۹ ، چنان حفظمان کن که مباد ، بعد از سالیان سال که عمری در زهد و عبادت و اطاعت بسر برده ایم و در نظر مردمان ، بهشتی بوده ایم ، به یکباره ابلیس گونه در چاه ویل شقاوت و خسران ۲۰ در نیفتیم .۲۱ و ۲۲
محمد صالحی
زیر نویسها :
۱- کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف - بحارالانوار، ج ۸۴، ص .۱۹۸
۲- الخلق عیال الله – رسول اکرم ( ص) بحار، ج ۷۴، ص .۳۱۶
۳ – آنگاه که به کرات با " یا ایها الانسان " او را خطاب کرده و یا با صفت " رحمانیت " خود همه را زیر چتر خود قرار داده است .
۴ – لست علیهم بمسیطر – سوره غاشیه – آیه ۲۲
۵ - مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا – مائده – آیه ۳۲
۶ - و لقد بلغنی انّ الرّجل منهم کان یدخل علی المراة المسلمة، و الاخری المعاهدة، فینتزع حجلها و قلبها و قلائدها و رُعثها.... فلو انّ امراً مسلماً مات من بعد هذا اسفا ما کان به ملوما، بل کان به عندی جدیرا. – نهج البلاغه – خطبه ۲۷ . ( به من خبر رسید که مردی از لشگر شام به خانه زن مسلمان و زنی غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود وارد شد، و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارههای آنها را به غارت برد.....، اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسّف بمیرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است . )
۷ - ان الله ..... و فضل حرمه المسلم علی الحرم کلها ... – نهج البلاغه – خطبه ۱۶۶
۸ - المؤمن اعظم حرمه من الکعبه؛ امام صادق ع - بحار، ج ۶۸، ص ۱۶
۹ – الا و ان لکم عندی الا اوخرلکم حقا عن محله .... و ان تکونوا عندی فی الخلق سوائ – نهج البلاغه – نامه ۵۰
۱۰ – ایما راع استرعی رعیه فلم یحطها بالامانه والنصیحه ضاقت علیه رحمه الله تعالی التی وسعت کل شی - نهج الفصاحه – حدیث ۳۷۸
۱۱ – اذا احببتم ان تعلموا ما للعبد عند ربه فانظروا ما یتبعه من الثنائ – همان – حدیث ۶۶۴
۱۲ – ان اخوف ما اخاف علی امتی الائمه المضلون – همان – حدیث ۳۸۱
۱۳ – اشتد غضب الله علی من ظلم من لا یجد ناصرا غیرالله – همان – حدیث ۲۱۱۰
۱۴ - ... فان الشاهد هوالحاکم – نهج البلاغه – حکمت ۳۲۴
۱۵ – ابغض العباد الی الله من کان ثوباه خیرا من عمله : ان تکون ثیابه ثیاب الانبیائ و عمله عمل الجبارین – نهج الفصاحه – ۲۱۰۷
۱۶ – وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون – سوره ذاریات - آیه ۵۶
۱۷ – اول ما یقضی بین الناس یوم القیامه فی الدمائ – نهج الفصاحه – ۱۴۷۳
۱۸ – الدواوین ثلاثه : ..... و دیوان لایترک الله منه شیئا . ... و اما الدیوان الذی لایترک الله منه شیئا فمظالم العباد بینهم القصاص لامحاله – همان – ۲۱۰۶
۱۹ – ابی و استکبر – سوره بقره – آیه ۳۴
۲۰ – خسر الدنیا و خسر الاخره – سوره حج – آیه ۱۱
۲۱ – ان الرجل لیعمل عمل الجنه فیما یبدوالناس و هو من اهل النار ... - همان – ۴۵۸
۲۲ – ان الرجل لیعمل الزمن الطویل بعمل اهل الجنه ثم یحتم له عمله بعمل اهل النار ... – همان – ۴۵۹
توضیح : نهج الفصاحه مورد استفاده مربوط به انتشارات خاتم الانبیا – بهار ۸۳ و نهج البلاغه نیزترجمه دشتی می باشد .
http://Mahsan.parsiblog.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت چین سیستان و بلوچستان انتخابات امیرعبداللهیان شورای نگهبان حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس نیکا شاکرمی
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران باران سازمان هواشناسی آتش سوزی یسنا فضای مجازی پلیس زلزله
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن تورم بانک مرکزی قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار ارز ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان رضا عطاران بی بی سی تلویزیون صداوسیما موسیقی سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین روسیه آمریکا ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اینستاگرام اپل ناسا گوگل صاعقه تلفن همراه عکاسی کولر
کبد چرب فشار خون گرما