دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

یک حرفه بزرگ نیازمند یک تصمیم بزرگ است


یک حرفه بزرگ نیازمند یک تصمیم بزرگ است

شاری لوربیکی و لیسا واندرهیدن, صاحبان Bead Girls Jewerly, علاقه خود در مور ظاهر لوگو, ایده و نظریه های طراحی, گزینش رنگ و هم چنین پیامی که می خواهند در مورد شغل و حرفه شان بازگو کنند را با DG مطرح کردند

شاری لوربیکی و لیسا واندرهیدن، صاحبان Bead Girls Jewerly، علاقه خود در مور ظاهر لوگو، ایده و نظریه‌های طراحی، گزینش رنگ و هم‌چنین پیامی که می‌خواهند در مورد شغل و حرفه‌شان بازگو کنند را با DG مطرح کردند. حرفه آنها بسیار سودآور است، اما آنچه که آنها می‌خواهند، هویت‌دهی به‌کارشان برای افزایش بهای محصول‌هایشان در بازار جواهرات است. سام بارکس، کارگردان هنری DG معتقد است: اندیشه‌های اصلی آنها حول ساخت نکته برجسته و ممتازی می‌چرخید که پیام‌آور اهمیت و ارزش کار باشد. هم‌چنین آنها می‌بایست جایگاهی مشخص پیدا می‌کردند تا پاسخگوی مراجعه انبوه مشتریان هم باشد. به‌عبارتی هدف اصلی این نبود که لوگو بیانگر فروش جواهرات ارزان‌قیمت تزئینی باشد، بلکه می‌خواستند افراد گوناگون از سطوح مختلف جامعه تمایل به خرید پیدا کنند.

Bead Girls به نگاهی نیاز داشتند تا آنها را از هزاران رقیب در بازار متفاوت نشان دهد. پیشنهاد اولیه Bead Girls برای لوگو، تصویری از دو زن بود. برکس تعداد بسیاری تصویر زن کشید و در اختیار آنها قرار داد. لوربیکی گفت: ”وقتی تصویرها را به خانواده، دوستان و همکاران دیگر نشان می‌دادیم، نظریه‌های گوناگونی می‌شنیدیم. برخی معتقد بودند ابریشمی و لطیفند، برخی می‌گفتند قدیمی و از مد افتاده هستند و برخی هم اعتقاد داشتند که تصویرهای ما از مدل‌های آویزان و بی‌حال قرن بیستم نشأت گرفته‌اند. بعضی‌ها هم حالت‌ها و ژست‌ها را می‌ستودند.“

پس از پایان یافتن نخستین مرحله طراحی لوگو، Bead Girls ادعا کردند که حالت Audrey Hepburn فروش بیشتری خواهد داشت. آنها از ارائه ایده‌ها و نظریه‌های گوناگون به این نتیجه رسیدند که بهره‌مندی از تصویر دو زن محدودیت‌های سنی ایجاد می‌کند. بدین ترتیب یک نمونه ساده لوگوی ترکیبی را برگزیندند و در پایان برکس یکی از آنها را انتخاب کرد.

۱) لوگوی ساده

Bead Girls تصمیم گرفتند از فونت و سبک جالب و بامزه‌ای در بخش اصلی لوگوی خود بهره ببرد و بدین ترتیب خطوط تولید جواهرات خود را به‌گونه‌ای متفاوت از دیگران معرفی کنند.

۲) لوگوی اصلاح‌شده

هدف از طراحی دوباره، تغییر حالت‌ها و احساسات ناشی از مارک بود تا بتوانند از حالت جالب و بامزه به‌شکلی جدی‌تر و برجسته‌تر تبدیل شوند.

۳) فونت

لوگوی تازه از فونتی بهره می‌گرفت که به پایه‌های مقاوم و بادوام کار، بها، شکوه و درخشش خاصی ببخشد.

۴) رنگ

جدول رنگ موجود از یک تک‌رنگ روی لوگو استفاده کرده بود تا هزینه‌ها کاهش یابند، دو رنگ هم برای گستره وسیع محتویات وب کنار گذاشته شده بودند.

۵) لوگو: مرحله نخست

در همان آشفتگی‌های اولیه ذهنی، واندرهیان و لوربیکی درباره هر چه که دوست داشتند به بحث پرداختند و به امکاناتی که داشتند، فکر کردند. در طراحی حروف لوگو از فونت Aeneas Light استفاده شد، چرا که این ترکیب طراحی در کنار آن برجسته و ممتاز می‌نمود. اگر چنین طرحی را در برنامه‌های کاربردی کوچک‌تر ببینید، به‌طور قطع خوانائی حروف شما را شگفت‌زده می‌کند. این موضوعی بود که در طول مراحل طراحی توجه خاصی را به‌خود جلب کرد و توانست روی کارت‌های تجاری، بسته‌بندی و سربرگ‌ها هم کارآئی خود را حفظ کند.

صورتی/قهوه‌ای و فیروزه‌ای/بورگندی تم رنگ‌های انتخابی بودند و رنگ بورگندی تیره، نیز برای لوگوی پایانی انتخاب شد. چنین به‌نظر می‌رسید که تنالیته‌های گرم به قدرت و اهمیت کار می‌افزاید. بدین ترتیب ترکیب آنها در راستای مدرن نشان دادن کمپانی و کیفیت جواهراتشان موفق واقع شد.

در طول مراحل انتخاب لوگو، هزینه‌ها نیز مدنظر گرفته می‌شدند. هر یک از تصویرهای زن با رزولوشن پائین، در حدود صد دلار هزینه برمی‌داشت که با بودجه سفارش‌دهنده مطابقت داشت. برای دریافت کارهای Scrollwork بدون حق امتیاز، Bead Girls اشتراک یک ماهه‌ای را با ۱۵۹ دلار خریداری کرد. برکس نزدیک به بیست ساعت روی نظریه‌های لوگو و طراحی‌ها کارکرد و ۱۶۰۰ دلاری برای خود رقم زد.

▪ لوگو: مرحله دوم

توجه به قیمت هر یک تصویرها در همه مراحل کار مدنظر قرار گرفت. بنابراین برکس تنها چند تصویر ارزان‌قیمت را که حق امتیاز نداشتند، انتخاب کرد.

Bead Girls به این نتیجه رسیدند که بهره‌گیری از تصویر یک زن، آن هم در همان لوگوی مرحله نخست، زننده و نامناسب است، به‌علاوه که آنها در مورد انتخاب نوع حروف تایپی هم تصمیم‌گیری نکرده بودند. برکس در کنار لوگوهای اولیه از گونه‌های مختلف تایپی که سفارش‌دهندگان پسندیده بودند، استفاده کرد که خوب، هیچ‌یک از آنها در کنار (Scrollwork) زیبا از آب در نیامدند.

تصویرهای گوناگون دیگری هم مورد بررسی قرار گرفتند و البته هیچ‌یک از افرادی که با آنها صحبت شد، نظری همانند نظر فرد دیگر ارائه نکرد.

▪ لوگو: مرحله سوم

Bead Girls از انتخاب ادامه مسیر ناتوان بودند. و از برکس خواستند تا آنها را در گزینش تصویر و فونت مناسب راهنمای کند. آنها که نمی‌خواستند تنها مخاطبی از یک گروه و رده سنی خاص داشته باشند، بنباراین بسیاری از فونت‌ها و حالت‌ها را به‌دلیل نامناسب بودن کنار گذاشتند.

۸) لوگو: مرحله چهارم

در نهایت Bead Girls از گزینه‌های مطرح شده خوششان آمد، اما هیچ‌یک از آنها را به‌عنوان لوگوی نهائی نفروختند.

۹) انتخاب پایانی

برای ساخت لوگوی پایانی از ترکیب دو گزینه لوگوی مرحله چهارم کمک گرفته شد. با بهره‌گیری از Aeneas Light و لوگوی پایانی، به سبک و برجستگی‌های ممتاز کار افزوده شد. واندرهیدن هم اشتراک یک ماهه یکی از تصویرهای بدون حق امتیاز را خرید تا از آن در ساخت لوگوی خود کمک بگیرد.