شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
سازمان ملل نهادی جهانی, عملكردی غیرجهانی

بحرانهای بینالمللی، همواره عرصه آزمونی برای سازمان ملل بودهاند. در این میان منازعه و جنگ میان كشورها به جهت گستردگی دامنه بحران و تاثیر عمیقتر آن از حساسیت بیشتری نسبت به منازعات داخلی برخوردار است. بررسی عملكرد سازمان ملل در جنگهای عراق علیه ایران و كویت، به جهت اشتراك در عنصر متخاصم، میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی جهتگیریهای این سازمان تلقی شود. در مقاله پیشرو، مواضع شورای امنیت، دبیركل و مجمع عمومی به مثابه اركان سازمان ملل بهصورت مقایسهای مطرح شدهاند.
سازمان ملل متحد بر اساس تصمیمات مختلفی كه در دو جنگ خلیجفارس (جنگ عراق علیه ایران و جنگ عراق علیه كویت) اتخاذ كرد، یكی را از طریق رایزنی و دیپلماسی و دیگری را با توسل به زور خاتمه داد. همین امر مؤید تفاوتهای مواضع سازمان ملل متحد در قبال دو جنگی است كه از جهات مختلفی (مانند وقوع در یك منطقه، اقدام علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی یك دولت مستقل) به هم شبیهاند. مهمترین دلیل این تفاوت مواضع را باید در متجاوزشناختن عراق در حمله به كویت و متجاوزنشناختن عراق در حمله به ایران جستجو كرد. در این مقاله، مواضع شورای امنیت، دبیركل و مجمع عمومی در قبال دو جنگ خلیجفارس مقایسه میشود. این امر ما را در درك بهتر و صحیحتر مواضع سازمان ملل متحد در این دو جنگ، یاری میرساند و به ما کمک میکند تا تفاوت مواضع سازمان ملل متحد و دلیل آن را دریابیم.
● مقایسه مواضع اركان سازمان ملل متحد در قبال دو جنگ خلیجفارس
۱) مواضع شورای امنیت در دو جنگ
مواضع شورای امنیت را میتوان در دو بخش كمی و كیفی مقایسه كرد:
الف) مقایسه كمّی قطعنامههای شورای امنیت در دو جنگ
۱) شورای امنیت از آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، تا زمان پذیرش قطعنامه از سوی ایران جمعا نُه قطعنامه، یعنی بهطور متوسط برای هر سال یك قطعنامه صادر كرده، و در مورد جنگ هفتماهه خلیجفارس، دوازده قطعنامه یعنی بهطورمتوسط هر ماه دو قطعنامه[i] تصویب نموده است. علاوهبرآن، این شورا بیش از هیجده بیانیه برای جنگ ایران و عراق و كمتر از سه بیانیه درباره جنگ خلیجفارس صادر كرده است.
۲) شماره قطعنامههای صادره در جنگ ایران و عراق، با فاصله زیاد از هم تكرار شده است، بهگونهایكه نزدیكترین فاصله دو قطعنامه، شش قطعنامه (فاصله قطعنامههای ۵۸۲ و ۵۸۸) و بیشترین فاصله دو قطعنامه، ۳۵ قطعنامه (فاصله ۴۷۹ و ۵۱۴) است، درحالیكه نزدیكترین و دورترین فاصله دو قطعنامه در مورد جنگ خلیجفارس به ترتیب به یك و چهار قطعنامه (مقایسه فاصله قطعنامه ۶۶۰ با۶۶۱[ii] و ۶۷۰ با ۶۷۴) میرسد.[iii]
۳) در مجموعه قطعنامههای صادره درباره جنگ خلیجفارس سیزدهبار به ترتیب به هشتماده منشور ملل متحد شامل ۱۰۲ و ۵۱، ۵۰، ۴۸، ۴۰، ۳۹، ۲۵، ۲ و نیز نُهبار به فصل هفتم آن در قطعنامههای ۶۷۸ و۶۷۷، ۶۷۴، ۶۶۷، ۶۶۶، ۶۶۵، ۶۶۴، ۶۶۱ اشاره شده است، درحالیكه در قطعنامههای شورای امنیت درخصوص جنگ عراق علیه ایران، صرفا پنجبار به ترتیب به مواد ۴۰ و ۳۹، ۲۴، ۲ بدون اشاره به فصل هفتم منشور ملل متحد، استناد شده است.
ب) مقایسه كیفی قطعنامههای شورای امنیت در دو جنگ
۱) همانطوریكه قبلا به آن اشاره شد، در مجموعه قطعنامههای صادره شورای امنیت درباره جنگ خلیجفارس، در هشت قطعنامه ۶۷۸، ۶۷۷، ۶۷۴، ۶۶۷، ۶۶۶، ۶۶۵، ۶۶۴، ۶۶۱، نُه بار به فصل هفتم منشور ملل متحد استناد شده است. فصل هفتم ناظر بر اقداماتی است كه شورای امنیت در موارد وقوع تهدید علیه صلح یا برهمخوردن صلح و تجاوز انجام میدهد. در پی این تشخیص شورای امنیت بر اساس مواد ۳۹ تا ۵۱ فصل هفتم منشور ملل متحد، توصیه و اقدامات غیرنظامی و در صورت مؤثرنبودن، اقدامات نظامی را به كمك همه اعضای سازمان ملل متحد یا گروهی از آنها برای اعاده صلح به عمل میآورد. شورای امنیت در جنگ خلیجفارس با استناد به فصل هفتم منشور ملل متحد، عراق را متجاوز شناخت و اقدامات موقتی و سپس قهری را درباره آن برای استقرار صلح توسط گروهی از اعضای سازمان ملل متحد، به مرحله اجرا گذاشت. اما شورای امنیت در اكثر قطعنامههای صادرهاش در جنگ ایران و عراق به فصل هفتم بهویژه به آخرین مادهاش، یعنی ماده ۵۱ منشور ملل متحد، اشاره نكرد[iv] و با این اقدام، حتی حق طبیعی ایران را هم برای دفاع مشروع، به رسمیت نشناخت. شورای امنیت فقط در قطعنامه ۵۹۸ به مواد ۳۹ و ۴۰ فصل هفتم منشور ملل متحد، بدون ذكر نام این فصل، اشاره كرد. شورای امنیت در این قطعنامه بر اساس مواد ۳۹ و ۴۰ منشور ملل متحد، نقض صلح را در جنگ ایران و عراق تایید كرد ولی به وظایف دیگرش در همین مواد كه مهمترین آن تشخیص وقوع تجاوز است، توجه نكرد.
۲) علاوهبرآن، شورای امنیت پنج ماده از هشت ماده منشور ملل متحد را كه در قطعنامههایش در جنگ خلیجفارس به آنها استناد كرده، از فصل هفتم منشور ملل متحد برگزیده است. بهعبارتدیگر شورا به مواد ۱۰۳ و ۲۵، ۲ منشور ملل متحد اشاره كرده است كه بهترتیب ناظر بر تعهد اعضای سازمان ملل متحد به حل مسالمتآمیز اختلافشان و توسلنكردن به تهدید یا استعمال قوه قهریه بر ضد تمامیت ارضی و استقلال سیاسی یكدیگر، موافقت اعضای سازمان ملل متحد برای اجرای تصمیمات شورا بر طبق منشور ملل متحد، اولویت تعهدات اعضا به موجب منشور ملل متحد به تصمیمات شورا، در مقایسه با تعهدات مشابه منطقهای است. اما در قطعنامههای صادره شورای امنیت در جنگ ایران و عراق، به مواد ۲ و ۲۴ منشور ملل متحد اشاره شده است.[v] ماده ۲۴ منشور مبتنی بر اعطای مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بینالمللی به شورای امنیت است. درحالیكه هیچیك از دو كشور ایران و عراق، هیچگاه چنین وظیفهای را نفی نكردهاند. بلكه ایران شورا را به جهت جانبداری از عراق، فاقد صلاحیت لازم برای حفظ صلح و امنیت بینالمللی میدانست.[vi] شواهد موجود در قطعنامههای صادره شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق ادعای ایران را تایید میكند. بهعنواننمونه، بااینكه شورای امنیت به صورت تلویحی یا مستقیم، وضعیت بین ایران و عراق را موجب بهخطرافتادن صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی دانست و به این مطلب در قطعنامه ۵۹۸ با ذكر اینكه «در مخاصمه بین ایران و عراق نقض صلح حاصل شده»، بهصراحت تاكید كرد، بااینحال هرگز اقدامی برای تعیین و تنبیه متجاوز به عمل نیاورد.
۳) شورای امنیت در قطعنامههای مربوط به جنگ عراق علیه ایران، از همه كشورها خواست به منظور تسهیل اجرای قطعنامهها با خویشتنداری از هرگونه اقدامی كه به تشدید یا گسترش منازعه و وضعیت منجر میشود، خودداری كنند و این درخواست با تفاوت اندكی در تمامی قطعنامههای مربوط به این جنگ تكرار شده است. درحالیكه چنین درخواستی نهتنها در هیچیك از قطعنامههای مربوط به جنگ خلیجفارس مطرح نشده، بلكه در اكثر این قطعنامهها از كشورها خواسته شده است با انجامدادن اقدامات پیشنهادی شورای امنیت، سیر اجرای قطعنامهها را تسهیل نمایند.[vii] مهمترازهمه، شورا به دولتهای عضو سازمان ملل متحد كه با دولت كویت همكاری داشتهاند، اجازه داد برای واداركردن عراق به ترك خاك كویت از تمامی وسایل ممكن استفاده كنند. حتی در مواردی شورای امنیت تهدید كرده بود، چنانچه از درخواستهایش تخلف شود، تدابیری اتخاذ خواهد كرد تا از تكرار چنین تخلفاتی جلوگیری كند.[viii] با این مقایسه به نظر میرسد، تعلل شورای امنیت در پایاندادن جنگ عراق علیه ایران با تعجیل این شورا در خاتمهدادن تجاوز عراق به كویت، از اراده ضعیف شورا در حلوفصل تجاوز عراق به ایران نشأت میگرفت. علاوهبرآن، خویشتنداری كشورها در پرهیز از اقداماتی كه به تشدید و گسترش جنگ ایران و عراق منجر میشود، به صورت كامل، بهویژه از سوی اعضای دائم شورای امنیت ــ كه از حامیان سیاسی و تامینكنندگان تسلیحات مورد نیاز عراق بودند ــ رعایت نشد. بااینوصف شورای امنیت در جنگ ایران و عراق درخصوص این متخلفان، نه لفظاً و نه عملاً به اقدامات تنبیهی دست نزد.[ix]
۴) در جنگ عراق و ایران، به استثنای قطعنامه ۶۱۲، ۵۵۲، ۵۴۰، ۵۲۲، شورای امنیت، در دیگر قطعنامههای صادره، صرفنظر از تغییرات جزیی، بهصراحت یادآوری میكند كه دولتهای عضو بر طبق منشور ملل متحد متعهد هستند كه اختلافشان را از طریق راههای مسالمتآمیز حل كنند، بهنحویكه صلح و امنیت بینالمللی و عدالت به مخاطره نیفتد و فقط در چهار قطعنامه ۵۹۸، ۵۸۲، ۵۲۲، ۵۱۴ به عقبنشینی نیروهای نظامی به مرزهای شناختهشده بینالمللی، اشاره میكند. درحالیكه توسل به راههای مسالمتآمیز برای حل اختلافات بدون عقبنشینی نیروهای نظامی به مرزهای شناختهشده، ناممكن بود و نیز ظاهرا شورای امنیت با یادآوری تعهد دولتها در توسلنكردن به كاربرد زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی ــ آنطوریكه در قطعنامههای ۵۸۸، ۵۵۲، ۵۱۴، ۴۷۹ به آن اشاره شده است ــ در نظر داشت بدون توجه عمیق به ریشههای شروع و تداوم جنگ ایران و عراق،[x] آن را پایان بخشد. این مطلب در جنگ خلیجفارس به صورتی دیگر اتفاق افتاد. شورای امنیت در قطعنامه ۶۷۴، ۶۷۰، ۶۶۰ عراق و كویت را به مذاكره برای حل اختلافاتشان متعهد نمود، و از حسن نیت دبیركل در دستیابی به یك راه حل مسالمتآمیز بر اساس قطعنامههای شورای امنیت و نه مطابق منشور ملل متحد، ابراز خشنودی كرد، و هدف جامعه بینالمللی را دایر بر حفظ صلح و امنیت بینالمللی از طریق حل مسالمتآمیز اختلافاتشان، متذكر گردید. درحالیكه این تاكیدات به خلاف اكثر قطعنامههای صادره در جنگ ایران و عراق، با درخواست مستقیم و غیرمستقیم[xi] عقبنشینی فوری و بیقید و شرط همراه بود.
۵) به نخستین قطعنامه شورای امنیت در جنگ ایران و عراق (قطعنامه ۴۷۹)، فقط در دو قطعنامه بعدی (قطعنامه ۵۱۴ و ۵۲۲) تاكید شده، و در قطعنامههای ۵۴۰ و ۵۵۲ صرفا به گزارش دبیركل در مورد نتیجه بازرسی هیات بازرسی اعزامی سازمان ملل متحد از حملات نظامی به مناطق غیرنظامی ایران و عراق و نیز به نامه مه ۱۹۸۴ / اردیبهشت ۱۳۶۳ شورای همكاری خلیجفارس در مورد شكایت از ایران درباره حمله به كشتیهای بازرگانی در مسیر بنادر كویت و عربستان سعودی اشاره گردیده است. اما در قطعنامه ۵۸۲ به هیچیك از قطعنامهها و بیانیههای گذشته شورای امنیت یا گزارشات دبیركل اشارهای نشده و در قطعنامههای ۵۸۸ و ۵۹۸ فقط به قطعنامه ۵۸۲ اشاره شده است. این امر تزلزل شورای امنیت را در نحوه خاتمهدادن به تجاوز عراق علیه ایران نشان میدهد، زیرا شورای امنیت یك شیوه را برای پایاندادن به جنگ ایران و عراق دنبال نكرده است. بههمیندلیل شورا از قطعنامه ۵۸۲ به بعد، به قطعنامههای گذشته خود هیچگونه اشارهای نمیكند، این به معنای كنارگذاشتن شیوه مواجهه گذشته بود. اما در هشت قطعنامه شورای امنیت در جنگ عراق علیه كویت بر قطعنامه ۶۶۰ و ۶۶۱ كه ناظر بر عقبنشینی فوری و بیقید و شرط عراق از كویت بود، همواره استناد شده است. همچنین در قطعنامه ۶۶۲ به صورت تلویحی بر قطعنامه ۶۶۰ اشاره شده است.[xii] تأكید پیدرپی بر قطعنامههای اولیه، در جنگ خلیجفارس تصمیم قاطع شورای امنیت را در خاتمهدادن سریع تجاوز عراق به كویت و نیز یكنواختی مواضع شورا را در طی جنگ خلیجفارس، نشان میدهد.
۶) در قطعنامههای ۴۷۹،۵۲۲،۵۸۸،۵۹۸ شورای امنیت نگرانی عمیق خود را از گسترش، افزایش و تشدید برخورد و وضعیت میان ایران و عراق ابراز و در قطعنامههای ۵۱۴،۵۲۲،۵۸۲،۵۸۸،۵۹۸ تاسف و نگرانی خود را از طولانیشدن برخورد میان دو كشور بیان كرد. جالب اینكه شورای امنیت در هیچیك از قطعنامههایجنگ خلیجفارس، نسبت به گسترش یا طولانیشدن بحران خلیجفارس نگرانی یا تأسفی ابراز نكرد. به نظر میرسد شورا در مورد جنگ ایران و عراق به مسامحه و ملاحظهكاری مبادرت كرده و علیه تجاوز و حتی كشوری كه با حمله به مناطق غیرمسكونی، نفتكشها و... جنگ را گسترش داده بود، شدت عمل نشان نداده است.[xiii]
۷) شورای امنیت در جنگ عراق علیه كویت به دفعات زیاد، اقدام عراق را در گروگانگیری اتباع و دیپلماتهای خارجی و حتی اعمال تجاوزكارانه آن دولت را علیه ساختمانهای دیپلماتیك بهشدت محكوم نمود و مسئولیت كامل هرگونه اعمال خشونتآمیز را علیه اتباع كشورهای خارجی یا علیه هر نمایندگی دیپلماتیك یا كنسولی و كاركنان آن در كویت بر عهده عراق قرار داد.[xiv]معالوصف آن شورا در جنگ ایران و عراق ضمن اظهار نگرانی عمیق از حمله به كشتیها (قطعنامه ۵۲۲) و محكومیت بهكارگیری سلاح شیمیایی (قطعنامه ۶۱۲) هیچگاه مسئولیت چنین اقداماتی را بر عهده عراق قرار نداد. علاوهبرآن شورای امنیت حمله سراسری عراق را علیه ایران كه از هر جهت در مقایسه با اقدام آن دولت علیه اتباع و اماكن خارجی در كویت اهمیت بیشتری داشت،[xv] به صراحت محكوم نكرد.
مرتضی شیرودی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست