جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

پرواز عقاب دریایی در جاذبه صفر


پرواز عقاب دریایی در جاذبه صفر

رونمایی آلفا رومئو از Pandion به عنوان کیک تولد یکصدمین سالگرد تأسیس

با نزدیک شدن به مقاطع زمانی خاص نظیر یکصدمین یا دویستمین سالگرد تأسیس، شرکت‌های سرشناس خودروساز، محصول خاصی را به عنوان کیک تولد ارائه می‌کنند. آلفا رومئو به عنوان یک برند نه‌چندان بزرگ اما سابقه‌دار در دنیای خودروسازی نیز از این قائده مستثنا نیست.

طراحان خلاق این شرکت خودروساز Pandion را به عنوان کیک تولد یکصدمین سالگرد تأسیس آن طراحی و ساخته‌اند. این خودرو گرچه هنوز در قالب یک خودروی مفهومی‌ قرار دارد، اما بعید نیست به دلیل تنوع چشمگیر فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، به عنوان یک خودروی فوق مدرن در سال‌های آتی در خیابان‌های شهرهای مختلف جهان دیده شود.

برخی خودروها در تاریخ خودروسازی جهان به عنوان یک نقطه عطف به شمار می‌آیند؛ نقاط عطفی که مسیر تکاملی این صنعت را تا حدود زیادی دستخوش تغییرات اساسی کرده‌اند از سری ماستنگ‌های فورد در دهه‌های نه چندان دور گرفته تا سری‌های اخیر بی ام و و به حق باید Pandion آلفا رومئو را نیز در ردیف این دسته از خودروها قرار داد. Pandion یک خودروی اسپرت درون‌‌شهری به شمار می‌آید که یک نکته بیش از سایر موارد در خصوص آن جالب توجه به نظر می‌رسد: این محصول جدید ظاهری فشرده و نسبتا کوچک دارد، اما زمانی که سوار بر آن می‌شوید احساس می‌کنید در یک میباخ غول پیکر قرار گرفته‌اید!

نام این خودرو از دنیای حیوانات گرفته شده است یعنی Pandion Haliaetus که نام علمی‌Osprey به معنای عقاب دریایی به شمار می‌آید. این پرنده وحشی در مناطق ساحلی زندگی می‌کند و جالب این‌که تیم طراحان پروژه به سرپرستی مایک رابینسون از بال‌های این شکارچی ماهر در طراحی مکانیسم باز و بسته شدن درها الهام گرفته است. این ابتکار عمل با موفقیت نسبی همراه بوده است، به طوری که با نگاه به این خودرو ذهن بیننده به طور ناخودآگاه به یاد حرکت با شتاب زیاد و شاید پرواز در آسمان‌ها می‌افتد. همچون بسیاری از دیگر محصولات آلفا رومئو می‌توان Pandion را تلفیق موفقیت‌آمیزی از پوست و اسکلت نامید. در حقیقت این تلفیق عالی نتیجه اصطکاک است که میان یک‌سری متضادها شکل گرفته است یعنی فناوری و احساس، عقلانیت و غریزه و همچنین صنعت مدرن و هنر دستی منحصر به‌ فرد. قسمت جلویی یا پیشانی خودرو مملو از راز است. به عقیده بسیاری از کارشناسان امور خودرو، این بخش از خودرو بی‌شباهت به کلاهخودی نیست که زیر آن صورت یک جنگجو قرار گرفته است. حرکت این خودرو که دارای موتوری ۸ سیلندر و با گنجایش ۷/۴ لیتر است شب هنگام نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد که عمده این جذابیت به واسطه بازی با نور در بخش‌های مختلف بدنه است، به طوری که بیننده‌ای که از دور شاهد حرکت آن است ممکن است تصور کند پرنده‌ای افسانه‌ای با بال‌های نورانی به وی نزدیک می‌شود!

یکی از مشکلاتی که در استفاده از خودروهای اسپرت کوپه به خصوص دیده می‌شود مربوط به سوار شدن یا پیاده‌شدن از آن است که البته در Pandion این مشکل با ابتکار عمل در طراحی درها حل شده است. درها بخوبی بزرگ و کشیده هستند و از آنجا که براحتی نیز باز می‌شوند راننده و سرنشین مجاور برای سوار شدن به خودرو یا پیاده شدن از آن مشکلی ندارند. گذشته از آن دو سرنشین خودرو تقریبا دید کاملا بازی از محیط اطراف دارند که این امکان به واسطه به‌کارگیری ساختار شیشه‌ای در قسمت‌های کناری خودرو فراهم شده است. تقریبا در تمامی ‌خودروهای ساخت برند آلفا رومئو سپر ساختار V شکل دارد. در Pandion نیز این کار تکرار شده است و اگر به رخ جلویی خودرو دقت کنید تکرار این عادت را در سپر جلویی مشاهده می‌کنید.

درها رو به بالا باز می‌شوند و البته این مشخصه اصلی بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی است، اما نکته جالب توجه این است که وقتی درها کاملا باز می‌شوند، ارتفاع آنها به ۶/۳ متر می‌رسد! این درها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که اگر حادثه‌ای همچون واژگونی برای خودرو روی دهد راننده و سرنشین براحتی می‌توانند با جدا کردن درها از بدنه خودرو از آن خارج شوند و جان خود را نجات دهند.

یکی از برگ‌های برنده اصلی این خودرو در رقابت با بسیاری از مدل‌های مفهومی‌ برندهای رقیب، تلفیق هنرمندانه ساختار خارجی و بخش داخلی بدنه است. اگر با نگاهی دقیق به این تلفیق خیره شویم موارد متعددی را خواهیم دید که در آنها برجستگی‌های داخلی خودرو در حقیقت ادامه‌ای از کشیدگی‌های موجود در بدنه خارجی Pandion است. داخل این خودرو همچون رخ جلویی آن مملو از راز است. یکی از این رازها به طراحی منحصر به‌ فرد و مواد عالی به کار گرفته شده در صندلی‌های خودرو مربوط می‌شود. استفاده از ترکیبات جدیدی که با تکیه بر دانش موادشناسی تولید شده‌اند موجب شده صندلی‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که پس از قرار گرفتن سرنشینان در آن، با فرم بدنی آنها یکسان شده و در نتیجه ستون فقرات راننده و سرنشین در بهترین وضعیت ممکن قرار ‌گیرد. این ابتکار عمل در مسافت‌های طولانی، یعنی در مواقعی که خستگی ناشی از رانندگی طولانی خطرات زیادی به همراه دارد کارایی خود را بخوبی نشان می‌دهد.

نور آبی در قسمت‌های مختلف درون خودرو دیده می‌شود. این نور که با قطعات مختلف درون خودرو آمیخته شده و گویی بخش تفکیک‌ناپذیری از آنها به شمار می‌آید حس معلق بودن در فضا و به نوعی سبکی و جاذبه صفر را به سرنشینان القا می‌کند. درون خودرو ۴ صفحه نمایشگر دیده می‌شود که یکی از آنها بزرگ‌تر از همه بوده (۹ اینچ) و در کنسول مرکزی قرار دارد و اطلاعاتی نظیر وضعیت آب و هوای درون خودرو، مسیر حرکتی که با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای ارائه می‌شود، سیستم‌های صوتی و نظایر آنها را نمایش می‌دهد. ۳ نمایشگر دیگر که یکی از آنها در شیشه جلویی خودرو کارگذاشته شده است نمایش لحظه به لحظه‌ای از محیط اطراف خودرو و بخصوص فضای پشت خودرو را به نمایش می‌گذارند.

به نظر بسیاری از کارشناسان امور خودرو، Pandion را می‌توان امضایی منحصر به‌ فرد برای برند آلفا رومئو دانست؛ امضایی که نشان‌دهنده شخصیت این برند خودروساز است. با این حال باید منتظر بود تا دید در آینده با اعمال اصلاحات و تغییرات منطبق با پیشرفت‌های روز دنیای فناوری، نسخه یا نسخه‌های آتی عقاب دریایی آلفا رومئو با چه ظاهر جدید بیرونی و درونی رخ نمایی خواهد کرد.

● آلفا رومئو Pandion از چند زاویه

درها بزرگ و کشیده هستند و از آنجا که براحتی نیز باز می‌شوند راننده و سرنشین مجاور برای سوار شدن به خودرو یا پیاده شدن از آن مشکلی ندارند. نور آبی در قسمت‌های مختلف درون خودرو دیده می‌شود تاحس معلق بودن در فضا و به نوعی سبکی و جاذبه صفر را به سرنشینان القا کند. صندلی‌ها پس از قرار گرفتن سرنشینان در آن، با فرم بدنی آنها یکسان شده و در نتیجه ستون فقرات راننده و سرنشین در بهترین وضعیت ممکن قرار ‌می‌گیرد.

این محصول جدید ظاهری فشرده و نسبتا کوچک دارد، اما زمانی که سوار بر آن می‌شوید احساس می‌کنید در یک میباخ غول پیکر قرار گرفته‌اید.

یکی از برگ‌های برنده اصلی این خودرو در رقابت با بسیاری از مدل‌های مفهومی‌ برندهای رقیب، تلفیق هنرمندانه ساختار خارجی و بخش داخلی بدنه است.

مهدی پیرگزی