چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

پیمان نامه افراد دارای معلولیت


پیمان نامه افراد دارای معلولیت

پیمان نامه حقوق افراد دارای معلولیت , توافق نامه ای است که کمک می کند تا مطمئن شویم با کودکان و بزرگسالانی که دارای معلولیت هستند عادلانه رفتار می شود و می توانند در همه جنبه های زندگی به طور برابر و مساوی با دیگران به طور مشارکت داشته باشند

● پیمان نامه بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت به زبانی ساده

پیمان نامه حقوق افراد دارای معلولیت ، توافق نامه ای است که کمک می کند تا مطمئن شویم با کودکان و بزرگسالانی که دارای معلولیت هستند عادلانه رفتار می شود و می توانند در همه جنبه های زندگی به طور برابر و مساوی با دیگران به طور مشارکت داشته باشند. حقوقی که در پیمان نامه به آنها اشاره شده است موضوعی جدید نبوده ،بلکه حقوق انسانی برای تمام کودکان و بزرگسالان است.

▪ ماده ۱

کودکان دارای معلولیت همان حقوق و آزادیهایی را دارند که همه کودکان باید از آنها بهره مند شوند. وقتی کودکی در دیدن ،یاد گرفتن ، راه رفتن و یا شنیدن دچار مشکل می شود با موانعی روبرو می شود که کودکان دیگر، آن مشکلات را ندارند. حقوق برابر برای کودکان دارای معلولیت باید رعایت شود و باید رفتاری خوب و شایسته با آنان داشت.

▪ ماده ۲

معنی بعضی از کلمات که در پیمان نامه وجود دارد :

ـ “ارتباط” راهی است که با آن می شود بر سختی هایی که بعضی از افراد در خواندن ،گوش کردن و حرف زدن با آن روبرو هستند ،غلبه کرد و این با استفاده از ابزاری مثل خط بریل (برای افراد نابینا) ، زبان اشاره(برای افراد ناشنوا) ، چاپ با خط درشت (برای افراد کم بینا) ، قرائت متن با صدای بلند(برای افراد کم شنوا) یا وسایل دیگر امکان پذیر می شود.

ـ ” زبان ” ممکن است زبان گفتاری یا زبان اشاره یا زبان های دیگر غیر گفتاری باشد.

ـ “تبعیض مبتنی بر معلولیت ” وقتی اتفاق می افتد که با بعضی افراد برای اینکه دارای معلولیت هستند به درستی رفتار نمی شود. کودکان دارای معلولیت نباید در بهره مندی از حقوق برابر خود با مانعی مواجه شوند.

ـ ” مناسب سازی اصولی” به این معنی است که اگر لازم است چیزی عوض شود تا افراد دارای معلولیت کاری به عهده بگیرند ، اگر منطقی و اصولی باشد، باید آن را عوض کرد.

ـ “طراحی عمومی” به این معنی که تا حدی که ممکن است تمامی وسایل طوری طراحی شوند که همه بتوانند از آنها استفاده کنند.

▪ ماده ۳

ـ شما حق دارید که :

ـ کرامت انسانی داشته باشید ؛

ـ با شما بدون تبعیض و عادلانه رفتار شود؛

ـ در فعالیتها شرکت کنید؛

ـ شما را با معلولیت یا بی معلولیت همان طور که هستید بپذیرند؛

ـ فرصت مساوی با دیگران داشته باشید تا به آرزوهایتان برسید؛

ـ امکان دسترسی به اماکن عمومی را داشته باشید، جلوی شما را نگیرند و کنار گذارده نشوید؛

ـ چه دختر و چه پسر از امکانات مساوی برخوردار باشید؛

ـ به توانای ها و شخصیت شما احترام گذاشته شود.

▪ ماده ۴

قوانینی که در مورد کودکان دارای معلولیت فرق بگذارد وجود نخواهد داشت ‍‍. کودکان دارای معلولیت باید در تصمیماتی که به آنها مربوط می شود ، سهیم باشند.

▪ ماده ۵ و ۶

قانون می گوید که همه انسانها برابرند و این بیشتر شامل دخترها و پسرهایی است که دارای معلولیت می باشند.

▪ ماده ۷

کودکان درای معلولیت یا آنهایی که معلولیتی ندارند عقاید و نظراتی دارند که باید بتوانند آنها را بیان کنند.

ما باید همه آزادیهایی را که برای کودکان تضمین شده اند را داشته باشیم.

▪ ماده ۸

این اشتباه است که به کودکان دارای معلولیت عنوان یا لقب خاصی دهیم و با آنها رفتار نامناسب داشته باشیم. کودکان دارای معلولیت می توانند کارهای عالی انجام دهند و مردم باید این را بدانند و آگاه شوند .

▪ ماده ۹

وقتی بزرگ شدیم می توانیم مستقل زندگی کنیم و در همه جنبه های زندگی حضور داشته باشیم بدون اینکه چیزی مانع از این شود که به مدرسه یا محل کارمان برویم و به رویاهایمان دست پیدا کنیم.

▪ ماده ۱۰

زندگی یک هدیه است و شما حق دارید زندگی کنید و طبق قانون کسی نمی تواند این حق را از شما بگیرد.

▪ ماده ۱۱

حق دارید که به هنگام جنگ یا حوادث طبیعی از شما حفاظت شود و در امنیت باشید .

▪ ماده ۱۲

چه فردی دارای معلولیت باشید چه نباشید ، در همه زمینه های قانونی زندگیتان با دیگران برابر هستید.

▪ ماده ۱۳ و ۱۴

شما حق دارید که به محاکم دادگستری دسترسی داشته و از آزادی و امنیت برخوردار باشید.

▪ ماده ۱۵

حقی برابر با دیگران دارید تا کسی رفتاری بی رحمانه و شکنجه با شما نداشته باشد.

▪ ماده ۱۶

باید در برابر خشونت و تجاوز از شما محافظت شود و با شما بد رفتاری نشود و کسی از شما سو‍ء استفاده نکند.

▪ ماده ۱۷

حق دارید همانطور که هستید به تواناییهای جسمی و ذهنی شما احترام گذاشته شود.

▪ ماده ۱۸

فردی دارای معلولیت باشید یا نباشید ، حق دارید که نام و ملیت داشته باشید، بدانید خانواده تان کیست و با آنان زندگی کنید . همچنین حق دارید در هر جا که می خواهید و هر کشوری که مایلید زندگی نمایید.

▪ ماده ۱۹

حق دارید جایی را که دوست دارید برای زندگی انتخاب کنید، هر وقت مایلید مستقل زندگی کنید و در شرایطی یکسان با دیگران در جامعه قرارگیرید.

▪ ماده ۲۰

شما حق دارید که مستقلا جابجا شده و تحرک داشته باشید و اگر در این کار نیازمند کمک بودید در اختیارتان قرار بگیرد.

▪ ماده ۲۱

اگر به خط بریل ،زبان اشاره یا کمک های دیگر برای ارتباط برقرار کردن احتیاج داشتید در اختیار قرار می گیرد. حق دارید خودتان و نظراتتان را ابراز کنید و حق دارید که مثل همه از اخبار و اطلاعات با خبر شوید.

▪ ماده ۲۲

چه معلولیت داشته باشید و چه نداشته باشید باید به حریم خصوصی شما احترام گذاشته شود.

▪ ماده ۲۳

حق دارید که با خانواده خود زندگی کنید و دولت باید از خانواده تان حمایت کند تا آنها بتوانند از شما نگهداری و مراقبت کنند. اگر امکان زندگی با خانواده و بستگان نزدیک فراهم نباشد ، دولت باید امکان نگهداری و مراقبت از شما در یک خانواده و جامعه بزرگتر را مهیا نماید. همچنین وقتی بزرگ شدید حق دارید ازدواج کنید و صاحب خانواده شوید.

▪ ماده ۲۴

حق دارید که به مدرسه بروید و نباید به دلیل داشتن معلولیت از تحصیل محروم شوید. دولت باید کمک کند تا این حق شما تحقق یابد، به عنوان مثال باید راههای مناسبی را ایجاد کند تا شما بتوانید ارتباط برقرار کنید و مطمئن شود که آموزگارها آمادگی پاسخ به نیازهای شما را دارند.

▪ ماده ۲۵ و ۲۶

حق دارید که از بهداشت و سلامت برخوردار باشید ، بدون اینکه به دلیل معلولیت تبعیضی صورت گیرد و حق دارید در همه جنبه های زندگی حاضر باشید و اگر کمک خواستید در اختیارتان قرار بگیرد.

▪ ماده ۲۷

بدون اینکه معلولیت شما در نظر گرفته شود حق دارید بدون تبعیض ، شغلی داشته و مشغول به کار باشید.

▪ ماده ۲۸

بی هیچ تفاوت و تبعیضی حق دارید که از غذا ،لباس و مسکن بهره مند شوید.

▪ ماده ۲۹

بدون اینکه اهمیت داشته باشد معلولیت دارید یا نه حق دارید در مسائل سیاسی شرکت کرده و به جامعه خدمت کنید، رای دهید و انتخاب شوید.

▪ ماده ۳۰

حقوق مساوی با دیگران دارید تا بتوانید بدون هیچ تبعیضی مثل همه به تئاتر ،موزه زمین بازی و کتابخانه بروید و در ورزش ها ، بازی ها ، هنر و تفریحات شرکت کنید.

▪ ماده ۳۱

حق به حریم خصوصی دارید و در همه مراحل تحقیق و جمع آوری اطلاعات در مورد انواع معلولیت ها می بایست با شما اخلاقی رفتار شود.

▪ ماده ۳۲

حق دارید که برای دسترسی ، سهم داشتن در اطلاعات و کمک برای از بین بردن موانع مربوط به معلولیت انتظار همکاری های بین المللی را داشته باشید.

▪ ماده ۳۳

دولت شما باید به این پیمان نامه توجه کند و جامعه را مطمئن سازد که از آن پیروی می شود و اقدامات لازم برای پایبندی به تعهد به رعایت حقوق افراد دارای معلولیت را انجام دهد. شما حق دارید که در این اعمال سهیم باشد.

▪ ماده ۳۴

یک کمیته وی‍ژه در مورد حقوق افراد دارای معلولیت به صورت مرتب جلساتی برگزار می کند تا مطمئن شود که مواد پیمان نامه رعایت شده و به سوال ها پاسخ داده می شود و کشورها و انجمن ها را راهنمایی میکند که چگونه از حقوق افراد دارای معلولیت حمایت کنند.

▪ ماده های ۳۹،۳۸،۳۷،۳۶،۳۵

هر کشوری که عضو پیمان نامه است گزارشی برای کمیته ویژه می نویسد و توضیح می دهد که چه کارهایی برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام داده است. کمیته ویژه با افراد متخصص و گروهها در سراسر دنیا کار می کند و ارتباط دارد تا مطمئن شوند که صدای شما و خواسته هایتان به گوش آنها می رسد.

▪ ماده ۴۰

هر زمان که لازم باشد جلسات منظمی تشکیل می شود تا کشورها از نظرات و تجربه های یکدیگر مطلع شوند و به هم کمک کنند تا از حقوق افراد دارای معلولیت حمایت شود و تعهداتی را که در پیمان نامه حقوق افراد دارای معلولیت وجود ، عملی کنند.

▪ ماده ۴۱

وقتی که کشورها پیمان نامه حقوق افراد دارای معلولیت را امضاء کردند، دبیر کل سازمان ملل اسناد تعهداتی که کشورها داده اند را در محل امن و مطمئنی نگهداری می کند.

▪ ماده ۴۲

از تاریخ سی ام ماه مارس سال ۲۰۰۷ میلادی [یکم فروردین سال ۱۳۸۶] ،تمامی کشورها می توانند با امضاء این پیمان نامه ، موافقت خود را با اصول آن برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اعلام کنند.

▪ ماده های ۴۸،۴۷،۴۶،۴۵،۴۴،۴۳

[پس از آن که این پیمان نامه در مجلس کشور شما تصویب شد] و دولت شما با ملزم شدن به اصول آن به عنوان بخشی از قانون ملی موافقت کرد، کشور شما عضو پیمان نامه حقوق افراد دارای معلولیت می شود.

▪ ماده ۵۰،۴۹

این پیمان نامه به زبان ها و شکل های مختلف آماده خواهد شد تا همه کودکان بتوانند از آن مطلع و آگاه شوند.