پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

حمایت های خوب


حمایت های خوب

محال است مقوله فیلم ها و سریال های مناسبتی به میان بیاید و بتوان نام «محمدحسین لطیفی» را نادیده گرفت او با ساخت سریال هایی چون «صاحبدلان», «وفا» و فیلم سینمایی «روز سوم» حالا دیگر چهره شناخته شده ای در بین سازندگان فیلم ها و سریال هایی با تم مذهبی به شمار می رود با او در مورد سختی ها و موانع ساخت محصولاتی از این دست سخن گفتیم و در ادامه می توانید حاصل گفت وگویمان را بخوانید

محال است مقوله فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی به میان بیاید و بتوان نام «محمدحسین لطیفی» را نادیده گرفت. او با ساخت سریال‌هایی چون «صاحبدلان»، «وفا» و فیلم سینمایی «روز سوم» حالا دیگر چهره شناخته‌شده‌ای در بین سازندگان فیلم‌ها و سریال‌هایی با تم مذهبی به شمار می‌رود. با او در مورد سختی‌ها و موانع ساخت محصولاتی از این دست سخن گفتیم و در ادامه می‌توانید حاصل گفت‌وگویمان را بخوانید.

ساخت سریال‌های مناسبتی آسان‌تر از ساخت دیگر سریال‌هاست یا سخت‌تر؟ و اگر سخت‌تر است چه موانعی بر سر راه ساخت این سریال‌هاست؟

نمی‌دانم چرا اما از سالی که ساخت سریال‌های مناسبتی شروع شد، انگار ساخت این سریال‌ها مزیت چندانی نداشت. شاید تنها مزیتش این بود که چون کارها باید سریع و به موقع به آنتن می‌رسید، پرداخت‌ها و حمایت‌های مالی خوب و به موقع بود. معمولا هم صدا و سیما سعی داشت تا این سریال‌ها را با کارگردان‌های مطرح بسازد. سختی کار اما کجا بود؟ حکایت می‌شد حکایت یک شهر و هزار داروغه. فیلترها برای ساخت فیلم‌های مذهبی و مناسبتی صدبرابر است. باید به جای یک نفر دیگر به صد نفر پاسخگو بود. باید کارشناسان مذهبی کار را تایید کنند و این اتفاق واقعا زمان‌بر و سخت است که خود من به سختی چندتایش را رد کردم.

فکر می‌کنید این دست از سریال‌ها و فیلم‌ها می‌توانند در شکل‌گیری درست شناخت مردم نسبت به شخصیت‌های مذهبی تاثیر بگذارند؟

قبلا این برنامه‌ها تاثیرگذارتر بودند اما به نوعی سال به سال دریغ از پارسال. هر سال سیری نزولی داریم. حدود ۸ سال پیش که برای ساخت «سفر سبز» در شبکه یک تلاش می‌کردم، دوستی مرا متهم به پلورالیزم دینی کرد. ساخت آن سریال در شبکه ۱ متوقف شد و بعدها با مدیر سابق شبکه ۳، آقای صافی، تصمیم گرفتیم که این سریال را در این شبکه تولید کنیم. بعدها در مراسمی، مدیر شبکه یک از همان دوست مذکور پرسید که چرا چنین اتهامی به «لطیفی» وارد کردید و نگذاشتید تا در همان شبکه یک این سریال ساخته شود؟ من همانجا گفتم که اسم من «محمدحسین لطیفی» است. چرا ذات حرف مرا متوجه نشدید؟ من با معرفتی که از نامم دارم، فیلم می‌سازم. قبول دارم که موضوع آن فیلم بسیار سخت و سنگین بود. جریان یک پسر مسلمان‌زاده‌ای بود که مسیحی شده بود و قرار بود تا در ماجرای سریال دوباره مسلمان شود، اما این سختی موضوع دلیلی نبود برای اینکه به من اتهام پلورالیزم دینی را وارد کنند. ساخت این جور فیلم‌ها تامل و صبر می‌طلبد. نمی‌شود عجله‌ای و در عرض دو سه ماه یک پروژه را کلید زد و توقع داشت تا تاثیرگذار هم باشد. از همان سال‌های اولی که ساخت این پروژه‌ها را شروع کردیم، امیدوار بودیم که وقتی امسال تصمیم می‌گیریم یک کار برای محرم بسازیم، برای محرم سال بعد قابل پخش باشد، اما متاسفانه همه چیز خیلی شتابزده اتفاق می‌افتد. بالاخره این روزها موفق شدم تا یک پروژه را سر صبر پیش ببرم. پارسال قرار شد برای محرم امسال یک کار روی آنتن داشته باشم، اما امروز روزهای اول محرم است و تازه سیناپس‌های آن کار را تمام کردم و احتمالا ساختنش تا محرم آینده ادامه دارد. اگر می‌خواستم شتابزده کار را پیش ببرم، امسال محرم یک کار روی آنتن داشتم، منتها آن پروژه شتابزده قطعا فاقد آن چیزی بود که من دنبالش هستم و طبیعتا تاثیرگذار هم نمی‌شد. مهم این است که افراد کاربلد و کسانی که دلشان حال و هوای مذهب دارد کار را به دست بگیرند و فیلم بسازند. گفتم کسانی که دلشان حال و هوای مذهب دارد، چون منظورم دقیقا این است که مذهبی بودن صرفا شرط ساختن فیلم‌های مذهبی نیست. مهم این است که دل آن فیلمساز حسین بن علی (ع) را طلب کند، نه که خودش را هم قد و اندازه حسین بن علی (ع) بداند و فکر کند که بناست با فیلم یا سریالش کل جامعه اسلامی را دچار تحول کند. من «محمدحسین لطیفی» آدم ضعیفی هستم و برای همین هم هست که به حسین بن علی (ع) متوسل می‌شوم و تلاش می‌کنم تا روزی اگر فیلمی عاشورایی ساختم، آن فیلم بتواند دل مردم را بلرزاند و حماسه عاشورا را حماسه‌وار نشان دهد و نه در حد یک تراژدی غم‌انگیز.

و در آخر به نظر شما این دست فیلم‌ها و سریال‌ها می‌تواند در بهبود روابط مذاهب مختلف و به‌خصوص روابط شیعیان با اهل تسنن تاثیر مثبت داشته باشد؟

امیدوارم که همکارانم مواظب باشند تا فیلم‌هایی که می‌سازند آشتی‌دهنده باشد. چون اهل تسنن عاشورا را قبول دارند، اما بر سر اینکه حسین بن علی (ع) خلیفه است یا امام، اختلاف نظر دارند. آنها هم حسین بن علی(ع) را به عنوان بزرگمردی در تاریخ اسلام می‌شناسند. اگر روزی به مدینه‌النبی مشرف شوید و حرم پیغمبر(ص) را زیارت کنید، خواهید دید در حرم پیامبر(ص) زیر گنبد اصلی دورتادور این اسامی به ترتیب نوشته شده است که از الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن، حسین بن علی (ع) و الی آخر است تا حضرت مهدی (عج). منظورم این است که آنها بعد از علی‌ابن‌ابی‌طالب ننوشته‌اند یزید. تنها اختلافاتی جزئی بر سر مقوله عاشورا بین این دو مذهب هست که اگر فیلمساز بر آنها آگاه باشد، نه‌تنها ساخت فیلمش مشکلی ایجاد نمی‌کند که باعث ایجاد اخوت و برادری و مهربانی بین اهالی این دو مذهب هم می‌شود.