یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
ایثار اثر تارکوفسکی
فیلم ایثار آندره تارکوفسکی طرفداران زیادی از طیف روشنفکران ایرانی دارد. در همهی فیلمهای او نشانی از نمادهای ویژهاش را میتوان دید.
از آب، آینه، درخت و ساحل به خوبی بهره میبرد. از شخصیتهای داستانی او غالبا کودک و فیلسوف (یا عالم) حضور دارند. گفت و گوها نیز با نمادهای گفته شده و گاه موسیقی همراه است. موسیقی فیلم به خوبیِ نمادها مورد استفاده قرار میگیرد.
سکوت در فیلم تارکوفسکی به معنی خاموشی گفتارها و موسیقیست. سکوت پیچیدگیای به مراتب دشوارتر از کشف موسیقی او دارد. شخصیتهای او در سکوت سخن میگویند.
این گونه گیرایی و چفتوبست بودن فیلمهای او سبب جلب نظر روشنفکران هنری شده است. یک مورد دیگر را من بر همهی آنها میافزایم: گفت و گوی کشدار و غالبا فلسفیـ عرفانی. گوش ما برای سخنرانیها آماده است و در عوض از نگاه تیز طفره میرود.
این گفتوگو را با نمادهای ویژهی تارکوفسکی کنار هم بگذاریم. تارکوفسکی خود صداست با گفتارهای روشنفکرانه. و نمادهای او نگاه یک عکاس است.
از این رو، فیلمهای او کلاسیست برای دانشجویان مشتاق. در این جا، ما تنها گفتارهای او را میشنویم و ارتباط دشواری بین گفتار، نماد و موسیقی ایجاد کنیم. اگر آن چه را که میبینیم بر آن چه میشنویم منطبق کنیم کیفیتی عرفانی به دست میدهد که مراد تارکوفسکیست. اگرتصویر فیلم را حذف کنیم و به صدای آن کفایت کنیم، چیزی را از دست ندادهایم که از موضوع فیلم باز بمانیم. ولی برعکس، اگر گفتار را حذف کنیم فیلم صدمهی زیادی میبیند. اما به نظر من خوبی فیلمهای تارکوفسکی در خاموش شدن صداست: این موضوعی اساسیست که فیلم با کتاب فلسفی یا مذهبی متفاوت است.
حرکت در فیلمهای او با اشاره و دقت روی نمادها کند میشود. به نظر میرسد دشوار بودن یک اثر گاه معیاری میشود برای گزینش. این که افسونگری زن در ایثار چه ارتباطی دارد با تفکر و موسیقی ژاپنی و این دو مبنی بر این که زندگی کنونی ما زشت و نازیباست، شاید برای ما مهم نباشد و شاید برای تارکوفسکی بدیهی بوده است. ولی برای ما به عنوان تماشاگر هم چون یک مسألهی فلسفی دشوار مینماید.
در ایران از جمله کسانی که بهرهی بدی از گفتوگو بردهاند، محسن مخملباف است. او در آثارش از گفتوگو نه در حد تارکوفسکی، که در حد شعارهای محدود در زمان خود بهره میبرد. گاه این گفتوگوها بر گونهی فلسفیست که در زمانهی خود دفن میشود و گاه عاشقانه است. نمادهایی که برای این موضوعها میتوان دید، به دلیل شعاری بودن و تکراری نامناسباند.
سقوط پاهای مصنوعی در فیلم سفر قندهار از طیاره با گفتوگوی کلیشهای خود همراه است. فیلم «در» نمادهایی دارد که با گفتوگوهای تکراری مخملباف منطبق نیست. حضور مخملباف در فیلم برای آشکار کردن تجربههای شخصیاش است. و «دستفروش» تمرینی بود برای کارهای انتزاعی که از عهدهی ادامهاش برنیامد.
علی حاتمی هم کسیست که از گفتوگو بهرهی اساسی در فیلمهایش برده است. برخلاف فیلمهای مخملباف، او نه فیلسوف است نه روشنفکر. بازگشت به رسمورسوم گذشته با رنگ و بوی عرفانی یا شوریدگی موضوع اصلی اوست.
تصویر سازی برای موضوعهای عرفانی، که پر است از گفتارهای عاشقانه و اشراقی، کار او را دشوار میکند. در فیلم سوته دلان، تصویر فرفرههای کاغذی در کنار خانهی قدیمی تجربهایست متفاوت. این گونه تجربهی تصویری سبب حذف گفتار میشود.
در «هزار دستان» که بخشی از تاریخ اخیر ایران است، گفتارهای پر دامنهی فیلم با نمادهای گمراه کننده همراه نیست. اما در کل، از گفتوگوهای دراز و با حوصلهی حاتمی (با نثر ادبی کهن) نمیتوان خلاص شد. خواندن یک غزل از حافظ همان حظی را به دست میدهد که گفتارهای حاتمی. در داستانهای او گاه دیوانهای وجود دارد که شاید واژهی شوریده بهتر باشد.
او (بوالفضول) در گفتارهای عمیق و حکیمانه، حاتمی را یاری میدهد. دیوانگی یا شوریدگی که در ادبیات ما فراوان دیده میشود، در حکم رهایی از خرد و احکام اجتماعیست، و حاتمی سلامت روان را با گفتارهای کشدار نشان میدهد.
خلیل غلامی
http://khalil-golami.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی پایتخت زنان آتش سوزی
خودرو دلار بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل