سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
هنر مشروط
موزها Muses در یونان باستان دختران زئوس و دستیاران آپولون خدای شعر و موسیقی بودند و كارشان داستان پردازی، سرودخوانی و حماسه سرایی بود و واژه Music نیز برگرفته از نام آنها است. موسیقی در زندگی یونانیان باستان نقشی مهم و در تمام شئون زندگی آنها از مراسم جشن و سرور گرفته تا عزاداری هایشان حضور داشت. از این رو جای شگفتی نیست اگر افلاطون شاگرد سقراط و استاد ارسطو در پی ریزی آرمان شهر خود توجهی نیز به موسیقی هر چند به صورت مثله شده آن داشته باشد. افلاطون برای نیل به كالیپولیس یا آرمان شهر خود تعلیم و تربیت را ضروری می داند تعلیم و تربیتی كه اساس جامعه سلسله مراتبی او را تشكیل می دهد. او دو نوع آموزش را در سنین پایین توصیه می كند: ژیمناستیك را برای تعادل جسم و موسیقی را برای توازن ذهن.
اما در عین حال فلسفه را نیز برترین موسیقی ها می داند. پس چه باك از اینكه برای طراحی فلسفه خود محدودیت های تام و تمام برای عموم هنرها و به خصوص موسیقی قائل شود. در آرمان شهر افلاطون هر عضوی از جامعه تعلیم دیده است كه برای حفظ عدالت نقش و وظیفه اجتماعی خود را ایفا كند و پا را از آن فراتر ننهد. قوانینی چنین خشك تنها در قواعد و معیارهای ریاضی فیثاغورثی قابل ردیابی است و شاید بهتر باشد اگر تصور كنیم افلاطون قوانین ریاضی فیثاغورث را وارد فلسفه خود كرده است. فیثاغورثیان اعداد و نسبت های ریاضی را نظم دهنده جهان می دانستند.
به اعتقاد آنان همان گونه كه در یك بدن سالم تمام اعضا كاركرد خاص خود را دارند و از وظایف خود عدول نمی كنند، اعضای یك جامعه نیز نباید از آنچه كه هستند تعدی كنند.هراكلیتوس ۵۳۰ تا ۴۷۰ ق م نیز همین اعتقاد را داشت با این تفاوت كه جهان هراكلیتوس جهان جمع اضداد است كه منجر به هماهنگی و تغییر و تبدل دائمی می شود در جامعه افلاطون هر عضوی بایستی از موقعیت خود رضایت كامل داشته باشد و مبادا كه قصدی در تغییر دادن آن داشته باشد و از اینجا است كه پای هنر و به ویژه موسیقی به میان كشیده می شود. افلاطون معتقد است چون موسیقی قدرت تاثیرگذاری فوق العاده بر مردم دارد باید محدود و كنترل شود.
چیدمان مختلف صدا های موسیقایی با فواصل مشخص و با مركزیت یك نت بخصوص مدهایMode مختلفی را ایجاد می كند كه تاثیرات حسی متفاوتی بر مخاطب دارد. افلاطون بیشتر مدها را در كالیپولیس ممنوع كرد و تنها دو مد دورین Dorian به خاطر تقلید روحیات شجاعت و بی باكی در زمان سختی و فریژین Phrygian به خاطر تقلید روحیات فردی خویشتن داربه ترتیب با مركزیت نت های Re و Mi را مجاز دانست. به همین ترتیب ریتم نیز نباید بد، فاقد جذابیت و ناهماهنگ باشد چرا كه با كلام و شخصیت بد ارتباط دارد. مخالفت اساسی افلاطون با موسیقی و شعر و شاعری نیز از آنجا نشات می گیرد كه آنها را موجب تحریك مردم علیه سرنوشت محتوم خود می داند.
تجربه سبك ها و حالات گوناگون موسیقی می تواند زمینه ساز خلق شخصیت پیچیده و تغییرپذیر نیز شود. دقیقا از این رو آئولوس ساز بادی چوبی دو زبانه شبیه به ابوای كنونی به خاطر تولید اصوات با حالات بیانی مختلف و قابلیت تكنوازی كه تشویق به فردگرایی می كند در آرمان شهر افلاطون جایی ندارد. از دیگر سو افلاطون الهام هنرمند در زمان آفرینش هنری را نشانه جنون و از خود شدگی موقت او می داند مكالمه ایون. در لحظه الهام هنرمند از خود بی خود می شود و چه بسا كه این بی خود شدن به مخاطب هم انتقال یابد. هنر عقل را زائل می كند و برای جامعه مضر است.
علاءالدین حسینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا شهادت رئیس جمهور خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی داریوش ارجمند سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی جشنواره کن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین ترکیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی لیورپول منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان سزارین قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی فشار خون