سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
حلقه های مفقود حجاب
نتایج یك آمارگیری را كه در تابستان ۱۳۸۰ انجام شده است، چنین گزارش میدهد: «مطالعه میدانی انجام شده در سطح شهر تهران در تابستان ۱۳۸۰ نشان میدهد حدود ۵۴ درصد از زنان تهرانی دارای پوشش كمتر یا غیر اسلامی و غیرقانونی در معابر عمومی هستند.»
آمار ذكر شده مربوط به سه سال قبل در شهر تهران است. مسلماً شهرستانیها بیشتر به حجاب مقید، هستند، اما طبق تحقیقات جامعهشناسی، هر آنچه در بافت اجتماعی شهر تهران رخ میدهد با یك فاصله زمانی، به سایر نقاط كشور تسرّی مییابد. این فاصله زمانی نیز سال به سال با گسترش وسایل ارتباطی، كمتر میشود. افزایش آمار بدحجابی حتی در شهرستانهای كوچك كشور، این نظریه را تأیید میكند. آن هم در كشوری كه ۲۵ سال از حكومت یك دولت اسلامی در آن میگذرد و مردمش سابقه آن مقاومت تحسین برانگیز را در مقابل كشف حجاب در كارنامه خود دارند؛ كشوری كه رعایت حجاب در آن، حكمی قانونی بوده و عفیفهگی صرف نظر از سودمندی روشها به انحای مختلف، در آن تشویق میشده است و افراد متخلّف به شدت توبیخ میشدهاند.
هرچند بدحجابیِ بسیاری از زنان و دختران نه به منزله ضدیت آنها با دین كه تنها نوعی سهل انگاری است و بسیاری از ما مسلمانان در مواجهه با اوامر و نواهی دینی داریم، اما عواملی باعث شده است كه اخیراً این سهل انگاریها به صورت نامباركی افزایش و تسرّی پیدا كند و بخشی از بدحجابیها كه در واقع نوعی بیحجابی است، به برخوردهای مقابله جویانه با حكومت اسلامی و دین تبدیل شود.
نیكلاس كریسف، خبرنگار مجله نیویورك تایمز در مقالهای با عنوان «این ایرانیهای... (حذف عبارت)» كه حاصل سفر او به شیراز است، مینویسد: «زنان و دخترانی كه اگر بدون پوشش مناسب اسلامی از خانه خارج شوند به زندان خواهند افتاد، این روزها از لباسهایی استفاده میكنند كه نه تنها جذابیتهای آنها را خفه نمیكند، كه آنها را برجستهتر هم میكند.»
او با مشاهده زنان و دخترانی كه «مانتوهای چاكدار و تنگ» میپوشند و روسریهای آنها «بیشتر شبیه هد بند است تا پوششی برای پنهان كردن موهای رنگ شدهشان» تأكید میكند كه از این جوانان، متولدین اوایل دهه شصت بعد از انقلاب هستند كه امروز میخواهند بسیاری از قوانین و آداب را تغییر دهند.
كریسف، با لحنی طعنهآمیز خطاب به رهبران دینی ما میگوید كه باید مواظف باشند، زیرا در پوشش زنان ایرانی نه تنها هیچ اثری از اسلامی بودن نیست كه به نوعی وهن عقاید مذهبی نیز محسوب میشود، و این همان دردی است كه امروز دل بسیاری از مردم را میسوزاند.
پدیده بدحجابی هرچند ریشه در كشف حجاب دوران پهلوی داشت، اما از سالهای پایانی جنگ و تضعیف فضای بسیار معنوی سالهای اولیه انقلاب، به دلیل اجباری بودن حجاب اسلامی آغاز شد و با سیاستهای دوران سازندگی قوّت گرفت و پس از روی كار آمدن اصلاح طلبان و طرح آزادیهای مدنی، ابعاد تازهای به خود گرفت، به طوریكه امروز دولتمردان، متولیان فرهنگ و بسیاری از مردم را به چالش كشانیده و البته واكنشهای متفاوتی را نیز به دنبال داشته است.
● هشدار در مورد بدحجابی
بسیاری از مردم كه حتی در ظاهر تقیّد چندانی به حجاب ندارند، نگران تأثیر حضور زنان و دختران بدحجاب بر فرزندان، همسران و روابط خانوادگی خود هستند. بسیاری دیگر نیز از ارزشهایی سخن میگویند كه در این سرزمین ریشه دار بوده و خون جوانان كشور برای پاسداری از آنها ریخته شده است؛ اما اعتراضات مردمی به جز چند مورد امضای طومار در برخی مساجد تهران در اعتراض به این شرایط و برگزاری تظاهراتی محدود، در حدّ درد دلهای دوستانه باقی میماند؛ لكن برخی شخصیتهای مذهبی و بخشی از مسئولین كشور، بهطور رسمی اعتراضات خود را مطرح میكنند.
آیه اللَّه مكارم شیرازی ضمن انتقاد از ترویج صوفیگری و بدحجابی در قم تصریح میكنند: «مسئولان قم در خواب هستند، وقتی مردم راه بیفتند، آنها بیدار میشوند». ایشان ضمن دعوت همگان به امر به معروف و نهی از منكر، تأكید میكنند: «حوزهها و مسئولان در این زمینه مسئولند و باید خودباختگی را كنار بگذارند و به فكر چاره باشند.»
نیره اخوان، نماینده اصفهان در مجلس پیشنهاد میكند كه دولت باید اقدامی كلان برای «حفظ حجاب» انجام دهد و از اختلاط در فضاهای آموزشی از جمله دانشگاهها جلوگیری كند.
حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: «در اینكه وضع حجاب كشور باید بهبود یابد، شكی نیست... اما ما با سختگیریهایی كه مغایر قانون باشد، مخالفیم.»
برخی نشریات نیز با جدیت به این موضوع میپردازند. روزنامه جمهوری اسلامی با گزارشهای متعدد از جمله نمایش لباس زیر در ویترین مغازهها، اعتراض شدید به ابتذال و بدحجابی خانمهای شركت كننده در جشن ملی جوانان، و گزارش دیگر در زمینه برخورد با مظاهر بدحجابی در ماههای اخیر، نگرانی خود را از این شرایط ابزار میدارد.
مجله «یا لثارات» گاه بدحجابان را به اقدامات عملی تهدید میكند و ابراز میدارد كه صبر مردم حزب الله حدّی دارد. عضو شورای مركزی حزب الله در یكی از جلسات این شورا با بیان ریشههای بدحجابی و به طور كلی تخدیر فكری و اعتقادی جامعه، تصریح میكند كه اگر مسئولان در مبارزه با مفاسد كوتاهی كردند یا توانایی مقابله نداشتند، مردم باید خودشان اقدام كنند.
نیروی انتظامی نیز در این زمینه وارد عمل میشود. سردار قالیباف در پاسخ به خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر اینكه ناجا در زمینه حجاب زنان چه برنامهای دارد، تصریح میكند: «بر اساس قانون، نیروی انتظامی با افرادی كه به صورت زشت و ناپسند و به شكل مانكن در جامعه حضور مییابند، برخورد میكند». البته او معتقد است كه ماهیت این نوع برخورد با دیگر برخوردهای نیروی انتظامی متفاوت است، چرا كه «این موضوع در واقع یك نوع انحراف اجتماعی است و به صرف برخورد پلیسی حل نخواهد شد» و برای حل ریشهای آن باید مدیران و كارشناسان كشور چاره جویی كنند.
در تكمیل موضع نیروی انتظامی، سرهنگ عبداللهی، رئیس اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ به خبرگزاری جمهوری اسلامی میگوید: «مأموران نیروی انتظامی به افرادی كه با پوشش نامناسب در جامعه حاضر میشوند، تذكر میدهند و فقط در صورت عدم پذیرش تذكر پلیس و مقابله با مأموران، نیروی انتظامی اقدام لازم برای تحویل آنان به مراجع قضایی را عملی خواهد كرد». او میافزاید: «اخیراً شایعاتی در خصوص اعمال خشونت در اجرای طرح برخورد با بدحجابی مطرح شده كه همگی كذب محض است.»
اما اخبار نشان میدهد كه پس از یك سكوت چندین ساله در برخورد با مفاسد اجتماعی، نیروی انتظامی دوباره حركتهایی را هرچند با نرمی بیشتر و قانونمندتر از گذشته، آغاز كرده است؛ از آن جمله ۱۳۲ زن بدحجاب در استان سمنان و ۶۱ تن در استان زنجان دستگیر میشوند كه برخی با تعهد كتبی، مرخص شده و برخی دیگر با تشكیل پرونده به مراجع قضایی تحویل میشوند. در شهرستان ارومیه به ۳۴۰۰ نفر از زنان برای رعایت حجاب تذكر داده میشود و در شهر قم و مشهد نیز طرحهایی برای پاكسازی شهر از آلودگیها اجرا میشود.
محمد علی ابطحی، مشاور رئیس جمهور با انتقاد از این عملكرد، در سایت شخصی خود مینویسد: «نیروی انتظامی در مورد مبارزه با بدحجابی در سر خیلی از مراكز رفت و آمد مینیبوسهای قشنگی كه خودش شكل یك زندان كوچك را دارد، متوقف كردهاند كه دیدن آن، دل بد حجاب و با حجاب را میلرزاند.»
● بیحجابی، حق زنان در جامعه مدنی
در مقابل این دیدگاه كه قائل به منع بدحجابی حتی از طریق اعمال قانون هستند، طیف قدرتمند دیگری است كه از آن حمایت میكند. این طیف كه آزادی پوشش را از حقوق اولیه زنان و از بدیهیات جامعه مدنی میداند،
▪ در رویكرد به بحث حجاب، عمدتاً بر چهار محور تأكید دارد:
۱) تشكیك در اصل وجوب حجاب به عنوان یك حكم اسلامی برای زنان، با توسل به تفاسیر جدید از آیات و روایات؛
۲) نفی لزوم دخالت حكومت در نحوه پوشش مردم؛
۳) آزادی پوشش از حقوق اولیه بشر؛
۴) مبارزه سیاسی با نظام حاكم از طریق تأكید بر آزادی پوشش.
شادی صدر كه عقیده دارد به دلیل ماهیت كاملاً مذهبی زنان ایران، سخن گفتن از مبارزه با مذهب و جمهوری اسلامی به عنوان عامل نجات زنان، بینتیجه است و تنها باعث دور شدن آنها از زنانی میشود كه میخواهند برای آنها كار كنند، حجاب را از منظر فقهی و علمی به صورت همزمان مورد توجه قرار میدهد. او در مقالهای با عنوان «آیا حكومت مسئول بیحجابی است؟» در مجله زنان، ضمن انتقاد به برخوردهای نیروی انتظامی با زنان و دختران، اشاره میكند كه بر طبق آیات قرآن و روایات وارده در این موضوع، استثنائات فراوانی در باب حجاب زنان مطرح است كه همگانی بودن حجاب را آن هم با شرایط امروز جهان، كاملاً زیر سؤال میبرد. او در ادامه شواهدی نیز از غیر حكومتی بودن حجاب میآورد و میگوید: «نگارنده در جریان تحقیقات خود به هیچ موردی در تاریخ شیعه برنخورد كه زنی به دلیل رعایت نكردن حجاب، مجازات شده باشد (اگر چنین شواهدی وجود داشته باشد، از اطلاع یافتن از آن با كمال میل استقبال میشود).»
او در مطلب دیگری، بیحجابی زنان را در مقابل سایر معضلات اجتماعی بسیار كم اهمیتتر میداند و مینویسد: «این سؤال همچنان برجا خواهد ماند كه: چه كسی و چگونه اولویتهای حكومت اسلامی را تعیین میكند؟ مشاور امور بانوان نیروی انتظامی اخیراً گفته است: این نیرو در حال تهیه لایحهای برای مبارزه با بدحجابی است. آیا این نیرو و دفتر امور بانوان نیروی انتظامی در حال تهیه قوانینی برای مبارزه با زن كشی، خود سوزی و خودكشی زنان، خشونت خانگی و اجتماعی علیه زنان و... هم هست؟»
راحیل ابوعلی، در مطلبی با عنوان «جنبش بیحجابی» در سایت زنان ایران، حجاب را نمادی از خشونت علیه زنان میداند كه مردان سیاست یا شعار روسری یا توسری در ایران پیاده كردهاند. او مینویسد: «اگر به تاریخ ۲۵ ساله اجبار حجاب در ایران بنگریم میبینیم كه زنان ایرانی، دانسته یا ندانسته پایهگذار جنبشی به نام جنبش بیحجابی شدهاند كه با گذر از مراحل مختلف توانسته است فضایی را با آن وضعیت پوشش به فضایی این چنین تبدیل كند. جنبشی كه اگرچه حركت آن، گاه به دلیل افزایش فشارها و بازداشتها و مجازاتهای سخت، كند، و گاه با كاهش محدودیتهای اجتماعی كه با آغاز ریاست جمهوری محمد خاتمی شاهد آن بودهایم، سریع گشته، ولی همواره در جامعه ردپایی از خود به جا گذاشته است و اكنون اگر با اتمام دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی و شروع به كار مجلس هفتم همه آزادیهای جامعه مدنی (!!!) از شهروندهای ایرانی گرفته شود و جامعه سیری برگشتی را طی كند، این جنبش باز هم به حركت خود ادامه خواهد داد. چنانچه میبینیم كه دختران و زنان ایرانی علی رغم اینكه به طور مرتب مورد هجوم و تاخت و تاز نیروهای تندرو قرار میگیرند و ملزم به پرداخت جریمه و تحمل شلاق میشوند، مجدداً با پوششهای قبلی در اجتماع ظاهر شده و دیگر حاضر به تقلیل خواستهها و گذشتن از ابتداییترین حقوق خود نیستند و تنها تأثیر این خشونتها را میتوان از بین بردن قبح بازداشت و شلاق در میان دختران ارزیابی كرد. تأثیری كه جامعه را مجبور به پرداخت بهایی بس سنگین خواهد كرد.»
این گونه ترسیم از فضای اختناق و سركوبگری كه با چاشنی اغراق همراه است، در مطالب دیگری نیز دنبال میشود. به نقل از سایت تریبون فمینیستی ایران، كمیسیونِ زنانِ یكی از سازمانهای مخالف جمهوری اسلامی با نوشتن نامه سرگشادهای به خانم لوییز آربور، رییس كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نگرانی خود را در مورد برخوردهای اخیر حكومت ایران در مورد حجاب زنان ابراز میكند. در بخشی از این نامه آمده است: «نیروهای انتظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران و گروههای فشار غیر رسمیِ آن اخیراً به بهانه بدحجابی و برهنگی، خشونت گستردهای را علیه زنان و دختران آغاز كردهاند. گزارشهایی كه از ایران میرسد حاكی از حمله افراد ناشناس با چاقو به دختران و تهدید به پاشیدن اسید در صورت رعایت نكردن حجاب كامل میباشد. در شهرهای مختلف ایران به صورت كاملاً از پیش برنامهریزی شده حكم شلاق در مورد زنان و دخترانی كه شلوارهای كوتاه (پایینتر از زانو) پوشیدهاند، در محل برهنگی اجرا میشود.»
مطالبه آزادی پوشش به عنوان یكی از حقوق زنان، از دیگر مباحثی است كه از سوی این طیفها دنبال میشود. ایمان مظفری در مطلبی با عنوان «همه آماده میخواهیم به مبارزه با مفاسد اجتماعی برویم» كه در سایت زنان ایران به چاپ میرسد، از مطالبهای سخن میگوید كه پس از سالها فشار و محدودیت، امروز زنان به كسب آن امیدوار هستند: «همه اینها یك تحول و دگرگونی جبری در جامعهای است كه به دنبال آزادی است.
هاجرالسادات قاسمی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
هواشناسی تعطیلی مدارس تعطیلی ادارات تهران هلال احمر پلیس سیل قوه قضاییه شهرداری تهران مشهد سیل مشهد آموزش و پرورش
پیام تسلیت یارانه ایران خودرو بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان
لیلا حاتمی شهید رئیسی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت