یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
مجله ویستا

بازگشت به دورا‌ن جیمز وات


بازگشت به دورا‌ن جیمز وات

موتور احتراق خارجی پدیده جدیدی نیست، زمانی ماشین‌های بخار به اندازه ماشین‌های بنزینی امروزی مورد توجه بودند و عمومیت داشتند.
در واقع سادگی، عملکرد بهتر و هزینه‌های کم، …

موتور احتراق خارجی پدیده جدیدی نیست، زمانی ماشین‌های بخار به اندازه ماشین‌های بنزینی امروزی مورد توجه بودند و عمومیت داشتند.

در واقع سادگی، عملکرد بهتر و هزینه‌های کم، نگهداری موتورهای احتراق داخلی ماشین‌های بخار را از رده خارج کرد. البته اگر شرکت «سیلکون پاور تکنولوجیز» در مسیر درستی گام بردارد، احتمال بازگشت این ماشین‌ها وجود دارد. دلایل زیادی برای تحسین موتورهای V سیلکون وجود دارد. در اینجا به دو مورد از مهم‌ترین‌ آنها اشاره می‌کنیم:

۱) با هر نوع سوخت مایع کار می‌کند.

۲) در شروع ۸۵۰ فوت پوند گشتاور تولید می‌کند. با اندازه کوچک خود در هر جایی، جای می‌گیرد و سیستم بسته آب آن نشان می‌دهد که دیگر لازم نیست آب اضافه به‌همراه داشته باشید. به‌علاوه به روغن‌‌کاری نیازی نیست چراکه بخار آب نقش روان‌کاری را نیز بازی می‌کند. نحوه عملکرد موتور سیلکون مانند موتورهای دیگر دارای جزئیات زیادی است اما کارکرد آن را می‌توان به‌طور مختصر توضیح داد. محفظه احتراق که همانند یک هواکش قدیمی است در بالای موتور قرار می‌گیرد. از سوزاندن سوخت برای ایجاد بخار مافوق گرم در لوله‌های محفظه احتراق استفاده می‌شود. برخلاف موتورهای قدیمی این عمل به سرعت و در پنج ثانیه انجام می‌شود.

بخار مافوق گرم که ۱۲۰۰ درجه فارنهایت دما و psi ۳۲۰۰ فشار دارد، شش پیستون با آرایش شعاعی را به حرکت درمی‌آورد. پیستون‌ها توسط شاتون و یاتاقان به میل‌لنگ متصل شده‌اند و آن را همانند یک موتور الکتریکی به حرکت درمی‌آورند. با توجه به بالاترین حد گشتاور در دور پایین که ۸۵۰ فوت پوند است حتی نیازی به گیربکس برای شروع حرکت نیست. به‌محض اینکه بخار انرژی خود را برای به حرکت درآوردن پیستون‌ها صرف کرد به یک واحد متراکم‌کننده بازمی‌گردد تا با کاهش دما دوباره به حالت مایع تبدیل شود و مورد استفاده قرار گیرد. آب‌خنک شده به لوله‌های محفظه احتراق بازمی‌گردد و همین پروسه تکرار می‌شود. برای به حرکت درآوردن موتور «مارک V» تنها به چهار گالن آب نیاز است. البته چند نکته منفی در مورد این موتور وجود دارد؛ وجود بخار مافوق گرم کمی مشکل‌ساز و خطرناک است زیرا اگر این بخار در حالی که خودرو حرکت می‌کند، آزاد شود اتفاقات بدی رخ می‌دهد البته در حال حاضر مسئولان کمپانی برای حل آن در تلاشند.

فعلا موضوع اصلی مسئله صرفه‌جویی سوخت و هزینه تولید است ولی سیلکون هنوز به مرحله‌ای نرسیده که اهمیت این مسائل جلوه کند. در هر صورت زنده‌سازی ایده موتور احتراق خارجی به شکلی که در بالا توضیح داده شد، ایده بسیار مناسب و اقتصادی است. صنعت خودروسازی صنعت عجیبی است و ممکن است به‌زودی این خودرو به تولید انبوه برسد!