چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ناتوانی تحلیل گران غربی از د رک انقلاب اسلامی و رهبری آن
به لحاظ تکوین و رشد انقلاب در شرایطی استثنایی و بهرهگیری از تأییدات غیبی واعتماد دوجانبة آن براندیشه معنوی و عرفانی امام از سویی و برباورهای عمیق مذهبی مردم از سوی دیگر،تحلیلگران سیاسی، مراکز اطلاعاتی وتحقیقاتی، و سازمانهای جاسوسی قدرتهای بیگانه که درارزیابی و سنجش تحولات جامعة ایران ومیزان موفقیت احتمالی رهبری مذهبی آن، معیارهای تجربی و پوزتویستی رانصب العین خود قرار داده بودند وبر مبنای قواعد ماتریالیستی به ارائه تحلیلهای جامعهشناسی میپرداختند، لــــذا از پیشبینی وقوع انقلاب اسلامیو شناخت مـاهیت آن و شناخت شیوة تفکر و اندیشة انقلابی حضرت امام خمینی (ره) عاجز ماندند.
به تعبیر بلند حضرت امام (ره ):«از ارادة خدا بی خبر بودند! این کاری بود که خدا کرد معجزه ای بود که خدای تبارک وتعالی انجام داد.»
«سازمان سیا بعد از ارزیابی خود از وضعیت جامعة ایران درمرداد ۵۷، اعلام نمودهبودکه ایران دروضع انقلابی و یا حتی ما قبل انقلابی قرار ندارد ! وسازمان اطلاعاتی CIA نیز درارزیابی اطلاعاتی خود درتاریخ ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۸(۶/۷/۵۷) اعلام کرد: انتظار میرود که شاه تا ده سال دیگر به طور فعال زمام قدرت را در دست داشته باشد !»
این در حالی بود که کارتر در سفر خود پیش از انقلاب اسلامیبه ایران، ایران را جزیرة ثبات و آرامش دریکی از پرسروصداترین نقاط دنیا خوانده بود !
سرعت پیروزی انقلاب الهی واسلامیایران و رهبری بینظیر حضرت امام (ره)آمریکا و قدرتهای استکبار و صهیونیستی را به شدت آشفته و غافلگیر نمود و غربیها بارها بر غیر مترقبه بودن تحولات ایران وعدم توانایی در شناخت ودرک حقیقت انقلاب اسلامی، اذعان نمودند.
براساس اسناد موجود درلانة جاسوسی آمریکا در تهران، مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا معتقد بودند:
«این انقلاب و پیشآمدهای آن وضعیت ما را نابود کرد وافراد ما را پراکنده ساخت وسازمان و روشهای با ثبات مارا به هیچ و پوچ تبدیل کرد.»
آستانفلی ترنر، رئیس وقت سازمان سیا، درخصوص وقوع انقلاب اسلامیایران معتقد بود: «سازمان سیا در پیشبینی دو مسئله شکست خورد:اول، تشکل تمامیگروههای مخالف شاه تحت رهبری یک رهبر ۷۵ سالة تبعیدی. دوم، با وجود ارتش قوی توقع نداشتیم انقلاب به این سرعت پیروز شود.»
چنانکه پال هنت (Pal Hunt) کشیش انگلیسی، که در دوران انقلاب اسلامیدر اصفهان به سر میبرد، بهعنوان یکی از شهروندان غربی درخاطرات خود تلقیاش را از شرایط وقت ایران این گونه بیان میکند: «ما هرگز باور نمیکردیم ایران درآستانه یک انقلاب قرار داشته باشد.»
البته باید گفت: «تعجب نیست برای آنها که ازمعنویت انقلاب اسلامیبی خبر بوده وهمیشه برای بررسی وتحلیل انقلابها معیارهای جغرافیایی سیاسی واقتصادی خود را داشتند، علل و جوهره پیروزی انقلاب اسلامیمجهول و پنهان ماند.»
آنچه مسلم است «عدم درک این نهضت وانقلاب بزرگ از آغاز تا پیروزی یک رسوایی عملی برای جامعهشناسی غرب ومقاله ای شرقی آن بود.»
هفته نامه آبزرور چاپ لندن طی مقالههایی به قلم یکی از نویسندگان انگلیسی دراشاره به همین واقعیت نوشت:
«غرب هرگز نفهمید که چرا شاه سقوط کرد و چرا یک روحانی توانست کشوری را در تب انقلاب بیفکند... و غرب را با احیاء بنیادگرایی اسلامیبه لرزه درآورد.»
ماسیمو فینی، روزنامهنگار معروف ایتالیایی هم در تحلیلی درهمین زمینه که در روزنامه ایتالیایی «ایل جورنو» به رشته تحریر درآورد مینویسد:
«حقیقت انقلاب اسلامیو تفکر امام خمینی(ره) بسیار عمیق است و جهان غرب از درک عمیق آن عاجز است. »
سخنان بوش رئیس جمهور آمریکا به نحوی دیگر واقعیت فوق را مبرهن میکند. وی میگوید: «من از رئیس وقت سازمان سیا که به دلیل پیروزی انقلاب ایران از کار بر کنار شد، پرسیدم یعنی شما با این همه آدمیکه در دنیا دارید با این تجهیزات فوق پیشرفته، با این همه بودجه ای که صرف میکنید، نتوانستید انقلاب مردم ایران را پیش بینی کنید ؟ او در پاسخ به من گفت:
آنچه در ایران روی داده است یک «بی تعریف» است، کامپیوترهای ما آن را نمیفهمند!»
● شبهه افکنی در امتیازهای انقلاب اسلامی
شخصیت قدسی امام خمینی (ره) انقلابی استثنایی را رقم زد که از ابعاد گوناگون، خود را از سایر انقلابهای بزرگ متمایز میساخت. «به راستی، انقلاب اسلامیکه امام خمینی (ره)آن را رهبری کرده به هیچ یک از انقلابهایی که در قبل بر پا گردیده شبیه نیست.»
با وجود شواهد و دلایل موجود و غیر قابل انکار در تائید وجوه متمایز کننده انقلاب اسلامیاز سایر انقلابها و امتیازات واضح و روشنی که اعترافات متعدد و صریح بسیاری از صاحب نظران بینالمللی را در این زمینه موجب گشته است، مدعیانی که با ارائه تحلیلهای سطحی و کم وزن خویش با اصرار بر نفی «استثنایی بودن انقلاب اسلامی» سعی در کاستن از بهای واقعی آن در زمینه سازی برای نیل به استنتاجهای باطل بعدی را داشته و اظهار میدارند:
«من این را یک مشکل جدی میبینم که تصور غالب این است که انقلاب ما به همه انقلابهای دیگر فرق میکند.»؛ یا از درک واقعی ماهیت انقلاب اسلامیو شخصیت بی بدیل حضرت امام خمینی عاجز و ناتوان هستند و یا عامدانه چشمان خود را بر خورشیدی بستهاند که شعاع انوار نافذش حتی دیدگان تحلیلگران بیگانه با اسلام و و دیانت ایران را به شدت به خود خیره نموده است، و باید گفت:«امروز کسانی که انقلاب اسلامیرا با انقلابهای پیشین جهان مقایسه و نتیجه گیری میکنند، دچار اشتباه بزرگ فکری و علمیهستند؛ زیرا انقلاب اسلامیما با انقلابهای دیگر تفاوتهای اساسی دارد.»
«تدا اسکوسپول» از اساتید معروف دانشگاه کمریج انگلستان، که تحقیقات گسترده ای درباره انقلاب فرانسه، روسیه و چین دارد، میگوید:
«سرنگونی رژیم شاه از دیدگاه دوستان آمریکایی شاه گرفته تا روزنامه نگاران سیاست مداران و حتی جامعهشناسان امثال من یک حادثه عظیم و باور نکردنی بود.»
وی با صراحت تمام میافزاید:
«انقلابی که در ایران رخ داد به نظر من خارج از قواعد انقلابهای دیگر بود و اعتراف میکنم که این انقلاب نظریات مرا نیز که درباره انقلاب فرانسه، روسیه و چین عرضه کرده بودم بی اعتبار کرد.»
ایشان اضافه میکند: «چاره ای جز پذیرش این نکته وجود ندارد که انقلاب ایران حتی از لحاظ انگیزههای اصلی ایجاد آن منحصر به فرد بوده و کاملا از سایر انقلابها جدا میباشد.»
نشریه «اونیتا» ارگان حزب کمونیست ایتالیا هم در بدو پیروزی انقلاب اسلامیبا ارائه تحلیلی از جریان انقلاب اسلامینوشت:
«این انقلاب با هیچ یک از ضابطههای عادی نمیخواند و ما را به بررسی و مطالعه بسیار دقیقی دعوت میکند.»
● تلاش تحلیل گران برای شناخت انقلاب اسلامی و تفکرامام خمینی
انقلاب اسلامیبا تکیه بر سیزده قرن پشتوانه فکری و فرهنگی اسلام و تشیع وپیوند عمیق آن با شخصیت ممتاز امام (ره) شرایطی را پدید آورده است که امروزه بسیاری از تحلیلگران جهانی به شدت در تب و تاب دست یابی به تحلیلی جامع از واقعیت عظیم انقلاب اسلامیو نظریه عمیق ولایت فقیه و وقوف بر رمز و راز پیامهای معنوی، سیاسی، اجتماعی و... امام خمینی میباشند.
برای دستیابی به درکی روشن ازواقعیت مذکور میتوان به عنوان نمونه از بررسی «تأثیرات انقلاب اسلامیو حضرت امام (ره) در رخداد بزرگترین تحول امروز جهان یعنی ظهور پدیدههای جدید و نیرو وقدرتی ماورای دولتهای ملی» و تأکید بر «عدم شناخت محتوای عمیق پیامهای حضرت امام (ره) از سوی دول مختلف جهان» از سوی تحلیلگران برجستة حوادث و رویدادهای حال و آیندة جهان، درغرب، همچون «اولوین تالفر» یاد نمود. وی مینویسد:
«این که کدام کشور بر جهان قرن ۲۱ مسلط خواهد شد سؤال هیجانی است، اما در واقع اساسا طرح این سؤال اشتباه است؛ زیرا بزرگترین تحول امروز جهان ظهور پدیدههای جدید، یعنی نیرو و قدرتی ماورای دولتهای ملی میباشد.»
تالفر نمونه ای از جریان فوق را امام خمینی (ره) ذکر میکند که بااستفاده از «نیروی مذهب» بخش قابل توجهی از قدرتی را که مدتها درانحصار دولتهای ملی بود درکنترل گرفت. وی معتقد است:
«وقتی امام خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند، درواقع برای حکومتهای دنیا پیامیتاریخی فرستادند که بسیاری از دریافت وتحلیل آن عاجز ماندند و مضمون واقعی پیام امام چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربیها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند؛ زیرا درادامه حرکت امام خمینی قلمرو اندیشههای بشری هم جایگاه حکومتهای دولتی را تغییر میدهد وهم اقتدار دولتهای ملی و محلی را...»
● رسالت تاریخی امام خمینی
یکی از ویژگیهای استثنایی انقلاب اسلامی، آرمانهای الهی واهداف متعالی آن است. چه آن که «امام به عنوان بشری که قرار است دوران آینده بشر رابشارت دهد وارد صحنه جهان شدند، دورانی که در آن نه شرق حاکم خواهدبود و نه غرب.»
امام خمینی ضمن تعریف وتفسیر ماهیت انقلاب اسلامیوابعاد واقعی آن در چهار چوبی جهانی وخارج محدوده مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، تحول باطنی انسان در پهنه کره خاکی و رجعت دوباره بشر به مفاهیم معنوی وتوحیدی وزمینه سازی برای انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجة عجلالله تعالی فرجه الشریف - را مأموریت مهم و اصلی جریان توفنده انقلاب اسلامیمیدانستند.
تأکیدها و تصریحات مکرر امام خمینی در این باره نشان این واقعیت مسلم است که وی با وقوف کامل بر فقر ومسکنت معنوی بشر معاصر، فراهم آوردن شرایط ظهور منجی موعود بشریت را مأموریت الهی و رسالت تاریخی انقلاب اسلامیمیدانستند و نهایت تلاش خود رانیز برای نیل به این هدف مقدس مبذول داشتند.
چنانکه حضرت امام پیش از پیروزی انقلاب در جهت توجیه وآمادهسازی اصحاب انقلاب آنان را به اهداف آرمانی انقلاب اسلامی، یعنی برپایی حکومت اسلامیدر ایران و احیای مجدد اسلام درکشورهای اسلامی، متذکر گردیده و ضمن آن که مرحلة سوم را «انقلاب جهانی اسلام» مرحله ظهور منجی موعود ـ عجلالله تعالی فرجه شریف- میدانستند، آن را غایت قصوری و هدف نهایی انقلاب اسلامیذکر میکردند.
ایشان پیش از انقلاب اسلامیبا تأکید بر اهداف مقدس جهانی انقلاب اسلامیطی پیامیمیفرمودند:
«ملت عزیز و پیرو بر حق حضرت سیدالشهداء(ع) با خون خود سلسله ابلیس پهلوی رادر قبرستان تاریخ دفن مینماید و پرچم اسلام رادر پهنه کشور و بلکه کشورها به اهتزار در میآورد.»
امام بزرگوار در تعریف و تعیین اهداف و آرمانها و استراتژی بلند مدت انقلاب اسلامیفرمودند:
«ما همه موظفیم که اسلام را در همه جای دنیا معرفی کنیم». ... «من امیدوارم که ما بتوانیم پرچم اسلام و پرچم جمهوری اسلامیرا در همه جای دنیا بر پا کنیم.»
«به تدریج ماباید انقلاب خودمان را به خارج به نحوی که هست صادر کنیم.»
امام عزیز با عزمیراسخ وایمانی عمیق به رسالت تاریخی والهی خود این مهم را یادآوری مینمودند که: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم.»
در عین حال حضرت امام (ره) جهت خنثی سازی تبلیغات مسموم استکبار جهانی، وارائه تعریفی واضح از مفهوم صدور انقلاب اسلامیمتذکر گردیدند:
«ما که میگوییم انقلابمان را میخواهیم صادر کنیم، یعنی میخواهیم همین معنویتی که پیدا شده است در ایران را صادر کنیم. ما نمیخواهیم شمشیر بکشیم و تفنگ بکشیم و حمله کنیم.»
«ما که میگوییم انقلاب باید صادر شود، یعنی اسلام باید درهمه جا رشد پیدا کند و ما بنا نداریم درجایی دخالت نظامیکنیم.»
امام در این زمینه تأکید مینمودند: «ما باید اسلام را به پیش ببریم و درهمه جای دنیا انشاءالله اسلام را صادر کنیم.»
درنگاه اشراقی امام، استراتژی صدور انقلاب اسلامی، فرمولی جهت زمینه سازی انقلاب عظیم جهانی اسلام به رهبری حضرت بقیةالله عجلالله تعالی فرجه الشریف - میباشد و در همینخصوص، امت خدا جوی خود و فرزندان گرامیشهدا را توصیه مینمودند:
«به جمهوری اسلامیکه ثمرة خون پدرانتان است تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب اسلامیو ابلاغ پیام شهیدان زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حضرت بقیةالله روحی فداه فراهم سازید.»
حضرت امام (ره) درهمین زمینه بارها تمنای قلبی وخواسته باطنی خود رااز خداوند سبحان طلب مینمودند:
«امیدوارم که این انقلاب یک انقلاب جهانی بشود ومقدمه برای ظهور حضرت بقیةالله - ارواحنه فداه - بشود.»
«امیدوارم که این نهضت واین انقلاب منتهی بشود به ظهور امام عصر - سلام الله علیه - و امیدوارم که این انقلاب ما به همه دنیا ومستضعفین صادر شود.»
«خداوندا، بر ما منت بنه و انقلاب اسلامیما را مقدمة فرو ریختن کاخهای ستم جباران و افول ستارة عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان.»
آن یگانه دوران تأکید مینمودندکه: «آینده روشن است وما همه درانتظار رؤیت خورشیدیم.»
پرده برگیر که من یار توام
عاشقم عاشق رخسار توام
با وصالت ز دلم عقده گشا
جلوه ای کن که گرفتار توام
عاشقی سر به گریبانم
من مستم و مردة دیدار توام
گر کشی یا بنوازی ای دوست
عاشقم یار وفادار توام
حضرت امام خمینی با پیریزی انقلاب اسلامیو خنثیسازی توطئههای پیدرپی استکبار جهانی، ضمن توفیق درتحقق بخشیدن «صدور پیامهای معنوی و دینی انقلاب اسلامی»، سر منشاء تحولات عظیمیدرجهان معاصر گردیدند وعصر جدیدی را در تاریخ بشر آغاز نمودند. عصری که ولی امر مسلمین - دام عزه - آن را عصر امام خمینی نامیدهاند.
عصری که در واقع حساسترین فراز تاریخ بعد از صدر اسلام و غیبت کبرای حضرت حجت (عج) و قبل از ظهور حضرتش میباشد. چه آن که امام (ره) خود فرمودند:
«ما الآن در یک موقع حساسی هستیم که به نظر من حساسترین نقطة تاریخ است.
میراحمـد رضا حاجتی
برگرفته از کتاب« عصر امام خمینی»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست