یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
در امتداد وحی و عرفان
کتاب «در امتداد وحی و عرفان» نوشته آقای محمد ملکی امسال به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. این اثر به عنوان پایاننامه آقای ملکی بوده که در قالب کتابی با ۳فصل در ۳۵۷ صفحه جمعآوری شده است.
نویسنده در فصل نخست به تفصیل، زندگینامه شیخ اشراق را مورد بررسی قرار داده است. از جمله مباحثی که در این فصل مورد بحث قرار گرفته، تبیین مذهب سهروردی است که در آن سکوت چندین قرن را شکسته و با استناد به آثار خود، شیخ اشراق و اقوال محققان، او را از زمره شیعیان شمرده است.
به اعتقاد نویسنده، مباحثی که سهروردی درباره برخی مسائل در آثار خود آورده است، نمیتواند دیدگاههای عالم و فیلسوفی باشد که به اهل سنت و جماعت پایبند است؛ بنابراین نمیتوان وی را از جمله عالمانی برشمرد که به فقه یا به مبانی کلامی یکی از مذاهب اربعه پایبند بوده باشد. نویسنده آثار وی را در این فصل در قالب ۶ عنوان و گروه تقسیم کرده است.
نویسنده در فصل دوم کتاب با عنوان «عرفان و تصوف» با استناد به آثار شیخ اشراق و دیگر منابع معتبر، رویکرد عرفانی و وحیانی سهروردی را در فلسفه بیان و مستند کرده است. اگرچه او را از جمله فیلسوفان و آموزههای وی را فلسفی شمردهاند، ولی او فیلسوفی است عارف و آموزههای او سرشار از عرفان و معرفت است و از همین روی شایسته است او را بنیانگذار فلسفه عرفانی و قرآنی بنامیم، چون با اندک توجه به محتوای حکمت اشراق، این دیدگاه دقیقتر جلوه میکند. سهروردی علاوه بر این که فلسفه خود را با عرفان درآمیخته، در آثار خود به تصوف معمول و مرسوم بین صوفیان نخستین بیتوجه نبوده است. نویسنده با بررسی این مساله به نتیجه میرسد که سهروردی، عرفان و تصوف را نزدیکترین مسیر برای رسیدن به حقیقت میداند و آیین و آداب تصوف در اندیشه و آثار او با فلسفه و عرفان به هم گره خورده است.
در پایان فصل، نویسنده به این نکته اشاره میکند که همواره ۲ گروه با فیلسوفان مخالف بوده و هستند، برخی از عرفا و فقها. با توجه به این موضوع، سهروردی زمانی پا به عرصه حیات گذاشت که حکمت و فلسفه در اوج تقریر قرار داشت و به همین علت، سیل اتهامها و نقدها از سوی فرقههای گوناگون بر سر فلسفه میبارید.
«کتاب و سنت» عنوان فصل سوم کتاب مذکور است و نویسنده در این بخش به موضوعاتی همچون آفرینش نفس، کمال نفس، قلب نفس، نفوس پاک و ناپاک، لذت روحانی انسان، تجرد عقل و نفس، مراتب نور، تناسخ، علم خداوند، احوال اهل سعادت و شقاوت و بسیاری موضوعات دیگر میپردازد.وی در این مبحث از کتاب به بررسی آیات و روایاتی پرداخته که سهروردی در فلسفه خود، شماری از آنها را مستند خود قرار داده و این رویکرد قرآنی در ابتکارات شیخ اشراق و از مهمترین مباحثی است که میتواند در جواب کسانی که میخواهند سهروردی را مانیگرا و زرتشتیگرا معرفی کنند، ارائه شود.
مریم لبافزادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور
تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله فضای مجازی سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت آتش سوزی پلیس قتل بارش باران
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو گاز حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس بانک مرکزی نمایشگاه نفت ایران خودرو مالیات
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران کیانوش عیاری تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سینما سریال کتابخانه
فناوری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول خورشید شفق قطبی ناسا ایالات متحده ایلان ماسک اپل نوآوری گوگل عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
سرطان درمان و آموزش پزشکی تغذیه آلزایمر رژیم غذایی فشار خون قهوه زیبایی بارداری توت فرنگی