چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
معمای گذار
در یادداشت امروز، با طرح «معمای گذار»، بحث های مقدماتی در باب تاریخ فلسفه غرب چهار یادداشت گذشته، را به فرجام می بریم و از فردا با طرح اندیشه های نخستین فیلسوفان در سنت فلسفی غرب، كار اصلی خود را آغاز می كنیم. خلاصه ای از مباحث گذشته چنین بود: در یادداشت نخست سخن از این رفت كه هر روایت تاریخی از فلسفه به ناچار در برابر «معمای آغاز» قرار می گیرد: «فلسفه ورزی از چه زمانی آغاز شده است» در یادداشت دوم و سوم گفته شد برای پاسخگویی به این پرسش باید پیشتر به دو پرسش دیگر پرداخته شود: «تعریف فلسفه چیست» و آنگاه، مطابق این تعریف، «آیا فلسفه ای وجود دارد» در پاسخ پرسش نخست، «معمای تعریف» به میان آمد و گفته شد كه «هیچ تعریف مطلقی از فلسفه، در ذهن و زبان وجود ندارد و تعاریف، همه، نسبی است» و پرسش دوم، نیز، با طرح «معمای تطبیق»، چنین پاسخ داده شد كه «برای همان تعاریف نسبی، هم، هیچ مصداق هویت نابی در جهان وجود ندارد و مصادیق، همه، نسبی است». به عبارت دیگر، تعاریف و مصادیقی كه برای فلسفه برشمرده می شوند، همگی، اعتباری اند.
در یادداشت چهارم، با نظر به این مشكلات ذهنی، زبانی و عینی «معمای تحریف» پیش كشیده شد كه «تعریف و شناسایی فلسفه، پیوسته، با تحریف آن همراه است». به عبارت دیگر، ما هم زمان كه در پی شناخت فلسفه در پرتو ذهن و زبانیم، در اثر محدودیت ها، كژتابی ها و فریبندگی های همان ذهن و زبان، از شناخت آن، آنچنان كه هست، باز می مانیم. و البته گفته شد این مشكلات تنها منحصر به تعریف و شناسایی فلسفه نیست، بلكه در باب دیگر پدیده های جهان نیز، كمابیش، همین وضع و همین حكم برقرار است.
گویی، ما، همواره، همان گاه كه شاهد حقیقت را در آغوش داریم، به آن خیانت نیز می ورزیم. همه تٲملات پیشین موجب شد كه پرسش نخست این نوشتار هیچ پاسخ قاطعی نیابد و آغاز قطعی فلسفه همچنان در پرده معما باقی بماند. بدین سان است كه همه آغازها را باید نسبی دانست و برای ارزیابی محدودیت ها و امكانات هر یك، متٲملانه و نقادانه در آنها نگریست. اما آنچه سنت فلسفی غرب، آن را به عنوان آغاز خود به ما معرفی می كند «گذار از اسطوره به فلسفه» یا شعار معروف «از mythos بهlogos » است كه با فیلسوفان پیشاسقراطی تحقق پیدا می كند. این ایده مسلط در تاریخ فلسفه بوده است، اما امروزه بسیاری به چالش با آن برخاسته اند. چنانچه گادامر می گوید: «این طرح مرسوم «از mythos بهlogos » مشكوك به نظر می رسد. شاید در هر دو مورد بایستی بگوییم كه سر و كار ما بیشتر با logos است تا با mythos.»در یادداشت بعدی سعی می كنیم با نشان دادن عناصر عقلی در اسطوره ها و عناصر اسطوره ای در فلسفه پیشاسقراطی، این نكته را بیشتر روشن كنیم.
مسعود زنجانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت ابراهیم رئیسی شهید جمهور رئیسی حسین امیرعبداللهیان ایران شهادت سقوط بالگرد
هواشناسی مترو فرودگاه شهرداری تهران سازمان هواشناسی بارش باران کنکور شهر تهران آموزش و پرورش هلال احمر امتحانات نهایی پلیس
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس دلار سایپا یارانه ایران خودرو یارانه نقدی
هالیوود مسعود ده نمکی تلویزیون موسیقی هنرمندان سینمای ایران سینما لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی شعر رسانه ملی
دانش بنیان
فلسطین شهید خدمت رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه روسیه امیرعبداللهیان جنگ غزه آمریکا چین حماس ولادیمیر پوتین
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بارسلونا
هوش مصنوعی اینترنت اپل مایکروسافت سامسونگ مغز تبلیغات گوگل فناوری
سلامت کاهش وزن آلزایمر طول عمر افسردگی فشار خون