چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

فرار بزرگ در داستان اسباب بازی ۳


فرار بزرگ در داستان اسباب بازی ۳

سازندگان قصه اسباب بازی ۳ به تماشاگران سینما قول داده بودند که این قسمت فیلم با وجود تغییراتی که در حال و هوای آن ایجاد کرده اند, یک کار جذاب و تماشایی خواهد بود

سازندگان قصه اسباب‌بازی ۳ به تماشاگران سینما قول داده بودند که این قسمت فیلم با وجود تغییراتی که در حال و هوای آن ایجاد کرده‌اند، یک کار جذاب و تماشایی خواهد بود. استقبال ۱۰۹ میلیون دلاری تماشاگران سینمای آمریکای شمالی در ۳ روز اول نمایش آن، حکایت از آن می‌کند که سازندگان قصه اسباب بازی ۳ درست گفته‌اند و راه درستی را رفته‌اند.

قسمت اول فیلم که سال ۱۹۹۵ اکران عمومی شد، یک انقلاب در دنیای فیلمسازی بود. کمپانی والت دیزنی که این انیمیشن را با همکاری شرکت کامپیوتری پیکسار تولید کرد، با قصه اسباب‌بازی نوع تازه‌ای از محصولات کارتونی را در معرض دید علاقه‌مندان سینما قرار داد که لقب انیمیشن کامپیوتری را گرفت. این انیمیشن که با کمک کامپیوتر طراحی شد، در نقطه مقابل انیمیشن‌های سنتی کمپانی دیزنی قرار داشت که به کمک دست انیماتورها خلق می‌شد. تولید انیمیشن‌های کامپیوتری تا چند سال در انحصار کمپانی والت‌دیزنی بود. این سبک جدید سینمایی، بزودی باعث شد تا تولید انیمیشن‌های سنتی و دستی منسوخ شود. تماشاگران سینما استقبال خیلی خوبی از قصه اسباب‌بازی کردند.

این استقبال فقط به دلیل کامپیوتری بودن آن نبود. قصه جذاب فیلم و کاراکترهای متنوع انیمیشن هم عامل بسیار مهمی در جذب تماشاگران بودند. استقبال تماشاگران راه را برای تولید قسمت دوم هموار کرد و در سال ۱۹۹۹، دومین قسمت فیلم اکران عمومی شد. این‌بار استقبال تماشاگران و منتقدان سینمایی از فیلم بیشتر و بهتر بود. قسمت اول فیلم که با هزینه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تهیه شده بود، در آمریکای شمالی نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار فروش کرد. برای قسمت دوم فیلم، هزینه‌ای ۹۰ میلیون دلاری صرف شد و جلوه‌های ویژه بیشتری در آن مورد استفاده قرار گرفت. فروش کلی فیلم در آمریکا و کانادا هم به مرز ۲۵۶ میلیون دلار رسید.

هر ۲ قسمت اول و دوم فیلم توسط جان لستر کارگردانی شد. پس از آن تهیه‌‌کنندگان و سازندگان فیلم تصمیم گرفتند برای تولید سومین قسمت آن عجله به خرج ندهند و یک فیلم بهتر را آماده نمایش عمومی کنند. این نکته باعث شد تا حساسیت‌ها نسبت به فیلمنامه فیلم بیشتر شود. حالا سازندگان قصه اسباب‌بازی قصد دارند چند کاراکتر تازه به ماجراجویی‌های قصه اضافه کنند و آن را به شیوه سه بعدی ـ که در چند سال اخیر مطرح و مشهور شده ـ بسازند. برای این که فیلم حال و هوای تازه‌تری پیدا کند، کارگردانی آن به لی اونکریچ سپرده شد که همکار مشترک لستر در ساخت قسمت دوم آن بود. ماجراجویی‌های اکشن و کمدی کاراکترهای اصلی قصه اسباب‌بازی، این بار سر از یک مهدکودک عمومی درمی‌آورد.

اندی پسربچه قصه این مجموعه فیلم، حالا باید راهی مدرسه شود و به همین خاطر باید فکری به حال اسباب‌بازی‌های دوست داشتنی‌اش بکند. او هنوز هم از دنیای خصوصی اسباب‌بازی‌های خود اطلاعی ندارد و نمی‌داند عروسک‌های بی‌جان او وقتی تنها می‌شوند، جان می‌گیرند و یک زندگی شلوغ و پرسر و صدا را شروع می‌کنند. با ورود وودی کلانتری، باز فضانورد و بقیه اسباب‌بازی‌ها به مهدکودک، چند کاراکتر تازه به جمع ماجراجویی‌های فیلم می‌پیوندند.

در شرایط جدید اسباب‌بازی‌ها باید به شعار قدیمی خود یعنی «یکی برای همه، همه برای یکی» وفادار بمانند و یک فرار بزرگ را ترتیب بدهند. این فرار بزرگ خیلی شبیه ماجراجویی‌‌هایی است که استیو مک کوئین و دوستانش در فیلم کلاسیک فرار بزرگ داشتند. اما راه بازگشت به خانه و محیط امنی که نزد اندی وجود دارد، چندان هم آسان نیست. در تمام طول قصه فیلم، این سوال مطرح می‌شود که وودی، باز و بقیه اسباب‌بازی‌ها می‌‌توانند به سلامت به خانه برگردند یا خیر.

مایکل کیتن، دان چیدل و جان کیوزاک صداپیشه‌های جدید فیلم هستند که به جای کاراکترهای تازه وارد آن صحبت می‌کنند. بلیک کلارک هم به جای جیم وارنی صدای خود را به کاراکتر اسلینکی سگ وفادار قصه قرض داده است. وارنی سال ۲۰۰۰ درگذشت و کلارک که دوست صمیمی او بود، جای وی را در این مجموعه انیمیشنی گرفت. اسلینکی همان کاراکتری است که تام هنکس او را خیلی دوست دارد و در گفتگوی خود به او نیز اشاره‌ای می‌کند. قرار بود سومین قسمت این مجموعه انیمیشن در فاصله سال‌‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به نمایش عمومی درآید.

اما اختلاف والت دیزنی و پیکسار ـ‌که تا حد جدایی و قطع همکاری این دو نیز پیش رفت ـ باعث شد تا تولید آن به تعویق بیفتد. قصه قسمت سوم فیلم در ابتدا قرار بود چیز دیگری باشد. در قصه اولیه، باز فضانورد خراب می‌شود و برای تعمیر آن را به تایوان می‌فرستند. بزودی بقیه اسباب‌بازی‌ها متوجه می‌شوند شرکت تعمیر‌کننده قصد دارد عروسک دیگری را جایگزین باز کند. به همین دلیل، آنها با یک کشتی به تایوان می‌روند تا باز آسیب‌دیده را دوباره به خانه برگردانند.

منبع : آی ام دی بی



همچنین مشاهده کنید