سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

آُسیب های روحی,خطر بزرگی که استعداد جوانان را می خشکاند


برای برخی از دانش آموزان تحت تاثیر یک مشکل روحی قرار گرفتن مساله ای است که دایما ذهن آنها را مشغول می کند آنان نمی توانند بدون این مشکل وارد کلاس شوند و این مشکل روحی بر همه مسائل آنها در مدرسه تاثیر منفی می گذارد,مسایلی که شامل توانایی تمرکز بر دروس و روش تعامل با معلم و همکلاسی ها می شود

موسسه RAND گزارش داد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کودکان و نوجوانان آمریکایی با تجربه خشونت درخانه، مدرسه و جامعه دچار ضربه روحی می شوند.اگرچه خشونت تمام قومیت ها و طبقات اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد اما مشکل در جمعیت های شهرنشین، فقیر، اقلیت و مهاجر بیشتر است.آوارگان جنگ های خشونت بار کشورهای دیگر که آمریکا را بهشت امنی برای خود تصور می کردند با دیدن مناظر خشونت بار در این کشور شوکه می شوند.״لیزا جی کاکس״رفتار شناس ارشد RAND که مطالعات زیادی بر روی اثرات خشونت بر دانش آموزان داشته است، گفت: اگر چه قرار گرفتن در معرض خشونت ممکن است در جوامع فقیر و شهری بیشتر باشد اما مطالعات نشان می دهد که کودکان و نوجوانان از همه طبقات جامعه و از سراسر کشور با خشونتی روبرو هستند که والدین ومعلمان آنها از آن اگاه نیستند.درکودکان و نوجوانان و جوانان، قرار گرفتن در معرض حوادث تلخ همیشه با پیامدهای وخیمی همراه بوده است به ویژه اختلالات روانی پس از آسیب روحی(PTSD) شامل بیداری بیش از حد و کم خوابی،ضعف حافظه، نبود تمرکز، زودرنجی، عصبانیت و افسردگی.بیش از ۲۰ سال تحقیقات ثابت کرده است که کودکان و نوجوانان و جوانان درسن مدرسه می توانند تمام تجربیاتی را که در بزرگسالان از واکنش های روانی پس از ضربه روحی دیده شده اند تجربه کنند.

این مساله همچنین سبب از دست دادن امید به آینده در میان این نوجوانان می شود.حتی اگر دانش آموزان این اختلالات را نشان ندهند اما احتمال اینکه ضریب هوشی آنان کاهش یابد، حضور ناموفقی در مدرسه داشته باشند، نمرات خوبی کسب نکنند، روزهای بیشتری در مدرسه غایب باشند و حتی از دبیرستان فارغ التحصیل نشوند به شدت افزایش می یابد. زیرا این دانش آموزان نمی توانند بر آنچه در کلاس می گذرد تمرکز کنند.جی کاکس می گوید تعداد زیادی از موسسات و برنامه های آنها سعی در جلوگیری از رواج خشونت در میان جوانان دارند اما این برنامه ها فقط بخشی از مساله را نشان می دهند. اثری که خشونت می تواند بر کودکان داشته باشند تنها رفتار اجتماعی و روانی انها نیست بلکه بر توانایی آنان در رسیدن به استعدادهای بالقوه خود نیز موثر است.

״جان مرداک״ روانشناس دبیرستان ״سیلمار״ در ״سن فرناندو״ و عضو ״اتحادیه معلمان لس آنجلس״ معتقد است شمار بسیار زیادی از کودکان و نوجوانان در مدارس وجود دارند که ضربه روحی شدید به آنان وارد شده است که کاملا قابل مشاهده است، اینجا منطقه فقیری است که شاهد رشد سریع گروه های گانگستری است.

״برخی والدین اعضای پیشین این گروه ها هستند و بنابراین به مصرف بی رویه مواد مخدر و مشروبات الکلی روی می آورند که در کنار آن، سوء استفاده جسمی و جنسی وجود دارد. بسیاری از کودکان با افراد قلدر برخورد داشته اند و ترسی دایمی و واقعی با آنان همراه است.״وی می افزاید: هنگامی که من کودک بودم همواره این نگرانی به ما تلقین می شد که هر لحظه احتمال دارد یک نفر دکمه ای را فشار دهد و جنگ هسته ای شروع شود.

״ژاک کرنلسن״ مشاور و متخصص امور تربیتی بر این باور است: اپیدمی دانش آموزانی که مشکل روحی دارند منحصر به مناطق شهری نیست،درصد بالایی از کودکان در״لیک کاونتی״وجود دارند که والدینشان در زندان به سر می برند و این سبب شیوع خشونت در میان این کودکان و نوجوانان می شود.خشونت داخل خانواده درمیان این کودکان امری طبیعی است و کمبود امکانات اولیه از جمله آب و برق سبب می شود کودکان با نوعی خشونت ذاتی رشد کنند.

وی که یکی از اعضای انجمن آموزش ״کونوکتی״ است، تصریح می کند: میزان بالای مصرف ماری جوانا و مشروبات الکلی سبب می شود کودکان زودتر از سن معمولی در رفتارهای جنسی درگیر شوند. ״ویلیام استیل״ مدیر ״موسسه ملی ضایعات روحی و تبعات آن بر کودکان״معتقد است:زندگی در چنین شرایطی بر پردازش اطلاعات و کارکردهای اداراکی و رفتاری مغز تاثیر می گذارد.

وی تصریح می کند:هرگز کودکان نباید به زندگی در شرایطی که آسیب روحی وارد شده است ادامه دهند.زیرا اگر چنین روندی ادامه یابد پردازش اطلاعات شفاهی، یادآوری شنیده ها و پیروی از دستورات برای او بی نهایت مشکل می شود.״استیل״ بر شناسایی این مشکل در مراحل اولیه تاکید می کند و می گوید: بسیار مهم است که آسیب های روحی وارد شده در مراحل اولیه شناسایی شود زیرا در مراحل بعد درمان آن بسیار مشکل خواهد بود.اما متاسفانه در حالی که تعداد کودکانی که تحت تاثیر آسیب های روحی قرار می گیرند روبه افزایش است، مدارس درصدد هستند به دلیل کمبود بودجه خدمات مشاوره ای خود را قطع کنند.

معلمان نیز با حمایت از ״طرح ۶۳״ مبنی بر ارائه خدمات بهداشت روانی در مدارس اعتراض خود را نسبت به این مساله ابراز داشته اند.درحالی که یک سوم مدارس اصولا برنامه ای برای مشاوره ندارند کالیفرنیا به نسبت تعداد دانش آموزان، کمترین تعداد مشاوران را داراست.جی کاکس از سوی دیگر وجود این مشکل را در مدارس محرز می داند و می گوید: شناخت آن در مدرسه و انجام کاری درباره آن اهمیت فوق العاده ای دارد. وی تاکید می کند:خطر بزرگی که در کمین جامعه است این است که اگر کودکان به موقع شناسایی و درمان نشوند می توانند عضوی فعال در چرخه خشونت باشند.