دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
یک توالی آکورد هشت میزانی
معمول این است که توالی آکوردهای زیبایی که آهنگسازان و نوازندگان موسیقی جز در کارهای خود بکار می برند، توسط سایرین بعنوان الگوی اولیه آهنگسازی یا بداهه نوازی استفاده می شود. در اینجا توجه شما را به یکی از توالی آکوردهای کارهای Bill Evans جلب می کنیم.
ایونس قطعه ای دارد به نام Walts for deby که در مقدمه این قطعه Jazz هشت میزان با این هارمونی به این شکل وجود دارد :
| BbMaj۷ | Bbm۷ | F۹ | Ab۷ | DbMaj۷ | DbMaj۷ | C۷ add ۴ | C۷ add ۴ |
به این شکل توجه کنید، همانطور که مشاهده می کنید قطعه در گام فا ماژور است اما مقدمه با آکورد BbMaj۷ شروع میشود.
اولین حرکت هارمونیک از BbMaj۷ به Bm۷ است، اگر به آکورد ها دقت کنید دو بخش پایینی و بالایی سر جای خود ثابت مانده اند و دو بخش وسطی نیم پرده حرکت کروماتیک به سمت پایین داشتند. این نوع حرکت هارمونیک در Jazz بسیار متداول است یعنی شما قسمتهایی از آکورد اول را ثابت نگه میدارید و سپس هر چند بخشی که بخواهید با حرکت کروماتیک بالا یا پایین میبرید.
حرکت بعدی از Bbm۷ به سمت F۹ است که کاملا" از روی دایره پنجم ها قابل توجیه است. اما اینکه باس آکورد بجای فا، لا است دلیلی جز این ندارد که آهنگ ساز در نظر داشته تا حرکت باس بدون پرش باشد.
تفسیر حرکت از F۹ به Ab۷، اگر ساده نگاه کنیم آهنگساز باس آکورد را نیم پرده پایین آورده و به پایه Ab رسانده است. گفتیم که Jazzist ها بطور متداول از این حرکت استفاده میکنند پس این حرکت کاملا" قابل توجیه است ضمن اینکه این آکورد در حالت پایگی قرار دارد. نت فا آمده در این آکورد فاصله ششم از پایه را دارد و برای دادن رنگ بیشتر به آکورد است.
حرکت از Ab۷ به DbMaj۷ هم باز کاملا" طبیعی و عادی هست طبق همان دایره پنجم ها.
اما حرکت از DbMaj۷ به C۷، اولا" add ۴ چیزی بوده که در نسخه اصلی من دیدیم که میتوانست نوشته نشود؛ همانطور که در میزان چهارم add ۶ داشتیم و آورده نشده بود.
حال چرا از Db به C آمدیم؟ دلیلش ساده است اما تفسیر مجاز بودنش را شاید همه ندانند. این والس از فا ماژور شروع میشود (منظور مقدمه نیست) پس باید سر میزان نهم هارمونی راحت به فا ماژور حرکت کند. بنابراین راحت ترین هارمونی قبلی میتونه C۷ باشه چون نسبت به هم فاصله پنجم دارند.
اما حرکت از Db به C اولا" این حرکت کروماتیک هست و در Jazz زیاد استفاده میشه ثانیا" در گام دوماژور آکورد Tritone گام که میتواند جای آکورد G را بگیرد Db است و تمام.
بنابراین مشاهده میکنید که به چه سادگی با دانستن برخی قوانین هارمونی می توان شروع به تحیلی هارمونی کارهای آهنگسازان بزرگ کرد و در این راه مطالب بسیاری آموخت.
کاوه رهنما
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان محمدجواد ظریف رهبر انقلاب رئیس جمهور مجلس انتخابات
اهواز تهران قتل شهرداری تهران شورای شهر تهران هواشناسی تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت خودرو خودرو واردات خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات قیمت طلا برق مایکروسافت بازنشستگان
بازی مهران مدیری سعید راد تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی عاشورا کربلا محرم دفاع مقدس سینما
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن دونالد ترامپ آمریکا رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل فلسطین غزه روسیه چین جنگ غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس المپیک تراکتور
ایلان ماسک اینترنت تبلیغات همستر کامبت تلگرام فیلترینگ گوگل ویندوز ناسا سامسونگ امنیت سایبری
خواب دیابت فشار خون مغز ویتامین افسردگی چای قند بیماری تب دنگی